Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Stefan

Pension för lilla Noi?

Recommended Posts

Stefan

Hur går det egentligen för en thaitjej i Sverige om farangen plötsligt får den dåliga smaken att plötsligt gå att trilla av pinnen?

Mycket kan man styra med äktenskapsförord mm, men pensionen?

Det lär vara många parametrar som spelar in, men vad gäller för hennes pension om hon har arbetat i Sverige? 

Vi gör ett exempel:

Noi kommer till Sverige år 2000 för att bo med Sven, och efter avslutad SFI och SAS startar hon att förvärvsarbeta år 2002.

Hon blir svensk medborgare 2005, men gifter sig aldrig med sin partner, Sven (har det någon betydelse?)

Noi jobbar hårt och betalar skatt som sig bör, hon har inga pensionsförsäkringar utöver vad staten ger.

Lilla Noi har nu jobbat i Sverige i, låt oss säga 20 år, alla skatter och avgifter betalda.

Nu får Sven av någon outgrundlig anledning för sig att helt enkelt gå och dö.

Lilla Noi blir naturligtvis lite ledsen, och bestämmer sig för att att åka hem till Thailand.

Vad gäller då för henne?

Får hon ut pension från Sverige?

Finns det andra försäkringar hon kan utnyttja?

//S

Wuttan
1 minut sedan, skrev Stefan:

Hur går det egentligen för en thaitjej i Sverige om farangen plötsligt får den dåliga smaken att plötsligt gå att trilla av pinnen?

Det lär vara många parametrar som spelar in, men vad gäller för hennes pension om hon har arbetat i Sverige? 

Vi gör ett exempel:

Noi kommer till Sverige år 2000 för att bo med Sven, och efter avslutad SFI och SAS startar hon att förvärvsarbeta år 2002.

Hon blir svensk medborgare 2005, men gifter sig aldrig med sin partner, Sven (har det någon betydelse?)

Noi jobbar hårt och betalar skatt som sig bör, hon har inga pensionsförsäkringar utöver vad staten ger.

Lilla Noi har nu jobbat i Sverige i, låt oss säga 20 år, alla skatter och avgifter betalda.

Lilla Noi blir naturligtvis lite ledsen, och bestämmer sig för att att åka hem till Thailand.

Vad gäller då för henne?

//S

Är hon medborgare och jobbat ihop pension så gäller ju samma regler för henne som det gör för vilken svensk som helst som flyttar ifrån Sverige. Är väl bara garantipension som man inte kan få utbetalt om man flyttar ut ur landet.

Kenneth4618

Intressant fråga som man har haft en del funderingar på. 

Det gäller bland mycket annat att få frugan att ansöka om att få sin pension när det är dags. Den betalas inte ut per automatik utan det är bara tjänstepensionen som gör det. 

LungAlahato

Pensionen hon kommer få är ganska blysam. Sven har väl livsförsäkring då kan man få 300000-500000kr i försäkring och änkepension också , storleken av Svens pension har väl betydelse? Det finns säkert nån som kan bättre om sånt här

Skickat från min iPad med Tapatalk

Mankan

När det gäller Tjänstepension kan man teckna återbetalningsskydd och då får hon vad som återstår av den. Även premiepension kan man teckna återbetalningsskydd för under vissa förutsättningar. 

audirs2
4 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Intressant fråga som man har haft en del funderingar på. 

Det gäller bland mycket annat att få frugan att ansöka om att få sin pension när det är dags. Den betalas inte ut per automatik utan det är bara tjänstepensionen som gör det. 

Med all svamp a 250.- kilo hon säljer så behöver hon ingen peankis!:wai:

audirs2
4 timmar sedan, skrev LungAlahato:

Pensionen hon kommer få är ganska blysam. Sven har väl livsförsäkring då kan man få 300000-500000kr i försäkring och änkepension också , storleken av Svens pension har väl betydelse? Det finns säkert nån som kan bättre om sånt här

Skickat från min iPad med Tapatalk

Kollade lite för att tag sen på detta eftersom jag har några månader kvar till att kunna börja ta ut den statliga pensionen på hela  ca15000.- i månaden! Om jag skrev en efterlevnads pension som tillfaller frugan vid mitt frånfälle så kunde hon få ca 7000.- av min pension och jag skulle åxå bara få ut runt 7000 - 8000 istället under den tid jag lever!

John Khonken

Stefan frågan är väl om hon bor kvar i Sverige eller inte. Bor hon i Sverige har hon  samma rätt som alla andra. T.ex bostadbidrag. Men flyttar hon så går det bort. Då är det bara vad hon intjänat + evt efterlevande skydd. Det hon intjänat utöver allmänna pensionen kan hon styra själv. Även PPM kan hon styra. Försök lära henne vad det betyder. Väldigt viktigt Lär henne vara aktiv med dom pengar hon får placera själv. Svårt men inte omöjligt. Allt går om man vill. 

Lycka till

copterfan

Utöver eventuella efterlevandeskydd så kan man ju styra via testamente vad som gäller alla sparade medel och tillgångar till den efterlevande ....om det finns nåt förstås 😊

Mankan
15 timmar sedan, skrev Stefan:

Vad gäller då för henne?

2 timmar sedan, skrev John Khonken:

Stefan frågan är väl om hon bor kvar i Sverige eller inte. Bor hon i Sverige har hon  samma rätt som alla andra. T.ex bostadbidrag. Men flyttar hon så går det bort. Då är det bara vad hon intjänat + evt efterlevande skydd. Det hon intjänat utöver allmänna pensionen kan hon styra själv. Även PPM kan hon styra. Försök lära henne vad det betyder. Väldigt viktigt Lär henne vara aktiv med dom pengar hon får placera själv. Svårt men inte omöjligt. Allt går om man vill. 

Lycka till

Jag tyckte nog frågeställningen var ganska tydlig att hon inte skulle stanna i Sverige.

Vad det gäller PPM och att vara aktiv behöver inte betyda bättre avkastning. Det har ju genom åren visat sig att soffan AP7 inte varit något dåligt "val." Ska man själv vara aktiv bör man nog också vara rätt intresserad och påläst. Att övertyga någon som varken har kunskap eller intresse att själv vara aktiv är nog ett dåligt val tror jag.

https://www.ap7.se/?fbclid=IwAR1p00ykohx3YTB0BE7VfD3Wk9T8YFrt95vXJZo-BaNAY2wRJSM0gyLEHDw

John Khonken

Mankan. Självklart har du en poäng här. Men många thaidamer gillar pengar. Så att inte försöka tycker jag är dumt. Men chansen att lyckas är liten.  

Kenneth4618
13 minuter sedan, skrev John Khonken:

Mankan. Självklart har du en poäng här. Men många thaidamer gillar pengar. Så att inte försöka tycker jag är dumt. Men chansen att lyckas är liten.  

Vem gillar inte pengar 😉

SatanG
On 2019-10-05 at 23:54, skrev Stefan:

Vi gör ett exempel:

Vad gäller då för henne?

//S

Det bästa vore om hon begärde att bli skattad på sin svenska pension enligt thailändskt skattsystem.

Tror inte många vet om den lösnngen utan när man drar upp den lösningen brukar fok gapa sig hesa om att all inkomst från Sverige ska skattas i Sverige.

MEN läser man dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Thailand så, tycker jag, att det står ganska tydligt att man kan göra så OM man är thailändsk medborgare och bor i Thailand.

Hade det varit intressant för mig hade jag dubbelkollat med skattmyndigheten/skattejurist.

/ SatanG

clion

Intressant tråd

broder tuk tuk

Att teckna en livförsäkring som någon skrev är kanske lite riskabelt och särskilt om frugan har en stor släkt och gubben bor i Thailand.

Jag skulle nog inte våga det i alla fall.

BTT

• Create New...