Jump to content
gst

Sex månader i Thailand (fjärde året)

Recommended Posts

Khemmarat

Hotellen är pliktiga att anmäla om dom har utlänningar som gäster och dom straffas med böter om dom inte gör det. Därav min benämning "seriösa", på några hotel skiter dom i det, och imigration vet inte att du har varit på resa. Någon gång har jag varit och visat passet på imigration och dom har sagt hotellet har inte rapporterat, fast jag har checkat in medmitt ID, andra gånger ha ett hotel rapporterat och ett annat inte, då säger dom du skulle ha varit här för tre dar sen. I det tillfället är det bra att ha sparat hotelkvittot.

Men alla ni som aldrig har gjort och aldrig kommer rapportera för det funkar bra, fortsätt.

• Ge karma 6

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

biker
12 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Hotellen är pliktiga att anmäla om dom har utlänningar som gäster och dom straffas med böter om dom inte gör det. Därav min benämning "seriösa", på några hotel skiter dom i det, och imigration vet inte att du har varit på resa. Någon gång har jag varit och visat passet på imigration och dom har sagt hotellet har inte rapporterat, fast jag har checkat in medmitt ID, andra gånger ha ett hotel rapporterat och ett annat inte, då säger dom du skulle ha varit här för tre dar sen. I det tillfället är det bra att ha sparat hotelkvittot.

Men alla ni som aldrig har gjort och aldrig kommer rapportera för det funkar bra, fortsätt.

Svårt att tvinga hotellet att kopiera passet, om de nu säger att det inte behövs.

Förstår inte riktigt vad du menar? Du åker till immigration efter en hotellvistelse, för att kolla om

hotellet rapporterat?

Det kan väl inte vara vad du menar?

mvh

biker

• Haha 2

stefan5300
1 timme sedan, skrev gst:

Har provat några gånger att min fru checkar in, och det går jättebra. De vill dock ändå ha kopia på mitt pass.

De tycker nog du ser skum ut😁😉😉.

• Haha 1

Khemmarat
9 minuter sedan, skrev biker:

Svårt att tvinga hotellet att kopiera passet, om de nu säger att det inte behövs.

Förstår inte riktigt vad du menar? Du åker till immigration efter en hotellvistelse, för att kolla om

hotellet rapporterat?

Det kan väl inte vara vad du menar?

mvh

biker

Om hotellet inte vill se ditt pass, fine. Jag åker till imigration när jag har checkat in på hotel och därmed utgår jag ifrån att de har rapporterat och ibland har de inte gjort det. Tycker hela den här diskussionen är löjlig, hur svårt är det att åka inom ett kontor och visa upp sitt ID ? Vill man bo här så är det väl bara att följa reglerna, tänk om det vore lika ordning i Svrige då vore det bara temperaturen som felar

• Ge karma 1
  • Fint 2

Soengsang
1 minut sedan, skrev Khemmarat:

Jag åker till imigration när jag har checkat in på hotel

Den dagen jag gör det, kommer inte att finnas.

Det e fan upp till hotellet att rapportera, om de inte gör det så är det dem som får böterna vid ev. koll också, inget som rör mig.

Frugan gör TM30 online var gång jag kommer hem, inte efter resor utanför regionen...... någon måtta får det vara på tokigheterna!

• Ge karma 5

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Khemmarat
1 minut sedan, skrev Soengsang:

Den dagen jag gör det, kommer inte att finnas.

Det e fan upp till hotellet att rapportera, om de inte gör det så är det dem som får böterna vid ev. koll också, inget som rör mig.

Frugan gör TM30 online var gång jag kommer hem, inte efter resor utanför regionen...... någon måtta får det vara på tokigheterna!

Jag åker till imigrationen när jag åker hem självklart inte där hotellet är så jag rapporterar att jag är hemma igen, och det är resor utanför provinsen som skall anmälas inte dom inom. Som sagt alla gör som dom tycker och det är väl därför dom har styrt upp det hela. Samma som idi*ten i Hua Hin som klagade på överdebittering på sjukhusen, som ett brev på postentredubblade regeringen faramgpriserna.

• Ge karma 1

biker
3 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Om hotellet inte vill se ditt pass, fine. Jag åker till imigration när jag har checkat in på hotel och därmed utgår jag ifrån att de har rapporterat och ibland har de inte gjort det. Tycker hela den här diskussionen är löjlig, hur svårt är det att åka inom ett kontor och visa upp sitt ID ? Vill man bo här så är det väl bara att följa reglerna, tänk om det vore lika ordning i Svrige då vore det bara temperaturen som felar

Så jag missuppfattade alltså inte ditt inlägg? Du åker till immigration efter dina hotellvistelser för att verifiera att hotellet gjort rätt? Eller fel?

Jag skulle aldrig komma på tanken. Alltså gör merparten av utlänningar boende i Thailand så?

Jag får tacka för informationen, det var helt nytt för mig.

Har du alltid ett immigrationskontor i närheten, eller kör du långa resor för denna kontroll?

Man lär sig något varje dag..........

mvh

biker

• Ge karma 2
  • Haha 1

Khemmarat
Precis nyss, skrev biker:

Så jag missuppfattade alltså inte ditt inlägg? Du åker till immigration efter dina hotellvistelser för att verifiera att hotellet gjort rätt? Eller fel?

Jag skulle aldrig komma på tanken. Alltså gör merparten av utlänningar boende i Thailand så?

Jag får tacka för informationen, det var helt nytt för mig.

Har du alltid ett immigrationskontor i närheten, eller kör du långa resor för denna kontroll?

Man lär sig något varje dag..........

mvh

biker

Hos imigration i ubon måste du göra det annars får du böta och vad konsekvenserna blir vid förnyande av extension vet man inte men det är väl ingen fördel att strunta i reglerna. Jag kan göra den här rapporten 1 mil hemifrån.

• Ge karma 1

biker
5 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Hos imigration i ubon måste du göra det annars får du böta och vad konsekvenserna blir vid förnyande av extension vet man inte men det är väl ingen fördel att strunta i reglerna. Jag kan göra den här rapporten 1 mil hemifrån.

Jag lägger ner diskussionen, vill inte solka ner gst´s tråd mera.

Börjar undra om det är TM28 du far efter?

Den är numera slopad.

mvh

biker

Khemmarat
2 minuter sedan, skrev biker:

Jag lägger ner diskussionen, vill inte solka ner gst´s tråd mera.

Börjar undra om det är TM28 du far efter?

Den är numera slopad.

mvh

biker

Nej den är inte slopad.

• Haha 1

biker
4 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Nej den är inte slopad.

I Nakhonratchasima är den slopad.

mvh

biker

• Ge karma 3

Esspe
13 minuter sedan, skrev biker:

I Nakhonratchasima är den slopad.

mvh

biker

Hur rapporterar du 24 timmars då. Ska hem nästa vecka och dan efter kör vi naturligtvis till Immigration. Menar du att jag inte skulle behöva det utan bara frugans TM30?

• Ge karma 1

Dolle

Då blev detta en TM tråd 

biker
1 minut sedan, skrev Esspe:

Hur rapporterar du 24 timmars då. Ska hem nästa vecka och dan efter kör vi naturligtvis till Immigration. Menar du att jag inte skulle behöva det utan bara frugans TM30?

Det jag säger är att vi, frugan och jag var dit 9 oktober. Hade då ett income letter från ambassaden för att söka 1-års extension.

Men för att vara ordentliga så hade frugan en TM30 ifylld. Och jag en TM28. Frugans papper tog de emot. Men min TM28 ville de inte ha.

"We don´t use anymore" var väl ungefär svaret.

Och jag tycker gst´s påpekande tidigare är väldigt relevant. Om det nu skulle funka med TM30 online, men att TM28 åndå

måste lämnas in pappersvägen, vad har man då vunnit?

Så ta inte det jag skriver som en absolut sanning. Det är tydligen olika mellan olika provinser. Och jag tror tom. det

kan skilja på samma kontor, beroende på vilken tjänstehen man pratar med.

Eftersom ni ska dit i vilket fall, så är det intressant att veta hur det gick.

mvh

biker

• Ge karma 3

clion
49 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Jag åker till imigrationen när jag åker hem självklart inte där hotellet är så jag rapporterar att jag är hemma igen, och det är resor utanför provinsen som skall anmälas inte dom inom. Som sagt alla gör som dom tycker och det är väl därför dom har styrt upp det hela. Samma som idi*ten i Hua Hin som klagade på överdebittering på sjukhusen, som ett brev på postentredubblade regeringen faramgpriserna.

En fråga jag ska vara 5 månader i Thailand  snart  och får 2 månader.på konsulatet i gbg 1 månad i imigr jomtien

Sen ska vi ut ur Thailand  gumman har ju hus i Ubon.Ratchani och vi tänkte ta en sväng till Laos och få 2 nya månader

Nu frågan behöver jag medela.imigr jomtien ? Eller imigration Ubon?