Jump to content
gst

Sex månader i Thailand (fjärde året)

Recommended Posts

gst
2 timmar sedan, skrev Khemmarat:

Jag har alltid lämnat när jag har varit bortrest och frågade för ett par månader sedan och fick svaret att alltid lämna in.

Tråkigt i så fall, då är det ju helt meningslöst att ha TM30 online om man i alla fall måste till immigration för att lämna TM28 :(

• Ge karma 1

rolba
27 minuter sedan, skrev gst:

Tråkigt i så fall, då är det ju helt meningslöst att ha TM30 online om man i alla fall måste till immigration för att lämna TM28 :(

Tm28 är väl när man flyttar?

gst
32 minuter sedan, skrev rolba:

Flyttar för du väl när du lämnar ett hotell och kommer hem igen? Ska ju skrivas nummer på TM6 på TM28

Får fråga nästa vecka vad som gäller. Har tidigare lämnat när jag kommit till Thailand efter att ha frågat för nåt år sen.

• Ge karma 1

gst
42 minuter sedan, skrev rolba:

Förresten var det väl just Phuket immigration som sade nyligen att just TM28 var jätteviktigt när man bytte boende, från t ex hotell till hemadressen?

Esspe
18 timmar sedan, skrev gst:

Anmälde mig idag för att kunna göra TM30 på nätet (https://extranet.immigration.go.th/fn24online/). Vet att folk tidigare klagat på att det tagit lång tid, eller att de inte fått något svar alls, men det tog inte ens en timme innan jag hade användarnamn och lösenord. Allt automatiskt, så det fungerade trots att det är sen kväll i Thailand.

Nu är det bara att hoppas att man slipper lämna in någon TM28, så blir ju det hela smidigt. Får besöka Immigration när jag kommer fram för att höra vad de säger om TM28 om jag åker iväg på semester några dagar :)

Är det inte din fru som ska göra den anmälan? Antar att hon står för huset? Sen ska du väl göra TM28.

• Ge karma 3

gst
20 minuter sedan, skrev Esspe:

Är det inte din fru som ska göra den anmälan? Antar att hon står för huset? Sen ska du väl göra TM28.

Visst är det så, men när det görs digitalt spelar det ju egentligen inte någon roll, även om det blev lite krångligt då det mesta bara står på thai. Lyckades dock tolka det mesta så jag kan sköta TM30 online själv om så skulle vara. Gäller ju bara att ha inloggningsuppgifterna :)

• Ge karma 2

L200

Att ni orkar med detta tjafs,jag/frugan har aldrig fyllt i TM28,TM30.Efter 14 år i landet,bor vi på hotell så ger frugan sitt idcard.Jag själv har gula husboken,och 1 gång/år vill bypolisen ha 2 kopior av mitt Pass med min signatur.

• Ge karma 3
  • Fint 1
  • Snurrigt 2

broder tuk tuk
1 timme sedan, skrev L200:

Att ni orkar med detta tjafs,jag/frugan har aldrig fyllt i TM28,TM30.Efter 14 år i landet,bor vi på hotell så ger frugan sitt idcard.Jag själv har gula husboken,och 1 gång/år vill bypolisen ha 2 kopior av mitt Pass med min signatur.

Många av gubbarna på forumet har tydligen inte lärt sig att håller man käften i Thailand och inte springer omkring och orerar eller ställer frågor kommer man undan med det mesta.

Handlar om att inte få ögonen på sig.

BTT

• Ge karma 1
  • Fint 2
  • Snurrigt 1

stefan5300
2 timmar sedan, skrev L200:

Inte jag heller, jag har fyllt i Tm 7 ock Tm 47. Immigrationen var här för att kontrollera mig en gång men då var jag i Udon Thani och då sa de att de skulle komma tillbaka vilket de också gjorde men det var aldrig prat om något formulär att fylla i, de var bara intresserade av stämplarna i passet.

• Ge karma 3

gst
2 timmar sedan, skrev L200:

8 minuter sedan, skrev stefan5300:

Inte jag heller, jag har fyllt i Tm 7 ock Tm 47. Immigrationen var här för att kontrollera mig en gång men då var jag i Udon Thani och då sa de att de skulle komma tillbaka vilket de också gjorde men det var aldrig prat om något formulär att fylla i, de var bara intresserade av stämplarna i passet.

Är ju lite striktare regler från 1/3 i år, många har åkt dit för att inte anmält sin adress. Ni gör naturligtvis som ni vill. Behöver man aldrig besöka immigration är det ju en annan sak, men väl där ser de ju vilken som är den senaste anmälda adressen.

TM30 är ju enkel nu, men frågan är ju då bara hur det blir med TM28?

• Ge karma 7

stefan5300
25 minuter sedan, skrev gst:

Är ju lite striktare regler från 1/3 i år, många har åkt dit för att inte anmält sin adress. Ni gör naturligtvis som ni vill. Behöver man aldrig besöka immigration är det ju en annan sak, men väl där ser de ju vilken som är den senaste anmälda adressen.

TM30 är ju enkel nu, men frågan är ju då bara hur det blir med TM28?

Då ska jag höra mig för hos  Immigrationen nästa gång jag ska till Nakhon Phanom.

• Ge karma 2

Khemmarat
4 timmar sedan, skrev L200:

Är hotellet seriöst och dom ser en farang i följet ber dom även om ditt pass. Vi har också kört med att frugan checkar in men när dom ser mej vill dom även ha mitt ID. 

• Ge karma 3
  • Fint 1

Dolle
16 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Är hotellet seriöst och dom ser en farang i följet ber dom även om ditt pass. Vi har också kört med att frugan checkar in men när dom ser mej vill dom även ha mitt ID. 

Dottern till madamen min visa sitt ID när familjen var på tur till Rayong sist jag behövde inte göra något.

gst
28 minuter sedan, skrev Khemmarat:

9 minuter sedan, skrev Dolle:

Dottern till madamen min visa sitt ID när familjen var på tur till Rayong sist jag behövde inte göra något.

Har provat några gånger att min fru checkar in, och det går jättebra. De vill dock ändå ha kopia på mitt pass.

• Ge karma 2

biker
6 minuter sedan, skrev gst:

Har provat några gånger att min fru checkar in, och det går jättebra. De vill dock ändå ha kopia på mitt pass.

Faktum är att jag hitintills aldrig visat mitt pass på något hotell i Thailand.

Och det handlar om rätt många hotellboende genom åren. 

Inte bara mindre hotell. Senaste gången var nog Simathani i Korat.

mvh

biker

• Ge karma 1