Jump to content
IGNORERAD

Blev utan eftermiddagsol................


LungAlahato

Recommended Posts

LungAlahato

Cyklade till 7eleven och skulle inhandla nagra Chang Beer for att slacka torsten. Froken i kassan ler hjartligt till mig och sager: "solly, vi cannot sell any beer to you". Jag var som ett stort fragetecknet och fragade: "Tam mai?". Froken svarar :"loom kai ha mung jen". Dar jag svarar :"Rattaban ba" och visar uppgivenhet.

Konstigt i det har fall var att in en annan 7eleven kunde val handla ol fast klockan var bara 12 som ligger i andra hallet fast samma avstand.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man tycka att en regering som inte tillater alkoholforsaljning mellan 14-17 men fore 14 och efter 17 ar lite tokig. Fragan ar da vad man ska tycka om en regering som inte tillater alkoholforsaljning pa sondagar samt endast i statligt agda affarer?

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

För oss som inte är lika duktig på thai...vad sa du?

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Quote

Visst kan man tycka att en regering som inte tillater alkoholforsaljning mellan 14-17 men fore 14 och efter 17 ar lite tokig. Fragan ar da vad man ska tycka om en regering som inte tillater alkoholforsaljning pa sondagar samt endast i statligt agda affarer?

mellan 14-17 hmmm... konstiga lagar

jo sa bara rattaban ba=galen regering

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Visst kan man tycka att en regering som inte tillater alkoholforsaljning mellan 14-17 men fore 14 och efter 17 ar lite tokig. Fragan ar da vad man ska tycka om en regering som inte tillater alkoholforsaljning pa sondagar samt endast i statligt agda affarer?

Tydligen har du fortfarande svenska alkoholvanor eftersom du inte nämner att det även är säljförbud mellan 09-11 då jag brukar försöka handla mina första öl. ;)

Som tur är verkar detta förbud avta med kvoten av sträckan från centralmaktcentrat Bangkok. I Surin är det inga problem att handla ens på Seven under dessa tider.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktiskt så har jag haft problem i Surin på alla stora affärer som t.ex. Big-C och Tesco.

MEN för att komma runt denna lag så kan man köpa en större mängd öl/alkohol.

Då handlar det inte om personlig konsumtion utan om att handla till sin lilla butik, som man självklart inte alltid har, men det funkar.

Hur mycket man behöver köpa för att kallas storköp är upp till affären, men ofta räcker det med att köpa en låda. Detta kan ju iofs vara lite svårare på 7-11.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tydligen har du fortfarande svenska alkoholvanor eftersom du inte nämner att det även är säljförbud mellan 09-11 då jag brukar försöka handla mina första öl. ;)

Som tur är verkar detta förbud avta med kvoten av sträckan från centralmaktcentrat Bangkok. I Surin är det inga problem att handla ens på Seven under dessa tider.

Nja, 9-11 vet jag aldrig om jag forsokt handla. Aven i Bkk kan du kopa bars dygnet runt pa de stora varuhusen om du koper minst en lada stora ol. Jag vet inte riktigt hur man ska tolka det; smadrickande vid fel tidpunkter ska beivras men ordentligt packad far man vara nar man vill :)

EDIT: P3 hann fore.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag vet inte riktigt hur man ska tolka det; smadrickande vid fel tidpunkter ska beivras men ordentligt packad far man vara nar man vill :)

Precis så ska man tolka det :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Faktiskt så har jag haft problem i Surin på alla stora affärer som t.ex. Big-C och Tesco.

Jo, ute i provinserna ligger förbudet ofta ungefär på den nivån. Nämligen att dom största, Big-C, Tesco osv inte säljer under förbudstiderna men alla andra gör det. I Bangkok samt på turistorterna så är det dock alltid dödfött att besöka 7-Eleven, am-pm mfl ställen om man är öltörstig mellan 9-11 och 14-17. Som tur är finns det ju på alla ställen i Thailand ganska gott om småbutiker utan namn som inte bryr sig ett dugg om regeln.

Ett annat, ibland irriterande förbud, är det att dom inte får sälja alkhohol i butikerna vid bensinmackar. Något som verkar följas väldigt strikt över hela landet. Men antagligen är det å andra sidan riktigt bra ur trafiksäkerhetssynpunkt så det är personligen lättare att acceptera än 9-11 och 14-17 som man väl kan diskutera nyttan av.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp 10 liter, det är tillåtet enligt thai lag dygnet rundt, funkar bra på Tesco etc.

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Seriost att man far planera sin alkoholsinkop med nagra timmar i varsta fall far val anses falla under kategorin - forsumbart, eller?

Sen ar det ju aven mkt latt att hitta stallen som struntar i regeln aven har i BKK.

Lung To,

Det kan ju inte komma som en overraskning da det knappast ar ett nytt pafund.

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Quote

Lung To,

Det kan ju inte komma som en overraskning da det knappast ar ett nytt pafund.

Du har ratt maste ha glomt regeln.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl egentligen tydligare att skriva att köp av alkohol är tillåtet 11.00 - 14.00 och 17.00 - 00.00 i Thailand? Det är ju inte så att man får handla hela natten fram till 09.00.

Hur som helst gillar jag dessa tider bättre än Systembolagets...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Sortimentet är väldigt bra måste jag säga. Men det är just öppettiderna och för oss öl-drickare skulle nog en lösning vara om de kunde åtminstone släppa stark-öl och vin fritt i livsmedelsaffärerna. Men det är väl bara en tidsfråga.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att dom motiverade förbudet att köpa mellan 14 - 17 att dom inte ville att skolungdomen efter skolans slut kunna gå in och köpa några öl. m.v.h.flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, visst har man väl vant sig dessa tider men i LOS brukar jag inte använda klocka och efter en dag på golfbanan brukar det styras kosan mot Tesco för inköp av livets nödtorft, vet inte hur många ggr det hänt att nödtorften endast bestod av mat p.g.av ovanstående, dock fanns räddningen i bybutiken där tiden står stilla. :great:

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Det är väl bara att ringa till butiken så kommer dom med en låda.

Är det tomt i kylen så laddar dom in ett antal flaskor.

Betalningen fixar vi vid månadsskiftet eller när det passar !

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, Systembolagets sortiment är överlägset.

Men jag gillar inte att behöva stressa dit strax innan 18.00, och sen stå i kö tillsammans med alla andra som också gjort så. Dessutom har dom inga kylda öl...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Där sa du nåt Herr Chang! Kylda öl, det är verkligen nåt man saknar. Det är liksom inte bara en solig dag att traska in o köpa 10-12 bärs för att njuta i någon park. Vem vill dricka pissljummet? Smakar ju skit. Ännu en anledning till varför öl ska få säljas i starkare form på t.ex. Ica.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men en sak jag gillar med Systemet... Sortiment.

Och tiderna har man väl vant sig vid?

Sortiment? Dom har ju inte Chang annat än på beställning, och då är det inte ens "riktig" Chang. Så det sortimentet var väl inget för oss?

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, det är ju det som är bra, inget phulöl på hyllorna.

Systemeraren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...