Jump to content
IGNORERAD

English citizen Facing Death Sentance In Laos. (Gravid tjej på 20 år)


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Tallviking

Atom: Är du politiker från Holland eller ??

Har du ingen aning om hur mycket brott i världen som är narkotikarelaterade ???

Genom att jaga just ursprungslangarna som är den mest kritiska länken i smugglingskedjan slår man hårt mot kedjans alla övriga länkar eftersom dom är ett nålsöga i början på den stora spridningskedjan längre ner. Det är hos dom som hela knarkkedjan är som smalast och mest effektiv att bekämpa eftersom dom måste passera vissa specifika punkter geografiskt.

Många länder koncentrerar det mesta av sina resurser för att komma åt just dessa smugglare. Typexemplet är USA. Många länder inkl Sverige skickar sina poliser till ursprungsländerna för att redan där försöka komma åt just ursprungslangarna för det är det i särklass mest effektiva sättet att minska mängden knark tillgänglig hos konsumenterna

Orsaken att tobak och alkohol dödar fler är ju för att det inte är olagligt och det är inte dödsstraff i många länder på att langa sprit eller cigaretter. Din logik är verkligen felbalanserad

Hur tror du världen skulle se ut med jättebillig laglig heroin i varenda seven-eleven ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    15

  • Baa

    14

  • Farang

    12

  • MaiChai

    11

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Hur tror du världen skulle se ut med jättebillig laglig heroin i varenda seven-eleven ?

Den skulle ha jättemånga konstiga vackra färger  :mdr:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

Har du ingen aning om hur mycket brott i världen som är narkotikarelaterade ???

Orsaken att tobak och alkohol dödar fler är ju för att det inte är olagligt och det är inte dödsstraff i många länder på att langa sprit eller cigaretter. Din logik är verkligen felbalanserad

Hur tror du världen skulle se ut med jättebillig laglig heroin i varenda seven-eleven ?

Jag har aldrig forsvarat heroinsmuggling och kommer aldrig gora det. Jag vill heller inte se heroin saljas pa 7/11. Jag skulle helst vilja att det inte fanns overhuvudtaget. Det finns dock sa mycket disinformation nar det galler droger och det intressanta ar att det ofta ar personer med en dalig relation till alkohol som ar mest emot droger, formodligen for att de som losers kanner pa sig att de skulle trilla dit om droger var mer lattillgangliga (detta ar ingen insinuation om debattorerna i denna trad).

Hur manga narkotikabrott gors pga att personen behover pengar for att underhalla sitt beroende? Om man ska jamfora farligheten for samhallet mellan narkotika och alkohol sa maste dessa fall tas bort for att det ska bli rattvist eftersom alkohol kan fas nastan gratis. Hur manga fler skulle bli heroinister om det var mer lattillgangligt? Ingen som vet givetvis men jag skulle tro att det inte vore nagon stor okning. Ganska fa manniskor vill bli heroinister och det finns i over 99% av alla fall mangariga problem bakom, oftast blandat med alkoholism.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

Många länder koncentrerar det mesta av sina resurser för att komma åt just dessa smugglare. Typexemplet är USA.

Tycker du att det verkar funkar bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Många länder koncentrerar det mesta av sina resurser för att komma åt just dessa smugglare. Typexemplet är USA. Många länder inkl Sverige skickar sina poliser till ursprungsländerna för att redan där försöka komma åt just ursprungslangarna för det är det i särklass mest effektiva sättet att minska mängden knark tillgänglig hos konsumenterna

USA, som ju inte verkar ha några problem att bomba allt dom tycker behöver bombas, skulle givetvis kunna minska den narkotikaproducerande jordbruksarealen till i princip noll. OM DOM VILLE.

Är det dumt att tro att det finns en del dolda orsaker till att dom inte väljer att utplåna problemet där det växer?

Lagt till citat från Wikipedia:

"Råopiumet som är basen till heroin odlas i Afghanistan, Pakistan eller Sydostasien. Varje år tillverkas uppskattningsvis 450 ton heroin. Afghanistan står för 93% av världsproduktionen, under talibanregeringen minskade produktionen och priset steg kraftigt. Efter talibanregimens fall har produktionen ökat och priset har minskat markant på gatan."

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det dumt att tro att det finns en del dolda orsaker till att dom inte väljer att utplåna problemet där det växer?

Svar: Ja.

Facit Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Om USA skulle sätta igång och i stor skala napalmbomba norra Thailand och Laos samt i stort sett hela Afganistan skulle dom nog få ganska stora problem

I USA är 32.4% av fångarna i statliga fängelser dömda för brott dom begått medans dom var knarkpåverkade

Dömda för mord var 26.8% av dessa knarkpåverkade och 29% av dessa för misshandelsbrott.

Inte särskilt stor del av dessa tror jag begått dessa brott i jakten på pengar för att köpa mer heroin

En knarkpåverkad hjärna kan komma på de mesta knäppa saker som en alkohol-påverkad aldrig skulle komma på. När man på nära håll, sett hur knarkpåverkade agerar ute i samhället mot vanliga oskyldiga människor vill man göra allt man kan för att få bort dessa personer och denna drog från gatorna.

Tyvärr får man kanske säga, för att återknyta till ursprungståden, gör denna kunskap och erfarenhet att man har lite svårt att tycka synd om en knarklangares öden och äventyr i fängelset.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom,

Mycket bra inlägg och du har absolut helt rätt tycker jag.

Självklart är det så att ciggaretter och sprit är betydligt värre bovar och dödsbringare än hallicugena droger.

Bara KOL räknas bli bland världens 2 största dödsorsaker inom 15 år.

Men inte ser vi livstidsstraff för smugglande av cigarettlimpor.

Många av dagens lagar och förordningar har tillkommit rent symptomreaktionärt och stannat vid det.

De är i mångt och mycket politiskt utformade och inte kraftsatta för att stävja brott.

En heroinist i gravt beroende skiter i om ett intjack i en källare riskerar honom 6 månader.

Och en handlare i Heroin skiter i om en naiv 20-årig smugglerska riskerar livstid.

Och oavsett.. om vi nu återgår till fallet med den engelska tjejen. är det rätt med livstid för smuggling?

Eller tycker ni att Sverige har för låga straff för narkotikabrott?

Är det humant att sätta en 20-åring i finkan för resten av hennes liv? Eller är det synd om henne?

Att hon har begått ett brott - och att samhället måste straffa för gemene mans långsiktiga väl - är något som måste ske.

Men det är inte mindre synd om henne för det. Eller mindre synd om någon annan för den delen heller.

Och, som Atom skriver, varför jämföra? Vad har jämförelser med saken att göra? Lidanden är väl individuella?

Det horribla i fallet med den här tjejen var att hon riskerade dödsstraff - samtidigt som hon blev gravid

efter trolig våldtäkt i fängelset.

Så.. Laotiska myndigheter skulle alltså eventuellt ta livet av en 20-årig tjej och göra hennes ofödda , med

våld tillsatt i livet av Laotiskt tjänsteman, barn föräldralöst och lämnat att dö om ingen annan tog hand om det.

Och få människor här finner det här alltså anmärkningsvärt utan tycker istället att - vaddå - hon var ju kriminell.

Eh...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Eftersom de laotiska myndigheterna hade mage att hävda att det var ett västerländskt barn så kanske de räknade med att aldrig behöva se barnet, kanske tack vare ett tidigt utfört dödsstraff?

Låter absurt, det tycket till och med jag. Men det gör resten utav den här historien också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och oavsett.. om vi nu återgår till fallet med den engelska tjejen. är det rätt med livstid för smuggling?

Eller tycker ni att Sverige har för låga straff för narkotikabrott?

If you can't do the time, don't do the crime

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

If you can't do the time, don't do the crime

Jag har ett bestamt minne av att ha last pa MPR, eller mojligtvis SS, om en fd baragare som en morgon vaknade upp blodig och med polisen utanfor dorren som pastod att baragaren kort ihjal nagon. Baragaren var sa tankad att han inte hade en aning om han kort ihjal nagon eller inte men om jag inte missminner mig sa hade han inte det. I vilket fall sa var han sa full att han mycket val kunde ha kort ihjal nagon, ett brott som ger livstid i Thailand och som aven i Sverige, helt riktigt, ger ett ordentligt straff. Slumpen gjorde att ingen dog och det ar vi givetvis tacksamma for. Om det ar ratt med livstids fangelse for ett forsok till heroinsmuggling borde dock ovanstaende minst renderat en 10-15 ar i buren, eller?

Ovanstaende person verkar dock vara trevlig sa jag ar glad att han inte behovde sona sitt brott men det ar mycket mojligt att brittiskan ocksa ar trevlig, vem vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har ett bestamt minne av att ha last pa MPR, eller mojligtvis SS, om en fd baragare som en morgon vaknade upp blodig och med polisen utanfor dorren som pastod att baragaren kort ihjal nagon. Baragaren var sa tankad att han inte hade en aning om han kort ihjal nagon eller inte men om jag inte missminner mig sa hade han inte det. I vilket fall sa var han sa full att han mycket val kunde ha kort ihjal nagon, ett brott som ger livstid i Thailand och som aven i Sverige, helt riktigt, ger ett ordentligt straff. Slumpen gjorde att ingen dog och det ar vi givetvis tacksamma for. Om det ar ratt med livstids fangelse for ett forsok till heroinsmuggling borde dock ovanstaende minst renderat en 10-15 ar i buren, eller?

Ovanstaende person verkar dock vara trevlig sa jag ar glad att han inte behovde sona sitt brott men det ar mycket mojligt att brittiskan ocksa ar trevlig, vem vet?

Halloj Atom, det mesta stämde förutom fyllan. Minnesförlusten kom av krocken, inte av alkoholintag. Jag var spik nykter tre timmar efteråt när polisen hämtade mig ca 08:00 så kan knappast varit berusad 05:00 då mobilen loggat ett samtal jag ringt efter krocken.

Sen att den jag körde ihjäl var en pappa som blev en syster som blev en kärring på över 50 år till slut, samt att minnet kom tillbaka från innan krocken och det var en thai-gubbe på 40-50 som rammade mig, lutar väl mer åt att jag råkade ut för en set-up från familjens/snutens sida?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Tjena Farang,

Da ber jag sa mycket om ursakt. Men kan det varit sa att den fd baragaren korde ordentligt berusad nagon annan gang under sin tid i Thailand och darmed gjort sig skyldig till ett allvarligt brott som kunde haft dodlig utgang?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Quote

Aha, det var alltså oskattade knarkpengar som du snodde.

Positive Arne

Fel där Arne!

Men finns en bok - Papperstigrarna.

Lagt det där bakom mig för länge länge sedan och nog om det nu.

Quote

Genom att jaga just ursprungslangarna som är den mest kritiska länken i smugglingskedjan slår man hårt mot kedjans alla övriga länkar eftersom dom är ett nålsöga i början på den stora spridningskedjan längre ner. Det är hos dom som hela knarkkedjan är som smalast och mest effektiv att bekämpa eftersom dom måste passera vissa specifika punkter geografiskt.

Där tror jag du har fel!

Jag utgår från att du menar kurirerna och inte sällan är det mycket fattiga människor som ser som enda utväg att agera kurir.

Finns även naiva lättlurade ungdomar.

Men bland småkurirerna misstänker jag att dom flesta redan sitter fast i träsket själva.

Korrumperade tjänstemän är nog ett betydligt större problem.

Hur man får bukt med detta har jag dessvärre inget bra svar på.

Jag tycker tjejen i Laos ska ha ett kännbart straff.

Men att hon ska behöva plikta med sitt liv, vare sig genom dödsstraff eller livstid i ett fängelse i Laos tycker jag helt enkelt är för hårt för en 20åring.

Nu utgår jag iofs ifrån att hon inte är någon vaneförbrytare med flera grova brott bakom sig.

Vet inte vad som gör att vissa människor vill att dömda personer ska plågas, avrättas, ruttna i en håla resten av livet men någonstans känns det som det ligger en hel del egen bitterhet bakom.

Visst - lås inte vaneförbrytare som gång på gång visat att dom inte är beredda att ändra sig men dom flesta bör få en, två eller t.o.m fler chanser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjena Farang,

Da ber jag sa mycket om ursakt. Men kan det varit sa att den fd baragaren korde ordentligt berusad nagon annan gang under sin tid i Thailand och darmed gjort sig skyldig till ett allvarligt brott som kunde haft dodlig utgang?

Det stämmer mycket väl får jag skämmigt erkänna. Har bättrat mig nu på den punkten och parkerar motobiken efter 1-2 öl. Men numera är man ju inte barägare (tack och lov) så man hinner inte bli "fartblind" av livet därnere under turistbesöken. Kan dra många "skräckexempel" på alkohol och trafik i Thailand. Ett var när polarens donna blev rånad och jag skjutsade dit honom. Snuten sa till polaren att han fick ta hennes hoj till stationen, och han påpekade med kraftig slagsida samt en breezer i handen att han hade druckit. Polisen säger till han att han är inte fullare än att han kan köra... är det konstigt om man tappar begreppen efter ett tag? :)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Tallviking,

Du missade helt min senaste poang. Fragan ar egentligen mycket enkel - ar manniskovarde relativt till en persons kriminella handlingar eller nagot absolut?

Har Farang som just erkande rattfylla ett lagre manniskovarde an nagon annan osv? Dvs. gor deras forna brott att man kan acceptera en mindre human behandling av dem dvs. behandling utover det tilldomda straffet vad det an ma vara? Skulle en valdtakt pa en av samhallet domd snattare vara mera eller mindre hemskt an pa en drogsmugglare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Många lastbilschaufförer i Thailand tar uppåt-tjack för att orka med de långa passen och tankar dessutom inte bara sin lastbil på rastplatserna

Har sett många vansinnesmanövrar från sådana förare och flera otrevliga resultat

Moralen i Thailand mot att köra påverkad av alkohol och droger är minst lika illa om inte värre bland thailländare som det är bland faranger nere på "sup och partyresor"

Nästan alla länder i världen förbjuder handel med knark och nästan alla länder i världen tillåter handel med alkohol och tobak

Konstigt att inga av alla dessa regeringar insett det som Atom insett ?

I USA är det 10% av alla intagna på federala fängelser som begått brott i syfte att skaffa pengar till droger varav närmare hälften är inbrott och rån. Andelen våldsbrott med misshandel/mord är några enstaka procent och andelen sexuella brott i detta syfte är 0%

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

är det konstigt om man tappar begreppen efter ett tag? :)

Nej, det ar det inte. Den brittiskan tjejen kan ocksa umgatts i kretsar dar knark ar en naturlig del av vardagen och ocksa tappat begreppen. Precis som du var hon inte ute efter att skada nagon, till skillnad fran en valdsbrottsling, men precis som du borde hon forstatt battre och att hennes handlingar indirekt kan skada manga. Precis som du inte fortjanade livstid tycker jag inte heller hon gor det :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Wille. Självklart tycker man att detta inte skall spela någon roll och att alla brott och offer skall behandlas lika

Men världen är tyvärr inte så ljusblå och verkligheten visar tyvärr på att brottslingar får en helt annan behandling då de själva blir offer än annars ostraffade och oskydiga personer

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk vad minnet kan svikta ibland!

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Wille. Självklart tycker man att detta inte skall spela någon roll och att alla brott och offer skall behandlas lika

Men världen är tyvärr inte så ljusblå och verkligheten visar tyvärr på att brottslingar får en helt annan behandling då de själva blir offer än annars ostraffade och oskydiga personer

Sa for att varlden de facto fungerar pa ett visst satt sa valjer du helt sonika att anpassa din uppfattning om vad som ar ratt och riktigt efter det eller? Var ar ryggraden? Och framforallt sa ar det intellektuellt ohederligt att pasta eftersom det onekligen finns massor av fall dar du inte gor det. Alltsa valjer du ett generiskt argument just i detta fallet - ett argument som egentligen inte har nagon baring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Jag väljer mina åsikter efter mina erfarenheter och kunskaper i likhet med de flesta här i världen. Så troligen även du

Det är därför de flesta människor har olika åsikter och alla är individer.

Jag väljer att vara ärlig och säga vad jag tycker oavsett om inte alla tycker om det

Att säga det som man "bör" säga eller som andra vill höra är inte min grej

Och om inte alla gillar mina åsikter är det absolut naturligt

Det innebär däremot inte att jag har fel för det, så länge det handlar om åsikter som är personliga

Övergår åsikterna dock till handling som definierats som olaglig är saken en helt annan

Tjejen vi diskuterar har tydligen begått en handling som är olaglig och lär knappast vara omedveten om vad hon gjort och kan knappast skylla på varken dumhet, okunskap om lagar eller att hon är tjej som förmildrande omständighet.

Att dessutom begå en sådan allvarlig handling i ett land som Laos är att ta enorma risker med sitt eget liv som insats. Inte särskilt berömvärt agerande

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Tallviking,

Sjalvklart ar det riktigt att du har dina egna asikter oavsett vad de ma vara. Vad jag stallde mig undrade over var din rational bakom just detta stallningstagande. Att manniskor i praktiken behandlas med olika varde ar i mina ogon ett langsokt argument for att man personligen aven skall anse att det ar ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Jag sa att det i verkligheten är så att personer som utsätts för brott i fängelser oftast får en mycket sämre behandling är de som befinner sig utanför fängelserna. Det är ett verkligt faktum, särskilt i länder som t.ex Thailand och Laos men det finns mer eller mindre i de flesta länder i världen. Att många västerlänningar tycker detta är fel har jag absolut förståelse för och respekterar

Att jag rent privat har en åsikt som gör att min respekt för folk, som begår knarkrelaterade brott och särskilt knarksmugglare som bär stora mängder knark ut ur ett producentland, är mycket låg gör att jag har extra svårt att tycka synd om den här tjejen i tråden

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...