Jump to content
IGNORERAD

Thailändsk sill


Guest Gurkan21

Recommended Posts

Guest Gurkan21

Var idag inne på willys,då jag fick se alla sillburkar

som stod uppradade i kylrummet.

Jag tänkte passa på att köpa lite till midsommar också

då fick jag syn på denna burk.thaisill

kunde inte hålla mig många minuter när jag kom hem,

tro mig eller ej det var skitgott :great:   lite halvstark och frän smak

Kan faktiskt rekommendera denna :clapping:

Tänkte då på en annan forummedlem som i torsdags berättade att

han skulle ha sillparty i dagarna 2

Nu är karln tydligen helt slut i kroppen :mdr: om det var sillen eller

colan det låter jag vara osagt ;)

13823_5a688dbc648dc2e4b431c31c16ab1ccf1f

13823_5a688dbc648dc2e4b431c31c16ab1ccf1f

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte sillen som fällde mig,det var sällskapet som inte orkade hålla tempot  :clapping: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar sill, visste inte om att thai hade sill, skall prova  :great:

Vad heter sill på thai föresten? Enligt fiskargöbbarna från götet så är ju sill inte fisk, så kan ju inte heta nått med pla  :mdr:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Quote

Älskar sill, visste inte om att thai hade sill, skall prova  :great:

Vad heter sill på thai föresten? Enligt fiskargöbbarna från götet så är ju sill inte fisk, så kan ju inte heta nått med pla  :mdr:

Det är nog snarare något svenskt ljushuvud som rört ihop lite thai smaker och stoppat ner lite sill  :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ska provas när jag kommer hem!!

Jag åker på fredag!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut som att dom har blandat lite kokosmjölk i kompotten. Det tillsammans med t ex lite citrongräs räcker nog för att det ska godkännas som "thaisill".

Den värsta förthaiade farangmat jag ätit hitills är pizza tom yam, uäck, vidrig. Och då älskar jag ändå både pizza och tom yam... men inte samtidigt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Den värsta förthaiade farangmat jag ätit hitills är pizza tom yam, uäck, vidrig. Och då älskar jag ändå både pizza och tom yam... men inte samtidigt.

Ursäkta min dåliga thai, men är inte tom yam soppa? Har aldrig sett pizza i form av soppa??

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ursäkta min dåliga thai, men är inte tom yam soppa? Har aldrig sett pizza i form av soppa??

Det var kanske en vedungskokt tom yam hahahahahahahahaha

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ursäkta min dåliga thai, men är inte tom yam soppa? Har aldrig sett pizza i form av soppa??

Jajamen, tom yam är soppa. Men du vet det däringa Pizza Company, dom tillhandahåller en pizza med just "tom yam" smak. Testa gärna om du vill prova smaker som så att säga skär sig med varandra. :)

tomyampizza.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jajamen, tom yam är soppa. Men du vet det däringa Pizza Company, dom tillhandahåller en pizza med just "tom yam" smak. Testa gärna om du vill prova smaker som så att säga skär sig med varandra. [img alt= <ahttp://www.maipenrai.se/forum/uploads/emoticons/default_smile.png' alt=':)'> ]http://http://www.maipenrai...fault/smile.gif

LOL

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Quote

Ser ut som att dom har blandat lite kokosmjölk i kompotten. Det tillsammans med t ex lite citrongräs räcker nog för att det ska godkännas som "thaisill".

Den värsta förthaiade farangmat jag ätit hitills är pizza tom yam, uäck, vidrig. Och då älskar jag ändå både pizza och tom yam... men inte samtidigt.

jo men du fick i alla fall en kall att skjölja ner med

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

jo men du fick i alla fall en kall att skjölja ner med

Inte för att jag tycker Pizza Companys amerikastyle pizza är någon höjdare men ibland är man ju på en ort där annan sorts pizza inte finns. Det allra värsta med stället är dock att dom bara serverar blaskölet Heiniken samt Singh. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Inte för att jag tycker Pizza Companys amerikastyle pizza är någon höjdare men ibland är man ju på en ort där annan sorts pizza inte finns. Det allra värsta med stället är dock att dom bara serverar blaskölet Heiniken samt Singh. ;)

Fast deras sallad är ju god. :)

sallad.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Quote

Inte för att jag tycker Pizza Companys amerikastyle pizza är någon höjdare men ibland är man ju på en ort där annan sorts pizza inte finns. Det allra värsta med stället är dock att dom bara serverar blaskölet Heiniken samt Singh. ;)

valet var ju lätt ser jag he he , hade gjort samma jag  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Älskar sill, visste inte om att thai hade sill, skall prova  :great:

Vad heter sill på thai föresten?  :mdr:

Jag har hört thailändare kalla inlagd sill för " pla dipp ", men det kallar de säkert också annan inlagd fisk.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har hört thailändare kalla inlagd sill för " pla dipp ", men det kallar de säkert också annan inlagd fisk.

"dipp" betyder ungefär rå, omogen, inte färdig.

Vad gäller den thailändska benämningen för sill så tror jag inte dom har någon sådan eftersom fisken inte simmar i deras farvatten. Möjligen kallas den "pla herring" från det engelska namnet då.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

@ lill_kurre & Kim

Nu är ju inte sill fisk, så den kan ju inte heta nått med pla.

Fråga vilken fiskare som helst från västkusten.

Sill är sill och fisk är fisk, iiiiiar mycket gör dom, men dom går nästan att begripa.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Quote

"dipp" betyder ungefär rå, omogen, inte färdig.

Vad gäller den thailändska benämningen för sill så tror jag inte dom har någon sådan eftersom fisken inte simmar i deras farvatten. Möjligen kallas den "pla herring" från det engelska namnet då.

om jag inte är helt ute och simmar så finns det typ sill eller strömming vilket ni vill där vissa årstider  att köpa färsk och då kan den ju inte vara så långt borta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

om jag inte är helt ute och simmar så finns det typ sill eller strömming vilket ni vill där vissa årstider  att köpa färsk och då kan den ju inte vara så långt borta

Herring are small, oily fish[2] of the genus Clupea found in the shallow, temperate waters of the North Pacific and the North Atlantic, including the Baltic Sea. Two species of Clupea are currently recognized, the Atlantic herring (Clupea harengus) and the Pacific herring (Clupea pallasii), each of which may be divided into subspecies. Herrings are forage fish which move in vast schools, coming in spring to the shores of Europe and America, where they are caught, salted and smoked in great quantities. Canned "sardines" (or pilchards) seen in supermarkets may actually be sprats or round herrings.

In The Netherlands, herring have played a major role in historical and economic development dating back to the 14th century.

Källa: Wikipedia

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Så här står det att sill heter i ett thai lexikon jag har: pla häring (klai pla-too)  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ja jag var inte helt fel ute citerar från ett annat forum

fiskas i vattnen utanfor naklua. saljes pa fiskemarknaden dar och alla matmarknader samt varuhus. Den ar dock farskas pa nakluamarknaden om man ar uppe med tuppen eller nar fiskebatarna landat sin fangst.

PLA-TOO ungefar heter den och ar bast hanterbar i storleken: 1,5 DM.

MVH sten pa flaggan

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja jag var inte helt fel ute citerar från ett annat forum

fiskas i vattnen utanfor naklua. saljes pa fiskemarknaden dar och alla matmarknader samt varuhus. Den ar dock farskas pa nakluamarknaden om man ar uppe med tuppen eller nar fiskebatarna landat sin fangst.

PLA-TOO ungefar heter den och ar bast hanterbar i storleken: 1,5 DM.

MVH sten pa flaggan

Hmm, pla to är inte strömming/sill, det vet jag med bestämdhet eftersom jag ätit ungefär en miljon av dom. Finns även att köpa på thaiaffärerna här i Sverige om man blir sugen.

Som det stod i min inkopierade engelska text så lever sill/strömming/herring i kalla hav på norra halvklotet, inte i dom varma vid ekvatorn.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar fortfarande att man inte kan felstava när man skriver med våra bokstäver.

Givetvis blir det mer eller mindre likt men det är ändå endast bara ett försök att göra sig förstådd.

Själv skriver jag oftast orden som jag uttalar dom i thai.

Krumelurerna är och kommer i alla fall vara det rätta sättet att skriva. Enligt mig i alla fall.

Ha en trevlig söndag, nu åker jag till arlanda Tg 961  14.30  Skål

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Fast deras sallad är ju god. :)

Jajamen! När jag bodde i Sri Racha brukade jag gå och äta deras salladsbuffe för 79 baht.

Överlägset det bästa med Pizza Co.

Annars har dom några halvokej pastarätter som är smaskiga när man bor på landet utan alternativ.

Angående sill så har jag också hört Thai säga "pla herring" som Kim skrev. Och "pla sardine"

om sardiner. Sill odlas vad jag vet inte i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...