Jump to content
IGNORERAD

Nu är dom inte riktigt sansade !!


Bo Fink

Recommended Posts

Klippt från ambasadens hemsida!

"Ett regeringsbeslut togs den 4 juni 2009 innebärande att ansökningsavgifterna höjs för svenska pass.  Fr.o.m. den 15 juli ökar kostnaden för svenskt vanligt pass från SEK 400 till SEK 1 400. Även kostnaden för nationella ID-kort ökar till SEK 1 400.

Kostnaden för provisoriska pass ökar från SEK 1 000 till SEK 1 600."

BF

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst att tillägga detta gäller ENDAST utlandsmyndigheterna .

Avgifterna för samma typ av handlingar som utfärdas respektive lämnas ut av myndigheter i Sverige berörs inte av detta beslut.

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar stämma. Kollade just polisens hemsida och där står fortfarande 400 kr

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det ja, måste förnya mitt pass, kommer åka på 0 kr för det.

Fick ett provisoriskt på senaste resan, för mitt riktiga ville dom inte godkänna.

Och jag menar fick, betalade 0 kr för det rosa med...

ID-kort har jag inte haft sen jag tog körkort, så inget jag hetsar upp mig för  :mdr:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Danska ambassaden tar 1300:-

Kanske kostar det såpass mycket att hantera.

/GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Aven obligatoriskt med fingeravtryck i passet osv i dagarna. Inte sa vansinnigt dyrt jamfort med andra Europeiska lander eller? 150 USD i G.B., osv. Det stora problemet som jag ser det ar de fa sidorna som gor att man far aka skytteltrafik till ambassaden for fornyelse och da springer ju kostnaderna ivag. Bara 26 sidor for visum etc. i ett svensk pass men ca 50 i ett Thaipass osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

150 USD i G.B., osv.

Bara nyfiken, varför är priset i dollar i Storbrittanien? Dom håller väl på sitt pund  :neutral:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Fick ett provisoriskt på senaste resan, för mitt riktiga ville dom inte godkänna.

Och jag menar fick, betalade 0 kr för det rosa med...

Liknande hände för mig också på senaste resan..men jag fick

betala 980 kr för det rosa, tillfälliga, passet. Sen 400 kr för nytt

pass när jag kom hem. Det rosa fick jag lämna kvar på Arlanda

när jag kom tillbaka.

Thailand948.jpg

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Liknande hände för mig också på senaste resan..men jag fick

betala 980 kr för det rosa, tillfälliga, passet. Sen 400 kr för nytt

pass när jag kom hem. Det rosa fick jag lämna kvar på Arlanda

när jag kom tillbaka.

Jag har ett erkänt pass av dålig årsmodell, så jag får byta det gratis  :)

Här är en ett par sekunder gammal bild av bägge passen, med ditt inlägg i bakgrunden.

Så jag behövde inte lämna tillbaka mitt bögpass

13855_7c0bc5b6b5d26e1238f41b978088574bc4

13855_7c0bc5b6b5d26e1238f41b978088574bc4

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har ett erkänt pass av dålig årsmodell, så jag får byta det gratis  :)

Här är en ett par sekunder gammal bild av bägge passen, med ditt inlägg i bakgrunden.

Så jag behövde inte lämna tillbaka mitt bögpass

"Tur i oturen", kan man säga!  :great:

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Bara nyfiken, varför är priset i dollar i Storbrittanien? Dom håller väl på sitt pund  :neutral:

Jag "oversatte" g.m en snabb konvertering. Da jag vet dollar-sterling kursen pa rak arm men ej kr-sterling. Onodigt krangligt far man val erkanna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"Tur i oturen", kan man säga!  :great:

Kan du fethaja.  :mdr:

Åkte våren 2008 på passet, dom slet sönder det vid incheckningen på Kastrup. Fick panik, men dom sa till slut att det var godkänt så länge det hängde ihop med minst en tråd. Mitt pass hängde väl ihop med tre trådar. Landade i Bangkok och blev inkallad direkt efter att jag visade upp passet. Till slut så limmade snubben ihop mitt pass och sa att jag skulle byta omgående när jag kom hem igen, men det blev aldrig av. Så nästa resa skickade dom upp mig till passpolisen, ljög som fan och fick det rosa gratis :D men dom sa att jag kunde byta gratis  :yes:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt pass hade mycket fler än " tre trådar" och hade säkert hållt ihop giltighetstiden ut men

det dög inte åt passpolisen på Arlanda för att jag limmat lite själv i nerkanten.

Så  det var bara att jäkta ner till polisstationen och få ett nytt ...men inte gratis!!!

900 spänn och några hundringar till taxin.

Din kille i Bangkok var nog bättre på att klistra än jag.

Phuket 18.5  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Mitt pass hade mycket fler än " tre trådar" och hade säkert hållt ihop giltighetstiden ut men

det dög inte åt passpolisen på Arlanda för att jag limmat lite själv i nerkanten.

Så  det var bara att jäkta ner till polisstationen och få ett nytt ...men inte gratis!!!

900 spänn och några hundringar till taxin.

Din kille i Bangkok var nog bättre på att klistra än jag.

Phuket 18.5  :wai:

Felet nog att du var ärlig. samt att du kom med ett "broken passport" redan från början.

Mitt var ihoplimmat redan 2006 egentligen, väldigt snyggt ihoplimmat, jag hade gjort det själv...

Mitt "sprack" igen när bagage-tanten skulle rota i det på Kastrup.

Sen ljög jag om ihioplimmningen på Sturup ;)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

"Råkade" bada med passet i ryggan, en del stämplar gillade inte vatten så det blev ett himla förklarande om hur jag kommit in resp ut ur vissa länder, använder fortfarande samma pass men nu är de inaktuella suddiga stämplarna icke längre intressanta. Men nu är det dax, bara 2 sidor kvar så bara att "köpa" ett nytt, tror inte det går att förhandla fram ett gratis.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

ta me´re mackor å kaffe-thermos

var hos pass-polisen i går på Kungsholmen

och fixade pass till lill-grabben.

1 timme och 40 minuter!

Phuket 18.5  :aww:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förra pass klagades på i tid och otid. Passpolisen påpekade att den batch mitt pass tillhörde ej gick att reklamera. Men där hade hon fel. Var så in i helvetes trevlig mot kontoristerna på polisstationen att jag återvände hem med ett skinande nytt pass kostnadsfritt.

TT

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag höll inte på att bli insläppt i Sverige med mitt pass av erkänt dålig årgång, med tillhörande tejpning och stämplar ifrån Svenska ambassaden, som sade att passet är giltigt för en inresa till Sverige.

Och efter att ha bokstaverat "dum i huvudet" till passtjänstemannen så tyckte han inte alls om mig längre. Undra varför???

Men blev till slut insläppt i detta land efter att han verkligen, verkligen förklarat för mig att jag måste genast ansöka om nytt pass. Nähe??? De är inte riktigt kloka ibland på Arlanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...