Jump to content
IGNORERAD

Pension för lilla Noi?


Stefan

Recommended Posts

Hur går det egentligen för en thaitjej i Sverige om farangen plötsligt får den dåliga smaken att plötsligt gå att trilla av pinnen?

Mycket kan man styra med äktenskapsförord mm, men pensionen?

Det lär vara många parametrar som spelar in, men vad gäller för hennes pension om hon har arbetat i Sverige? 

 Vi gör ett exempel:

Noi kommer till Sverige år 2000 för att bo med Sven, och efter avslutad SFI och SAS startar hon att förvärvsarbeta år 2002.

Hon blir svensk medborgare 2005, men gifter sig aldrig med sin partner, Sven (har det någon betydelse?)

Noi jobbar hårt och betalar skatt som sig bör, hon har inga pensionsförsäkringar utöver vad staten ger.

Lilla Noi har nu jobbat i Sverige i, låt oss säga 20 år, alla skatter och avgifter betalda.

Nu får Sven av någon outgrundlig anledning för sig att helt enkelt gå och dö.

Lilla Noi blir naturligtvis lite ledsen, och bestämmer sig för att att åka hem till Thailand.

Vad gäller då för henne?

Får hon ut pension från Sverige?

Finns det andra försäkringar hon kan utnyttja?

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Stefan:

Hur går det egentligen för en thaitjej i Sverige om farangen plötsligt får den dåliga smaken att plötsligt gå att trilla av pinnen?

Mycket kan man styra med äktenskapsförord mm, men pensionen?

Det lär vara många parametrar som spelar in, men vad gäller för hennes pension om hon har arbetat i Sverige? 

 Vi gör ett exempel:

Noi kommer till Sverige år 2000 för att bo med Sven, och efter avslutad SFI och SAS startar hon att förvärvsarbeta år 2002.

Hon blir svensk medborgare 2005, men gifter sig aldrig med sin partner, Sven (har det någon betydelse?)

Noi jobbar hårt och betalar skatt som sig bör, hon har inga pensionsförsäkringar utöver vad staten ger.

Lilla Noi har nu jobbat i Sverige i, låt oss säga 20 år, alla skatter och avgifter betalda.

Nu får Sven av någon outgrundlig anledning för sig att helt enkelt gå och dö.

Lilla Noi blir naturligtvis lite ledsen, och bestämmer sig för att att åka hem till Thailand.

Vad gäller då för henne?

Får hon ut pension från Sverige?

Finns det andra försäkringar hon kan utnyttja?

//S

Är hon medborgare och jobbat ihop pension så gäller ju samma regler för henne som det gör för vilken svensk som helst som flyttar ifrån Sverige. Är väl bara garantipension som man inte kan få utbetalt om man flyttar ut ur landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant fråga som man har haft en del funderingar på. 

Det gäller bland mycket annat att få frugan att ansöka om att få sin pension när det är dags. Den betalas inte ut per automatik utan det är bara tjänstepensionen som gör det. 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Pensionen hon kommer få är ganska blysam. Sven har väl livsförsäkring då kan man få 300000-500000kr i försäkring och änkepension också , storleken av Svens pension har väl betydelse? Det finns säkert nån som kan bättre om sånt här


Skickat från min iPad med Tapatalk

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller Tjänstepension kan man teckna återbetalningsskydd och då får hon vad som återstår av den. Även premiepension kan man teckna återbetalningsskydd för under vissa förutsättningar. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Intressant fråga som man har haft en del funderingar på. 

Det gäller bland mycket annat att få frugan att ansöka om att få sin pension när det är dags. Den betalas inte ut per automatik utan det är bara tjänstepensionen som gör det. 

 

Med all svamp a 250.- kilo hon säljer så behöver hon ingen peankis!:wai:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev LungAlahato:

Pensionen hon kommer få är ganska blysam. Sven har väl livsförsäkring då kan man få 300000-500000kr i försäkring och änkepension också , storleken av Svens pension har väl betydelse? Det finns säkert nån som kan bättre om sånt här


Skickat från min iPad med Tapatalk

Kollade lite för att tag sen på detta eftersom jag har några månader kvar till att kunna börja ta ut den statliga pensionen på hela  ca15000.- i månaden! Om jag skrev en efterlevnads pension som tillfaller frugan vid mitt frånfälle så kunde hon få ca 7000.- av min pension och jag skulle åxå bara få ut runt 7000 - 8000 istället under den tid jag lever!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Stefan frågan är väl om hon bor kvar i Sverige eller inte. Bor hon i Sverige har hon  samma rätt som alla andra. T.ex bostadbidrag. Men flyttar hon så går det bort. Då är det bara vad hon intjänat + evt efterlevande skydd. Det hon intjänat utöver allmänna pensionen kan hon styra själv. Även PPM kan hon styra. Försök lära henne vad det betyder. Väldigt viktigt Lär henne vara aktiv med dom pengar hon får placera själv. Svårt men inte omöjligt. Allt går om man vill. 

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Utöver eventuella efterlevandeskydd så kan man ju styra via testamente vad som gäller alla sparade medel och tillgångar till den efterlevande ....om det finns nåt förstås 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Stefan:

Lilla Noi blir naturligtvis lite ledsen, och bestämmer sig för att att åka hem till Thailand.

Vad gäller då för henne?

 

2 timmar sedan, skrev John Khonken:

Stefan frågan är väl om hon bor kvar i Sverige eller inte. Bor hon i Sverige har hon  samma rätt som alla andra. T.ex bostadbidrag. Men flyttar hon så går det bort. Då är det bara vad hon intjänat + evt efterlevande skydd. Det hon intjänat utöver allmänna pensionen kan hon styra själv. Även PPM kan hon styra. Försök lära henne vad det betyder. Väldigt viktigt Lär henne vara aktiv med dom pengar hon får placera själv. Svårt men inte omöjligt. Allt går om man vill. 

Lycka till

Jag tyckte nog frågeställningen var ganska tydlig att hon inte skulle stanna i Sverige.

 

Vad det gäller PPM och att vara aktiv behöver inte betyda bättre avkastning. Det har ju genom åren visat sig att soffan AP7 inte varit något dåligt "val." Ska man själv vara aktiv bör man nog också vara rätt intresserad och påläst. Att övertyga någon som varken har kunskap eller intresse att själv vara aktiv är nog ett dåligt val tror jag.

 

https://www.ap7.se/?fbclid=IwAR1p00ykohx3YTB0BE7VfD3Wk9T8YFrt95vXJZo-BaNAY2wRJSM0gyLEHDw

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Mankan. Självklart har du en poäng här. Men många thaidamer gillar pengar. Så att inte försöka tycker jag är dumt. Men chansen att lyckas är liten.  

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev John Khonken:

Mankan. Självklart har du en poäng här. Men många thaidamer gillar pengar. Så att inte försöka tycker jag är dumt. Men chansen att lyckas är liten.  

Vem gillar inte pengar 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
On 2019-10-05 at 23:54, skrev Stefan:

Hur går det egentligen för en thaitjej i Sverige om farangen plötsligt får den dåliga smaken att plötsligt gå att trilla av pinnen?

Mycket kan man styra med äktenskapsförord mm, men pensionen?

Det lär vara många parametrar som spelar in, men vad gäller för hennes pension om hon har arbetat i Sverige? 

 Vi gör ett exempel:

Noi kommer till Sverige år 2000 för att bo med Sven, och efter avslutad SFI och SAS startar hon att förvärvsarbeta år 2002.

Hon blir svensk medborgare 2005, men gifter sig aldrig med sin partner, Sven (har det någon betydelse?)

Noi jobbar hårt och betalar skatt som sig bör, hon har inga pensionsförsäkringar utöver vad staten ger.

Lilla Noi har nu jobbat i Sverige i, låt oss säga 20 år, alla skatter och avgifter betalda.

Nu får Sven av någon outgrundlig anledning för sig att helt enkelt gå och dö.

Lilla Noi blir naturligtvis lite ledsen, och bestämmer sig för att att åka hem till Thailand.

Vad gäller då för henne?

Får hon ut pension från Sverige?

Finns det andra försäkringar hon kan utnyttja?

//S

 

Det bästa vore om hon begärde att bli skattad på sin svenska pension enligt thailändskt skattsystem.

Tror inte många vet om den lösnngen utan när man drar upp den lösningen brukar fok gapa sig hesa om att all inkomst från Sverige ska skattas i Sverige.

MEN läser man dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Thailand så, tycker jag, att det står ganska tydligt att man kan göra så OM man är thailändsk medborgare och bor i Thailand.

Hade det varit intressant för mig hade jag dubbelkollat med skattmyndigheten/skattejurist.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Att teckna en livförsäkring som någon skrev är kanske lite riskabelt och särskilt om frugan har en stor släkt och gubben bor i Thailand.

 

Jag skulle nog inte våga det i alla fall.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-06 at 12:04, skrev Kenneth4618:

Vem gillar inte pengar 😉

Inte jag Jag älskar pengar eller ännu mer vad jag kan använda dom till Synd bara att jag inga har

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hon varit skriven och sambo med Sven i 20 år så har hon väl samma rättigheter som om dom var gifta, dvs arvsrätt?

 

20 år ger nog inte så mycket i pension från staten om hon inte jobbat som VD för något internationellt företag. Kan hon få ihop hälften av garantipensionen kanske? Flyttar hon till Thailand så faller ju alla bidrag bort och även garantipensionen. Vid 65 ändras ju grundavdraget ganska mycket så jag undrar om det öht är lönt att försöka skatta i Thailand i stället men lilla Noi kanske flyttar innan och då kan det kanske vara idé?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Esspe:

Har hon varit skriven och sambo med Sven i 20 år så har hon väl samma rättigheter som om dom var gifta, dvs arvsrätt?

 

20 år ger nog inte så mycket i pension från staten om hon inte jobbat som VD för något internationellt företag. Kan hon få ihop hälften av garantipensionen kanske? Flyttar hon till Thailand så faller ju alla bidrag bort och även garantipensionen. Vid 65 ändras ju grundavdraget ganska mycket så jag undrar om det öht är lönt att försöka skatta i Thailand i stället men lilla Noi kanske flyttar innan och då kan det kanske vara idé?

Såvitt jag vet har man som sambos ingen arvsrätt utan ett skrivet testamente.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Några saker att tänka på. Om mannen har en livförsäkring så skall ju denna skrivas på kvinnan. Är dom inte gifta så är hon inte förmånstagare by default. Sedan brukar dom flesta livförsäkringar säga tack och adjö den minut mannen fyller 65 år. Så om inte trillar av pinn innan dess blir det inget. 

Sedan som många säger så kan mannen lägga till efterlevandeskydd på sina tjänstepensioner. Är dom inte gifta måste även kvinnan sättas som förmånstagare.

Vad gäller bodelning så är dom inte gifta utan sambo så får ju kvinnan inte så mycket. Om man inte köpt boendet gemensamt (vilket ju är vanligt när man är sambo) så får hon inget. Och mannens sparpengar går till dödsboet där sambon inte får något.  Om det inte finns testamente. 

 

Däremot så skall resterade saker som köpts gemensamt (som möbler och annat dela 50/50 mellan dödsboet och kvinnan. 

 

Kvinnans normala pension. 
Om hon kom hit och började jobba i ett normalt "låglönejobb" vilket ju är det vanligaste. Och betalt skatt + arbetsgivaren betalt avtalsenligt tjänstepension så blir det lite. Min hustru började jobba 2003. Jobbar under fastighets avtal. Normal 40 timmar i veckan. Så lön runt 25000 idag. 

Hon skulle få ca 7000 brutto (före skatt) om hon går i pension vid 65. Hon är idag 62.  Och har då räknat tjänstepensionen på livsvarit. Kolla gärna minpension.se så ser ni vad som gäller just er persion. Ex kan man där simulera tjänstepensionen under 5 år och för frugan ger det 11000 första 5 åren. Och sedan 5800 resten av livet från 70. 

 

Garantipension. Om man har låg intjänad pension. Så kan man få tjänstepension. Detta föruutsätter att man fortfarande är skriven i Sverige och bor här 6 månader och 1 dag per år. Däremot är ju regeln att garantipensionen som är runt 7000 för att betalas ut fullt så måste man bott här 40 år vid 65 års dagen. Så om lilla Noi i exemplet kom hit som 45 åring vid milleniumskiftet så blir det bara ca 3500 per månad. 

Så för lilla Noi (precis som min hustru är det inte relevant). 

 

Skatten. Ev kanske man kan skatta utomlands men med pensionärsskatteavdragen (politikerna kallar det pensionärskatten) så för en pension på 6000 kr blir det inte så mycket. med kommunalskatt 33 blir det ca 400 kr. 
Och sinkskatten skulle bli 750 så alltid vanlig deklaration oberoende var man bor. 

 

Så min kontenta. Om dom inte gift sig kan det bli svårt för kvinnan om det inte finns testamente. 

Sedan sista . En Thaimedborgare får ju dessutom pension i Thailand från 60 års ålder. Och det är den fantastiska summan av 600 thb per månad. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev hasseigöteborg:

 om lilla Noi i exemplet kom hit som 45 åring vid milleniumskiftet så blir det bara ca 3500 per månad. 

Så för lilla Noi (precis som min hustru är det inte relevant). 

Men då får de äfs iställetsom är nästan i paritet med garantipension. 

Fast den får man ju heller inte ta med sig utanför eu/EES. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev hasseigöteborg:

Några saker att tänka på. Om mannen har en livförsäkring så skall ju denna skrivas på kvinnan. Är dom inte gifta så är hon inte förmånstagare by default. Sedan brukar dom flesta livförsäkringar säga tack och adjö den minut mannen fyller 65 år. Så om inte trillar av pinn innan dess blir det inget. 

Sedan som många säger så kan mannen lägga till efterlevandeskydd på sina tjänstepensioner. Är dom inte gifta måste även kvinnan sättas som förmånstagare.

Vad gäller bodelning så är dom inte gifta utan sambo så får ju kvinnan inte så mycket. Om man inte köpt boendet gemensamt (vilket ju är vanligt när man är sambo) så får hon inget. Och mannens sparpengar går till dödsboet där sambon inte får något.  Om det inte finns testamente. 

 

Däremot så skall resterade saker som köpts gemensamt (som möbler och annat dela 50/50 mellan dödsboet och kvinnan. 

 

Kvinnans normala pension. 
Om hon kom hit och började jobba i ett normalt "låglönejobb" vilket ju är det vanligaste. Och betalt skatt + arbetsgivaren betalt avtalsenligt tjänstepension så blir det lite. Min hustru började jobba 2003. Jobbar under fastighets avtal. Normal 40 timmar i veckan. Så lön runt 25000 idag. 

Hon skulle få ca 7000 brutto (före skatt) om hon går i pension vid 65. Hon är idag 62.  Och har då räknat tjänstepensionen på livsvarit. Kolla gärna minpension.se så ser ni vad som gäller just er persion. Ex kan man där simulera tjänstepensionen under 5 år och för frugan ger det 11000 första 5 åren. Och sedan 5800 resten av livet från 70. 

 

Garantipension. Om man har låg intjänad pension. Så kan man få tjänstepension. Detta föruutsätter att man fortfarande är skriven i Sverige och bor här 6 månader och 1 dag per år. Däremot är ju regeln att garantipensionen som är runt 7000 för att betalas ut fullt så måste man bott här 40 år vid 65 års dagen. Så om lilla Noi i exemplet kom hit som 45 åring vid milleniumskiftet så blir det bara ca 3500 per månad. 

Så för lilla Noi (precis som min hustru är det inte relevant). 

 

Skatten. Ev kanske man kan skatta utomlands men med pensionärsskatteavdragen (politikerna kallar det pensionärskatten) så för en pension på 6000 kr blir det inte så mycket. med kommunalskatt 33 blir det ca 400 kr. 
Och sinkskatten skulle bli 750 så alltid vanlig deklaration oberoende var man bor. 

 

Så min kontenta. Om dom inte gift sig kan det bli svårt för kvinnan om det inte finns testamente. 

Sedan sista . En Thaimedborgare får ju dessutom pension i Thailand från 60 års ålder. Och det är den fantastiska summan av 600 thb per månad. 

 

 

 

Bra inlägg.

Blir skatten bara 400 kr så är det kanske inte så mycket att bry sig om men skattar hon efter thailändska regler så blir skatten 0 istället enligt dubbelbeskattningsavtalet för thailändska medborgare boendes i Thailand.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste att lära våra fruar/sambos är nog att det är bra att spara själv. Se till att det öppnas ett ISK-konto och spara löpande varje månad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sambos ärver INTE varandra om nu inte testamente finnes.

Vid eventuellt arvskifte MÅSTE sambon till den avlidne kunna BEVISA exakt vad som denne inköpt om inte testamente finns eller gemensamma barn för i så fall ärver barnen (gemensamma eller den avlidnes) först.

Finns det över huvud taget INGA arvingar är det arvsfonden som tar ALLT.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev evert 1:

Sambos ärver INTE varandra om nu inte testamente finnes.

Vid eventuellt arvskifte MÅSTE sambon till den avlidne kunna BEVISA exakt vad som denne inköpt om inte testamente finns eller gemensamma barn för i så fall ärver barnen (gemensamma eller den avlidnes) först.

Finns det över huvud taget INGA arvingar är det arvsfonden som tar ALLT.

Tur jag satte dit ett frågetecken då ;) 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...