Jump to content
IGNORERAD

Bye bye Thai !


Captain Morgan

Recommended Posts

broder tuk tuk
4 minuter sedan, skrev hamnoi:

Och så lyckades Btt med att trolla till ytterligare en tråd😂

 

Vad jag kan se så är det inte jag som är trådskaparen.

 

Fattar inte riktigt varför mina åsikter jämt och ständigt ska betraktas som trollande.

 

Diskussionen handlar om ekonomi i Thailand och jag har gett mina synpunkter på vad jag anser är en rimlig summa för att man ska leva ett hyfsat liv i Thailand utan att slösa till det och vips blir man betraktad som ett troll.

 

Många andra som skriver dom mest konstiga saker blir aldrig betraktade som troll.

 

Kan du hamnoi förklara lite närmare varför just jag ständigt ska få trollstämpel på mig trots att jag på ett klokt och förnuftigt sätt svarar på inlägg med mina tankar och åsikter?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 233
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    26

  • Soengsang

    26

  • broder tuk tuk

    16

  • Tommy

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 minut sedan, skrev Captain Morgan:

Tror att det är ganska enkelt, ju mer man tjänar desto mer unnar man sig.

Naturligtvis är det så, alla har olika förutsättningar, därför omöjligt att säga vad som är dyrt då det är relativt till sin egen situation.

Men vad Mm säger ang. kostnad för en barnfamilj som lever på en hyfsad nivå är vad det kostar, så vida man inte unnar sig nått.

Det är naturligtvis mycket billigare som singel eller med vuxna barn, personligen vill jag ha samma materiella nivå som då vi bodde i Sverige, ska väl erkänna att det med minisemestrar och dylikt har ökat i Thailand, och det är en betydande kostnad(undrar om BTT vet vad det kostar med en heldag på tex Cartoon i Pattis för 5 pers), men varför ska man inte ha det bra och göra trevliga saker?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
14 minuter sedan, skrev Soengsang:

:rotfl:

Tyvärr är din verklighetsnärvaro på träsknivå, du vet inte ett skit helt enkelt!

Du tycker S53 överkonsumerar och lever dyrt...

Du tycker Mm lever dyrt i storstad med barn.....

Du fattar och har inte kunskap eller erfarenhet vad det kostar att ha familj med barn, leva ett normalt liv med skola, försäkringar, fordon etc. i Thailand, frågan är om du vet vad det kostar i Sverige, med huslån, fordon, aktiviteter etc. ?

 

Du kan inte jämföra andra med din situation och begränsade erfarenhet, och möjligheter.

 

 

Var har jag påstått att Stefan överkonsumerar och lever dyrt.

 

Tvärtom om du läser lite mer noga så påpekar jag ju att just han inte slösar med pengarna.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Naturligtvis är det så, alla har olika förutsättningar, därför omöjligt att säga vad som är dyrt då det är relativt till sin egen situation.

Men vad Mm säger ang. kostnad för en barnfamilj som lever på en hyfsad nivå är vad det kostar, så vida man inte unnar sig nått.

Det är naturligtvis mycket billigare som singel eller med vuxna barn, personligen vill jag ha samma materiella nivå som då vi bodde i Sverige, ska väl erkänna att det med minisemestrar och dylikt har ökat i Thailand, och det är en betydande kostnad(undrar om BTT vet vad det kostar med en heldag på tex Cartoon i Pattis för 5 pers), men varför ska man inte ha det bra och göra trevliga saker?

 

Cartoon har jag aldrig besökt men jag har barnasinnet kvar så kan ju vara värt ett besök där i februari.

 

Just det du vill ha samma materiella nivå som i Sverige och det betyder absolut inte samma kostnader eftersom Thailand trots kronfallet fortfarande är ett billigt land att leva i.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Var har jag påstått att Stefan överkonsumerar och lever dyrt.

 

 

BTT

Ser att "veteranen" talar om SEK :)

 

2 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Cartoon har jag aldrig besökt men jag har barnasinnet kvar så kan ju vara värt ett besök där i februari.

 

BTT

Hahah ligger nog över din prisnivå, då blir det mama resten av den månaden.

3 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

 

Just det du vill ha samma materiella nivå som i Sverige och det betyder absolut inte samma kostnader eftersom Thailand trots kronfallet fortfarande är ett billigt land att leva i.

 

BTT

Som sagt noll koll av "veteranen"

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minutes ago, Captain Morgan said:

 

Låter onödigt mycket men jag antar att du ligger på 2-årigt BOI visum och tjänar skapligt. Det är få faranger som spenderar så mycket annars, speciellt utan hyreskostnad.

 

- På en schysst privatskola, typ Sarasas, kostar ett internationellt program (50% thai och 50% engelska) ungefär 100.000 Baht per år och unge, inklusive, uniform och böcker.

- En hälsoförsäkring genom skolan bör kosta ungefär 12.000 Baht per år och unge.

- En internationell hälsoförsäkring som täcker upp till 1.0 miljoner US dollar i sjukhuskostnad per år kostar ungefär 2.600 US dollar per år och vuxen.

- En normal bilförsäkring inklusive bilskatt  kostar ungefär 18.000 Baht per år. Korgmopeden kan man strunta i (om man ska sälja den någon gång så måste man dock betala hela rasket).

- MC försäkring vet jag inget om, har sett för många olyckor för att vara intresserad.

- Känner ingen här som har sitt hus försäkrat. Ett cementhus lär ju inte brinna upp och blir det översvämning så är det bara att städa ur.

- Din elräkning låter dock låg om du har A/C och vattenräkningen är ju försumbar.
 

- Resten är mat, dryck, kläder, smink, handväskor, damskor, bensin och semesterresor.

 

Skolavgiften för lill grabben är 358,720 THB (3 terminer per läsår) och för dottern är avgiften 491,587 THB. Dom går på International School of Samui. 

Skolförsäkringen är på 24,000 THB per barn om jag inte minns fel men sen har vi en försäkring som gäller hela familjen också.

Min el är låg pga av att jag byggde huset själv. Helt isolerat och korrekt ventilerat så blir elkostnaden låg plus inverter AC enheter vilket också bidrar till en rimlig elkostnad.

Klart man ska försäkra huset! Inbrott tänker jag framförallt på men även skador från väder och vind.

 

Ja jag har 2 årigt BOI visum och får utbetalt 200K i månaden.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
5 minutes ago, Soengsang said:

Naturligtvis är det så, alla har olika förutsättningar, därför omöjligt att säga vad som är dyrt då det är relativt till sin egen situation.

Men vad Mm säger ang. kostnad för en barnfamilj som lever på en hyfsad nivå är vad det kostar, så vida man inte unnar sig nått.

Det är naturligtvis mycket billigare som singel eller med vuxna barn, personligen vill jag ha samma materiella nivå som då vi bodde i Sverige, ska väl erkänna att det med minisemestrar och dylikt har ökat i Thailand, och det är en betydande kostnad(undrar om BTT vet vad det kostar med en heldag på tex Cartoon i Pattis för 5 pers), men varför ska man inte ha det bra och göra trevliga saker?

 

Gillar inte heller att snåla men skulle nog kunna dra ner på utgifterna om det kniper.
En 3-4 dagars minisemester till Singapore eller Hong Kong går ungefär på 70.000- 80.000 Baht för en familj, det är sånt man enklast kan spara in på om det kniper.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
1 minut sedan, skrev Soengsang:

Ser att "veteranen" talar om SEK :)

 

Hahah ligger nog över din prisnivå, då blir det mama resten av den månaden.

Som sagt noll koll av "veteranen"

 

1290 baht i inträde och då ingår en pizza med en coke.

 

Nu är jag ju inte så intresserad av att åka vattenrutscbana så en pizza för 1250 baht låter lite dyrt ja.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Captain Morgan:

 

Gillar inte heller att snåla men skulle nog kunna dra ner på utgifterna om det kniper.
En 3-4 dagars minisemester till Singapore eller Hong Kong går ungefär på 70.000- 80.000 Baht för en familj, det är sånt man enklast kan spara in på om det kniper.

 

Exakt så är det.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev broder tuk tuk:

 

1290 baht i inträde och då ingår en pizza med en coke.

 

Nu är jag ju inte så intresserad av att åka vattenrutscbana så en pizza för 1250 baht låter lite dyrt ja.

 

BTT

Hahaha nu har det googlats.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
4 minutes ago, Muimatt said:

Skolavgiften för lill grabben är 358,720 THB (3 terminer per läsår) och för dottern är avgiften 491,587 THB. Dom går på International School of Samui. 

Skolförsäkringen är på 24,000 THB per barn om jag inte minns fel men sen har vi en försäkring som gäller hela familjen också.

Min el är låg pga av att jag byggde huset själv. Helt isolerat och korrekt ventilerat så blir elkostnaden låg plus inverter AC enheter vilket också bidrar till en rimlig elkostnad.

Klart man ska försäkra huset! Inbrott tänker jag framförallt på men även skador från väder och vind.

 

Ja jag har 2 årigt BOI visum och får utbetalt 200K i månaden.

 

 

Det förklarar saken. Njut av livet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
Precis nyss, skrev Soengsang:

Hahaha nu har det googlats.....

 

Tja fråga 90 av 100 gamla bargubbar om dom besökt Pattaya water park så får du se vilka svar du får.

 

Skulle tro att en övervägande del av veteranerna inte har en susning om vad du pratar om.

 

Men som du skrev tidigare vi har alla olika erfarenheter.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, Captain Morgan said:

 

Det förklarar saken. Njut av livet.

 

Tack det gör jag allt men det krävs ju en motprestation av arbetsgivaren så att sitta i barer på nätterna blir det inte mycket av. Det är väl förövrigt en aktivitet man tröttnade på efter att ha bott i Thailand i 6 månader...

PS Att jag inte har någon hyra är en väl egentligen inte sant. Det är alltid något som ska fixas med huset, trädgård osv... Alla som äger ett hus vet vad jag menar...

Ändrades av Muimatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Denna diskussionen har vi haft så många gånger... så det är otroligt att vi har den igen...

 

Hur långt är ett snöre som @hakancnx brukar säga...

 

Det är skillnad på att leva och överleva som @andrejsdenruskige brukar säga...

 

Denna gången är det @Muimatt som håller flaggan högst, det brukar annara vara @Atom som har den rollen...

 

Det konstiga med alla "Thailandsveteraner" i denna tråd är att trots alla år med erfarenhet har man fortfarande inte sett att Thailand är ett av världens mest segregerade länder. 

 

Allt handlar inte om barliv eller risfarmarliv i Sakhon Nowhere. Det finna helt vanliga arbetande familjer i den övre medelklassen också. Där ställs det andra krav på bostad, fordon, försäkring och barnens utbildning. Att då jämföra med risbonden som har barnen i byskolan blir väldigt skevt. 

 

Så, det är inga problem att leva i Thailand för 25.000 THB/månad. Men det är heller inga problem att leva för 150.000 THB/månad utan några speciella utsvävningar. Skick/nivå på bostad, fordon, skola osv... kostar. 

 

Utsvävningar är att bränna 20.000 på en kväll på stan... inte heller några problem om man är på det humöret... men det är inte vad vi pratar om, utan helt vanliga liv men med olika standard. 

 

Det som slår mig gång efter annan på MPR är oförmågan att förstå andras perspektiv. Måtte jag aldrig bli så trångsynt när jag blir äldre!

 

 

 

Ändrades av samet
Rättstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan messade just att hon åker till Chang Mai  en vecka på semester med ungarna nu på skollovet.

Undrar om ”veteranen” har något begrepp om vad en sån resa kostar, och denne tycker det är överkonsumtion? 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
8 minuter sedan, skrev samet:

Denna diskussionen har vi haft så många gånger... så det är otroligt att vi har den igen...

 

Hur långt är ett snöre som @hakancnx brukar säga...

 

Det är skillnad på att leva och överleva som @andrejsdenruskige brukar säga...

 

Denna gången är det @Muimatt som håller flaggan högst, det brukar annara vara @Atom som har den rollen...

 

Det konstiga med alla "Thailandsveteraner" i denna tråd är att trots alla år med erfarenhet har man fortfarande inte sett att Thailand är ett av världens mest segregerade länder. 

 

Allt handlar inte om barliv eller risfarmarliv i Sakhon Nowhere. Det finna helt vanliga arbetande familjer i den övre medelklassen också. Där ställs det andra krav på bostad, fordon, försäkring och barnens utbildning. Att då jämföra med risbonden som har barnen i byskolan blir väldigt skevt. 

 

Så, det är inga problem att leva i Thailand för 25.000 THB/månad. Men det är heller inga problem att leva för 150.000 THB/månad utan några speciella utsvävningar. Skick/nivå på bostad, fordon, skola osv... kostar. 

 

Utsvävningar är att bränna 20.000 på en kväll på stan... inte heller några problem om man är på det humöret... men det är inte vad vi pratar om, utan helt vanliga liv men med olika standard. 

 

Det som slår mig gång efter annan på MPR är oförmågan att förstå andras perspektiv. Måtte jag aldrig bli så trångsynt när jag blir äldre!

 

 

 

 

Om du syftar på mig så har jag minsann sett att Thailand liksom alla andra länder i världen är segregerat.

 

Jag har mött folk från alla samhällsklasser och bott med dom fattigaste bartjejerna i Pattaya på deras rum och jag vet vad överklassen anser om tjejerna i barerna.

 

Inget som är lämpligt att skriva om på forumet.

 

Däremot kan jag nog påstå att tjejerna är ungefär likadana oavsett om dom tillhör eliten eller jobbar i baren.

 

Skillnaden är att eliten har mer pengar.

 

Tjejerna i barerna är i många fall lika klipska som välbeställda Noi är.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
1 minut sedan, skrev Soengsang:

Frugan messade just att hon åker till Chang Mai  en vecka på semester med ungarna nu på skollovet.

Undrar om ”veteranen” har något begrepp om vad en sån resa kostar, och denne tycker det är överkonsumtion? 

 

Finns billiga lågprisflyg från Bangkok.

 

Ca 300 kronor per person enkel väg och sen vet nog även du att hotell finns överallt i prisklassen mellan 150 kr- 400 kr och då menar jag hyfsat bra hotell.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev broder tuk tuk:

 

Finns billiga lågprisflyg från Bangkok.

 

Ca 300 kronor per person enkel väg och sen vet nog även du att hotell finns överallt i prisklassen mellan 150 kr- 400 kr och då menar jag hyfsat bra hotell.

 

BTT

Se där, nu talar veteranen om SEK igen :)

Nä, kör bil dit från Korat.

Du förstår, det är ”runt omkring kostnader” som drar iväg.

7 dagar 5pers, kostar kanske 25-50k, varför skulle de snåla och inte unna sig?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Härligt när en massa ”sällan turister” förklarar vad det kostar att leva i Thailand. 
Djupa analyser vad maten kostar och boendet kostar. 
Med sådant kraftigt avstånd och några vaga minnen från 1992 så känner man till allt om familjers ekonomiska behov i Thailand. 
 

Så vad kostar det för mig att bo här i norra Sverige? Det tycker jag att den största delen skulle kunna svara på, då de flesta på detta forum bor i Sverige. 
 @broder tuk tuk  borde i alla fall kunna gissa rätt med 80% felmarginal. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bo i ett sunkrum för 4000/mån och äta för 100 Bath/dag

 

Det är inget liv och då kan man lika gärna lägga sig ner och dö på en gång 😉

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter



 
Cartoon har jag aldrig besökt men jag har barnasinnet kvar så kan ju vara värt ett besök där i februari.
 

BTT


Åk till Ramayana istället det är bättre, större och, var senast i alla fall, billigare!



Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Att bo i ett sunkrum för 4000/mån och äta för 100 Bath/dag

 

Det är inget liv och då kan man lika gärna lägga sig ner och dö på en gång 😉

Detta är ditt perspektiv 😳 finns även de som har andra värderingar

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev burrabus:

Detta är ditt perspektiv 😳 finns även de som har andra värderingar

Det var som fan. Det hade jag ingen aning om 😱

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Att bo i ett sunkrum för 4000/mån och äta för 100 Bath/dag

 

Det är inget liv och då kan man lika gärna lägga sig ner och dö på en gång 😉

många år sedan, men denna svit gick att hyra för 100 Baht/natt... el 2000 månad tror jag det var 😉

DSCN1282.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
20 minuter sedan, skrev Naam jai:

många år sedan, men denna svit gick att hyra för 100 Baht/natt... el 2000 månad tror jag det var 😉

DSCN1282.JPG

Man kan nog leva billigare än så. Jag ser att herrn’ lyxar till det onödigt mycket. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...