Jump to content
IGNORERAD

Svensk vs Thailändsk kultur


Rospigg

Recommended Posts

Jag har under många år som gift med en thailändska fått höra och läsa att det är liksom ens förbannade skyldighet att känna till en massa om hur thailändaren lever och tänker. Och visst var jag till en början nyfiken och försökte lära mig, sedan har det väl ebbat ut något. Det känns mest som samma, samma på de thailändska fester som förekommer. Mat, dans och skönhetstävlingar med skrålig musik i bakgrunden m.m. Jo då, jag anser att jag känner till en del om thailändsk kultur, fast jag inte bor där eller ens kommer att göra det.

Så till den intressanta frågan. Hur pass kunniga är då alla våra söta vackra thailändska kvinnor om Svensk kultur. Jag menar i första hand de som bor i Sverige? Jag misstänker att de är rätt okunniga över lag.

Jag minns att jag ställde en del frågor då jag var aktiv i en Thailändsk kulturförening. Svaren var knappast tillfredställande vill jag minnas. Det var då från thailändare som hade bott många år i Sverige.

Idag frågade jag min fru vad det var för dag ( Sveriges nationaldag ). Efter lite trevande försök med att det var lördag eller dagen då sonen önskar få godis så kom hon på att det var Nationaldagen, och undrade vad det var för dag. Efter att ha förklarat så frågade jag om det fanns en sådan dag i Thailand ( 5:te december ). Det visste hon inte. Jag fick hjälpa henne på traven och ge flera ledtrådar.

Min fru sätter således en slags de facto standard för vad jag tror thailändare känner till. Urusla kunskaper om sin egen historia och sitt samhälle skulle jag vilja påstå, d.v.s. sin kultur.

Nå tillbaka till frågan, vad känner thailändare till om svensk kultur?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kultur

Rospiggen - leve Sverige och var stolt över landet

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    5

  • Rospigg

    3

  • Kim

    2

  • Enis

    2

Mest aktiva i denna tråd

Hej Rospigg.

Jag är beredd att hålla med dig.

Jag "tror" inte att den gemene thai är så värst intresserad av kultur och historia.

Sen bryr sig de flesta jag har mött, inte dugg om svensk historia eller kultur för den delen.

Sen kan jag inte säga att alla thai är likadana, lika bra att skriva det så ingen sätter en dolk i ryggen på en, för ett sådant här påhopp..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har doktorerat i ämnet "Näverslöjdens utveckling i Medelpad", lärt sig Atterboms dikter utantill och kan laga köttbullar men sen kan hon inte mer.

Okulturelle Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju så lätt när namnen är så lika. Atterbom - Ottarbama - Obama. Och han är ju också en sån där diktatör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Min Fru vet lika lite om Thailand som hon vet om Sverige. Alla Thai är inte som henne vet jag, men skulle inte bli förvånad om hon är som dom flesta.

Hälsningar Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

om hon inte är som dom flesta... :drinks: skål blev ett inte för lite i förra inlägget.

Jag försöker hemma i vardagen att undvika för många inte och negativa konjunktioner. För att underlätta språkproblemen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om livet har gått ut på att överleva dagen..så har nog inte historia och kultur stått överst på dagordningen

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Men historia hade hjälp, om man ta till vara på det andra har gått igenom.

Lärt sig av deras misstag..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad känner thailändare till om Svensk kultur?...om man vänder på frågan får man antagligen samma svar.

Det handlar nog om intresse och vilja i slutändan.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, tycker di forumister som beklagar sig över sina fruntimmer skall redovisa vad di kan om thaikulturen.

[move]

Helnöjde Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Exactemente, tycker di forumister som beklagar sig över sina fruntimmer skall redovisa vad di kan om thaikulturen.

[move]

Helnöjde Arne

[/move]

den består väl av mai pen rai och som na na..

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Highlander

Ett av dom få landena som inte har varit

"okuperade" lika envisa också!! :whistle:

  Mvh

      Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Dom har visst varit ockuperade (av Japan under kriget) men dom har inte varit Koloniserade.

Skillnaderna mellan dessa har diskuterats en hel del i en annan tråd.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det som alla känner till bäst är väl Midsommar festen och Julafton.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dom har visst varit ockuperade (av Japan under kriget) men dom har inte varit Koloniserade.

Skillnaderna mellan dessa har diskuterats en hel del i en annan tråd.

Herr Vik Tall, det var inte mycket du lärt dig om den Thailänska kulturen.

Det finns så mycket mer än militärer och krig här i världen.

Ex I Thailand drickes det till måltider grogg ur kokosnötter och di är alltid glada.

Kulturberikaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du kulturberikare Arne känner till detta förvånar mig icke. Har du tagit med dig detta beteende från parksoffan i Flen?  :drinks:

Frågan var snarast vad du/någon vet om Thailändares intresse för ( sin eller ) Svenk kultur.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Rospigg & andra

Ok vet inte hur palasta era fruar ar men det verkar vara sa att de(iallafall min fru) vet inte speciellt mycket om sitt eget lands histori sa hur ska man krava av dem att de ska veta allt om Sverige? ???

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Rospigg... på dina meddelanden under senaste åren går det att utläsa att varken du eller din fru trivs riktigt bra i varandras sällskap utan verkar närmast tycka det vara ett nödvändigt ont att umgås i samt med era respektive kulturer och vänner

Kanske dags att ge upp och gå skilda vägar hellre än att fortsätta vantrivas ihop?

För övrigt tycker jag min fru har riktigt bra koll på svensk kultur. Förmodligen bättre koll än vad jag har på thailändsk.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så dyker då Kim alias "skygglapparnas okrönte konung" upp med goda (?) off topic förslag. Tack. Förslaget borde ställas till fru Rospigg personligen så fick nog Herr Kim också veta svaret.

Som Lung To skriver, hur skall man kunna kräva att thailändare skall veta allt om Sverige när de inte vet mycket om sitt eget lands historia.

Jag bryr mig föga om vad thailändare vet om Sverige och Svensk kultur. Snarare retar jag upp mig på vad faranger förväntar sig att man borde veta om Thailand bara för att man är gift med en thailändare. Dessa personer borde i första hand kräva av sin partner att lära sig en hel del om Sverige snarare än att ha tyckanden om vad andra borde veta.

Att Kim besitter kunskaper om Thailand och dess kultur har vi på olika sätt glädjande fått ta del av. Att nu fru Kim har större kunskap om Sverige gör väl att vi i framtiden kan förvänta oss att se Kim´s fru som kulturminister. Trevligt.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att man kan kräva att di åtminstone kan tillaga köttbullar, kåldolmar och röka en ål.

Matglade Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Så dyker då Kim alias "skygglapparnas okrönte konung" upp med goda (?) off topic förslag. Tack. Förslaget borde ställas till fru Rospigg personligen så fick nog Herr Kim också veta svaret.

Som Lung To skriver, hur skall man kunna kräva att thailändare skall veta allt om Sverige när de inte vet mycket om sitt eget lands historia.

Jag bryr mig föga om vad thailändare vet om Sverige och Svensk kultur. Snarare retar jag upp mig på vad faranger förväntar sig att man borde veta om Thailand bara för att man är gift med en thailändare. Dessa personer borde i första hand kräva av sin partner att lära sig en hel del om Sverige snarare än att ha tyckanden om vad andra borde veta.

Att Kim besitter kunskaper om Thailand och dess kultur har vi på olika sätt glädjande fått ta del av. Att nu fru Kim har större kunskap om Sverige gör väl att vi i framtiden kan förvänta oss att se Kim´s fru som kulturminister. Trevligt.

Min reaktion var över din oftast negativt utmålade bild av ditt eget förhållande och din beskrivning av din frus egenskaper. Måste minst sagt säga att intrycket du ger inte visar på någon större personlig trivsel för dig. Och när du även skriver att din fru ogillar allt det du gillar att göra och bestämt hindrar dig från att göra detta så börjar man ju fundera på om ni verkligen borde vara ett par? Jag har varit tillsammans med många tjejer som det aldrig skulle ha funkat med i längden och därför har jag efter en tid avslutat förhållandet och det är väl inte speciellt underligt att det ibland blir så. Alla passar inte med varandra.

Nu vet jag ju inte om det verkligen förhåller sig som du beskriver i ert förhållande eller om du kanske bara har en förkärlek av att överdriva problemen (?). Du kanske helt enkelt bara är typen som gillar att framhålla det negativa mer än det positiva? Hur som helst så ger du en ganska negativ och bitter bild av din fru och allt som har med henne, hennes land och hennes landsmanninor att göra.

Inte min business vad du tycker egentligen men eftersom du frågar så.

Att min fru, som har bott 7 år i Sverige och dessutom läst in svenskt gymnasium, vet mer om Sverige än vad jag, som bara semestrat i Thailand, vet om Thailand finner jag inte speciellt anmärkningsvärt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej Rospigg,

Du målar onekligen upp en ganska deprimerande bild av ditt förhållande med din fru. Jag är lite osäker på vad för slags reaktion du förväntar dig från detta forum?

Det är väl för all del så att fru Chang är ganska ointresserad av att lära sig så mycket om Sverige, men det klandrar jag henne inte för. Antingen är man intresserad eller så är man inte. Hon begär definitivt inte att jag ska veta allt om Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...