Jump to content
IGNORERAD

Sverige är fantstiskt!

MangeUdon
 Dela

Recommended Posts

Jämmer och elände, så sjuk som jag har varit de sista dygnen har jag nog aldrig varit i mitt vuxna liv! Allt på grund av ett sketet mygg-myr-skorpion-kackerlack(?)bett som jag drog på mig min sista dag i Udon!

Det är inte bettet i sig som sugit livskraften ur mig, nej, det har smugit sig in bakterier i såret som bidragit till en kraftig hudinfektion. De thailändska baciluskerna är inte att leka med!

Nu knaprar jag antibiotika och förhoppningsvis blir jag snart kry, det går redan att skönja en viss förbättring, men jag är fortfarande klen och aningens febrig, emellertid brottas jag inte längre med liemannen i feberheta deliriumdrömmar.

[br]

Jag ska våga mig på att göra en liten jämförelse med svensk kontra thailändsk sjukvård. Okej, den är av subjektiv art, jag lider ju av gula febern, eller kanske bör jag kalla den Thailandsjukan. Ändå vill jag nog påstå att många av oss svenskar lever i villfarelse och förnekelse:

[br]

-          Sverige har världens bästa sjukvård, Sverige är fantastiskt, Sverige har välfärd…bla,bla,bla.

[br]

Jo, sant är att vi likväl fattig som rik har rätt till vård. Det är ju bra. Förvisso är jag personligen en stark förespråkare av privata vårdförsäkringar och kraftiga skattelättnader. Givetvis bör fortfarande även dem med skraltiga finanser bejakas vård, men det tänker jag inte gå in på nogsammare, mina politiska åsikter får vila i frid . Jag ska istället fortsätta med att utveckla mina funderingar kring vår ”fantastiska” sjukvård i form av en skildring över hur mitt första möte (i vuxen ålder) med den svenska sjukvården tedde sig:

[br]

I måndags var min vad kraftigt svullen och rödsvedd kring bettet jag drog på mig i Thailand. Jag tog därför den mogna beslutet att söka vård. Det är något jag aldrig tidigare har haft behov av i Sverige (peppar,peppar). En gång i Thailand har jag nödgats uppsöka vårdinrättning, jag kommer till det så småningom.

[br]

Måndag morgon ringde jag till min chef och förklarade min situation: Att jag hade så förbannat ont i benet att arbete för min del var tyvärr att utesluta, jag berättade för honom att jag skulle släpa mig till vårdcentralen. Efter vårt samtal gick jag ut på nätet och googlade mig fram vårdcentralens telefonnummer samt konstaterade att växeln öppnar klockan 08:00. Okej, fint, tänkte jag. Då ringer jag dem direkt klockan åtta, sedan får jag väl en tid innan lunch. Då kan jag säkert jobba redan på tisdag, i värsta fall onsdag.

Klockan 08:00 slog jag numret och förväntade mig att få tala med en sympatisk receptionist. Ho,ho,ho, så fel jag hade! Till att börja med var det upptaget under den första halvtimmen jag försökte nå växeln. När jag väl kom fram möttes jag av en datorröst som ombad mig att knappa in diverse information, sedan var jag satt i kö.

När så småningom mitt blodtryck nådde ohälsosamma nivåer och venerna i tinningarna hotade med att explodera så resignerade jag. Jag var omåttligt förbannad, telefonköer är något jag hatar.

Åter igen googlade jag mig till vårdcentralens hemsida, jag ville minnas att jag sett något om att boka tid via internet. Jag hade fel, det kunde man inte, men avboka kunde man. Däremot fann jag ett nummer som väckte mitt intresse: Sjukvårdsupplysningen. Fint, tänkte jag. Jag ringer dit istället. Jodå, där kom jag fram. Jag förklarade för (den faktiskt sympatiska) damen vilken sorts åkomma jag led av och frågade hur jag bör gå till väga för att få bukt med svullnaden.

[br]

-          Kortison ska du ha, kortisonsalva. Det fungerar jättebra på bett. Damen lät hurtig och säker på sin sak.

-          Jo, men jag är förbannat svullen och rödflammig runt bettet, du tror inte jag behöver antibiotika? Frågade jag.

-          Jadu, det kan jag inte svara på, men smörj du med kortison ett par dagar. Blir det inte bättre får du ringa vårdcentralen.

-          Hmm, jo tack, jag har redan försökt med det. Men okej, jag åker och köper lite kortisonsalva så får jag se om det blir bra.

[br]

På tisdagen åkte jag till jobbet. Lite halt och lytt var jag på grund av svullnaden, men jag hade ju smörjt benet med min fantastiska kortisonsalva, så det skulle nog gå bra.

Det gick inte bra. Efter arbetsdagens slut var vaden uppsvälld som en halv tennisboll. På kvällen började jag känna mig febrig. På natten sprutade svetten ur mig och febern var oroväckande hög. Det blev inte något sova för MangeUdon, nej jag låg snarare och inväntade liemannens ankomst.

På onsdag morgon klev jag ur sängen redan klockan fem. Jag drack lite kaffe och tog mig en funderare över hur i helskotta jag ska kunna få bukt med benet. Sedan slog det mig: Akuten. Med ett bakslugt leende konstaterade jag att tidpunkten måste vara perfekt. Så tidigt på morgonen borde knarkarna, alkoholisterna och gnällspikarna fortfarande sova. Det skulle ge mig fritt tillträde till en doktor. Perfekt!

[br]

Jag satte mig i bilen och körde mot Nyköping. Det är lite närmre att åka till Södertälje, men den staden är så fullskiten med patrask så jag vågade inte chansa på att behöva dela väntrum med ett tjog XXXXXX (censur).

[br]

Väl inne på Nyköpings lasarett möttes jag av en trevlig sjuksköterska. Jag visade upp min väderbitne vad för henne.

[br]

-          Ajdå, det där ser inte bra ut. Du måste ha antibiotika omedelbart! Konstaterade kvinnan med ett oroat leende.

-          Jo tack, har du lust att skriva ut ett recept åt mig.? Frågade jag.

-          Nej tyvärr, jag har inte befogenhet till det, du måste vänta på att doktorerna anländer.

-          Okej. Svarade jag. Jag hade ju dagens nyheter med mig, så då hade jag ju tid att läsa den medans jag väntade på doktorn. Ändå frågade jag om det inte borde finnas doktorer på plats, jag menar, det är ju ändå en akutmottagning jag kommit till.

-          Jodå, vi har doktorer här, men de är bara tillgängliga för akuta fall. Svarade hon.

-          Jaha, men jag är väl akut. Du sa ju själv att jag omedelbart behöver antibiotika. Och föresten, när tror du en passande doktor för mig kan tänkas dyka upp?

-          De borde komma en ny avlösning runt klockan tio.

-          TIO! Ska jag sitta här i fyra timmar och vänta på en doktor?

-          Ja, tyvärr. Annars är det vårdcentralen som gäller.

[br]

MangeUdon haltade ut från lasarettet. Arg som ett bi, åter med pulserande vener i tinningarna. Jag hade upplysts om att även då en doktor dykt upp är det inte säkert att jag kommer prioriteras. Det var droppen. Jag bestämde mig för ett nytt försök med vårdcentralen.

Klockan 08:00 ringde jag dit med vaga förhoppningar om att komma fram. Till min oerhörda förvåning och lättnad svarade en mänsklig röst. Jag förklarade för receptionisten hur det var fatt med mitt ben och att jag hade blivit rekommenderad antibiotika av en sjuksyster. Till svar fick jag att hon skulle försöka ordna en tid hos en sjuksyster.

[br]

-          Jag har redan vart hos en sjuksyrra, jag behöver en jäv..ursäkta en doktor som kan skriva ut ett recept. Svarade jag henne, och försökte att inte låta min upprördhet lysa igenom allt för mycket.

[br]

Tyvärr fungerar det inte så. Man måste först synas av en distriktssjuksköterska, sedan är det upp till henne om hon anser att man är i behov av en doktor, blev jag informerad om. Det var bara att gilla läget. Jag fick en tid hos syrran klockan 13:15. Benet var nu riktigt jäkla besvärande och ömt.

[br]

Distriktssjuksköterskan ropade mitt namn klockan 14:15(!!!) då jag suttit i väntrummet en timme. Det var en bra tjej, som jag kände igen sedan skoltiden. Jag diskuterade med henne om hur förbannat svårt det var att få en tid och hon bara suckade uppgivet. De är grymt överbelastade på vårdcentralen.

[br]

Hon kunde likt den andra sjuksystern omedelbart konstatera att jag behövde antibiotika. Tyvärr hade inte heller hon befogenhet att skriva ut det. Det får bara doktorerna göra, och de var tyvärr upptagna allesammans.

[br]

Hade jag inte känt den här tjejen hade det inneburit ytterligare ett par timmars väntan. Nu ordnade hon det så praktiskt att hon helt sonika ryckte en doktor på väg till en patient och bad han slänga ett öga på mitt ben. Han var angenäm och tog sig de två minuterna han behövde till att skriva ett recept, sen kunde jag hämta min medicin (efter en halvtimmes köande på apoteket).

[br]

Nu ligger jag i sängen och väntar på att antibiotikan ska verka. Fortfarande är jag grymt svullen, och bettet ser allmänt vidrigt ut. Förhoppningsvis fräschar det till sig snart. Om ingen förbättring sker inom två dagar måste jag åter försöka få en tid hos doktorn, och hur i helvete är det möjligt???!!!

[br]

För tre år sedan slog jag i foten i en sten då jag åkte motorcykel i Thailand. Såret var inte så allvarligt, ändå blev det ordentligt infekterat efter ett par dagar.

Jag åkte till en Clinic (deras motsvarighet till vårdcentraler), och de finns så gott som i varje gathör i varje stad.

[br]

Jag klev in i vårdanrättningen och blev (av en söt sjuksyster) genast tillfrågad om jag ville ha något att dricka medans jag väntade på doktorn:

[br]

-          Water, juice, cola?

[br]

När hon gett mig vattenglaset var det redan min tur. Doktorn konstaterade efter en kvick men noggrann undersökning direkt att det var en infektion och skrev ner på en lapp vilken sorts medicin jag behöver. Han bad mig komma tillbaka om två dagar ifall det inte var bättre.

[br]

Efter det travade jag in på apoteket som låg vägg i vägg med vårdinrättningen och visade upp min lapp. Jag köpte en karta piller, även då jag bara behövde fyra stycken. Dagen efter var jag frisk. Det var hästpiller i jämförelse med det jag nu tuggar på.

[br]

I Udonthani finns ett sjukhus vid namn Aek-Udon international hospital. Våra svenska universitetssjukhus ter sig på fullaste allvar som knarkarkvartar i jämförelse.

[br]

[br]

Blir jag någonsin allvarligt sjuk, då hoppas jag för guds skull att jag blir det i Thailand.

[br]

-          Sverige har världens bästa sjukvård, Sverige är fantastiskt, Sverige har välfärd…bla,bla,bla.

[br]

Svenskar är inskränkta!

[br]

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Dela på andra sajter

• Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Kim

6

• MangeUdon

6

• Surin P3

5

• Kentan

5

Mest aktiva i denna tråd

Guest wille

Blir jag någonsin allvarligt sjuk, då hoppas jag för guds skull att jag blir det i Thailand.

[br]

Hur ar det med statistiken for dodsfall procentuellt av antal cancerfall, hjartinfarkter, osv i Sverige resp. Thailand?

Visst ar det soft med ett gott bemotande och utpraglad service och inte behova kanna sig som ett besvar, men ibland kanns ju kvaliteten pa varden ratt viktig ocksa.

Dela på andra sajter

Kan inte annat än hålla med !!

Räddningen är att man är privat god vän med sin husläkare så man kan lösa det utanför ordinarie kanaler om något behov uppstår

Åtgärder som tandläkare, hälsoundersökningar etc försöker jag alltid göra i Thailand

Snabbt, hög kvalitet, bra bemötande och mycket billigare ofta. Speciellt tandvård

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Jag vet att många försäkringsbolag i USA skickar sina patienter för att göra ofta avancerade operationer i Thailand

Dels är det mycket billigare och dels minst lika bra kvalitet

Dessutom får patienten ett bättre tillfrisknande i den trevliga miljön och en minisemester på köpet

Detta gäller även skönhetsoperationer som många väljer att lägga i Thailand

Även ögonbehandlingar är vanligt att göra där nere

De mer avancerade vårdformerna har läkare som är utbildade i USA eller Europa oftast

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Jag har flera liknande erfarenheter både från svenska och thailändska sjukhus och vet hur oerhört frustrerande det kan vara att ens få berätta om sitt problem i den svenska. I Thailand kommer man in helt oanmäld och åker därifrån en halvtimme senare med en påse medecin samt diagnos ställd av läkare.

Så gäller det smååkommer som den du berättar om så väljer jag 10 ggr av 10 den thailändska sjukvården.

När det gäller stora saker som operationer osv så har jag också erfarenhet av både thailändsk och svensk vård och där är skillnaden betydligt mindre vad gäller service.

Något irriterande var det ju att tvingas skriva på räkningar hela tiden så fort man fick en smärtstillande spruta eller en matbit inlagd i Thailand och det slipper man ju i Sverige.

Men vad gäller barna- och mödrasjukvård och den kontinuerliga uppföljning som sker före och efter en förlossning så kan jag inte nog prisa det svenska systemet.

När man anmäler att frun är gravid så sätter nämligen apparaten igång och man blir kallad på alla möjliga typer av undersökningar kontinuerligt, man blir utbildad att ta hand om barn, om barns hälsa/välbefinnande, uppväxt osv samt att dom t o m kommer på hembesök för att kolla så att barnet inte bor i en dump.

Barnet följs sedan upp med kontroller varje vecka till en början men med lite längre intervall ju längre tiden går. Och skulle inte utvecklingen vara den normala så antar jag att åtgärder sätts in väldigt tidigt, problem som jag gissar att Thailands folkhälsosystem inte klarar att fånga upp.

Fast som sagt, behöver man besöka en vårdcentral för ett infekterat sår, en ögoninfektion, halsfluss eller liknande så är Sveriges sjukvårdssystem rena mardrömmen jämfört med den thailändska.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Tja.

Har också varit föskonad från att behöva uppsöka sjukvården under många år.  Under en vistelse i Australien i vintras råkade jag ut för några blessyrer, egentligen av smärre karaktär men som dock krävde 4 läkarbesök och receptbelagda mediciner. Min dotter råkade också behöva 2 läkarbesök för injicering av dyrt rabiesserium under vistelsen.

Totalt 6 läkarbesök.

Genomsnittlig väntetid ca 15 min.

Längsta väntetid ca 35 min.

Kortaste väntetid ca 0 min.

Mervärden: Blodtryck togs varje gång. En person från central administrationen ringde upp 2 gånger och frågade om vi var nöjda med behandlingen, om vi behövde tolk mm. Samt skickade informationsmaterial till oss.

Totalkostnad: (noll)

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Den svenska sjukvården må ha hög kvalitet, men tillgängligheten är urusel.

Jag föredrar absolut att bli "måttligt" sjuk i Thailand istf Sverige.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Att klanka ned på den svenska vården är inte fullkomligt rättvist - och att hävda att guldklimparna inom vården är när man får gå före i kön är inget mindre än en skandal. Jag föredrar uppföljningar, kontrollerade medeciner och möjlighet till lika vård oavsett tillgång till pengar före korta väntetider, service och cola.

Hade i exemplet MangeUdon väntat kvar på Akuten så hade han fått hjälp tidigare än att ta sig till Vårdcentralen enligt tidsangivelserna, och det är i många fall så att man får acceptera att man inte kan välja och vraka ibland läkarna om man har åsamkat sig skador eller sjukdom.

Jag förstår faktiskt inte de som klagar på den Svenska vården - inte ens efter att ha stött på några sura och otrevliga undersköterskor på mina senaste sjukhusvistelser.

//Durian

Dela på andra sajter

Min svärmor har haft diabetes under ett antal år nu har säkert inte så långt kvar leva. Jag försökte fixa lite bättre medicin men läkaren tyckte det var onödigt dumt nog nöjde jag mig med det.

Hade hon levt i Sverige säkert haft långt liv.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Dela på andra sajter

Allt är inte rosenrött i Thailand heller, en god väns svärmor klagade en längre tid, c:a 1 år på svåra smärtor i magen, fick "vitaminer" av farbror doktorn, slutdiagnosen efter ett antal läkarbesök, cancer. Vet inte om gumman klarat sig i Sverige heller men hon hade förmodligen haft det mindre smärtsamt sina sista månader.

Annars håller jag med Mange, det ska fan bli dålig och behöva medicin i Svedala, tar en evig tid och inte minst, är man riktigt dålig är det skitjobbigt att behöva ta sig till 3 ställen för att få diagnos, behandling och medicin.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Men herregud dagens I-landsproblem, det låter som att fröknarna här springer till doktorn varje vecka.

Inte undra det blir väntetider när alla ska dit så fort dom känner sig lite

snuvig eller har brutit av lösnaglarna.

Nej höj vårdavgiften så vi slipper alla som springer dit för att de inte

har något bättre för sig så skulle de som är riktigt sjuk inte behöva vänta.

//K

I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Dela på andra sajter

Wille skrev:

Hur ar det med statistiken for dodsfall procentuellt av antal cancerfall, hjartinfarkter, osv i Sverige resp. Thailand?

Jadu, det vet jag faktiskt inte, inte vore det allt för järvt med en gissning på att Sverige procentuellt sätt ligger bättre till. Det motsatta vore mycket märkligt med tanke på de ekonomiska klyftorna i landet.

Kim, jag får nog hålla med dig en smula, mitt inlägg skrevs i en bitter febertopp ;) , och blev kanske inte helt saklig. Det är främst de "smärre" åkommorna som är hopplösa i Sverige, mödravården och behandling av: cancer, diabetes,hjärtsjuka är förmodligen av hög kvalite i Sverige.

Durian skrev:

Hade i exemplet MangeUdon väntat kvar på Akuten så hade han fått hjälp tidigare än att ta sig till Vårdcentralen enligt tidsangivelserna, och det är i många fall så att man får acceptera att man inte kan välja och vraka ibland läkarna om man har åsamkat sig skador eller sjukdom.

Herregud, vilken jäkla goja! Du kan väl inte på fullaste allvar mena att en väntetid på 4-5 timmar är acceptabelt, det när snudd på halva ens inkomst är avsatt för vår fantastiska välfärd.

Med det tankesättet är vi på sikt ett U-land.

Kentan, I-landsproblem säger du. Utan antibiotika hade det i mitt specifika fall lett till en klockren blodförgiftning. Det var mitt FÖRSTA och förhoppningsvis sista besök på vårdcentralen. Förövrigt kan jag hålla med om att en kraftig förhöjning av avgiften vore på sin plats, dock inte för pensionärer, de har gjort rätt för sig hela livet och är om några berättigade vård!

Hälsningar/

www.mangeudon.se

Dela på andra sajter

Men herregud dagens I-landsproblem, det låter som att fröknarna här springer till doktorn varje vecka.

Inte undra det blir väntetider när alla ska dit så fort dom känner sig lite

snuvig eller har brutit av lösnaglarna.

Nej höj vårdavgiften så vi slipper alla som springer dit för att de inte

har något bättre för sig så skulle de som är riktigt sjuk inte behöva vänta.

//K

Tycker vi ska fråga oss vad vi får i relation till vad vi betalar i skatter.

Hur kan tex. Australien kombinera; lägre skatter än sverige , obefintliga köer (till GP) och gratis sjukvård?

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Kan hålla med om att det är frustrerande med dessa väntetider och läkarbesök som beskrivs.

Men i varje fall har jag förståelse för problemet och skulle aldrig komma på tanken att klaga över detta.

Men det finns även annan sjukvård som jag med bestämdhet hävdar är av toppklass i Sverige och det är akutsjukvård.

Det vet jag av egen erfarenhet.

När något allvarligt inträffar (observera allvarligt) då sätter ett imponerande maskineri igång.

Räddningstjänst, helikoptrar, ambulanser och sedan akuten och IVA på sjukhuset.

Den 2 mars 2000 vid lunchtid var det färdigt med undertecknad. Den s k skylten kunde plockas ner...

Imponerande resurser sattes in på IVA i Östersund och fick liv i den här kroppen igen.

Därefter ambulansflyg till Akademiska i Uppsala för stor hjärtoperation. Efter cirka tre veckor på Akademiska hem till Östersund igen med ambulansflyg.

Jag hävdar med bestämdhet att akutsjukvård bedrivs oerhört professionellt och med stora resurser när så krävs.

Händer något allvarligt får patienter vänta i väntrummen - jag ser inget fel i det.

35 år som pressfotograf med uppgift att bland annat plåta olyckor och se resurserna igång styrker mig i min uppfattning.

Jan L

Dela på andra sajter

Massa text.

Härligt läsa Jan L att skattepengarna används där de verkligen behövs och inte till folk som

köar på vårdcentralen och är upprörd dom inte får penicillin snabbt nog när dom är förkyld

för det fick dom minsann på 5min i Thailand.

//K

I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Dela på andra sajter

Jo vi kan väl vara eniga om att när det verkligen behövs så räcker nog svensk vård till mer än väl och det sparas inte på resurserna.

Men att få tillgängligheten till den "lilla" vården kan vara oerhört frustrerande vilket Mange ger ett bra exempel på. T ex att bara kunna ringa mellan 08-09 på dagen och då inte ens vara säkert på att komma fram eftersom det är upptaget hela tiden tycker jag inte är acceptabelt. Har själv någon gång fått ringa i 3 dgr innan jag till slut fick tag i något annat än en maskin.

Och till Kenta kan jag väl tala om att det ska mycket till innan jag kontaktar sjukvården. Men smååkommor som halsfluss, urinvägsinfektion, ögoninfektion, könssjukdom (jo, svenska tjejer kan även dom bära på sådana) etc rår man tyvärr inte på själv utan det behövs antibiotika. Och för att få det måste man gå via en läkare, vilket alltså kan vara en väldigt tidsödande och frustrerande process.

Jag har även haft skador från en motorcykelolycka i Thailand som krävde både operationer på plats och några månader på kryckor med tillhörande undersökningar i Sverige samt även en allvarlig ögonskada jag ådrog mig i Thailand och som krävt både omfattande behandling i Thailand samt senare operation i Sverige och som jag fortfarande dras av sviterna av (dubbelseende på höger öga). Så nä, några onödiga besök blir det inte, har tillräckligt med besvär av dom absolut nödvändiga.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Och till Kenta kan jag väl tala om att det ska mycket till innan jag kontaktar sjukvården. Men smååkommor som halsfluss, urinvägsinfektion, ögoninfektion, könssjukdom (jo, svenska tjejer kan även dom bära på sådana) etc rår man tyvärr inte på själv utan det behövs antibiotika. Och för att få det måste man gå via en läkare, vilket alltså kan vara en väldigt tidsödande och frustrerande process.

Jag har även haft skador från en motorcykelolycka i Thailand som krävde både operationer på plats och några månader på kryckor med tillhörande undersökningar i Sverige samt även en allvarlig ögonskada jag ådrog mig i Thailand och som krävt både omfattande behandling i Thailand samt senare operation i Sverige och som jag fortfarande dras av sviterna av (dubbelseende på höger öga). Så nä, några onödiga besök blir det inte, har tillräckligt med besvär av dom absolut nödvändiga.

Hej Kim har du också gått på myten att det alltid krävs antibiotika för att bota till exempel halsfluss?

Finns studier som visat att sjukdomsförloppet bara är en dag längre utan penicillin.

Är du verkligen så sjuk och har kontakt med sjukvården så ofta

att du känner dig frustrerad över den långa väntetiden?

Och grattis till urinvägsinfektionen inte många karlar som lyckats få det.

//K

Dela på andra sajter

Hmm ...

...när snudd på halva ens inkomst är avsatt för vår fantastiska välfärd.

Förövrigt kan jag hålla med om att en kraftig förhöjning av avgiften vore på sin plats,...

Hur tänker man här?!  :crazy:

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Dela på andra sajter

Guest Lappen

Det är tråkigt när folk blir dåligt bemött av den svenska sjukvården men överlag är det inte så dåligt som dom flesta vill påskina.

Det var någon som skrev att det är många som springer till sjukvården för ingenting och slösar på skattemedel och på den punkten måste jag hålla med.

Har vänner som jobbar på akuten och vårdcentalen och det är många som kommer in för bagateller och sen klagar när dom inte blir tagna på allvar.

Men hur ska man kunna bli tagen på allvar när dom kommer in på akuten med förstoppning??

Ringer man till vårdcentralen här i stan så får man träffa en läkare samma dag eller som sämst nästa.

Dela på andra sajter

Finns ju faktiskt de som ringer ambulans vid tandvärk. Dock har jag aldrig hört en svensk göra det.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Dela på andra sajter

Guest Lappen

Finns ju faktiskt de som ringer ambulans vid tandvärk. Dock har jag aldrig hört en svenska göra det.

En väns fru är ökänd för att ringa efter ambulans eller springa till akuten i tid och otid.

Exakt antal vet jag inte men det senaste jag hörde var det uppe i 60ggr...helt sinnes

Dela på andra sajter

Jämmer och elände

[cut]

Med ett bakslugt leende konstaterade jag att tidpunkten måste vara perfekt. Så tidigt på morgonen borde knarkarna, alkoholisterna och gnällspikarna fortfarande sova. Det skulle ge mig fritt tillträde till en doktor. Perfekt![br]

Jag satte mig i bilen och körde mot Nyköping. Det är lite närmre att åka till Södertälje, men den staden är så fullskiten med patrask så jag vågade inte chansa på att behöva dela väntrum med ett tjog XXXXXX (censur).

[br]

Svenskar är inskränkta!

[br]

[cut]

Med den solidariska inställningen du demonstrerar ovan kan man bara konstatera att du fått bättre vård än  du förtjänar.

Fy.

/GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Med den solidariska inställningen du demonstrerar ovan kan man bara konstatera att du fått bättre vård än  du förtjänar.

Haller med GD. Gnaller over allt och alla for att han inte fatt akutvard for sitt myggbett och har inte ens vett att forsta att i Thailand sa dor de flesta som far magsar, blodforgiftning, lunginflammation mm; sa fantastisk ar den thailandska sjukvarden. Det ar klart att man kan fa ett leende, ett plaster och nagra tabletter for 200 Baht pa en klinik eller riktigt bra vard pa ett privat sjukhus om man betalar ett par thailandska arsloner, men det ar verkligen att jamfora potatisar med papaya.

Dela på andra sajter

Gammeldansken.  Du får givet vis tolka texten fritt, fast det har du ju uppenbarligen redan gjort.

Du har nog aldrig upplevt vad jag upplevt under min uppväxt i Södertälje, visst jag medger: Det har förbittrat mig. Oja, men det hade även förbittrat din gamle solidariska själ, det kan jag lova dig! Ämnet är ändå inget jag tänker gå vidare in på här på forumet.

Jag är i regel en sansad person, eller försöker vara det åtminstone. Mitt inlägg var nog färgat i ett onödigt cyniskt språk. Det blir lätt så när man är upprörd. Det blir heller inte bättre av att en del läsare tolkar text som jag själv tolkar kinesiska.[br]

Att kalla mig osolidarisk och att jag därför inte bör ha rätt till vård får stå för dig GD. Det var förövrigt ett jäkligt osmakligt påhopp som vår vise kamrat ATOM sällade sig till, det var knappast till er favör. Likväl får jag lov att erkänna att jag uttryckte mig lite väl dramatiskt i min text. Vilket uppenbarligen inte var till min favör heller för en del av läsarna.[br]

Okej, jag medger gärna att jag inte är speciellt solidarisk ur ett klassiskt socialistiskt perspektiv.    Min familj och mina vänner skulle kunna bjuda på en rättvisare bild av min medmänskligt, men det vore väl att gå för långt och bjuda in dem som allmänna försvarare av min dubiösa heder som medborgare.[br]

Du känner mig inte Gammeldansken, och jag har nu inga ambitioner att lära känna dig, inte efter ditt plumpa påhopp! [br]

Narkomaner och alkolister ska självfallet ha rätt till vård. Likaså Afrikaner, Thailändare, homosexuella och Gammeldanskar. Jag har väl aldrig påstått något annat. Men handen på hjärtat: Vem vill, d.v.s. om man kan undvika det, trängas med fyllbultar. Personligen undviker jag själv att gå på krogen när jag är nykter, varför skulle jag då finna det mer tilltalande att möta samma, eller än värre klientel på akuten?[br]

Visst, en vacker dag har väl jag drattat på arslet på fyllan. Det kan hända. Jag tänker då inte förebrå dem som tycker jag är en tjatig fyllbult när jag sitter i akutens  väntrum, för det är ju så jag skulle upplevas.

Nog om det.[br]

För att släta över mitt ursprungsinlägg och göra det mer politiskt korrekt för känsliga läsare ber jag att få komma med några revideringar:[br]

[*]

Jo, Sveriges sjukvård är förmodligen utomordentlig (när du väl är där).

[*]

[*]

Jan L skrev om sin hjärtinfarkt, givetvis ska all liknande akut sjukdom prioriteras. Härligt att det gick bra i ditt fall!

[*]

[*]

Ut006 var förvirrad över att jag ställer mig positiv till höjda avgifter. Jag menar naturligtvis  inte högre skatt. Kontantbetalningen på vårdcentralen kunde gott och väl höjas med en hundring för att undvika ”onödigt spring”.

[*]

[*]

Kentan tänker jag inte bemöta, provokatörer kan man stånga sig blodiga mot.

[*]

[*]

Jag lever hur som helst kvar i tron över att jag som kan betala för mig (hemska människa) skulle få ett mycket bättre bemötande och en trevligare miljö på en Thailändsk vårdinrättning.

[*]

[*]

Atom, inlägget handlade ju för tusan INTE om ifall Thailändare eller Svenskar får bättre vård!  Jag skrev om hur JAG upplevde skillnaden mellan ländernas sjukinrättningar! Gnäll över ett myggett säger du?! Prova du på en tredagarsfeber med ett ben i dubbel storlek. Det var för övrigt FÖRSTA gången jag uppsökt en vårdinrättning i Sverige (under mitt vuxna liv), så om du tror att jag är en gnällspik får du göra det. :na: [br]

Tack för mig/[br]

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...