Jump to content
IGNORERAD

Skatt på inkomst

gubben4906

Recommended Posts

Hej,

jag gjorde ett reklamjobb i går och fick kontant 1000 SEK i lön för 5 timmars jobb. Jag skrev på ett kvitto på pengarna och där det står att jag själv ska betala in inkomstskatten. Jag får tillbaks ungefär mellan 4000 och 5000 SEK varje år. Nu till frågan:

1. Hur mycket ska jag betala in i inkomstskatt?

2. Jag har ingen firma, måste jag betala in sociala avgifter på min inkomst?

3. Om man tänker på summan jag får tillbaks, kan jag låta bli att betala in skatten då.

Hoppas på ett svar så jag vet vad jag ska göra. Jag vet att de skickar in kontrolluppgift till skattemyndigheten. 

:wai: gubben :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Dela på andra sajter

Om dom sa att du måste betala inkomstskatten så betalar dom de sociala antar jag.

Eftersom du ändå inte har F-skattesedel så är det iaf kunden som riskerar att få betala dina egenavgifter

om du inte gjort det själv. Och eftersom de inte sagt något om detta så antar jag att de betalar de sociala.

Hur mycket du ska skatta för 1000-lappen beror på hur mycket du tjänar i övrigt.

Med tanke på att du alltid får tillbaka 4-5000 i alla fall så behöver du inte betala in någon skatt för 1000 lappen nu.

Glöm inte att ta upp 1000-lappen i nästa deklaration bara. ;)

Dela på andra sajter

Om dom sa att du måste betala inkomstskatten så betalar dom de sociala antar jag.

Eftersom du ändå inte har F-skattesedel så är det iaf kunden som riskerar att få betala dina egenavgifter

om du inte gjort det själv. Och eftersom de inte sagt något om detta så antar jag att de betalar de sociala.

Hur mycket du ska skatta för 1000-lappen beror på hur mycket du tjänar i övrigt.

Med tanke på att du alltid får tillbaka 4-5000 i alla fall så behöver du inte betala in någon skatt för 1000 lappen nu.

Glöm inte att ta upp 1000-lappen i nästa deklaration bara. ;)

OK, tack för svaret

:wai: gubben :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...