Jump to content
IGNORERAD

Sex månader i Thailand (fjärde året)

gst
 Dela

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev gst:

Snart dax att dra iväg igen. Blir lite sent i år, åker den 28/10, men skönt att komma iväg nu när hösten snart övergår i vinter. Orsaken att det blivit så sent är att min fru haft mer jobb än vi trodde. Dessutom blev det, när vi väl bestämde oss, akut att komma iväg då svärfar ordnar tambusn  den 4/11, och min fru vill hjälpa till inför detta.

Köpte förlängd hemförsäkring för denna period, blev betydligt dyrare än förra året, ca 40 kr per dag mot 31 förra året. Antar att det är så när man blir äldre :(

Blev Thai Air i år, en av orsakerna är att jag måste förbi ambassaden när vi kommer ner, har nytt pass. Passar då också på att fixa income letter för nästa extension. Med Thai Air hinner jag besöka ambassaden och ändå åka hem samma dag :)

Vi får se hur mycket bilder det blir i år, börjar tröttna på allt tjabbel på MPR, men något blir det säkerligen. Startar tråden nu, så jag kan lägga in bilder om det faller på.

Välkomna till värmen.

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev biker:

Det är vi många som hoppas att både läsa och se bilder från er vistelse här.

Att sedan en del tagit som sin livsgärning att tjafsa sönder trådar är ju trist.

Men det är nog mera ett bevis på deras egen innehållslösa tillvaro.

mvh

biker

Mycket trevlig med bilder från gst men av 3 inlägg hitintills a jag nog bara hittat ett som innehåller tjafs och vi får väl hoppas det set stannar vid det.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Mycket trevlig med bilder från gst men av 3 inlägg hitintills a jag nog bara hittat ett som innehåller tjafs och vi får väl hoppas det set stannar vid det.

Hmm Mankan.

Tjafs var ordet sa Bull.

Ändrades av berlitz
  • Ge karma 3
  • Snurrigt 1
Dela på andra sajter

Kör du som vanligt. Dom trådarna brukar lämnas i fred.

• Ge karma 3

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Anmälde mig idag för att kunna göra TM30 på nätet (https://extranet.immigration.go.th/fn24online/). Vet att folk tidigare klagat på att det tagit lång tid, eller att de inte fått något svar alls, men det tog inte ens en timme innan jag hade användarnamn och lösenord. Allt automatiskt, så det fungerade trots att det är sen kväll i Thailand.

Nu är det bara att hoppas att man slipper lämna in någon TM28, så blir ju det hela smidigt. Får besöka Immigration när jag kommer fram för att höra vad de säger om TM28 om jag åker iväg på semester några dagar :)

• Ge karma 6
  • Tummen upp 1
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev gst:

Anmälde mig idag för att kunna göra TM30 på nätet (https://extranet.immigration.go.th/fn24online/). Vet att folk tidigare klagat på att det tagit lång tid, eller att de inte fått något svar alls, men det tog inte ens en timme innan jag hade användarnamn och lösenord. Allt automatiskt, så det fungerade trots att det är sen kväll i Thailand.

Nu är det bara att hoppas att man slipper lämna in någon TM28, så blir ju det hela smidigt. Får besöka Immigration när jag kommer fram för att höra vad de säger om TM28 om jag åker iväg på semester några dagar :)

Hej

När jag var på Korat immigration 9 oktober, så fick jag besked att TM28 numera var slopad.

Men det behöver ju inte innebära att det gäller överallt...........

mvh

biker

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev biker:

Hej

När jag var på Korat immigration 9 oktober, så fick jag besked att TM28 numera var slopad.

mvh

biker

Borde ju vara det enda vettiga, annars är det ju liksom lite bortkastat att kunna göra TM30 digitalt. Jag hoppas det är samma i Ubon

Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev biker:

Hej

mvh

biker

Skulle dom inte ta bort TM6 också framåt årsskiftet ?

https://forum.thaivisa.com/topic/1124074-good-news-Thailand-to-scrap-tm6-cards-launch-new-mobile-app-for-tm30-reporting/

• Ge karma 1

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev bimmer:

Var på Immigration i Ubon idag o TM28 gäller säger dom.

Frågan är ju då när den ska lämnas numera? Tidigare när jag frågat har de sagt att jag bara behöver lämna in ny när jag varit utomlands och fått nytt nummer på TM6, så frågan är ju vad som gäller nu?

Ska dit tisdag ełer onsdag, så jag får fråga då.

Dela på andra sajter

Lite oklart där då dom bara pratade med min fru, enligt henne så skulle jag lämna in även om jag bara vart borta nån natt tydligen, Vettefan hur man ska göra. Har struntat i det hittills men nu fick vi bannor för för det o var tvungna att lämna in, men inga böter ialf.

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev gst:

Frågan är ju då när den ska lämnas numera? Tidigare när jag frågat har de sagt att jag bara behöver lämna in ny när jag varit utomlands och fått nytt nummer på TM6, så frågan är ju vad som gäller nu?

Ska dit tisdag ełer onsdag, så jag får fråga då.

Jag har alltid lämnat när jag har varit bortrest och frågade för ett par månader sedan och fick svaret att alltid lämna in.

• Ge karma 1

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Khemmarat:

Jag har alltid lämnat när jag har varit bortrest och frågade för ett par månader sedan och fick svaret att alltid lämna in.

Tråkigt i så fall, då är det ju helt meningslöst att ha TM30 online om man i alla fall måste till immigration för att lämna TM28 :(

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev gst:

Tråkigt i så fall, då är det ju helt meningslöst att ha TM30 online om man i alla fall måste till immigration för att lämna TM28 :(

Tm28 är väl när man flyttar?

Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev rolba:

Flyttar för du väl när du lämnar ett hotell och kommer hem igen? Ska ju skrivas nummer på TM6 på TM28

Får fråga nästa vecka vad som gäller. Har tidigare lämnat när jag kommit till Thailand efter att ha frågat för nåt år sen.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev rolba:

Förresten var det väl just Phuket immigration som sade nyligen att just TM28 var jätteviktigt när man bytte boende, från t ex hotell till hemadressen?

Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev gst:

Är det inte din fru som ska göra den anmälan? Antar att hon står för huset? Sen ska du väl göra TM28.

• Ge karma 3

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Esspe:

Är det inte din fru som ska göra den anmälan? Antar att hon står för huset? Sen ska du väl göra TM28.

Visst är det så, men när det görs digitalt spelar det ju egentligen inte någon roll, även om det blev lite krångligt då det mesta bara står på thai. Lyckades dock tolka det mesta så jag kan sköta TM30 online själv om så skulle vara. Gäller ju bara att ha inloggningsuppgifterna :)

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

Att ni orkar med detta tjafs,jag/frugan har aldrig fyllt i TM28,TM30.Efter 14 år i landet,bor vi på hotell så ger frugan sitt idcard.Jag själv har gula husboken,och 1 gång/år vill bypolisen ha 2 kopior av mitt Pass med min signatur.

• Ge karma 3
  • Tummen upp 1
  • Snurrigt 2
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev L200:

Att ni orkar med detta tjafs,jag/frugan har aldrig fyllt i TM28,TM30.Efter 14 år i landet,bor vi på hotell så ger frugan sitt idcard.Jag själv har gula husboken,och 1 gång/år vill bypolisen ha 2 kopior av mitt Pass med min signatur.

Många av gubbarna på forumet har tydligen inte lärt sig att håller man käften i Thailand och inte springer omkring och orerar eller ställer frågor kommer man undan med det mesta.

Handlar om att inte få ögonen på sig.

BTT

• Ge karma 1
  • Tummen upp 2
  • Snurrigt 1

Soi 7

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev L200:

Inte jag heller, jag har fyllt i Tm 7 ock Tm 47. Immigrationen var här för att kontrollera mig en gång men då var jag i Udon Thani och då sa de att de skulle komma tillbaka vilket de också gjorde men det var aldrig prat om något formulär att fylla i, de var bara intresserade av stämplarna i passet.

• Ge karma 3

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev L200:

8 minuter sedan, skrev stefan5300:

Inte jag heller, jag har fyllt i Tm 7 ock Tm 47. Immigrationen var här för att kontrollera mig en gång men då var jag i Udon Thani och då sa de att de skulle komma tillbaka vilket de också gjorde men det var aldrig prat om något formulär att fylla i, de var bara intresserade av stämplarna i passet.

Är ju lite striktare regler från 1/3 i år, många har åkt dit för att inte anmält sin adress. Ni gör naturligtvis som ni vill. Behöver man aldrig besöka immigration är det ju en annan sak, men väl där ser de ju vilken som är den senaste anmälda adressen.

TM30 är ju enkel nu, men frågan är ju då bara hur det blir med TM28?

• Ge karma 7
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...