Jump to content
IGNORERAD

Avdelningen nostalgi!


Kim

Recommended Posts

he he Lamai64 skoj att höra att även du har åkt en sån skräckresa.

Men det har du ju kompenserat med lite lyxflyg på senare år.

Jag gillar din rapport från nya Airbus 380 den var häftig.

När jag kollar på dräkterna som Singapore damerna har så är

det väl liknande dräkter än idag.

Jag lägger in dina bilder här Lamai64

1990

singapore_airline2.jpg

2008

singapore_airline1.jpg

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Detta e min svåger Sten.Han hade en restaurang i krabi aunang 1985 eller 86 som Hette Lottas Kaffe

då på den tiden när sas lärde Thai o flyga. En dag kom en sas kapten och åt och blev väl förtjust så

det slutade med att han drog ner annan saspersonal.Jag har läst att någon eller några jobbade på sas

då dom utbildade thai.Kanske vart de du Broskan.Men jag lägger in bilden i fall någon har vart på Lottas


Vintern -96/97, när jag var i Ao nang, Krabi första ggn så fanns det fortfarande en restaurang som hette något med Lotta och hade svenskanknytning. Har för mig att ägarinnan påstod att hon tidigare bott i Sverige eller nåt sånt. Är inte helt säker på om stället är borta idag eller om det t o m ännu finns kvar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Nja hon har inte bot här? men vart o träffat sin son som nu är 17år någon gång.

Sten har berättat att efter några år så blev det problem med tjejen.Så han funderade hur han skulle

sticka med pojken( Han ansåg att modern inte skulle kunna ta hand om grabben som var tre år då)

Dom hade en murad grill på tomten där en tegelsten var lös där började han gömma pengar i en plastpåse för å ha om när han inte kunde stanna mer.Så efter en sex sju månader hade han bestämt sej

för å dra.O en dag när han skulle titta hur mycket han hade så hade småmyrror ätit upp nästan alt :diablo: Men han tog med sej flisorna till banken o tro det eller ej han fick tillbaka sedlarna tydligen var

det inte ovanligt.Sen drog han o grabben till bkk o pataya för att sen åka till svedala o börja på ny kula   

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Broskan,

Ja, du är rätt på det. Brorsan bor i norrköping, tillsammans med en thaitjej. han är invalid, men kör bil och klarar sig skapligt. Bra blir han ju aldrig, tyvärr.

Gamla oldtimers, vilket ställe, tur att vi fick det sålt, annars hade man supit ihjäl sig.

Ok, då vet jag när du kommer, det ska bli kul att ses. Vi har hus söder om Buri ram, du håller väl till utanför Korat nånstans om jag inte tar fel? Vår dotter går fortfarande i skolan, så vi är mesta tiden i Pattis, och du kanske kommer hit först?

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 3 år senare...

Lite nyare nostalgi, denna vyn får man aldrig se igen

Ja nu börjar den där gamla Walking street-vyn att kännas nostalgisk på riktigt. :)

Själv fick jag nyss ett infall att titta på lite äldre inscannade diabilder och nostalgikänslan över tiden när jag och frugan reste runt i landet ensamna utan barn dök upp. Då var det ryggsäck och allmänna färdmedel som gällde och här är ett par bilder just från det sista året innan frugan sedan blev gravid och livet tog en lite ny vändning.

Det var i alla fall vintern -04/05, på vilken sida nyåret kommer jag inte ihåg och vi hade anlänt till White sand, Koh Chang där det var fullsmockat på alla prisvärda hotell. Och inte bara de prisvärda, alla hotell vi frågade på var fulla men till slut hittade vi ett i ändan av stranden som hade ett rum ledigt för en natt. Taget!

Kostade 2600 bath/natt har jag för mig vilket väl egentligen var lite för mycket för vår budget men riktigt mysigt med helträinredning.

nost2.jpg

nost3.jpg

Morgonen efter snabbade vi oss ut för att haffa ett rum med längre kontrakt samt billigare hyra under den tid på morgon då backpackers checkar ut i massor och inga nya ännu hunnit anlända. Gick som vanligt bra och nästa steg blev moppehyra och lite utflyktsmål.

nost1.jpg

Som sagt, nostalgi, nostalgi. nuförtiden innehåller resorna två småbarn vilket ger en lite annorlunda karaktär på innehållet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Det måste ha varit på någon sida av månadsskiftet maj/juni 1997, jag var på en ensamresa till Bali, Indonesien i dryga två månader och hade tagit mig till den lilla fiskebyn Candi dasa på sydöstra delen av ön.

På den lilla vågpinade och nästan folktomma stranden i byn satt jag en eftermiddag på en sarong och läste ur någon medhavd bok när en blond liten flicka sprang fram och nyfiket tittade på vad jag gjorde. Jag sa -Hi, och några ord till på engelska men flickan svarade inte utan sprang stumt iväg och hämtade en bok från sin mammas strandbag en bit bort och kom tillbaka till mig och höll fram den... fortfarande helt stum.

Jag tittade på bokens framsida och insåg snabbt att den var skriven på svenska och sa istället -Hej och några svenska ord till den nu uppenbart förvånade lilla flickan.

 

 

candidasa3_zpsded658a1.jpg

 

 

 

På den här tiden var det inte många svenskar på så avlägsna resmål som Bali och den lilla flickan var också den första svensk jag träffat trots att jag redan varit någon/några veckor på ön. Så jag förstår att flickan, som det visade sig hade varit där över en månad redan, blev förvånad över att bli tilltalad på ett språk hon faktiskt förstod.

Hon hade nog inte heller träffat på några svenskar annat än hennes mamma de senaste veckorna.

Efter de inledande orden parkerade flickan genast på min filt med alla sina snäckor och stenar och pratade på om allt mellan himmel och jord som rör sig i en sexårings huvud. Jag gick iväg och pratade med flickans mamma som visade sig vara en frånskild kvinna från Stockholm som sparat i många år för att kunna göra "drömresan"  med dottern just den här sommaren innan flickan började skolan.

 

Flickan, som tydligt visade att hon saknade en pappa, kunde inte få nog av att vara hos mig. Så fort jag gick i vattnet så sprang hon med och klängde och höll fast mig om halsen ända tills jag behagade gå upp igen och efteråt satt hon med mig på filten och babblade och lekte. Mamman fick vara helt ifred med sin bok och fick knappt med sig flickan när de skulle gå.

Blev förstås kompis med mamman och några dgr i rad så åt vi både frukost och middagar ihop... till lill-flickans förtjusning.

Tankarna som slog mig då var hur mycket en fadersgestalt egentligen betyder för ett barn och hur barn utan en närvarande pappa faktiskt lider en brist. Brukar tänka på det nu ibland när jag själv har en sexåring och en fyraåring. Man är nog viktigare i deras liv än man egentligen förstår och det gäller att ta tillvara på den tid man har med dem.

 

 

 

Vad gäller den lilla sexåringen från Bali så bör hon väl vara 22 år och fullvuxen  idag. Skulle ha varit väldigt roligt att veta vad det blev av henne till slut.

Kanske jag har någon gammal anteckning med mammans namn i någon låda någonstans? Skulle man hitta ett namn går det ju alltid att ta till vännen google och se vad man hittar. Får nog söka lite bland gamla anteckningar tror jag, i minnet finns dessvärre inte några namn bevarade.

Som tur är har jag ju i allafall några foton... utan de gamla bilderna hade nog risken varit överhängande att jag vid det här laget glömt bort både Candi dasa, den lilla flickan och hennes mamma.

 

 

 

candidasa1_zps418bb218.jpg

 

 

 

 

 

Ensamresan till Bali sommaren 1997 är dock ännu ett levande nostalgiskt, gammalt minne med mycket innehåll. Passar bra i den här gamla tråden.
Så här tog jag mig ut på den tiden.

 

 

candidasa2_zps62e3f4b6.jpg

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

1997 besökte jag Koh Samui för första gången och efter det blev det ett par, tre år med flitiga och mycket trevliga besök på ön. 
Fast när jag vid ett av besöken drabbades av myggbett stora som femkronor (allergisk reaktion) på just Koh Samui och ingen annanstans i landet, så lessnade jag på stället och slutade åka dit.

 

Dock blev det ett återbesök på några dagar år 2004 eftersom kompis Erkki, som vi reste runt med ett tag, ville dit en sväng. Kommer ihåg hur jag tyckte att utvecklingen hade exploderat på de korta 3 år jag inte varit på ön och det var knappt så man kände igen sig längre. Och med tanke på det så funderar man ju lite på hur intrycket skulle bli om man kom dit nu, ytterligare 9 år senare? Har lite svårt att bestämma mig för om det är dags att se ön igen eller om man hellre bör låta bli för att inte bli besviken.
 

Hursomhelst så hittade jag häromdagen en gammal bild på mig själv, frugan och en annan tjej från just det Samuibesöket 2004. Bilden togs av en forummedlem som vi umgicks med på plats, men som jag inte tror deltar här längre?

 

 

 

Oa2C20kim20och20Goy_zps99faf698.jpg

 

Tusan vad smärt man var på den tiden, sen dess är jag tyvärr runt 10-15 kg plus.

 

 

 

Jag tog sedan i min tur en bild av fotografen av mej. Han blundade dock när jag tryckte av och eftersom det här utspelade sig under den tid då jag ännu fotade med vanlig film så upptäcktes det förstås inte förrän det var försent att ta om bilden.

Idag kan man ju korrigera fotomissar tämligen omgående och tiden med filmrullar känner jag mig inte ett dugg nostalgisk över. Det gör jag däremot över Koh Samui i slutet av nittiotalet.

 

 

 

oagoych_zpsa2ebc317.jpg

 

 

 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu börjar den där gamla Walking street-vyn att kännas nostalgisk på riktigt. :)

Själv fick jag nyss ett infall att titta på lite äldre inscannade diabilder och nostalgikänslan över tiden när jag och frugan reste runt i landet ensamna utan barn dök upp. Då var det ryggsäck och allmänna färdmedel som gällde och här är ett par bilder just från det sista året innan frugan sedan blev gravid och livet tog en lite ny vändning.

Det var i alla fall vintern -04/05, på vilken sida nyåret kommer jag inte ihåg och vi hade anlänt till White sand, Koh Chang där det var fullsmockat på alla prisvärda hotell. Och inte bara de prisvärda, alla hotell vi frågade på var fulla men till slut hittade vi ett i ändan av stranden som hade ett rum ledigt för en natt. Taget!

Kostade 2600 bath/natt har jag för mig vilket väl egentligen var lite för mycket för vår budget men riktigt mysigt med helträinredning.

nost2.jpg

nost3.jpg

Morgonen efter snabbade vi oss ut för att haffa ett rum med längre kontrakt samt billigare hyra under den tid på morgon då backpackers checkar ut i massor och inga nya ännu hunnit anlända. Gick som vanligt bra och nästa steg blev moppehyra och lite utflyktsmål.

nost1.jpg

Som sagt, nostalgi, nostalgi. nuförtiden innehåller resorna två småbarn vilket ger en lite annorlunda karaktär på innehållet.

Grymt sköna bilder..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

1997 besökte jag Koh Samui för första gången och efter det blev det ett par, tre år med flitiga och mycket trevliga besök på ön. 

Fast när jag vid ett av besöken drabbades av myggbett stora som femkronor (allergisk reaktion) på just Koh Samui och ingen annanstans i landet, så lessnade jag på stället och slutade åka dit.

 

Dock blev det ett återbesök på några dagar år 2004 eftersom kompis Erkki, som vi reste runt med ett tag, ville dit en sväng. Kommer ihåg hur jag tyckte att utvecklingen hade exploderat på de korta 3 år jag inte varit på ön och det var knappt så man kände igen sig längre. Och med tanke på det så funderar man ju lite på hur intrycket skulle bli om man kom dit nu, ytterligare 9 år senare? Har lite svårt att bestämma mig för om det är dags att se ön igen eller om man hellre bör låta bli för att inte bli besviken.

 

Hursomhelst så hittade jag häromdagen en gammal bild på mig själv, frugan och en annan tjej från just det Samuibesöket 2004. Bilden togs av en forummedlem som vi umgicks med på plats, men som jag inte tror deltar här längre?

 

 

 

Oa2C20kim20och20Goy_zps99faf698.jpg

 

Tusan vad smärt man var på den tiden, sen dess är jag tyvärr runt 10-15 kg plus.

 

 

 

Jag tog sedan i min tur en bild av fotografen av mej. Han blundade dock när jag tryckte av och eftersom det här utspelade sig under den tid då jag ännu fotade med vanlig film så upptäcktes det förstås inte förrän det var försent att ta om bilden.

Idag kan man ju korrigera fotomissar tämligen omgående och tiden med filmrullar känner jag mig inte ett dugg nostalgisk över. Det gör jag däremot över Koh Samui i slutet av nittiotalet.

 

 

 

oagoych_zpsa2ebc317.jpg

 

Fina bilder!

 

Hin Ta & Hin Yai?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hin Ta & Hin Yai?

 

Javisst är det vid Hin Ta/Hin Yai!

 

Satt nyss och tittade igenom några gamla scannade bilder en kompis tagit. Bland bilderna dök en bild av mig dansande på något discogolv upp och jag drabbades plötsligt av en släng av nostalgi. Antagligen är bilden tagen nån gång under första halvan av nittiotalet och jag slås av att alla brudar på bilden har tidstypiska pudelfrissor. Kanske är tillbaka snart?

På den här tiden visste jag ännu inget om Thailand och thaitjejer, men det skulle visst komma att ändras, med besked.

 

 

 

aringttiotal_zpsfcd54f20.jpg

 

 

 

Har ni nostalgibilder på lager... in med dem i tråden bara. :)

 

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst är det vid Hin Ta/Hin Yai!   Satt nyss och tittade igenom några gamla scannade bilder en kompis tagit. Bland bilderna dök en bild av mig dansande på något discogolv upp och jag drabbades plötsligt av en släng av nostalgi. Antagligen är bilden tagen nån gång under första halvan av nittiotalet och jag slås av att alla brudar på bilden har tidstypiska pudelfrissor. Kanske är tillbaka snart? På den här tiden visste jag ännu inget om Thailand och thaitjejer, men det skulle visst komma att ändras, med besked.       [img=http://i241.photobucket.com/albums/ff13/kimthailand/2013/aringttiotal_zpsfcd54f20.jpg]       Har ni nostalgibilder på lager... in med dem i tråden bara. :)  
Riktigt snyggt med uppkavlade ärmar på kavajen ;)
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt snyggt med uppkavlade ärmar på kavajen ;)

 

Jo, det är så snyggt att man rodnar. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst är det vid Hin Ta/Hin Yai!   Satt nyss och tittade igenom några gamla scannade bilder en kompis tagit. Bland bilderna dök en bild av mig dansande på något discogolv upp och jag drabbades plötsligt av en släng av nostalgi. Antagligen är bilden tagen nån gång under första halvan av nittiotalet och jag slås av att alla brudar på bilden har tidstypiska pudelfrissor. Kanske är tillbaka snart? På den här tiden visste jag ännu inget om Thailand och thaitjejer, men det skulle visst komma att ändras, med besked.       [img=http://i241.photobucket.com/albums/ff13/kimthailand/2013/aringttiotal_zpsfcd54f20.jpg]       Har ni nostalgibilder på lager... in med dem i tråden bara. :)  
Hahaha.. fan vad man känner igen sig i den där bilden. Utan mustach och med en ljusare grå kavaj, med uppkavlade ärmar, så hade jag trott att det var jag på bilden.
Link to comment
Dela på andra sajter

På stranden i Pattaya 1979 gällde Singha

 

post-3404-0-89503200-1374586102_thumb.jp

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vilka händelser eller bilder ur minnet får dig att känna nostalgi över något från Thailand eller annat thairelaterat? Något som inte längre finns eller kan återupplevas men som väcker trevliga eller otrevliga minnen.
Nostalgi...

Kom ni ihåg när shortsen såg ut och satt så här? Tjusigt.

Och skulle nästan vilja säga att bilden är på något som inte finns längre... Patong Beach. Alla som varit där under -70 eller -80 tal kan nog hålla med.

Numer är det mer Patong City.

Bilden är på mig och storbrorsan, Patong beach, Phuket 1986.

bossor.jpg

Paradise låg väll nästan där holiday in ligger idag.. ??  Lite fler bilder..   Någon som har bilder på den gamla vägen Patong - Karon.?? Måste vara runt 92-95 dom byggde om den.. Rätt jobbigt att möta en lastbil när man kom på sin moppe..

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var ju intressant med gammal och ny Don Muang!

Ni som vet får gärna berätta mer!

Herr Chang har talat.

 

Kan bara minnas en men den byggdes om runt 95 för att bli modern ( + - 2 till 4 år)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, det var då verkligen mera sport förr.

Nu är det på gränsen till mesigt.ingen kan misslyckats i fotografering och det har gått en väldig inflation bland bilder.

Och det skulle vara en nackdel, att fler kan ta bra bilder??

Enda nostalgiska jag kan komma på om man skall prata om saker som inte går att göra längre, är barer som inte finns längre.

På La Chiquita har man haft några rus, säker på att samtliga 3 herrar som är med på bilden känns igen av Pattaya-rävarna

IMG_0209.jpg

Ja nu har 2 av dessa 3 herrar går ur tiden så det är verkligen nostalgi

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha.. fan vad man känner igen sig i den där bilden. Utan mustach och med en ljusare grå kavaj, med uppkavlade ärmar, så hade jag trott att det var jag på bilden.

 

Kavaj med uppkavlade ärmar är tydligen på väg tillbaka, såg jag på dagens allsång från Skansen. I alla fall enligt Robin Stjärnbergs stylist. ;)

 

 

 

 

 

Får väl ta en nostalgibild till nu när jag ändå skriver i tråden, denna blir från tiden efter att jag hittat Thailand. En upplevelsemässigt berusande period av livet under några år framåt. Man var fri som en fågel, utan tjej eller barn och reste bekymmerslöst omkring överallt dit näsan pekade.

 

Just den här Thailandsresan, som var min fjärde eller femte, hade jag som vanligt anlänt landet ensam, för att efter ett par veckor i Bangkok och Phuket själv möta upp med två unga par hemifrån och backpacka runt med dem till Krabi, Koh Lanta och PP Island.

När nyåret 1999 skulle firas in lämnade jag dock paren åt sitt öde och tog ensam nattbussen upp till Bangkok där jag åkte på jordens feber och låg ensam och trodde jag skulle dö på ett skitigt hotellrum på Khao san road. Något nyårsfirande blev det inte tal om utan jag hade tokfrossa och låg fullt påklädd under alla tillgängliga täcken, utan fläkt eller aircon på ett säkert 35 gradigt hotellrum medan raketerna kreverade och folk skålade glatt utanför vid tolvslaget.

Det här är den enda bild jag tog i Bangkok vid det huvudstadsbesöket.

 

patfirs2_zps79282682.jpg

 

 

Den 1 januari 1999 så anlände en kompis hemifrån med flyg, också han ungkarl, och vi möttes som planerat upp på Khao san road. Och när jag efter någon dag kvicknade till lite mer från min feber så tog vi hjälp av en travelagency för att söka visum till Vietnam. Det visade sig att det skulle ta 4 dgr innan vi kunde få tillbaka våra pass med klara visan och vi beslutade oss därför att vi i väntan på dessa skulle testa ta bussen ner till stränderna i närliggande "syndens" Pattaya. För ingen av oss var speciellt förtjust i busy Bangkok på den tiden.

Sagt och gjort, via Ekamai kom vi med våra ryggsäckar till busstn i Pattaya och med en songtaew tog vi oss ända ner till beachroad där vi villrådiga gick runt ett tag tills vi hittade ett passande hotellrum för 300 baht/natt längst ned på Soi Post office.

 

Och när vi väl slängt in packningen på rummet så tog vi oss en liten rekognoseringspromenad längs beach road eftersom vi inte hade en aning om hur det såg ut i Pattaya. Utanför Mike shopping mall så var det en tjej som erbjöd sig att ta ett kort på oss tillsammans med min kamera, och javisst, ok, gör det!

 

 

patfirst_zpsd7a315c8.jpg

 

 

 

Tre dagar senare satt vi åter igen på bussen mot Bangkok, för vidarebefodran till Saigon, fulla av många trevliga partyminnen från vårt allra första besök i syndens huvudstad. I Vietnam var vi sedan i 2 iofs trevliga veckor, men gissa var våra näsor pekade direkt när vi återkom Thailand från Saigon. ;)

En kul tid!

 

 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha.. fan vad man känner igen sig i den där bilden. Utan mustach och med en ljusare grå kavaj, med uppkavlade ärmar, så hade jag trott att det var jag på bilden.

Inte fan var du så smal ens på den tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte fan var du så smal ens på den tiden.
Jo du Nonki, det fanns en tid då man var smal. :)
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Idag tänkte jag passa på att vara lite nostalgisk över när frugan kom till Sverige de första gångerna. Just den här månaden fyller hon 34 och är idag minst lika mycket svensk som hon är thai. Inte för att jag har något emot den förvandlingen, men när de här gamla inskannade diabilderna togs så var hon ännu bara en thai som såg på allt svenskt/västerländskt med ovana ögon. Och det var ju en riktigt kul tid.

 

Första bilden togs kanske för exakt 10 år sen, en härlig septemberdag med det välkända fjället Kebnekaise i bakgrunden några mil bort. Vid det här laget hade frugan redan emigrerat, hade uppehållstillstånd och studerade för fullt på SFI.

 

 

kaalas_zpsa2729d46.jpg

 

 

 

 

Nästa två bilder togs för drygt 11 år sen, då frugan fortfarande bara var här på ett besöksvisa för att så att säga prova på Sverige innan en eventuell definitiv flytt. Det var roliga 6 mån det.

 

 

kaalas4_zps3927d56a.jpg

 

kaalas3_zpsf2a4b0be.jpg

 

 

 

 

Kan väl passa på och ta en gammal bild från tiden mellan besök och flytt också. Tog den när jag anlänt Don muang, Bangkok och frugan med kompis väntade spänt i ankomsthallen på flygplatsen. Kompisen jobbade då i receptionen på Asia Hotel, men bor nu, sedan många år, i San Diego, Kalifornien.

 

 

kaalas7_zps7d9f8902.jpg

 

 

Om jag kommer ihåg rätt så lämnade vi in ansökan om UT redan innan hon åkte iväg på besöksvisa till Sverige. På den tiden var väntetiden väldigt lång men eftersom tiden tickade på medan hon var i Sverige var det dags för intervju strax efter hon återvänt till Thailand, varvid jag sedan kom och var i Thailand de månader fram tills det var dags för min intervju hemma i Sverige. Så det gick väldigt smidigt, trots väntetiden.

 

 

Avslutar med en ännu en höstbild av henne som jag tror jag tog strax innan hon åkte tillbaka till Thailand efter sitt första besöksvisabesök hit till Sverige. Alltså 11 år sen.

 

 

kaalas6_zps27518283.jpg

 

 

 

På den tiden kunde hon högst några få ord på svenska... nu avlägger hon om bara någon månad en svensk högskoleexamen, är svensk medborgare, har två svenska barn och är i princip helt integrerad och självgående i det svenska samhället. Tänk så det kan gå.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Några bilder från första resan till Thailand 1979

 

Först var vi i Bangkok ett par nätter och sedan 10 dagar i Pattaya

 

Vi reste ner med SAS DC10:a. Biljetten kostade då 9400 kr har jag för mig och man fick mellanlanda i Karachi i Pakistan för att tanka. Planen på den tiden fixade inte hela resan i en flygning

 

post-3404-0-95933900-1379069939_thumb.jp

 

Så här såg det ut nere på stranden med "Beach Road" i bakgrunden

 

post-3404-0-98655100-1379069902_thumb.jp

 

Skojarna med sina vattenmopeder fanns redan då

 

post-3404-0-43098600-1379069911_thumb.jp

 

Även indiska skräddare drällde det av överallt

 

post-3404-0-26775900-1379069917_thumb.jp

 

Tjejer som gav massage på stranden fanns naturligtvis också

 

post-3404-0-61299600-1379069922_thumb.jp

 

Vi beställde krabba och drack Singha på stranden

 

post-3404-0-09302400-1379069927_thumb.jp

 

Vi bodde på "Ocean View Hotel" precis vid Beach Road. Lär inte finnas kvar idag. En bit norr om Walking Street så det vart bahtbussar in som gällde

 

Poolen på hotellet:

 

post-3404-0-62785700-1379069907_thumb.jp

 

Utanför hotellets entré såg det ut så här i moppeparkeringen. Jag var lika lång då som nu men betydligt "smalare". Frissan var lite annorlunda på den tiden.

 

post-3404-0-10251100-1379069932_thumb.jp

 

Sukhumwit var då "ute på landet"

 

post-3404-0-99929200-1379069935_thumb.jp

 

Utsikten över Pattaya som så många andra fotograferat från denna plats

 

post-3404-0-36139800-1379069944_thumb.jp

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Härliga pix Vikingen! :)

 

Ganska fantastiskt att flygbiljettpriserna inte höjs med åren trots alla farhågor vad gäller energipriserna. Tror jag betalade drygt 8 tusen STO-BKK vid min första resa 1996, och runt det har priset legat allt sedan dess för en högsäsongsbiljett. Med andra ord så har de reella priserna gått ner med kanske hälften.
Kul därför att se att du betalade 9400 kr 1979, en högst ansenlig summa på den tiden.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...