Jump to content

Sex månader i Thailand (fjärde året)

gst

Recommended Posts

M33
16 minuter sedan, skrev gst:

Hade ju en "extra" bokning med Thai Smile från Ubon till Suvarnabhumi den 29/4, och de pengarna tänkte jag att de bara var att glömma (2000 baht). Nu ställde ju Thai Smile in Alla flyg från den 16-30 april, så då tänkte jag att jag i alla fall skulle försöka få igen de pengarna.

Gick in på Thai Smile och såg att de bokat om mig till fm den 1/5, vilket ju hade varit helt ointressant även om vi varit kvar. Hade heller inte fått något meddelande om detta :(

De hade i alla fall ett webbformulär som jag fyllde i, och fick direkt ett autosvar att återbetalningen var godkänd, MEN i form av en voucher som var giltig i 365 dagar :( Undrar om man ens kommer in i Thailand under den tiden.

Om du inte kommer in i Thailand på 365 dagar finns det större problem är 2000thb.... Hur kort tänker du...?

• Ge karma 3
  • Snurrigt 1
  • Replies 422
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• gst

163

• Esspe

38

• clion

24

• rolba

24

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Snart dax att dra iväg igen. Blir lite sent i år, åker den 28/10, men skönt att komma iväg nu när hösten snart övergår i vinter. Orsaken att det blivit så sent är att min fru haft mer jobb än vi trodd

Har inte blivit mycket skrivet på slutet. Händer ju inte så mycket i byn som jag inte skrivit om förut tidigare år.   Igår kväll firade vi i alla fall en svägerska som fyllde 64 i förrgår. P

Blev så  

Posted Images

gst
14 minuter sedan, skrev M33:

Om du inte kommer in i Thailand på 365 dagar finns det större problem är 2000thb.... Hur kort tänker du...?

Oavsett hur det går med Thailands förbud mot inresa, är det tveksamt om det blir nån thailamdsresa nästa vinter, således är risken stor att Thaiair även får behålla dessa pengar från mig

• Ge karma 2
M33
1 minut sedan, skrev gst:

Oavsett hur det går med Thailands förbud mot inresa, är det tveksamt om det blir nån thailamdsresa nästa vinter, således är risken stor att Thaiair även får behålla dessa pengar från mig

Fast du skrev ju så här " i form av en voucher som var giltig i 365 dagar :(Undrar om man ens kommer in i Thailand under den tiden."

Hade du skrivit "undrar om man ens har möjlighet att åka till Thailand inom den tiden" så hade jag förstått.

Oavsett, var glad att du får något tillbaka, finns de som har och får det värre. 

• Ge karma 1
gst
16 minuter sedan, skrev M33:

Fast du skrev ju så här " i form av en voucher som var giltig i 365 dagar :(Undrar om man ens kommer in i Thailand under den tiden."

Hade du skrivit "undrar om man ens har möjlighet att åka till Thailand inom den tiden" så hade jag förstått.

Oavsett, var glad att du får något tillbaka, finns de som har och får det värre. 

Jag vidhåller dock att det är sniket med att ge en voucher för ett inställt flyg :(

Fick ju dessutom betala 800 Euro för att byta från ett inställt flyg till ett som gick, så jag tycker nog att jag drabbats av Thaiair så det räcker

• Ge karma 5
  • Fint 1
M33
Precis nyss, skrev gst:

Jag vidhåller dock att det är sniket med att ge en voucher för ett inställt flyg :(

Fick ju dessutom betala 800 Euro för att byta från ett inställt flyg till ett som gick, så jag tycker nog att jag drabbats av Thaiair så det räcker

Fast det var väl ändå med ett annat flygbolag, och en annan bokning.

Går nog alldeles utmärkt att ställa krav mot flygbolagen på dina merkostnader, ja om du inte har godtagit något erbjudande redan.

Jag kan ge dig 2000thb om du inte kan nyttja din voucher. Enda förbehållet är att du under tiden inte använder :( mer. Lycka till ;) 

Hör av dig i april 2021 och du lyckas hålla dig från :( och inte kommit iväg. Nu skall jag på andra äventyr.

• Haha 1
samet

Thai Airways och Thai Smile är helt separata bolag, även om det finns ägarförhållanden dem emellan. 

Voucher är en vanlig ersättningsmetod bland väldigt många bolag nu, skälet är enkelt att förstå. En voucher är en pappersbit, så att dela ut dem påverkar inte likviditeten som potentiellt snabbt skulle kunna tömma ett bolag på resurser. 

Att Thai tog betalt för ändringen kan man tycka är lite fullt men står tydligt i villkoren. Så egentligen ingen överraskning.

• Ge karma 6
  • Fint 1
gst
30 minuter sedan, skrev M33:

Fast det var väl ändå med ett annat flygbolag, och en annan bokning.

Går nog alldeles utmärkt att ställa krav mot flygbolagen på dina merkostnader, ja om du inte har godtagit något erbjudande redan.

Jag kan ge dig 2000thb om du inte kan nyttja din voucher. Enda förbehållet är att du under tiden inte använder :( mer. Lycka till ;) 

Hör av dig i april 2021 och du lyckas hålla dig från :( och inte kommit iväg. Nu skall jag på andra äventyr.

Nej, det var samma flygbolag och samma bokningsnummer på den nya flighten

gst
19 timmar sedan, skrev samet:

Att Thai tog betalt för ändringen kan man tycka är lite fullt men står tydligt i villkoren. Så egentligen ingen överraskning.

Står det i villkoren att de kan ta betalt för en flyttad resa när de ställt in den resa man bokat? Var står det? I så fall tycker jag att alla ska bojkotta Thaiair :(

• Ge karma 3
  • Fint 1
Dolle
4 minuter sedan, skrev gst:

Står det i villkoren att de kan ta betalt för en flyttad resa när de ställt in den resa man bokat? Var står det? I så fall tycker jag att alla ska bojkotta Thaiair :(

Jag flyger me Qatar,

Aldrig några bekymmer, sist försenat flyg på väg till Thailand.

Hemvägen bommade jag ett flyg vips så fixade dom en ny biljett inga bekymmer.

Kom hem fick mail från ett föetag som sysslar med ersättning pga. försenat flyg vips så fick jag ersättning summan täcker en ny biljet som köpts av Qatar.

Mvh. Dollemon

• Ge karma 6
  • Fint 1
gst
Precis nyss, skrev Dolle:

Jag flyger me Qatar,

Kom hem fick mail från ett föetag som sysslar med ersättning pga. försenat flyg vips så fick jag ersättning summan täcker en ny biljet som köpts av Qatar.

Mvh. Dollemon

Som det ska fungera :)

• Ge karma 2
  • Fint 1
Dolle
4 minuter sedan, skrev gst:

Som det ska fungera :)

Japp, vet ej vad som skulle få mig att flyga med Thai igen.

• Ge karma 3
Soengsang
16 minuter sedan, skrev Dolle:

Japp, vet ej vad som skulle få mig att flyga med Thai igen.

Salt o Peppar ;)

Nja, vettigare priser/förmåner och trevligare personal som levererar, det skulle räcka för mig..... går inte att komma ifrån att det är skönt med direkt och bra tider.

Som det är nu så får det nog vara, har övergett dem i 2 år snart.

• Ge karma 4

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

clion
10 timmar sedan, skrev Dolle:

Jag flyger me Qatar,

Mvh. Dollemon

Blir nog Qatar för mig okså 

• Ge karma 3
  • 4 weeks later...
gst

Nu skulle jag strax lyfta från Ubon för att flyga till Bangkok om allt hade varit som planerat. Lite lustigt att jag får mail från både Supersaver och Checkmytrip om incheckning, trots att både planet från Ubon, och planet från Bangkok är inställda.

Försöker bråka med både Thai Airways och Supersaver om återbetalning av pengar, och som väntat skyller de på varandra. Thai Airways säger att jag måste kontakta resebyrån, och Supersaver säger att jag måste kontakta flygbolaget. Lite trist att hålla på såhär, då det tar minst två veckor att få svar från båda. Senaste svaret från Thai är att alla blivit permitterade och bara jobbar 40% vilket gör att det kommer att ta ännu längre tid. Fint av dem att permittera personer på kundservice när det med största sannolikhet är massor av folk som vill ha hjälp :(

Man lär så länge man lever, aldrig mer beställa från resebyrå, och aldrig mer Thai Airways :(

• Ge karma 7
  • Fint 1
Esspe
32 minuter sedan, skrev gst:

Nu skulle jag strax lyfta från Ubon för att flyga till Bangkok om allt hade varit som planerat. Lite lustigt att jag får mail från både Supersaver och Checkmytrip om incheckning, trots att både planet från Ubon, och planet från Bangkok är inställda.

Försöker bråka med både Thai Airways och Supersaver om återbetalning av pengar, och som väntat skyller de på varandra. Thai Airways säger att jag måste kontakta resebyrån, och Supersaver säger att jag måste kontakta flygbolaget. Lite trist att hålla på såhär, då det tar minst två veckor att få svar från båda. Senaste svaret från Thai är att alla blivit permitterade och bara jobbar 40% vilket gör att det kommer att ta ännu längre tid. Fint av dem att permittera personer på kundservice när det med största sannolikhet är massor av folk som vill ha hjälp :(

Man lär så länge man lever, aldrig mer beställa från resebyrå, och aldrig mer Thai Airways :(

Thai säger att återbetalning tar 180 dagar. Resebyråerna bryr sig inte om lagarna nu. Ving så att skulle dom betala tillbaka allt inom föreskriven tid hade dom kollat på en vecka.

Du åkte väl hem tidigare? Annars kan man få inbokat med Thai nu. Vi fick första flighten 1/7. Jag har viss förståelse att dom har problem nu men Thai kunde definitivt skött infon bättre. Iom att dom inte svara så får dom ju samma mail 2-3 ggr till. Väntade själv 6 veckor på svar. Även om dom inte vet så bör dom svara så man vet att man existerar för dom fortfarande. 

• Ge karma 1

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

spooncreek
12 minutes ago, Esspe said:

Thai säger att återbetalning tar 180 dagar. Resebyråerna bryr sig inte om lagarna nu. Ving så att skulle dom betala tillbaka allt inom föreskriven tid hade dom kollat på en vecka.

Du åkte väl hem tidigare? Annars kan man få inbokat med Thai nu. Vi fick första flighten 1/7. Jag har viss förståelse att dom har problem nu men Thai kunde definitivt skött infon bättre. Iom att dom inte svara så får dom ju samma mail 2-3 ggr till. Väntade själv 6 veckor på svar. Även om dom inte vet så bör dom svara så man vet att man existerar för dom fortfarande. 

Jag trodde att Thai hade ställt in till CPH framtill oktober precis som med ARN, men så var ju inte. 20 000 THB för en enkel resa, kunde vart värre.

Esspe
10 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jag trodde att Thai hade ställt in till CPH framtill oktober precis som med ARN, men så var ju inte. 20 000 THB för en enkel resa, kunde vart värre.

Från början hade dom ARN fr.o.m. juni men Oslo och CPH först i oktober. Sen tog dom sitt förnuft till fånga.

• Ge karma 1

gst
58 minuter sedan, skrev Esspe:

Ja, jag bokade om min hemresa, och fick samma bokningsreferens, vilket ju bör tyda på en ombokning, inte en ny resa. Jag tycker ju därför egentligen som Supersaver att ärendet borde liga hos Thai :(

• Ge karma 1
evert 1

Tänkte själv flyga ned en sväng i Maj, verkar inte finnas några flyg över huvud taget.

Vilka flyger?

spooncreek
5 minutes ago, evert 1 said:

Tänkte själv flyga ned en sväng i Maj, verkar inte finnas några flyg över huvud taget.

Vilka flyger?

Det är inreseförbud till Thailand till och med 31 maj.

Esspe
3 timmar sedan, skrev gst:

Ja, jag bokade om min hemresa, och fick samma bokningsreferens, vilket ju bör tyda på en ombokning, inte en ny resa. Jag tycker ju därför egentligen som Supersaver att ärendet borde liga hos Thai :(

Om du fick ombokat ska du ju inte betala om det är samma bokningsklass. Har du köpt den hos Supersaver och sen bokat om hos Thai är det förmodligen inte det och då tar dom väl ut en slant. När jag försökte boka om själv så blev det en summa att betala. Sen kan man ju tycka att det är tokigt när dom själva ställt in.

• Ge karma 1

• 3 weeks later...