Jump to content
broder tuk tuk

Det positiva med Thailand.

Recommended Posts

Jive

En annan grej, som vi kanske skall lägga på den positiva sidan är könsfördelningen - 60% kvinnor och 40% män.😉

• Ge karma 1
  • Haha 2

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Soengsang
12 minuter sedan, skrev Jive:

En annan grej, som vi kanske skall lägga på den positiva sidan är könsfördelningen - 60% kvinnor och 40% män.😉

Nja, vore väl för väl...

50,9% kvinnor och 49,1% män är dagens siffra, men då har man nog inte tagit hänsyn till "Hen"

https://countrymeters.info/en/Thailand

Thailand Population clock (live)

69,066,034
Current population
33,935,088
Current male population (49.1%)
35,130,946
Current female population (50.9%)
577,817
Births this year
969
Births today
398,797
Deaths this year
669
Deaths today
15,477
Net migration this year
26
Net migration today
194,497
Population growth this year
326
Population growth today
  • Ge karma 1

Jive
Posted (edited)
9 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nja, vore väl för väl...

50,9% kvinnor och 49,1% män är dagens siffra, men då har man nog inte tagit hänsyn till "Hen"

https://countrymeters.info/en/Thailand

Thailand Population clock (live)

69,066,034
Current population
33,935,088
Current male population (49.1%)
35,130,946
Current female population (50.9%)
577,817
Births this year
969
Births today
398,797
Deaths this year
669
Deaths today
15,477
Net migration this year
26
Net migration today
194,497
Population growth this year
326
Population growth today

Jag har inte själv kollat. Fick uppgiften av frugan.

Men när man kommer in i väntsalen till ett statligt sjukhus, så är det alltid minst 60% kvinnor. Jag reagerar på detta varje gång.

Edited by Jive
  • Ge karma 1

Khemmarat
1 timme sedan, skrev Jive:

Jo, jag skulle definitivt vilja hamn på ett av de statliga sjukhusen, oavsett vilken sjukdom och även om det hade varit samma pris.

Håller med om detta det är ofta samma läkare på dom statliga och privata sjukhusen med och det finnes, åtminstone i Ubon, privatrum

om man vill betala lite extra. Men nu är frågan hur dyra dom statliga blir efter nya reglerna ? tredubbla eller mer priset som har varit till nu ?

• Ge karma 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Jive
2 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Håller med om detta det är ofta samma läkare på dom statliga och privata sjukhusen med och det finnes, åtminstone i Ubon, privatrum

om man vill betala lite extra. Men nu är frågan hur dyra dom statliga blir efter nya reglerna ? tredubbla eller mer priset som har varit till nu ?

De kommer ändå att vara betydligt billigare än de privata och med högre kvalitet på vården. Kanske inte så flådiga, men vem bryr sig om flådighet och uppmålade syrror när man är sjuk.

• Ge karma 1

Naam jai
15 minuter sedan, skrev Jive:

Jag har nyligen varit inlagd och blivit behandlad för blödande magsår på Pattay City Hospital, som är ett statligt ägt sjukhus och som de har ställt upp på mig, jisses!

Två läkare har tagit hand om mig både under inläggningen (en vecka) och efterbehandling/återbesök.

Den ena läkaren är kirurg och koncentrerade sig på magen och den andre alla andra värden och funktioner i kroppen.

Jag är GRYMT imponerad av vården jag har fått där.

Gjorde mitt sista uppföljningsbesök idag och blev friskförklarad. De hade t o m skickat ett cellprov till något laboratorium för att kolla ev cancer.

Inget åt slumpen.

Vad får man betala på ett statligt sjukhus?....

Jive
Posted (edited)
11 minuter sedan, skrev Naam jai:

Vad får man betala på ett statligt sjukhus?....

Pattaya City Hospital har thaipris x 2 för farang.

Chonburi hospital, som är statligt har samma pris för thai och farang.

Edited by Jive
  • Ge karma 4
  • Fint 1

spooncreek
1 hour ago, Jive said:

Pattaya City Hospital har thaipris x 2 för farang.

Chonburi hospital, som är statligt har samma pris för thai och farang.

Till saken hör ju också att väldigt många läkare jobbar på både ett statligt och ett privat sjukhus eller har en egen klinik.  Läkarkompetensen är därmed ofta densamma.

• Ge karma 3

Jive
2 minuter sedan, skrev spooncreek:

Till saken hör ju också att väldigt många läkare jobbar på både ett statligt och ett privat sjukhus eller har en egen klinik.  Läkarkompetensen är därmed ofta densamma.

Och som jag har hört, så är flera statliga sjukhus bättre tekniskt utrustade än privata.

Så sammantaget, varför gödsla de privata med dyra pengar även om det är försäkringspengar? Det slår ju i slutändan tillbaka på försäkringstagaren.

• Ge karma 3

Jive

Men visst kan jag förstå försäkrade korttidsturister som råkar ut för någonting, sjukdom eller olycka  och som söker sig till Bkk Pattaya Hptl.

Som ett 4stjärnigt hotell och de slipper trängas i en väntsal med fattiga Thailändare.

Det gäller bara att ha koll på försäkringsgränsen.

• Ge karma 1

Tommy
15 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Jag har rannsakat mitt minne och mina känslor så gott det går för att försöka förstå vad det är som gör att man ständigt drabbas av gula febern oavsett om man försöker tränga bort tankar på Thailand.

Vad är det som gör att saker och ting alltid känns lättare i Thailand än i Sverige?

Har det att göra med klimatet, ljuset och värmen eller handlar det om att inställningen till livet smittar av sig när man lämnar flygplatsen i Bangkok och kommer ut bland människor som inte är deprimerade och ser ut som om världen krossats.

Eller är det så enkelt som att det handlar om sprit och fylle? Jag tror inte det eftersom känslan av lättsinne även infinner sig när man inte är på fyllan.

Man bryr sig inte på samma sätt som man gör i Sverige nästan oavsett vad som händer.

Har det kanske att göra med andevärlden? Influens och påverkan från den sidan för något mystiskt är det enbart 10 timmar bort från Sverige.

Jag har haft ganska stora svårigheter i Thailand genom åren men aldrig att jag egentligen tagit något på riktigt allvar.

En gång i ungdomen hade jag 800 baht kvar i börsen när jag stod på den lilla järnvägsstationen utanför Don Muang och skulle åka tillbaka till Gee i Pattaya. Bara detta borde ju givit upphov till ganska svåra bryderier men det var inte så. Istället var tankarna hela tiden på att allt kommer att lösa sig och bara att gilla läget.

Det är klart jag var ju oftast inte nykter i Thailand och dessutom knaprade jag ganska friskt med valium och andra sömnmedel så kanske lättsinnet var på grund av detta?

Men oavsett så tror jag att känslan kommer tillbaka igen så fort jag lämnar flygplanet i Bangkok.

The ghosts are with me som Toy en gång uttryckte det.

BTT

Deras motsvarighet till Skatteverket låter småföretagare tjäna en hyfsad slant innan de kommer in och kräver 70% av småföretagarens eventuella vinst.

Vädret, vissa säsonger.

Maten.

Men sen har de en del nackdelar, om man tänker stanna ett tag eller tom bo där...

Brist på bra skolor för alla barn, och övrigt socialt skyddsnät för de obemedlade.

Känslan att vara där med en hyfsad ekonomi när man är ung och frisk är helt OK!

Men vänta bara när nån hamnar i behov av vård för tex Cancer, det kan ruinera de rikaste, då försäkringen man betalat i en massa år inte täcker sånt tjafs...

MVH

Soengsang
Posted (edited)
9 timmar sedan, skrev Jive:

Men visst kan jag förstå försäkrade korttidsturister som råkar ut för någonting

Det gäller bara att ha koll på försäkringsgränsen.

Den är väl i princip obegränsad för dem som är försäkrad via sina hemförsäkringar från Sverige, vilket i regel kortidsturister är, eller dem som inte är utflyttade.

Värre är det med oss som har sjukförsäkring i Thailand, de har ju gränser så då kan det vara klokt att undvika BH, BNH och liknande som är svindyra och 1 miljon(eller till vilken summa man nu är försäkrad) kan snabbt nås, men med tex 1 miljon på tex StMarys, eller andra sjukhus kommer man rätt långt.

Jag blev ju uppskuren för några månader sedan i mitt infekterade ben, gjorde det på StMarys, fungerade hur bra som helst med försäkringen, och det är inget dåligt sjukhus.

Edited by Soengsang
  • Ge karma 7