Jump to content
Captain Morgan

Bye bye Thai !

Recommended Posts

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Captain Morgan
13 minutes ago, Muimatt said:

Skolavgifterna är ungefär på 45,000 THB per månad (2 barn) och sen kommer "extra curricular activities" uppe på det (skolresor etc)

Försäkringar för oss alla samt bil,mc,hus och skatter på samtliga fordon blir ca 16,000 THB i månaden. Avbetalningar på bil o MC ca 20,000 per månad.

El räkning ca 1800 THB/månad, poolkemikalier ca 500 THB/mån

Bensin, mat, kläder nöje och resor för resten.

Jag har ingen hyra, äger huset vi bor i.

Låter onödigt mycket men jag antar att du ligger på 2-årigt BOI visum och tjänar skapligt. Det är få faranger som spenderar så mycket annars, speciellt utan hyreskostnad.

- På en schysst privatskola, typ Sarasas, kostar ett internationellt program (50% thai och 50% engelska) ungefär 100.000 Baht per år och unge, inklusive, uniform och böcker.

- En hälsoförsäkring genom skolan bör kosta ungefär 12.000 Baht per år och unge.

- En internationell hälsoförsäkring som täcker upp till 1.0 miljoner US dollar i sjukhuskostnad per år kostar ungefär 2.600 US dollar per år och vuxen.

- En normal bilförsäkring inklusive bilskatt  kostar ungefär 18.000 Baht per år. Korgmopeden kan man strunta i (om man ska sälja den någon gång så måste man dock betala hela rasket).

- MC försäkring vet jag inget om, har sett för många olyckor för att vara intresserad.

- Känner ingen här som har sitt hus försäkrat. Ett cementhus lär ju inte brinna upp och blir det översvämning så är det bara att städa ur.

- Din elräkning låter dock låg om du har A/C och vattenräkningen är ju försumbar.

- Resten är mat, dryck, kläder, smink, handväskor, damskor, bensin och semesterresor.

• Ge karma 6

Captain Morgan
21 minutes ago, Soengsang said:

Varför måste allt gå ut på att det ska vara billigt(billigt är ett relativt utryck), och kanske tänk tanken att 130k THB kanske inte är så mycket för alla, gissar att du jämför med SEK och DIN inkomst?

Tror att det är ganska enkelt, ju mer man tjänar desto mer unnar man sig. Människan funkar så.

Jag vet en farang i Bangkok som gör av med 6 millioner Baht per år men han tjänar också ruskigt bra.

• Ge karma 4

broder tuk tuk
4 minuter sedan, skrev hamnoi:

Och så lyckades Btt med att trolla till ytterligare en tråd😂

Vad jag kan se så är det inte jag som är trådskaparen.

Fattar inte riktigt varför mina åsikter jämt och ständigt ska betraktas som trollande.

Diskussionen handlar om ekonomi i Thailand och jag har gett mina synpunkter på vad jag anser är en rimlig summa för att man ska leva ett hyfsat liv i Thailand utan att slösa till det och vips blir man betraktad som ett troll.

Många andra som skriver dom mest konstiga saker blir aldrig betraktade som troll.

Kan du hamnoi förklara lite närmare varför just jag ständigt ska få trollstämpel på mig trots att jag på ett klokt och förnuftigt sätt svarar på inlägg med mina tankar och åsikter?

BTT

• Ge karma 4

broder tuk tuk
14 minuter sedan, skrev Soengsang:

:rotfl:

Tyvärr är din verklighetsnärvaro på träsknivå, du vet inte ett skit helt enkelt!

Du tycker S53 överkonsumerar och lever dyrt...

Du tycker Mm lever dyrt i storstad med barn.....

Du fattar och har inte kunskap eller erfarenhet vad det kostar att ha familj med barn, leva ett normalt liv med skola, försäkringar, fordon etc. i Thailand, frågan är om du vet vad det kostar i Sverige, med huslån, fordon, aktiviteter etc. ?

Du kan inte jämföra andra med din situation och begränsade erfarenhet, och möjligheter.

Var har jag påstått att Stefan överkonsumerar och lever dyrt.

Tvärtom om du läser lite mer noga så påpekar jag ju att just han inte slösar med pengarna.

BTT

broder tuk tuk
2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Naturligtvis är det så, alla har olika förutsättningar, därför omöjligt att säga vad som är dyrt då det är relativt till sin egen situation.

Men vad Mm säger ang. kostnad för en barnfamilj som lever på en hyfsad nivå är vad det kostar, så vida man inte unnar sig nått.

Det är naturligtvis mycket billigare som singel eller med vuxna barn, personligen vill jag ha samma materiella nivå som då vi bodde i Sverige, ska väl erkänna att det med minisemestrar och dylikt har ökat i Thailand, och det är en betydande kostnad(undrar om BTT vet vad det kostar med en heldag på tex Cartoon i Pattis för 5 pers), men varför ska man inte ha det bra och göra trevliga saker?

Cartoon har jag aldrig besökt men jag har barnasinnet kvar så kan ju vara värt ett besök där i februari.

Just det du vill ha samma materiella nivå som i Sverige och det betyder absolut inte samma kostnader eftersom Thailand trots kronfallet fortfarande är ett billigt land att leva i.

BTT

• Ge karma 1

Soengsang
6 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Var har jag påstått att Stefan överkonsumerar och lever dyrt.

BTT

Ser att "veteranen" talar om SEK :)

2 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Cartoon har jag aldrig besökt men jag har barnasinnet kvar så kan ju vara värt ett besök där i februari.

BTT

Hahah ligger nog över din prisnivå, då blir det mama resten av den månaden.

3 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Just det du vill ha samma materiella nivå som i Sverige och det betyder absolut inte samma kostnader eftersom Thailand trots kronfallet fortfarande är ett billigt land att leva i.

BTT

Som sagt noll koll av "veteranen"

• Ge karma 1

Captain Morgan
5 minutes ago, Soengsang said:

Naturligtvis är det så, alla har olika förutsättningar, därför omöjligt att säga vad som är dyrt då det är relativt till sin egen situation.

Men vad Mm säger ang. kostnad för en barnfamilj som lever på en hyfsad nivå är vad det kostar, så vida man inte unnar sig nått.

Det är naturligtvis mycket billigare som singel eller med vuxna barn, personligen vill jag ha samma materiella nivå som då vi bodde i Sverige, ska väl erkänna att det med minisemestrar och dylikt har ökat i Thailand, och det är en betydande kostnad(undrar om BTT vet vad det kostar med en heldag på tex Cartoon i Pattis för 5 pers), men varför ska man inte ha det bra och göra trevliga saker?

Gillar inte heller att snåla men skulle nog kunna dra ner på utgifterna om det kniper.
En 3-4 dagars minisemester till Singapore eller Hong Kong går ungefär på 70.000- 80.000 Baht för en familj, det är sånt man enklast kan spara in på om det kniper.

• Ge karma 5

broder tuk tuk
1 minut sedan, skrev Soengsang:

Ser att "veteranen" talar om SEK :)

Hahah ligger nog över din prisnivå, då blir det mama resten av den månaden.

Som sagt noll koll av "veteranen"

1290 baht i inträde och då ingår en pizza med en coke.

Nu är jag ju inte så intresserad av att åka vattenrutscbana så en pizza för 1250 baht låter lite dyrt ja.

BTT

• Haha 3

Soengsang
Precis nyss, skrev Captain Morgan:

Gillar inte heller att snåla men skulle nog kunna dra ner på utgifterna om det kniper.
En 3-4 dagars minisemester till Singapore eller Hong Kong går ungefär på 70.000- 80.000 Baht för en familj, det är sånt man enklast kan spara in på om det kniper.

Exakt så är det.....

Soengsang
1 minut sedan, skrev broder tuk tuk:

1290 baht i inträde och då ingår en pizza med en coke.

Nu är jag ju inte så intresserad av att åka vattenrutscbana så en pizza för 1250 baht låter lite dyrt ja.

BTT

Hahaha nu har det googlats.....

• Haha 5