Jump to content
IGNORERAD

Resor för thai med (Put) inom eu länderna


Guest Gurkan21

Recommended Posts

Guest Gurkan21

Eftersom det finns så mycket kunskap här på mpr :yes:

så hoppas jag att någon kan svara mig på vad som

gäller när thai  som bor i Sverige och har PUT ska åka på

typ 1 veckas semester i ett land som är med i eu.

Är det så att man måste söka visum eller är det bara att

åka.

Vi var i prag förra sommaren och vad jag då minns :bag: så sökte

vi inget visa

MVH Gurkan

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Med stämplat PUT i passet kan man åka i alla Schengen-länder.

Schengen = Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern ,Österrike, Norge, Island och Schweiz

varav dom 3 sista inte är med i EU men dock i Schengen.

Dvs. Inget visa behövs och inga passkontroller finns.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte medlemskap i EU som är avgörande, det är vilka som är med i Schengensamarbetet som är avgörande.

Tex Norge är ej ett EU-land men med i schengen så dit går det bra att åka, England är ett EU-land men ej med i Schengensamarbetet så dit måste man söka visum för den som är här på UT/PUT.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Ja, och vad gäller denna typ av resor är det ingen skillnad om man har UT eller PUT. Förresten är det nog bara skillnad på UT och PUT för en del saker inom Sverige, aldrig vid resa utomlands? Möjligen tittar man vid utresan på hur länge tidsbegränsat UT gäller?

Det råder lite delade meningar om vad som är tillåtet när man efter 3 månaders besöksvisum i Sverige lyckas få så kallat tillfälligt UT i tre månader.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tjejen o jag åkte till Spanien i mars med Rayanair och hon har bara UT och det var inga som helst problem.

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Tja.

Med stämplat PUT i passet kan man åka i alla Schengen-länder.

Schengen = Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern ,Österrike, Norge, Island och Schweiz

varav dom 3 sista inte är med i EU men dock i Schengen.

Dvs. Inget visa behövs och inga passkontroller finns.

mvh

De flesta viser pass vid mellanlandning i dessa länder men formellt borde det ju

räcka med körkortet. Eller?

Någon som testat?

/GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du skall visa är en legitimation som visar i vilket land du är medborgare och var du bor (är lite osäker på just den delen dock)

Därför gäller INTE ett svenskt körkort på resor vid en kontroll för du kan ju vara medborgare i ett annat land och ändå ha svenskt körkort

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man svensk medborgare kan man mot avgift få så kallat nationellt ID-kort utfärdat av svenska polisen. Där framgår att man är svensk medborgare, och har man det kortet behöver man inte ta med sig pass vid resor inom EU. Har man ändå pass spelar det väl inte så stor roll, men onekligen lättare att ha ett ID-kort i plånboken än att stoppa ett pass i någon ficka eller väska.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta körkort och ID-kort nere i Europa står det vilken adress man bor på

De svenska står det aldrig detta på och jag har flera gånger stött på frågor om vilken adress man har och om man kan visa papper på detta vid bank och andra transaktions-verksamheter

Någon annan som råkat ut för detta ?

Tror även thailändska ID-kort innehåller adress

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...