Jump to content
IGNORERAD

Starta årligt stipendium i byskolan.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Quote

Tack för det Magrood, vet Du om de finns typ bildeböcker med både Thai o engelsk text till bilderna, eller har Du en aning om vart man ska leta.

Baa

Hej igen

Vad kul med din idé med bild böcker på thai och engelska.

Vi har köpt hem några stycken för Svartens skull när han tränar läsa thai.

Det finns i de flesta större bokhandlarna na ka. Se-Ed, Nai-In, Dokya, Chula book center. I stora köpcentrum brukar de ha minst en bokhandel ka.

---

Klippt från ett av mina inlägg på SoiSixten

Innan jag slänger mina papper under resan vill jag rekommendera en bokhandel.

Normalt brukar jag gå till Chula Book Center nära MBK.

Men för ett par år sedan läste jag i en tidning om en BOK-Byggnad.

Wow...

Det heter TBT - Thailand Book Tower

Den ligger i Sathorn Noa (Norra Sathon)

Man kan åka BTS och kliva av vid Surasak stationen och går tillbaks ca 500 m.

Där har de ett 7 våningshus med böcker.

Jag hittade många kursböcker för att lära sig thailändska också.

---

När jag var liten sträckläste jag nästan alla Fabler-historier. Jag älskar dem.

Med tvåspråkiga böcker kan du om du har tid och lust läsa den engelska delen för barnen också.

Min kusin sa till mig förra året att det var tack vare att barnen i vår familjen fick komma i kontakt med faranger ganska mycket och tidigit - så de vågar prata engelska mer än genomsnitt.  :thumbsup:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    6

  • Baa

    4

  • svarten

    3

  • mancon

    3

Mest aktiva i denna tråd

Tack Magrood, återkommer om jag kommer på något mer att få hjälp med. HADE

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Guest Isan Lover

Hej igen

Jag tänkte rapportera om hur det gick med våran ide om att starta ett stipendium i byskolan.

Det slutade med att en tjej som heter Peau som gick ut 6 klass förra året i byskolan och inte hade råd att fortsätta på högstadiet blev den vi hjälpte.

Hon har övergivits av sin mamma och lämnats hos sin mormor sedan hon föddes, mormorn är mycket fattig och dom bor i byns sämsta hus.

Förra året drabbades mormorn av hjärnblödning och kunde inte arbeta mer, då blev pengabristen akut, och mormor behövde hjälp att laga mat, klä sig och att gå på toaletten.

Detta gjorde att Peau inte kunde fortsätta till årskurs 7 i den större grannbyn, hon hade inte pengar till skolmat, uniform och skolbuss och dessutom behövdes hon ju hemma.

vi bad henne komma hem till oss och diskutera saken, det framgick att hon gärna ville fortsätta i skolan som sina kamrater.

Min fru föreslog därför att hon skulle kunna studera i hemmet, och ta hand om mormor samtidigt.

Det finns tydligen ett sånt programm där man bara behöver komma till skolan ibland, även helgdagar förekommer.

Man får läsa samma ämnen och får betyg precis som dom som har alla lektioner i skolan.

Min fru ska stå för alla kostnader för detta inkl kläder och transport.

Peau blev glad för detta och hon ska börja nästa termin.

Hoppas det kommer att fungera.

Så det blev inget stipendium utan en sån här lösning den här gången.

Efter samtal med rektor och skolförening blev det ytterligare en sak som vi ska vara med och driva, men det får jag skriva om en annan dag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra gjort! Får väl också hoppas att det går vägen med studierna för Peau trots hennes svåra situation. Skola är ju inte alltid första prio om familjen inte har tillräckligt med mat på bordet.

Gissar att er hjälp kan göra stor skillnad för flickans hela livssituation.  :great:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

:wai::wai::wai:

Mycket bra gjort och det blev en mycke bra lösning.

Jag tänker bara på flickan som ni hjälper utan även hennes framtid och den kommande generationen.

Mycket stort!!!

Kramar

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej igen

Jag tänkte rapportera om hur det gick med våran ide om att starta ett stipendium i byskolan.

Det slutade med att en tjej som heter Peau som gick ut 6 klass förra året i byskolan och inte hade råd att fortsätta på högstadiet blev den vi hjälpte.

Hon har övergivits av sin mamma och lämnats hos sin mormor sedan hon föddes, mormorn är mycket fattig och dom bor i byns sämsta hus.

Förra året drabbades mormorn av hjärnblödning och kunde inte arbeta mer, då blev pengabristen akut, och mormor behövde hjälp att laga mat, klä sig och att gå på toaletten.

Detta gjorde att Peau inte kunde fortsätta till årskurs 7 i den större grannbyn, hon hade inte pengar till skolmat, uniform och skolbuss och dessutom behövdes hon ju hemma.

vi bad henne komma hem till oss och diskutera saken, det framgick att hon gärna ville fortsätta i skolan som sina kamrater.

Min fru föreslog därför att hon skulle kunna studera i hemmet, och ta hand om mormor samtidigt.

Det finns tydligen ett sånt programm där man bara behöver komma till skolan ibland, även helgdagar förekommer.

Man får läsa samma ämnen och får betyg precis som dom som har alla lektioner i skolan.

Min fru ska stå för alla kostnader för detta inkl kläder och transport.

Peau blev glad för detta och hon ska börja nästa termin.

Hoppas det kommer att fungera.

Så det blev inget stipendium utan en sån här lösning den här gången.

Efter samtal med rektor och skolförening blev det ytterligare en sak som vi ska vara med och driva, men det får jag skriva om en annan dag.

Mvh Isan Lover

Strongt..respekt till er!  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Stipendier är en bra idé tycker jag. Har själv gett "stipendier" till min frus mellanbror under många år och vid det här laget har han ett fint diplom från Thammasat university, välavlönat jobb och en ljus framtid.

Har även erbjudit samma studiehjälp åt hennes äldsta och yngsta broder. Den äldsta ville dock inte studera vidare som vuxen utan nöjer sig med det jobb han har i huvudstaden trots att vi försökt pusha honom att studera vidare.

Och den yngsta har trots fritt val att studera till vad han vill valt att börja läsa till bilmekaniker. :) Men det är ju hans eget val och inget vi i övriga familjen lägger oss i, vill han inte studera på universitet så behöver han förstås inte.

Förutom att hjälpa frugans bröder så stöder jag förstås min fru ekonomiskt i sina studier här i Sverige. Hon har just blivit antagen på universitetet här vilket innebär minst 3,5 år till utan annan inkomst än studiebidraget från Csn vilket innebär ett stort ekonomiskt avbräck mot för om hon jobbat istället.

Men när alla i vår egen familj är färdigutbildade, jobbar och står på egna ben ekonomiskt så kan jag mycket väl tänka mig att börja dela ut ett årligt stipendium på vår byskola, alternativt stödja någon annan studiebegåvad yngre släkting eller "icke släkting".

Din idé är bra, inget snack om saken och vi får väl hoppas att det barn som får erat stipendium har föräldrar som har råd att låta sitt barn gå i skola istället för att hjälpa till att ordna upp familjeekonomin. Upplever det själv så att dom flesta barn som slutar skolan i förtid gör det för att föräldrarna desperat behöver deras arbetsinsats någon annanstans.

Gymnasiestudier är som jag har fattat det sedan en tid tillbaka kostnadsfria i Thailand även om det förstås alltid finns bättre skolor som kostar. Så stipendiet bör ju i så fall kanske bekosta skolmaterial, kläder, transportkostnader, skolmat, eventuellt husrum etc som annars varit en för tung utgift för föräldrarna och anledning till att ta sitt barn ur skolan.

Hur som helst, lycka till med stipendiet och hoppas att någon annan läsare följer ditt exempel.

Alla lyckönskningar till er två Kim och all min Respect! :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Isan Lover,

Det var jättebra ide att göra så när man kan det.

Jag fick också stipendium när jag studerade i byn.

Har diskuterat med pojkvänen några gånger om det men måste vänta lite för att vi inte har råd nu. :icon_redface:

I cheer for both of you.  สาธุ สาธุ :wai:

Att man inte har råd är inget att skämmas för, men som jag har skrivit tidigare så kan man eventuellt sätta bollen i rullning med nya idéer. En idée är att så många i byn som möjligt satsar lite pengar i att köpa ris direkt efter ris skörden och att man sedan säljer det efter ett par 3-4 månader när priserna har gått upp. Alla som sattsat får tillbaka sina pengar men vinsten går till ett stipendium. :good::victory::dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Roligt att frugans lilla bidrag uppskattas, och vi hoppas kunna hjälpa fler.

Och som flera av er skriver bl.a Mancon så kan vi alla göra något, det är så lite som behövs för att förändra livet för någon.

Jag önskar er andra lycka till med era projekt. Och tack för supporten.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan Lover!

Det var ett mycket bra val som ni har gjort! Flickan har väldig mycket tur att det finns sådana som din fru och dig!  :great::wai:

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Utanför Chang Mai fins ett inackorderingshem/skola som heter Ban chivit Mai och som startades av ett svensk missionärspar Eva och Dan Olofsson.Man reser runt bland bergsfolken , oftast efter tips, och försöker rädda unga flickor som befinner sig i risksonen att bli sålda. man har occkså skolbussar som transporterar dagligen elever till skolan för enbaart undervisning. För några år sedan startade man ett hem för HIV-posetiva barn. När jag besökte hemmet för några år sedan så var den årliga kostnaden per elev 3500 Sv.kr.

Den gruppresa som vi följde med hade lagt in en festkväll tillsammans med barnen och dom sjöng och dansade för oss samt serverade en god måltid. Vi fick också köpa av dom sidenblommor som tillverkades på hemmet. Det fins barn från många olika bergsfolk och alla hade på sig dom spesiella dräkter som används i respektive stam.

På hemmet arbetade 2 volontärer från Sverige och båda hade lyckats lära sig tala thai.

Ingvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...