Jump to content
IGNORERAD

Vaccination mot japansk encefalit


biker

Recommended Posts

Hej

 

Jag pratade igår med en vaccinationsklinik. 

De rekommenderade starkt att vaccinera sig mot japansk

encefalit (hjärninflammation) om man tänkt stanna längre än 3 veckor

i Thailand. Jag har aldrig gjort gjort denna vaccination. (kostar 2500Kr.).

Tydligen ingen vidare sjukdom. Hög dödlighet, inget botemedel finns.

Har ni thailandsresenärer och fastboende denna vaccination?

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev biker:

Hej

 

Jag pratade igår med en vaccinationsklinik. 

De rekommenderade starkt att vaccinera sig mot japansk

encefalit (hjärninflammation) om man tänkt stanna längre än 3 veckor

i Thailand. Jag har aldrig gjort gjort denna vaccination. (kostar 2500Kr.).

Tydligen ingen vidare sjukdom. Hög dödlighet, inget botemedel finns.

Har ni thailandsresenärer och fastboende denna vaccination?

 

mvh

biker

 

Vaccinationsklinikerna har väl ett intresse av att sälja för att tjäna pengar. Personligen har jag aldrig tagit något alls i vaccination för att resa till Thailand.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mankan:

Vaccinationsklinikerna har väl ett intresse av att sälja för att tjäna pengar. Personligen har jag aldrig tagit något alls i vaccination för att resa till Thailand.

 

Håller helt med. 

 

Har inte heller tagit nån spruta på väldigt länge. Senast var väl i början på 90-talet. 

 

Håller man sig i hyfsat civiliserade trakter så tror jag man är säker. 

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev biker:

Hej

 

Jag pratade igår med en vaccinationsklinik. 

De rekommenderade starkt att vaccinera sig mot japansk

encefalit (hjärninflammation) om man tänkt stanna längre än 3 veckor

i Thailand. Jag har aldrig gjort gjort denna vaccination. (kostar 2500Kr.).

Tydligen ingen vidare sjukdom. Hög dödlighet, inget botemedel finns.

Har ni thailandsresenärer och fastboende denna vaccination?

 

mvh

biker

 

Vaccinerade mig vid min första resa till Thailand och Filippinerna 1988 mot några olika sjukdomar bland annat den japanska, de räckte mellan 10 till 20 år men efter de ingen vaccinering.

 

post-3132-0-90594800-1354000543_thumb.thumb.jpg.afd228bffcd448db3593a52e2340d122.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog någon spruta i början på 80-talet. Tror jag tog malaria-piller första resan också. Ingenting sen dess. Ska man vara mycket ute i djungeln så kanske man ska fundera en extra gång men det som verkar vara mest akut nu finns det ju inget vaccin mot - dengue.

 

Sen kan man ju undra varför man bara ska ta om man ska vara där mer än 3 veckor. Visst risken ökar ju längre man är där men den finns ju även om det bara är en övernattning. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är lite mera neutral info.

 

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/japansk-encefalit/

 

"Det bör än en gång betonas att risken att ådra sig japansk encefalit är synnerligen liten, även när man reser till områden varifrån sjukdomen rapporterats. Två svenska fall är kända under senare år. Patienterna hade smittats på Bali och i Thailand."

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som vaccinationsskyddet i Sverige är lika viktigt numera, tex TBC har ju ifrån att varit utrotad i Sverige, börjat spridas igen.

Det är väldigt smittsamt, min fd fru avled i det, och jag hade även en Svensk arbetskamrat som insjuknade i det, så jag har kontrolleras grundligt, lungröntken etc, i 2 omgångar.

Således kan man anta jag skulle blivit smittad 2 gr men som tur är, så verkar TBC vaccinet fungerat.

 

https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/a/Kvl3oy/tuberkulos-okar-kraftigt-i-sverige

 

Det är också onekligen bra att ha Hepatit A och B vaccination, jag tog mina för länge sedan, A räknas ge ca 40-50 årigt skydd och B livslångt.

En svensk kamrat i Thailand allvarligt sjuk i Hepatit A, så den vaccinen skulle jag inte vilja vara utan, han hemma i Sverige sedan ett antal år nu, och de har tidigare övervägt levertransplantation, det är inte något bra, 1/10 att man inte överlever det, men som tur är så har han repat sig de sista åren.

 

Således min rekommendation är att se till att man är vaccinerad för TBC, Hepatit A och Hepatit B!

Personligen är jag också vaccinerad mot gula febern, det räknas också som livslångt skydd.

 

Alla mina vaccinationer, förutom TBC som vi alla på 60-talet fick av sjukvården har fd arbetsgivare betalat, och således inte tagna med tanke på Thailand.

 

Men resonemanget med "jag har klarat mig alla år utan bla bla" håller inte, ungefär samma som jag säger att jag kört fortare än 200km/h flera gånger och klarat mig, risken finns ju att åka dit.

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev biker:

Hej

 

Jag pratade igår med en vaccinationsklinik. 

De rekommenderade starkt att vaccinera sig mot japansk

encefalit (hjärninflammation) om man tänkt stanna längre än 3 veckor

i Thailand. Jag har aldrig gjort gjort denna vaccination. (kostar 2500Kr.).

Tydligen ingen vidare sjukdom. Hög dödlighet, inget botemedel finns.

Har ni thailandsresenärer och fastboende denna vaccination?

 

mvh

biker

 

Hejsan.

Jag tog den -90 på rek. av infektionskliniken. Gjorde nu en uppgradering med en boostercombo där den ingick och har då skydd i 20 år på den....tog även ett annat vaccin i form av 3 tabletter och allt gick på 1500 på IK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej...har för mig att min läkare så att det var grisar man fick det ifrån så ska man vara på landet med grisar under huset eller i närheten är det kanske ingen dum ide' 

Christian 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog nån spruta 1989. Kommer inte ta fler.

Det är klart att klinikerna vill tjäna pengar också.

Regeringen pushat för vaccination förutom när vinstmaskinerna välde in över gränserna

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Esspe:

Tog någon spruta i början på 80-talet. Tror jag tog malaria-piller första resan också. Ingenting sen dess. Ska man vara mycket ute i djungeln så kanske man ska fundera en extra gång men det som verkar vara mest akut nu finns det ju inget vaccin mot - dengue.

 

Sen kan man ju undra varför man bara ska ta om man ska vara där mer än 3 veckor. Visst risken ökar ju längre man är där men den finns ju även om det bara är en övernattning. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev biker:

Hej

 

Jag pratade igår med en vaccinationsklinik. 

De rekommenderade starkt att vaccinera sig mot japansk

encefalit (hjärninflammation) om man tänkt stanna längre än 3 veckor

i Thailand. Jag har aldrig gjort gjort denna vaccination. (kostar 2500Kr.).

Tydligen ingen vidare sjukdom. Hög dödlighet, inget botemedel finns.

Har ni thailandsresenärer och fastboende denna vaccination?

 

mvh

biker

 

Båda våra barn, födda i Thailand har fått den vaccinationen och en massa mer, BVC i Sverige vart imponerade när de såg listorna på vaccinationer...

Båda våra barn har diagnosen Autism... Gör som du vill.

 

Anti vaxxers will save the planet! (By reducing population).

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...