gubben4906 Inlagd Juni 3, 2009 Dela Inlagd Juni 3, 2009 Kan detta vara sant eller händer detta bara för att det är Jonas Gardell??? Intressant läsning om hur samhället av idag fungerar! Jonas Gardell - vår hjälte Jag lät installera en ny telefon, fick sedan en skyhög telefonräkning, ringde upp Telia och frågade... - Jag har en förfrågan angående en teleräkning jag har fått. Ni har varit hos mig och kopplat in ett nytt abonnemang och debiterat 310 kronor i resekostnad. Varifrån har man åkt för att det ska kosta så mycket? - De har åkt från Arbetscentralen, svarade Telia. - Var ligger Arbetscentralen? - Det vet jag inte. - Ligger Arbetscentralen i innerstan? - Ja, det gör den. - Själv bor jag vid Slussen, som du vet är absoluta innerstan, hur kan det kosta 310 kronor att resa den sträckan? - Det bara gör det, svarar Telia. - Sedan har ni debiterat "teleuttag" 140 kronor... - Det är för själva jacket. - Men jag har ju mitt gamla jack kvar, ska jag betala för det en gång till? - Varför frågar du allt detta? - Jag heter Jonas Gardell och ... - Du ska få tala med någon annan. Så går ännu en stund och sedan säger en röst: - Debiteringen! - God dag, säger jag, jag har blivit debiterad resekostnad 310 kronor på min teleräkning, och jag skulle vilja veta var den här Arbetscentralen ligger som man har rest ifrån. - På Norrlandsgatan ligger den. - Nu är det så att jag bor vid Slussen. Det är ju bara fem minuters resväg. - Det kostar det. - Får jag fråga hur man har rest? - Hur menar du? - Har man cyklat, åkt taxi... - Man har åkt bil. - Hur kan det kosta 310 kronor att fara en kilometer med bil? För 310 kronor kommer man nästan till Arlanda i taxi, tur och retur. För 310 kronor kommer man till Norrköping med tåg. - Det har regeringen bestämt. - Har regeringen bestämt att det ska kosta 310 kronor att resa mellan Norrlandsgatan och Slussen? Med tunnelbana kostar det tolv spänn. - Vad vill du egentligen? - Jo, jag heter Jonas Gardell och... - Du ska få prata med Klas Gustafsson, han har hand om sånt här. Lite senare blir jag uppring, inte av Klas Gustafsson utan av en kvinna som vi kan kalla Sonja. Sonja säger att Arbetscentralen inte ligger på Norrlandsgatan utan på Söder där jag bor. Då säger jag att det ju i så fall är ännu närmre till mig. Sonja svarar att 310 kronor plus moms är Minimipris för en resa, en restimme 310 kronor. - Men han har ju bara rest i fem minuter. - Gör ingen skillnad. - Det gör det väl.. Ni har debiterat arbetskostnad också, en timme, 310 kronor. - Det gör vi alltid. - Men han arbetade ju bara i femton minuter. - Gör ingen skillnad. - Snälla ni, ni har ju inklusive resa och arbete bara ägnat er tjugo minuter åt mig, ändå ska jag betala för två timmar. - Man måste ju skilja på resa och arbete. Såna är reglerna. Man betalar för varje påbörjad timme. - Fast man bara har arbetat och rest i tjugo minuter? - Visst. Nu börjar en otäck tanke mala i mig, jag måste fråga: - Förlåt, om ni påbörjar arbetet 10.55 och avslutar det 11.05, får man betala för två timmar då? - Ja, det är ju två timmar. - Nej, det är tio minuter, men ni menar alltså att ett arbete som utförs mellan 10.45 och 10.55 räknas som en timme medan ett arbete som utförs mellan 10.55 och 11.05 räknas som två, fast den faktiska arbetstiden i båda fallen är lika lång. - Ja. Så menar vi. Ja. Jag vill poängtera att citaten är ordagranna. Till slut betalade jag 310 kronor för fem minuters resa med bil. 310 kronor för femton minuters arbete och 140 kronor för ett jack jag redan hade. Plus moms. Det här är det Nya Telia. Ett Telia som har gått på charmkurs. De är trevliga som fan. Och riktiga lurendrejare. Och nästa gång Telia kommer till er, begär att de stannar i en timme, för det har ni betalt för. Åk sedan runt i deras bil en timme, det har ni också betalt för! Hälsa från mig Jonas Gardell Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BBJ Inlagd Juni 3, 2009 Dela Inlagd Juni 3, 2009 Känner igen det! Bodde utanför Stockholm flyttade in till Stockholm. Hade Telia på första stället, ville att de skulle flytta med samma nr till nya stället. Visst, sa Telia, tar bara en dag. Kopplar ur telefonen på gamla stället på torsdag, veckan efter ringer Telia på mobilen och meddelar att flytten är klar, på tisdag pluggar jag in den på nya stället. Ingen ton, no nothing!! Ringer Telia felanmälan på mobilen och efter ett antal knappval så får jag lämna min felanmälan på en telefonsvarare. Dagen efter får jag ett SMS som säger att de tagit emot felanmälan och att det hela ska kollas. En dag senare får jag ett SMS som säger att det inte är något fel på ledningarna utan det måste vara fel på min telefon?!?!? Eftersom jag hade 3 st telefoner på gamla stället så provar jag med alla 3, med samma resultat, ingen ton. Ringer och felanmäler igen. Efter 2 dagar kommer flytträkning från Telia som ska ha betalt för flytt av telefonnr mm. Fortfarande inget svar från felanmälan. Tröttnar och mailar Telia att jag inte vill ha med dem att göra mer. Telia / Televerket same/same översittare/monopolister helt utan kundkompetens. Tyvärr vart jag tvungen att ta ComHem som internetleverantör och telefonleverantör, då de är de enda som har dragit in bredband i kåken. Samma idi*ti som Telia, en stor byråkratisk koloss som saknar ALL form av kundservice. Mvh BigBossJacken Nytt år - nya möjligheter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
korp Inlagd Juni 5, 2009 Dela Inlagd Juni 5, 2009 Generella regler för utförd service kostar bra mycket mindre än att anställa folk som räknar kostnaden för varje enskilt tillfälle. Skulle varje företag, speciellt större som Telia börja räkna på kostander för varje arbete skulle de behöva anställa 10 000 mer pers och det skulle inte bli speciellt billigare för någon. Vissa, som Gardell, i detta fall betalar mer för andra som bor längre bort betalar mindre och om det var individuella kostnader inte ens skulle ha råd med en telefon. #BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.# Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
islander Inlagd Juni 5, 2009 Dela Inlagd Juni 5, 2009 QuoteSkulle varje företag, speciellt större som Telia börja räkna på kostander för varje arbete skulle de behöva anställa 10 000 mer pers och det skulle inte bli speciellt billigare för någon. Vissa, som Gardell, i detta fall betalar mer för andra som bor längre bort betalar mindre och om det var individuella kostnader inte ens skulle ha råd med en telefon. Bullshit, den som utför arbetet skriver in det i sin dator sen skrivs en räkning, man gör givetvis såhär för att tjäna pengar, nio gånger av tio är det väl frågan om att ändra några siffror via en dator (växeln) som troligen tar nån minut. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Juni 5, 2009 Dela Inlagd Juni 5, 2009 Ja, det kostar när Telia ska skicka ut folk. Å andra sidan måste jag nämna att när fru Chang skulle ha fast telefon till sitt massageställe så kunde jag ge numret till föregående abonnent, och då kostade det just ingenting att få ett nytt nummer till det jacket. Telia kunde liksom sköta det via datorn. Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.