Jump to content
IGNORERAD

Bye bye Thai !


Captain Morgan

Recommended Posts

Captain Morgan
27 minutes ago, stefan5300 said:

Lite som jag kom ihåg i all hast som är positivt. Frukt/grönsaks/ägg/vatten/möbel och andra bilar kör förbi tomten  sophämtning 20 Bahti månaden, handla alkohol i nästan alla affärer dygnet runt, läkarbesök 50 Baht och billiga mediciner, diesel 26-27 Baht litern, bytte kamrem olja filter vattenpump 8-9 tusen Baht, byte av olja, filter och lite annan sevice 1700 Baht, billig mat billiga hantverkare, dator service 300 Baht, inget tjafs om byggnadslov, det finns säkert mycket mer som jag inte kommer på just nu.

 

2 hours ago, Rospigg said:

Nu blir jag nyfiken. Berätta gärna om en del av allt det positiva som överväger det negativa för den stora massan faranger ( som inte tillhör gruppen fattigpensionärer ). 

Efter att besökt Los i ca 30 år så har jag inte hittat många. Och min fru som är född där, och har andra rättigheter än mig, tycker Sverige är bättre. Barnen ( nu vuxna )

som gått i skolan där en tid känner ingen längtan mer en en kort tid som semester. Att bosätta sig är inget de längtar efter.  Det blir till att sälja mark för frugan.

 

 

Vi kan väl lägga till: 
Ingen krogkö.
Rimliga taxipriser.

Man slipper snöslask.
Man slipper tanka själv.
Snuten finns i varje håla. 

Förhandlingsbara böter.
Man slipper 25 % moms.
Man slipper jagas för TV licens.
Man slipper skattemyndigheten.

Låg risk att bli nerslagen eller rånad.
Man kan betala med kontanta medel.
Man kan själv välja vilken skola ungarna ska gå i.
Man kan köpa alla tänkbara tjänster utan att bli ruinerad.

Man kan sitta på verandan 365 dagar om året utan infravärme.

Man kan själv välja om man vill bo i smogen, den öde sjöbrisen eller där det luktar buffelskit.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 233
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    26

  • Soengsang

    26

  • broder tuk tuk

    16

  • Tommy

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Finns ju andra ställen i Thailand att bo på än extremfallen Pattaya/Bangkok och mitt-i-ingenstans !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev stefan5300:

Ja vart får du ta reda på själv men har du valt och trivs så bra i fantastiska Pattaya så får du väl ta det onda med det goda.

Då har du missförstått mig.

Jag trivs inte lika bra i Pattaya längre, som jag gjorde tidigare.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Finns ju andra ställen i Thailand att bo på än extremfallen Pattaya/Bangkok och mitt-i-ingenstans !

Tänker du på Rayong? Trivs du bra där?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 timme sedan, skrev Jive:

Såhär har det sett ut i Pattaya det senaste året och jag har svårt att hitta något positivt som uppväger detta.

En hälsovådlig smog som ligger som ett tjockt täcke över de "normala" luftföroreningarna från trafiken, gatuköken mm.

20191227_143041.thumb.jpg.ebbeaa563217ab05fe465267d9a575c5.jpg

Det där är ingen fara. Är du osäker så kolla med P3 och de andra experterna i Greta-tråden. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Jive:

Då har du missförstått mig.

Jag trivs inte lika bra i Pattaya längre, som jag gjorde tidigare.

Och anledningen till det är luftföroreningar ?  En flytt till Bangsare eller Baan Phee området känns hälsosammare.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Naam jai:

Och anledningen till det är luftföroreningar ?  En flytt till Bangsare eller Baan Phee området känns hälsosammare.

 

Det sägs att det är bränderna från odlingsfälten.

Får se mig omkring lite och väga för o nackdelar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

De fantastiskt trevliga människorna det finns i Thailand är det ingen som har nämnt och då tänker jag inte på faranger även om det finns en hel del såna med.

 

Det väldigt okomplicerade livet här om man bara är utrustad med lite tålamod och inser att det inte är Sverige.

 

Stor skillnad på var man bor dock. Utanför turistorterna är det bra mycket trevligare. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Naam jai:

Och anledningen till det är luftföroreningar ?  En flytt till Bangsare eller Baan Phee området känns hälsosammare.

 

Ban Phe ligger ju ganska nära Mapthaput och där är väl sämsta luften i Thailand året runt? Bang Saray kanske kan vara nåt. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Esspe:

De fantastiskt trevliga människorna det finns i Thailand är det ingen som har nämnt och då tänker jag inte på faranger även om det finns en hel del såna med.

 

Det väldigt okomplicerade livet här om man bara är utrustad med lite tålamod och inser att det inte är Sverige.

 

Stor skillnad på var man bor dock. Utanför turistorterna är det bra mycket trevligare. 

Det bästa vore att hitta en plats som är ett mellanting mellan stad och landsbygd, men nackdelen är då, att de är så förbannat dåliga på engelska och jag på thai.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Fantomen:

@JiveDehli kanske?

Där är de ju rätt bra på engelska...

 

image.thumb.png.2dfc48353440e7d0d70b9b6c0ad8a668.png

Men dehlianerna har ju invaderat Pattaya.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Jive:

Det bästa vore att hitta en plats som är ett mellanting mellan stad och landsbygd, men nackdelen är då, att de är så förbannat dåliga på engelska och jag på thai.

Mitt problem är att jag gillar havet annars hade Udon eller Khon Kaen varit ett bra alternativ. Trivs bra i Korat med men utbudet av farangmat och nöjen är mer komplicerat där. 

 

Hua Hinkanske kan va nåt för dig. Bättre luft, hyfsat bra engelska och både farangmat och nöjen. Bara lite lugnare än Pattis och en jäkla massa skandinaver.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Jive:

Men dehlianerna har ju invaderat Pattaya.

Du kanske kan bli utbytesturist?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Esspe:

Ban Phe ligger ju ganska nära Mapthaput och där är väl sämsta luften i Thailand året runt? Bang Saray kanske kan vara nåt. 

Kan nog va så i Rayong området, men inget jag märkt av runt Baan Phee... Samet kan nog detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
16 minutes ago, Jive said:

Det sägs att det är bränderna från odlingsfälten.

Får se mig omkring lite och väga för o nackdelar.

 

Då är det nog samma problem som Singapore, Malaysia och Indonesien drabbas av varje år när mark bränns i Indonesien och vinden ligger på.
De kallar den typ av smog för "The haze" och den borde vara över inom ett par veckor.

"The blazes are started illegally to clear land, typically for palm oil and pulpwood plantations, Indonesia has faced intense criticism from its neighbours over its failure to halt the annual smog outbreaks".

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Esspe:

Du kanske kan bli utbytesturist?

Jaaaaa! Finns det nån blankett att ansöka om detta?😉

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Jive:

Tänker du på Rayong? Trivs du bra där?

Bl.a. Många bor ju i Hua Hin t.ex. Eller området runt Phuket med omnejd samt Rayong och öster därom. Alla vid havet och alla med ganska stora skaror svenskar, blandat nöjesliv samt om man vill lugn och ro

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

 

Då är det nog samma problem som Singapore, Malaysia och Indonesien drabbas av varje år när mark bränns i Indonesien och vinden ligger på.
De kallar den typ av smog för "The haze" och den borde vara över inom ett par veckor.

"The blazes are started illegally to clear land, typically for palm oil and pulpwood plantations, Indonesia has faced intense criticism from its neighbours over its failure to halt the annual smog outbreaks".

 

Då får jag väl hålla andan så länge.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Naam jai:

Kan nog va så i Rayong området, men inget jag märkt av runt Baan Phee... Samet kan nog detta?

Inget jag märkt i alla fall. Osynligt och utan lukt isåfall

 

http://aqicn.org/map/Thailand/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Naam jai:

Kan nog va så i Rayong området, men inget jag märkt av runt Baan Phee... Samet kan nog detta?

 

Jag upplever att vinden generellt ligger på åt andra hållet. Så tror inte mycket från Maphtaput kommer åt Ban Phe, snarare mot Pattaya. 

 

Har inga belägg för det (orkar inte googla) men upplever att vindarna oftast är östliga till sydliga. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Frisk luft? åk till Jukkasjärvi så sliipper ni söka visum svalt är de också


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jive:

Och du tycker detta uppväger en luft som man inte kan vistas i utan munskydd?

Finns väl andra ställen i Thailand, där luften är bättre....ingen som tvingar dig att bo där?

(lite Tavelbäckvarning på mitt inlägg nu)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh varför bry sig så mycket.

Räcker väl bara att ta en sväng med moppen och stanna vid ett par rödljus så har man tagit in den dagliga dosen.

Men det är klart, kör inte moppe vid smog då blir det dubbel dos 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad Captain Morgan skrev tar jag lite som ett skämt, men det var ett bra försök. Det mesta gällde inte mig.

Och jag inser att vad som är bra eller dåligt är ofta väldigt personligt....

 

Vi kan väl lägga till: 
Ingen krogkö.
Rimliga taxipriser.

Man slipper snöslask.
Man slipper tanka själv.
Snuten finns i varje håla. 

Förhandlingsbara böter.
Man slipper 25 % moms.
Man slipper jagas för TV licens.
Man slipper skattemyndigheten.

Låg risk att bli nerslagen eller rånad.
Man kan betala med kontanta medel.
Man kan själv välja vilken skola ungarna ska gå i.
Man kan köpa alla tänkbara tjänster utan att bli ruinerad.

Man kan sitta på verandan 365 dagar om året utan infravärme.

Man kan själv välja om man vill bo i smogen, den öde sjöbrisen eller där det luktar buffelskit.

 

För den som vill se lite mera om föroreningar i städer så kan man titta här :  https://waqi.info/sv/#/c/17.424/99.329/6.3z

Och lite om hur vindarna rör sig : https://waqi.info/sv/#/c/17.424/99.329/6.3z  Dubbelklicka så förstorar man.  Finns säkert flera 

liknande sidor.

 

Kan väl tillägga att trots att jag skriver mycket negativt om Thailand så finns det bra och intressanta platser också, bara så att ni vet. Allt är inte nattsvart.

Ser man till det positiva så kan det vara bra med smoggen. Kör man omkull med lilla MC-biken så lär man ramla på en luftkudde.

 

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...