Jump to content
IGNORERAD

Köpa dator i Sverige ellerThailand?


Phodee

Recommended Posts

Hej

Vi kommer nu att flytta till Thailand var är det bäst att köpa bärbar dator där eller här tänker närmast på pris.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

För att kunna skriva å ä ö på denna eminenta sida så bör du köpa här hemma... Prismässigt så skiljer det inte så mycket... :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på om du vill ha bärbar eller fast.

Fast hadde jag plockat ihopa här i Sverige.

Bärbar är nog billigast i Thailand

men inte mycket.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

För att kunna skriva å ä ö på denna eminenta sida så bör du köpa här hemma... Prismässigt så skiljer det inte så mycket... :wai:

Det är i Vista och XP bara att ställa in i kontrolpanelen!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Quote

Det är i Vista och XP bara att ställa in i kontrolpanelen!!

pigge01

Jo, men det är skillnad på att ha det på tangetbordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för den synpunkten helt klart enklare med svenskt bord för mig.

Just nu sitter jag och arbetar med ett Thai bord då tagentbordet har gått sönder på min bärbara och därför måste jag köpa ny.

Men frugan har lyckats få till det så att hon enkelt bytter mellan Thai och svenska genom ett knapp tryck jag vet inte hur det funkar men hon har en ikon på nedere meny raden med ett tagentbord på.

Vilket gör att vi kan skriva mycket enkelt på båda språken vi har klistrat dit små åäö så att jag klar av att knappa mig fram.

Alla knappar funkar inte helt exakt i över fältet med paranteser osv de ligger förskjutna vi är nöjda med denna lösningen. Vi får se om det kommer upp flera synpunkter.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tangentbord kortar här i Sverige runt 100kr

Med ucb2 anslutning och kan andvändas på valfri dator.

Nitt har ett med Thai och ett Svenskt och byter mellan.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  Jag köpte ett svenskt tangentbord Logitech hos ”Kjell & Company” för 29 kr.

Bra tangentbord fast nackdelen var att det inte är usb utan gamla kontakten men fungerar till de flesta desktop. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Självklart har man svenskt tangentbord med sig till Thailand. Eller som jag, lämnar det svenska tangentbordet i son Changs vård till nästa besök. Kostar inte mycket. Är väl bara snåljåp Atom som känner sig tvingad att undvika åäö. Trots att han vill hålla sitt svenska språk levande.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att skriva ÅÄÖ behövs inget svenskt tangentbord. Detta fixar man genom att byta tangetbordslayout vilket även måste göras ifall man köper ett svenskt tangentbord. Jag har dessutom satt på små klisterlappar med thai-bokstäver på samtliga mina svenska tangentbord. Det är lite svårare att hitta 72+ thaitecken mot tre svenska... Även min telefon har thaitangentbord (Nokia E90).

Priserna är tyärr inte så låga i Thailand på elektronik. I stort sett samma pris som i Sverige även ifall de bara har 7% moms mot vår 25%. Höga importtullar och svag kronkurs är nog de främsta orsakerna till detta.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite billigare i Thailand ca 25%

Att skriva ÅÄÖ på ett Thai bord e inga problem, åäö ligger på samma platser som de gör på era svenska tangentbord. Ni måste bara tala om för datorn om ni skriver på svenska/thai/engelska

Det är betydligt jobbigare att hitta symboler som (paranteser) och ? tex, eftersom de ligger också ligger på samma platser som de gör på ett svenskt tangentbord men har andra symboler tryckta på tangenterna, man vänjer sig.

Har ett svenskt (bakgrundsbelyst!) tangentbord i Hemmet, men finner att jag använder det mer och mer sällan, jag är van!

Ser ingen anledning att skriva utan ÅÄÖ, om man inte är lat, som Atom då förstås.

Kan tillägga att P3 lagt in ÅÄÖ bland smilisarna, de funkar sådär, om jag klickar på åäö som gemener så får jag dessa: ÅÄÖ, och om jag klickar på versaler händer inget alls.

Ser att Merlins e inne på samma tema!

Priserna varierar stort i Thailand, dyrast verkar de stora varuhusen vara, och billigast de små butikerna i Phantip plaza, leta och jämför!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en Asus EEE 901A på Phantip Plaza i Januari. Kostade ฿10.000:- vilket inte skiljer sig så mycket mot i Sverige om man bara får 4฿ per svensk krona. Nu har kronan stärkt sig lite dock.

Ytterligare ett alternativ om man inte har lagt till svensk tangentbordslayout är att använda den utökade ASCII-tabelen samt ALT+Keypadden... Detta är kanske lite överkurs men jag utnyttjar detta sätt dagligen i mitt arbete eftersom jag kopplar upp mig mot ett stort antal datorer med olika tangentbordslayouter och måste skriva specialtecken som ;:/ osv och de kan ligga lite var stanns när man kopplar upp sig mot Belgien, Frankrike, Kanada, Polen osv.

Här följer i alla fall hur man gör (vet inte hur detta fungerar i andra OS än Windows):

Tryck ner ALT-tangenten och medan du håller den nedtryckt skriver du på keypadden (siffrorna till höger, ej ovanför bokstäverna) koden för teknet du vill ha och släpper sedan ALT-tangenten.

å = ALT+134

ä = ALT+132

ö = ALT+148

Å = ALT+143

Ä = ALT+142

Ö = ALT+153

Fler koder finner ni på http://ascii-table.c...ecial-chars.php

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Vi har köpt bärbara både i Thailand och Sverige.

Jag börjar med att citera Tommy.

"Att skriva ÅÄÖ på ett Thai bord e inga problem, åäö ligger på samma platser som de gör på era svenska tangentbord. Ni måste bara tala om för datorn om ni skriver på svenska/thai/engelska

Det är betydligt jobbigare att hitta symboler som (paranteser) och ? tex, eftersom de ligger också ligger på samma platser som de gör på ett svenskt tangentbord men har andra symboler tryckta på tangenterna, man vänjer sig." Exakt min åsikt angående åäö.

Men vill belysa en annan nackdel. Priserna mellan Thailand och Sverige är inte så fantastiskt stora. Men för att få några större kostnadsfördelar innebär det ofta får nöja sig med en piratkopierat windows i Thailand. Vilket jag tycker bara innebär en jäkla massa strul för att få ner uppdateringar av Microsoft produkter. Det går att gå runt men snart har man slösat dom hundringar eller få tusingar man tjänat i arbetstid.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Piratkopierat windows i Thailand är det vanligt även när man köper i vanlig affär.

Och hur testar man att man får äkta vara

Lutar åt att köpa i Thailand om inte flera synpunkter kommer fram.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...