Jump to content
IGNORERAD

Schengenvisum multiple entries, nackdelar?


batanun

Recommended Posts

Nästa vecka eller så är det tänkt att min fru ska ner till Bangkok för att ansöka om besöksvisum igen, iom att vi troligen har knappt ett år till innan hon får sitt UT.

 

Detta blir den tredje resan. Som jag förstått det så är det då möjligt att få multiple entry. För hon vill gärna tillbaka igen till sommaren.

 

Hur vanligt är det att ambassaden i Bangkok ger multiple entry i dessa fall? Ska hon tänka på något speciellt när hon fyller i sin ansökan, och ska jag skriva något speciellt i inbjudan?

 

Finns det någon nackdel med att ansöka multiple entry i detta läge, jämfört med vanlig single entry? Jag tänker att bortsett från en eventuell högre avgift så är det väl så att om dom i första hand nedgraderar till two entries eller single entry? För man får väl inte totalt avslag när man skulle fått en single entry om man ansökt om det istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dam fick multiple visa men bara ett år. Jag har tidigare hört att man fick det lika länge som passet var giltigt. Samma kostnad och samma blanketter bara något kryss i någon annan ruta.

Sen har jag inte fått fullt klart hur det är med hur länge hon kan stanna totalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minutes ago, rolba said:

Min dam fick multiple visa men bara ett år. Jag har tidigare hört att man fick det lika länge som passet var giltigt. Samma kostnad och samma blanketter bara något kryss i någon annan ruta.

 

Tack för svar :)

Jo men ett år bör räcka utmärkt för oss, då hon därefter bör ha fått sitt UT (vi ansökte september 2018).

 

54 minutes ago, rolba said:

Sen har jag inte fått fullt klart hur det är med hur länge hon kan stanna totalt.

 

Som jag förstått det så är det samma regler som för ett vanligt single entry. Dvs under en 180-dagarsperiod får hon stanna max 90 dagar. Dvs hon får inte möjlighet att stanna längre tid eller komma tillbaka snabbare, men slipper ansöka igen för nästa resa.

Någon mer kunnig än mig här kanske kan bekräfta eller dementera detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev batanun:

 

Tack för svar :)

Jo men ett år bör räcka utmärkt för oss, då hon därefter bör ha fått sitt UT (vi ansökte september 2018).

 

 

Som jag förstått det så är det samma regler som för ett vanligt single entry. Dvs under en 180-dagarsperiod får hon stanna max 90 dagar. Dvs hon får inte möjlighet att stanna längre tid eller komma tillbaka snabbare, men slipper ansöka igen för nästa resa.

Någon mer kunnig än mig här kanske kan bekräfta eller dementera detta?

Så här stod det på min dams visum förra året.

Som jag tolka det så är vistelsen längd totalt 90 dagar för detta visum, alltså inte 90 dagar per inresa.

 

Visum.JPG.14c851cb5aa0cefb37ea032f8887e64e.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Fager said:

Så här stod det på min dams visum förra året.

Som jag tolka det så är vistelsen längd totalt 90 dagar för detta visum, alltså inte 90 dagar per inresa.

 

Visum.JPG.14c851cb5aa0cefb37ea032f8887e64e.JPG

 

Vad betyder då detta?

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Fakta-om-visum.html

Visumet kan gälla för en eller flera in- och utresor

På visummärket står det hur många gånger du får resa in i och ut ur Schengenländerna under giltighetstiden.

Det går att ansöka om ett Schengenvisum som gäller för flera inresor om du regelbundet besöker Sverige. Ett visum med flera inresor kan gälla för vistelser på upp till 90 dagar under de senaste 180 dagarna under maximalt fem år.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Fager said:

Så här stod det på min dams visum förra året.

Som jag tolka det så är vistelsen längd totalt 90 dagar för detta visum, alltså inte 90 dagar per inresa.

 

Visum.JPG.14c851cb5aa0cefb37ea032f8887e64e.JPG

Såg nu att hon fick ett års visum. Rimligtvis måste hon ju då få resa fritt (multiple entry) under denna tidsperiod, så länge hon inte bryter mot regeln "90/180".

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.schengenvisainfo.com/schengen-visa-types/

 

@Fager  det ser ut som att du hade helt rätt!

 

Vad jag kan utläsa av sidan ovan så ger både single, double och 1-års multi entry bara en rätten att vistas i Schengen i totalt max 90 dagar. Dvs om man ska göra många kortare vistelser så är det meningsfullt, men om man (som min fru) vill göra 90-dagars vistelser varje besök så är dessa multi-visum helt meningslösa.

 

Det är först när man har ett 3-års eller 5-års multiple entry visa som man får vistas mer än 90 dagar totalt (dock fortfarande inom reglerna för 90/180). Och att få ett 3-års multi, när man tidigare bara haft två st single entry och inget mer, det är nog omöjligt.

 

Så det får bli vanligt single entry. Trist att dom inte kan ha ett vettigt mellanting, som faktiskt ger fler totalt antal dagar (det är ju det dom flesta vill ha gissar jag, om de besöker familj).

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev batanun:

 

Tack för svar :)

Jo men ett år bör räcka utmärkt för oss, då hon därefter bör ha fått sitt UT (vi ansökte september 2018).

 

 

Som jag förstått det så är det samma regler som för ett vanligt single entry. Dvs under en 180-dagarsperiod får hon stanna max 90 dagar. Dvs hon får inte möjlighet att stanna längre tid eller komma tillbaka snabbare, men slipper ansöka igen för nästa resa.

Någon mer kunnig än mig här kanske kan bekräfta eller dementera detta?

Sitter i samma båt  gumman åker ner ni den 22 oktober efter 180 dagar

Har ringt Mig och fick reda på att jag kan inte lämmna in Uppehållstillstånd flytt

Förän  180 dagar har gått det blir 27 oktober då gör jag en webbansökan fullmakt och alla dokument är klara

Jag åker ner den 25 November till 1 maj 

Och nästa turistvisum får bara vara 90 dagar 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev rolba:

Min dam fick multiple visa men bara ett år. Jag har tidigare hört att man fick det lika länge som passet var giltigt. Samma kostnad och samma blanketter bara något kryss i någon annan ruta.

Sen har jag inte fått fullt klart hur det är med hur länge hon kan stanna totalt.

Mystiskt när jag pratar med Mig om att jag vill söka 180 dagar och redan 27 oktober lämnat in Uppehållstillstånd ansökan Då kommer jag få frågan man kan inte ha 2 ansökningar samtidigt 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev batanun:

 

Tack för svar :)

Jo men ett år bör räcka utmärkt för oss, då hon därefter bör ha fått sitt UT (vi ansökte september 2018).

 

 

Som jag förstått det så är det samma regler som för ett vanligt single entry. Dvs under en 180-dagarsperiod får hon stanna max 90 dagar. Dvs hon får inte möjlighet att stanna längre tid eller komma tillbaka snabbare, men slipper ansöka igen för nästa resa.

Någon mer kunnig än mig här kanske kan bekräfta eller dementera detta?

Stämmer nu när ni har en pågående ansökan kan hon bara få 90 dagar

Lite fånigt det är ju 11 till 15 månaders hanläggningstid just nu Och för våran del hade vi villa ha 180 dagar maj till oktober

och då har dom tydligen inte påbörjat ansökan 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev batanun:

https://www.schengenvisainfo.com/schengen-visa-types/

 

@Fager  det ser ut som att du hade helt rätt!

 

Vad jag kan utläsa av sidan ovan så ger både single, double och 1-års multi entry bara en rätten att vistas i Schengen i totalt max 90 dagar. Dvs om man ska göra många kortare vistelser så är det meningsfullt, men om man (som min fru) vill göra 90-dagars vistelser varje besök så är dessa multi-visum helt meningslösa.

 

Det är först när man har ett 3-års eller 5-års multiple entry visa som man får vistas mer än 90 dagar totalt (dock fortfarande inom reglerna för 90/180). Och att få ett 3-års multi, när man tidigare bara haft två st single entry och inget mer, det är nog omöjligt.

 

Så det får bli vanligt single entry. Trist att dom inte kan ha ett vettigt mellanting, som faktiskt ger fler totalt antal dagar (det är ju det dom flesta vill ha gissar jag, om de besöker familj).

Håller med en jungel med regler 

Turistvisum 90 dagar sen måste du vara ute 90 dagar inför en ny

180 dagars heter uppehållstillstånd visa för besök och är ett typ kreditkort i storlek som klistras fast i passet 

Och det sista heter uppehållstillstånd  för att flytta till min make sambo eller vän

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minutes ago, clion said:

Håller med en jungel med regler 

Ja, verkligen. Och det tråkiga är att om dom ansträngt sig lite så hade dom med enkla medel kunnat undanröja majoriteten av alla missförstånd genom att ha klara och tydliga förklaringar med konkreta exempel för varje enskild visumtyp.

 

26 minutes ago, clion said:

Turistvisum 90 dagar sen måste du vara ute 90 dagar inför en ny

Jo, det vet jag. Problemet var att det inte framgick jättetydligt med vilka visumtyper som ger en rätt att fortsätta göra sådana 90-dagars resor under visumets giltighet (dvs utan nytt visum), och vilka som inte gör det.

 

Min första tolkning av reglerna var att det bara var i grunden två faktorer som tillsammans avgjorde hur länge man totalt får vistas i Schengen under en viss tid:

  • Visumets giltighetstid
  • 90/180-regeln

Sen framkommer det att alla "enklare" visum har ytterligare en begränsning, nämligen att man har en "pott" av totalt 90 vistelsedagar, som inte förnyas vid ett nytt besök. Det är först när man kommer upp i 3-års respektive 5-års multi entry visa som man får en "förnyad pott" vid varje inresa, eller där man helt enkelt inte behöver tänka på någon pott över huvud taget utan enbart de två begränsningarna ovan. 

 

26 minutes ago, clion said:

180 dagars heter uppehållstillstånd visa för besök och är ett typ kreditkort i storlek som klistras fast i passet 
Och det sista heter uppehållstillstånd  för att flytta till min make sambo eller vän

Ja, men iom att hon redan har ett pågående UT-ärende (dvs för att flytta till sverige) så kan hon inte samtidigt ansöka om uppehållstillstånd för besök.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev batanun:

Ja, verkligen. Och det tråkiga är att om dom ansträngt sig lite så hade dom med enkla medel kunnat undanröja majoriteten av alla missförstånd genom att ha klara och tydliga förklaringar med konkreta exempel för varje enskild visumtyp.

 

Jo, det vet jag. Problemet var att det inte framgick jättetydligt med vilka visumtyper som ger en rätt att fortsätta göra sådana 90-dagars resor under visumets giltighet (dvs utan nytt visum), och vilka som inte gör det.

 

Min första tolkning av reglerna var att det bara var i grunden två faktorer som tillsammans avgjorde hur länge man totalt får vistas i Schengen under en viss tid:

  • Visumets giltighetstid
  • 90/180-regeln

Sen framkommer det att alla "enklare" visum har ytterligare en begränsning, nämligen att man har en "pott" av totalt 90 vistelsedagar, som inte förnyas vid ett nytt besök. Det är först när man kommer upp i 3-års respektive 5-års multi entry visa som man får en "förnyad pott" vid varje inresa, eller där man helt enkelt inte behöver tänka på någon pott över huvud taget utan enbart de två begränsningarna ovan. 

 

Ja, men iom att hon redan har ett pågående UT-ärende (dvs för att flytta till sverige) så kan hon inte samtidigt ansöka om uppehållstillstånd för besök.

Riktigt jag pratade med Mig igår 

Darlingen har ju 180 dagars åker hem den 22 oktober Hon frågade efter namn och personnummer  och hittade henne på skärmen

Hon sa att du (fullmakt) kan göra en webbansökan den 27 oktober då har hon vart här 181 dar 

Nu åker jag till Thailand den 25 November  och frågade om jag kan skicka med inkomst uppgift och hyreskontraktet samtidigt 

Ja då får du skicka allt i ett kuvert till Mig i Umeå  

Verkar bökigt har ju fotat alla dokument med mobil kameran bara invänta när jag får epost om att jag ska skicka in dem

Sen är det intervju tiden bokade du den efter ni lämnat in ansökan eller fick du vänta på me delande att nu kan du göra det

Sen får man ju referens numret  när man bokar på webben där man kan se hur långt de har kommit med ansökan

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minutes ago, clion said:

Riktigt jag pratade med Mig igår 

Darlingen har ju 180 dagars åker hem den 22 oktober Hon frågade efter namn och personnummer  och hittade henne på skärmen

Hon sa att du (fullmakt) kan göra en webbansökan den 27 oktober då har hon vart här 181 dar 

Nu åker jag till Thailand den 25 November  och frågade om jag kan skicka med inkomst uppgift och hyreskontraktet samtidigt 

Ja då får du skicka allt i ett kuvert till Mig i Umeå  

Verkar bökigt har ju fotat alla dokument med mobil kameran bara invänta när jag får epost om att jag ska skicka in dem

Sen är det intervju tiden bokade du den efter ni lämnat in ansökan eller fick du vänta på me delande att nu kan du göra det

Sen får man ju referens numret  när man bokar på webben där man kan se hur långt de har kommit med ansökan

 

Du formulerar dig lite oklart. Vad är citat av vad migrationsverket sagt till dig, och vad är dina egna ord? Frågan om intervjutid, är det en fråga riktad till mig eller ett citat från ett av dina samtal med andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev batanun:

 

Du formulerar dig lite oklart. Vad är citat av vad migrationsverket sagt till dig, och vad är dina egna ord? Frågan om intervjutid, är det en fråga riktad till mig eller ett citat från ett av dina samtal med andra?

Den 26 oktober går hennes 180 dagars visum ut så den 27 oktober kan jag göra en webb ansökan  om att flytta till mig 

Enligt Mig  och om 181 dagar kan hon söka ett turist visum på max 90 dagar 

Där är vi överens 

Frågan om intervju tid är till dig hur lång tid tog det efter du lämmnat in eran ansökan innan hon fick en tid för intervju

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...