Jump to content
IGNORERAD

Starta årligt stipendium i byskolan.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Min fru och jag har funderat på att starta utdelning av ett årligt stipendium (t.ex 10 000 baht) till en elev i årskurs 6 som är sista klassen i byskolan.

För att fortsätta 7:an måste man åka till närmaste större ort, det går åt pengar till buss, mat, studiematerial och uniform.

Det finns ju alltid någon i klassen som har det sämst och kanske problem i sin familj.

Min fru fick stipendium som barn och skulle vilja ge tillbaka och hjälpa andra barn nu när hon har råd.

Stipendiumet skulle gå till någon som är fattig men har anlag för att studera + att eleven också ska vara snäll och hjälpsam mot dom andra barnen.

Lärarna ska få lämna 5 förslag och tillsammans med min fru ska en av dessa väljas, kamraterna ska också få säga sitt.

Vad tror ni om det här ?

Skulle det vara något som fler kunde göra i sin hemby ?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    6

  • Baa

    4

  • svarten

    3

  • mancon

    3

Mest aktiva i denna tråd

IL ,Du är en sann lover of the Isaan, grattis till en fantastisk tanke, Du är ju väl insatt i Thailivet så jag förmodar att detta är OK, behöver Du "betala" avgift till skolan för detta? Vi flyttade "vår" son till Udon p.g.av den minst sagt usla kvaliteten på byskolan, (kostade en hygglig slant) tyvär fick han lite problem att hänga med första året men nu har det börjat arta sig, avancerade 15 platser i klassrankingen förra året, inte lätt att konkurera med så bristfällig utbildning. Stort lycka till med ett berömvärt initiativ. Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan möjligen bli problematiskt med dom familjer som blir missnöja med din fru's beslut , annars så borde det funka bra.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover och Baa finns i närheten av Udon är detta till dom:

Även jag och tjejen har varit inne på samma sak men kanske försöka hjälpa flera barn. Någon mil söder om stan, på vägen mot Khon Kaen, finns en internatskola för föräldralösa flickor. Dom lär behöva hjälp med skolmaterial och leksaker m.m.

Djupdykarn bor i närheten och är nere nu. Vi pratade om att han ska kolla med dom vad dom kan tänkas behöva så får vi se hur vi kan hjälpa till.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Stipendier är en bra idé tycker jag. Har själv gett "stipendier" till min frus mellanbror under många år och vid det här laget har han ett fint diplom från Thammasat university, välavlönat jobb och en ljus framtid.

Har även erbjudit samma studiehjälp åt hennes äldsta och yngsta broder. Den äldsta ville dock inte studera vidare som vuxen utan nöjer sig med det jobb han har i huvudstaden trots att vi försökt pusha honom att studera vidare.

Och den yngsta har trots fritt val att studera till vad han vill valt att börja läsa till bilmekaniker. :) Men det är ju hans eget val och inget vi i övriga familjen lägger oss i, vill han inte studera på universitet så behöver han förstås inte.

Förutom att hjälpa frugans bröder så stöder jag förstås min fru ekonomiskt i sina studier här i Sverige. Hon har just blivit antagen på universitetet här vilket innebär minst 3,5 år till utan annan inkomst än studiebidraget från Csn vilket innebär ett stort ekonomiskt avbräck mot för om hon jobbat istället.

Men när alla i vår egen familj är färdigutbildade, jobbar och står på egna ben ekonomiskt så kan jag mycket väl tänka mig att börja dela ut ett årligt stipendium på vår byskola, alternativt stödja någon annan studiebegåvad yngre släkting eller "icke släkting".

Din idé är bra, inget snack om saken och vi får väl hoppas att det barn som får erat stipendium har föräldrar som har råd att låta sitt barn gå i skola istället för att hjälpa till att ordna upp familjeekonomin. Upplever det själv så att dom flesta barn som slutar skolan i förtid gör det för att föräldrarna desperat behöver deras arbetsinsats någon annanstans.

Gymnasiestudier är som jag har fattat det sedan en tid tillbaka kostnadsfria i Thailand även om det förstås alltid finns bättre skolor som kostar. Så stipendiet bör ju i så fall kanske bekosta skolmaterial, kläder, transportkostnader, skolmat, eventuellt husrum etc som annars varit en för tung utgift för föräldrarna och anledning till att ta sitt barn ur skolan.

Hur som helst, lycka till med stipendiet och hoppas att någon annan läsare följer ditt exempel.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Min fru och jag har funderat på att starta utdelning av ett årligt stipendium (t.ex 10 000 baht) till en elev i årskurs 6 som är sista klassen i byskolan.

För att fortsätta 7:an måste man åka till närmaste större ort, det går åt pengar till buss, mat, studiematerial och uniform.

Det finns ju alltid någon i klassen som har det sämst och kanske problem i sin familj.

Min fru fick stipendium som barn och skulle vilja ge tillbaka och hjälpa andra barn nu när hon har råd.

Stipendiumet skulle gå till någon som är fattig men har anlag för att studera + att eleven också ska vara snäll och hjälpsam mot dom andra barnen.

Lärarna ska få lämna 5 förslag och tillsammans med min fru ska en av dessa väljas, kamraterna ska också få säga sitt.

Vad tror ni om det här ?

Skulle det vara något som fler kunde göra i sin hemby ?

Mvh Isan Lover

En mycket trevlig ide :thumbsup:

Själv har jag och min familj en årlig fotbollscup med pengapriser till vinnarna.

Vi har haft den i 2 år nu och den är mycket uppskattad.

Hursomhelst så är sann glädje när man kan glädja någon i sin omgivning! :):wai:

Ha en bra dag

Mvh Janne

www.thaitruelove.se

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det var många bra saker som kom upp, sponsra studier, hjälpa barnhem och en fotbolls cup, härlig läsning.

Bra jobbat av er och hoppas det blir fler som drar igång något.

På tal om fotboll så har jag haft med begagnade matchställ som jag har skänkt till skolor.(gåva från Skoftebyns IF, tack till dom)

Vi har också sponsrat studier till frugans lillasyster (bl.a engelska), tack vare det fick hon jobb som aupair i Danmark.

Hon har varit där i drygt 2 år nu och gifte sig där för två månader sedan.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tror alla är välkomna utan poängkrav men det är ganska hård disiplin-

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan lover!

Vilket härligt projekt ni håller på att planera! Det låter som en bättre användning av pengar från västerlandet än att bybarnen äter glass och godis dygnet runt samt leker med konstiga dyra leksaker som går sönder efter 1 dag.

Det är ju risk med sådana projekt att pengarna används fel. Men det verkar som att eran idén är så pass välgenomtänkt för att minimera sådana risker. Det är en bra viktig tanke som AnOnYm ställer. Stipendiet kan väcka avundssjuka bland dem familjer som inte får det. För att minska denna avunda är det viktigt med transperans. Kriterierna ska vara objektiva och precisa. När valet har gjorts bör en tydlig motivering framgå!

Det är också kul att höra de om andras projekt! Magrood och jag får själva tänka ut något. Just detta projekt tycker jag i skrivande stund känns mest rätt. Det blir konstigt med ett samhälle där det är så många "mindre begåvade" rika barn som får bra utbildning och så många smarta fattiga barn som inte får någon möjlighet till att utvecklas efter egen potential.

Rapportera om utvecklingen!

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Det finns risk för avunsjuka och också att föräldrarna tar pengarna och använder dom till annat.

Därför kanske rektorn eller någon annan får sköta betalningarna, vad tror ni är bäst?

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan Lover,

Det är en riktigt bra ide med stipendium till värdiga elever!

Skulle kunna tänka mig att jag och fru Chang gör något liknande... vilket vi redan gjort, men det är en annan historia.

Men, som sagt. Hur mycket gnäll blir det när den bäste alternativt fattigaste eleven har valts ut? Kan ju troligen finnas en konflikt där. Jag menar, den bäste är ju inte nödvändigtvis den fattigaste och vice versa.

I denna situation måste man antagligen vara mycket stark och stå på sig.

"Jag har valt ut denna elev och det står jag för."

Avundsjuka gnällspikar till föräldrar kan... ja, det behöver man ju inte säga. Och det tål att tänka på exakt hur donerade pengar ska förvaltas.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej igen

Det finns risk för avunsjuka och också att föräldrarna tar pengarna och använder dom till annat.

Därför kanske rektorn eller någon annan får sköta betalningarna, vad tror ni är bäst?

Mvh isan Lover

Hej Isan Lover!

Jag tycker att det låter bra om rektorn (eller ev. någon annan som är insatt i hur pengarna används) får sköter betalningarna. Det är svårare för dig och frugan din som inte bor i byn att ha översikt i vad som händer.

Så länge att en tydlig motivering ges till varför den elev som väljs ut har fått stipendiet tror inte jag att det borde vara problem med avundssjuka. Man skulle kunna tänka sig en typ överklagningsmöjlighet som finns i Sverige men detta är förmodligen lite komplicerat att genomföra för den typ av belopp som det handlar om!

Hälsning och lycka till!

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är en jättebra ide´. Och du inspirerar säkert många.

Kul att läsa om sådana här bra initiativ.

Bra med Herr och Fru Changs projekt med lekplatsen också.

---

Det är bra att olika personer gör olika saker. Då blir det mångfaldigt.

---

Själv har jag inte kommit så långt.

Men jag tror på den idén att om man fått hjälp som man ej förväntar sig att få - blir man en hjälpsam person själv.

Jag fick mycket hjälp från grannar en gång. Så mycket att jag var tvungen att fråga dem "varför är ni så snälla och hjälpsamma mot mig?".

"För att vi är i den ställning att vi kan hjälpa till", svarade de.

Det budskapet har säkert bildat mig till den person jag är idag.

---

Innan jag åkte hem tidigare i år läste jag en artikel om att thailändare läste 2 böcker/år i genomsnitt, medan folk i Vietnam läste typ 59 böcker/år i genomsnitt.

Då tänkte jag "jag vill göra något åt saken".

Jag skulle vilja köpa roliga färglada böcker för barnen på tempel-dagiset. Men det blev inte av. Jag bara gav en summa till munken och bad honom fixa det.

Sen ville jag att byborna skulle ha möjlighet att läsa dagstidningar. Bristvara i byn.

Minns när jag var liten. Jag läste allt jag kom över nästan. Tidningspapper som kom som förpackningar när man köpte mat i stan var extra lyxigt för mig.

Pratade med faster och hennes man som hade en liten bybutik om mitt projekt. Det lovade att köpa en tidning varje dag och snicka ihop ett tidningställt.

Sagt och gjort. Så nu har de fått en summa för ett helt års tidningar.

Tidningarna är extra populära den 2 och 17, dagen efter lotteriet. När folk ville kolla om de vunnit något.   :D:D:D

Men men ... någon stans får man väl starta.

---

Tack än en gång för en trevlig och annorlunda läsning!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej igen

Det finns risk för avunsjuka och också att föräldrarna tar pengarna och använder dom till annat.

Därför kanske rektorn eller någon annan får sköta betalningarna, vad tror ni är bäst?

Mvh isan Lover

En modell kan vara att man säger till rektorn om man behöver köpa något typ, inför skolstarten brukar man behöva köpa böcker, skoluniformer osv.

Då har inte föräldrarna hela summan på en gång.

Av egen erfarenhet så har många svårt att hantera en hel stor summa pengar. Ibland tänker man inte tillräckligt långt.

Sen när det gäller avundsjuka och skitsnack.

Ja, det är lite synd. Men det är möjligt att det blir så. Bra att man är förberedd.

Men - den som aldrig gör något fel är den som aldrig gjort något.

Även Buddha fick skitsnack bakom sig - brukar vi säga.

---

Men jag tror inte att man skulle klaga på ER???

Gör någon det så vet man att de inte är värda att bry sig.

---

När jag var liten hade munken ett projekt.

Det var typ att elever som förbättrade sina skolresultatet från året innan skulle få en liten summa pengar. Det var bra projekt, tycker jag. Att man tävlar med sig själv och försöker blir bättre.

---

Natti natti

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guest Isan Lover

Hej Magrood

Bra ide det där med tidningen i butiken, jag ska prova det i våran by till vintern, min frus morbror har en butik i grannhuset till oss.

Dom har aldrig haft tidningar och ingen annan butik i byn heller.

Jag ska se till att det finns tidningar att läsa där, så får vi se hur det fungerar, är dom intresserade kan vi ju ordna en fortsättning.

Tack för tipset.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan Lover

Tack för senast!

I natt kom jag på en till ide´. Det är att köpa fina och intressanta barnböcker och ha dem bredvid tidningarna eftersom det springer barn till butiken titt och tätt.

Själv tillbringar jag ett par tre tillfällen i bokhandeln när jag är i Thailand.

Brukar säga till mina brorsöner att de få välja 2 eller 3 böcker var. Vilka böcker som helst.

Då brukar de bli jätteglada. :-)

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

ImBlackSheep

Quote

Hej

Min fru och jag har funderat på att starta utdelning av ett årligt stipendium (t.ex 10 000 baht) till en elev i årskurs 6 som är sista klassen i byskolan.

För att fortsätta 7:an måste man åka till närmaste större ort, det går åt pengar till buss, mat, studiematerial och uniform.

Det finns ju alltid någon i klassen som har det sämst och kanske problem i sin familj.

Min fru fick stipendium som barn och skulle vilja ge tillbaka och hjälpa andra barn nu när hon har råd.

Stipendiumet skulle gå till någon som är fattig men har anlag för att studera + att eleven också ska vara snäll och hjälpsam mot dom andra barnen.

Lärarna ska få lämna 5 förslag och tillsammans med min fru ska en av dessa väljas, kamraterna ska också få säga sitt.

Vad tror ni om det här ?

Skulle det vara något som fler kunde göra i sin hemby ?

Mvh Isan Lover

Hej Isan Lover,

Det var jättebra ide att göra så när man kan det.

Jag fick också stipendium när jag studerade i byn.

Har diskuterat med pojkvänen några gånger om det men måste vänta lite för att vi inte har råd nu. :icon_redface:

I cheer for both of you.  สาธุ สาธุ :wai:

Jag är en nybörjare som behöver hjälp att utveckla min svenska. Kan ni vara snälla och hjälpa till? :)

Tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

För att minska denna avunda är det viktigt med transperans. Kriterierna ska vara objektiva och precisa. När valet har gjorts bör en tydlig motivering framgå!

Eller precis tvärtom. Ingen utomstående skall veta vilka de övriga kandidaterna var, då kan ingen bli sur och känna sig förfördelad.

När man skall bistå ekonomiskt kan man välja mellan två ytterligheter. Ge en näve pengar med uppmaningen: Gå i skolan! Om mottagaren sedan bränner pengarna på lotteri är det hans problem.

Den andra ytterligheten är att man själv direkt betalar skolavgifter, inackordering och skolmaterial.

Den senare modellen kan upplevas som lite kränkande eftersom man uppenbart inte litar på folk..

Det är inte lätt när det är svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla är väl potesiella kandidater och det kan ju vara svårt att hålla en hel skola hemlig, alltid någn unge som tjallar.

Sladerbyttan Arne - som tar lätt på svårigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Känns på något sätt att det blir svårt att uppnå en för alla rättvist urval, tycker att det kom bra ideer om böcker o tidningar i byn, hoppas bara att ingen börjar göra business på utlåningen, ska ge förslagen ett ärligt försök i alla fall. Gillade också förslaget om att ett bidrag till skolmaterial som kan komma många till gagn, ska fundera vidare på vilken nivå. Fortsätt att kläcka ideer i denna mycket intressanta tråd, kanske kan vi låna in banarne till roliga timmen.Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Magrood

Det var kul att ni kom hem och hälsade på oss, det här med barnböcker kan vi också prova, dom är så billiga där men dom kan nog glädja många.

Hej ImBlackSheep

Det var roligt att höra en till som har fått stipendium, det verkade vara okänt för en del att det fanns i Thailand.

Men helt klart måste ni vänta tills pengarna finns, lycka till.

Hej SR400

Att ingen av barnen skulle känna till kandidaterna var en bra ide, det kanske är bäst så.

Hej Ban99arne

Helt säkert gillar både barn och vuxna att skvallra det tror jag också, så det är något att tänka på.

Hej Baa

Roligt att du också blev intresserad av Magroods ide, jag tror att det kan bli populärt i byn.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej. Känns på något sätt att det blir svårt att uppnå en för alla rättvist urval, tycker att det kom bra ideer om böcker o tidningar i byn, hoppas bara att ingen börjar göra business på utlåningen, ska ge förslagen ett ärligt försök i alla fall. Gillade också förslaget om att ett bidrag till skolmaterial som kan komma många till gagn, ska fundera vidare på vilken nivå. Fortsätt att kläcka ideer i denna mycket intressanta tråd, kanske kan vi låna in banarne till roliga timmen.Baa

ฺBaa

Jag hoppas det går bra med försöket na ka.

Det bästa jag fått från mina föräldrar och mormor är nog kunskapstörsten.

Och med goda böcker tror jag att man kan väcka barnens nyfikenhet och förhoppningsvis blir de kunskaptröstiga.

Man lär sig så mycket av att läsa.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det Magrood, vet Du om de finns typ bildeböcker med både Thai o engelsk text till bilderna, eller har Du en aning om vart man ska leta.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...