Jump to content
IGNORERAD

Thai Körkort


turbo054

Recommended Posts

Min fru har ett thai körkort,kan hon köra med det i sverige oxå,eller behöver hon ha ett internationellt körkort,men det gäller bara ett år,vad kan hon göra efter ett år,måste hon ta ett svenskt körkort???  :police:

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Min fru har ett thai körkort,kan hon köra med det i sverige oxå,eller behöver hon ha ett internationellt körkort,men det gäller bara ett år,vad kan hon göra efter ett år,måste hon ta ett svenskt körkort???  :police:

Hon kan köra ett år i Sverige med sitt thailändska körkort. Sen måste hon ta svenskt körkort.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Tänk på att ett år räknas från den dagen hon kom till Sverige

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Tänk på att ett år räknas från den dagen hon kom till Sverige

Nja, snarare dagen hon folkbokfördes i Sverige. Vilket för all del bör vara första dagen hon är i Sverige.

Besserwisser Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Sorry. Menade det

Finns även detta att tänka på:

Det finns internationella överenskommelser om hur ett körkort ska vara utformat (konventionerna 1949 och 1968 om vägtrafik). Ett körkort som inte är utformat enligt de reglerna och inte heller är utfärdat på engelska, tyska eller franska, gäller det endast tillsammans med en bestyrkt översättning till engelska, tyska, franska, svenska, danska eller norska. Om det inte finns något foto på körkortet gäller det endast tillsammans med en identitetshandling med foto.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikörkortet skall översättas

det kan vem som hälst göra MEN den persons personnummer namn telefon och adr

MÅSTE finnas med (personen är garant att översättningen stämmer)

en polis talade om det för mig

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Ponera att man har dubbelt medborgarskap (thai + svenskt) och thailändskt körkort.

Skulle man då kunna skriva ut sig ur Sverige, tex. 1 månad, och sedan återskriva sig i Sverige och få köra 1 år med thailänskt körkort.

Lite omständigt kanske, men det skulle kanske vara värt det för att få övningsköra fritt ett år?

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Du finns ju kvar i skv:s register så dom ser att du bara varit "borta" en månad så risken är nog att det inte är OK

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har ni gjort som skaffat Thailänskt körkort ?

Över satt ni det svenska i Thailand eller skaffade ni Internationelt kort  i Sverige först.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick också för inte allt för länge sedan att få ett thailändskt körkort per automatik om man hade ett svenskt internationellt körkort i vissa provinser. Man slapp alltså både prov och uppkörning.

Annars är provet riktigt lätt, med frågor som "Vilket fordon får man inte köra på allmän väg?" med fyra alternativ varav ett är pansarvagn och en annan traktor utan gummidäck. Rätt svar är ju självklart traktorn. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret jag kommer att välja allternativet med Internationelt körkort med hopp om att få ett Thailänskt med atomatik.

Tror jag skulle ha svårt för att köra som en Thai även om det bara handlar om en uppkörning.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

borninthai

Även om du är Svensk Medborgare och du har vistas i Thailand och är  innehavare av ett Thailändskt  körkort, så är regeln glasklar i Sverige. Sedan så tycker jag att ingen Thai , ska inte köra någonstans på ett körkort utfärdat i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag måste få mitt översatt till thai + en 75a till bossen,inga tester eller körning

däremot blev jag 96 år istället för 58 men det ordnade sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...