Jump to content
IGNORERAD

Id-kort från 1 Juni hos SKV


freddan_gbg

Recommended Posts

Herr Chang

Äntligen... det var på tiden!

Det framgår dock inte riktigt om en sambo kan vara intygsgivare?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Du som är folkbokförd i Sverige och har fyllt 13 år kan ansöka om ett idkort

hos Skatteverket. Du behöver inte vara svensk medborgare.

Det kostar 400 kronor att ansöka om kortet.

Om du är under 18 år måste du ha din vårdnadshavares medgivande för

att få ansöka om kortet. Om du har två vårdnadshavare måste du ha

bägges medgivande.

För att ansöka måste du besöka något av våra kontor personligen. Du kan

inte ansöka via ombud, telefon, e-post, fax eller vanligt brev. Vid besöket

ska du ha med dig kvittot på att du har betalat ansökningsavgiften.

Du som är under 18 år måste ha minst en vårdnadshavare med dig vid

besöket.

På vårt kontor fyller du i vår blankett för ansökan om id-kort. Fyll i ditt

namn, ditt personnummer och dina kontaktuppgifter och skriv under

blanketten. Vi kontrollerar dina personuppgifter i våra register. Du behöver

därför inte ha med dig något personbevis.

På vårt kontor måste du också bevisa att du är den du är. Det kan du göra

på två olika sätt:

• genom att visa en giltig och godkänd id-handling

eller

• genom att ha med dig en intygsgivare.

En intygsgivare är en person som känner dig väl och kan lämna en försäkran

på ansökningsblanketten om att du är den du är. Intygsgivaren

måste ha fyllt 18 år och legitimera sig med en godkänd id-handling.

Intygsgivaren kan vara till exempel din make/maka, din förälder, din

bror/syster eller ditt vuxna barn. Även en arbetsgivare kan i vissa fall

vara intygsgivare.

På vårt kontor kontrollerar vi också din längd och tar det fotografi som

ska finnas på kortet. Ta därför inte med dig något fotografi.

Id-kortet är normalt färdigt cirka två veckor efter ansökan. När det är

klart får du ett så kallat aviseringsbrev till din bostad om att du kan

hämta kortet på kontoret där du ansökte om det.

Du måste hämta kortet personligen. Vi skickar det inte per post, med

bud eller på annat sätt. Du måste visa ditt aviseringsbrev när du hämtar

kortet.

Läs vidare här: http://www.skattever...2080003334.html

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Äntligen... det var på tiden!

Det kan man ju lätt säga!  ;)

Quote

Ansökningsavgift För att ansöka om id‑kort måste du betala 400 kronor i förskott. Det är en ansökningsavgift för prövning av din ansökan,

som du inte får tillbaks om du inte uppfyller kraven för att vi ska utfärda id‑kort.

 

Så där!  :crazy:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var med tösen igår(mån 1/6) och skulle fixa ID-kort, men det var så j...a mycket folk...4hrs väntetid så det fick bli idag helt enkelt. Idag var väntetiden bara 2hrs och då var vi där 30min innan dom öppnar...det finns ett uppdämt behov som skatteverket har missbedömt. Här på skatteverket GBG finns det 3 stationer som hade möjlighet att ta kort, namnteckning osv, så var beredda på att det kommer att ta tid, även handläggning kommer att ta längre tid än vad skatteverket lovat, upp till 3-4veckor mot utlovade 2v enligt en handläggare.

Jag som sambo kunde iallafall skriva på som intygsgivare så vi får väl hoppas att det går vägen.

//Kingling

Om människor som inte förstår varandra åtminstone förstår att de inte förstår varandra, då förstår de varandra bättre än när de -utan att förstå varann’- inte ens förstår att de inte förstår varandra…..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi var till SKV i Uppsala idag, ingen kö alls men de sa att det inte gick att vara sambo som intygsgivare, men jag fick upplysa dom att det stod så på internet, dom kollade och då gick det bra.

Jag tycker nästan lite synd om dom på SKV, de har bara fått en dags utbildning och har inte rätt information och en utrustning som inte är så bra.

De sa att det skulle ta 2-3 veckor, vi får se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hörde på nyheterna i morse att det är 10 dagars(!) väntetid för att huvudtaget få komma och söka ID-kort i Stockholm.

Tack och lov, i och med att jag är kund i banken, så fixade Nordea ID-kort till min sambo när hon kom hit i Mars. Passfoto, personbevis och jag intygade hennes identitet som sambo, inga problem alls, hon hade sitt kort på 2 veckor.  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej!

Då har man hunnit ansöka om ID-kort och fått besked om att ansökan måste kompletteras annars kommer den avslås.

Anledning till att den ska kompletteras är att de ej kan acceptera mitt och min flickväns samboförhållande då vi endast varit folkbokförda på samma adress sedan sedan två månader tillbaka (den dagen hon kom hit på sitt uppehållstillstånd). Jag är helt flyförbannad sedan jag läst brevet jag fattar inte hur handläggarna kan vara så urbota korkade. Jag trodde meningen med att låta skatteverket ta hand om utgivning av ID-kort just var för att underlätta ansökningen för nyligen invandrade personer, nu känns det som att vi är tillbaka på samma ruta igen.

Innan vi ansökte om ID-kort så var jag inne på kontoret för att höra vilka krav de ställde på mig som intygsgivare i det fall jag är sambo. Fick höra att det inte ska vara några problem alls, ingenting som måste registreras i förväg eller så... bor man tillsammans så är man helt enkelt sambo! Betalade in ansökningsavgiften och var där två dagar senare, ansökningen gick bra om än jäkligt långsamt (den stackars handläggaren kunde ingenting om betjäningssystemet som skulle användas vid ansökan). Två veckor senare kom då brevet där de inte godtar mig som intygsgivare! Har även undersökt deras hemsida igen och ser att man nu lagt till exempel på intygsgivare som inte godkänns, "nybliven sambo", känns ju rimligt att de kan gå in och göra sådana ändringar i efterhand och att de ska omfatta oss när det ställdes andra krav då vi lämnade in ansökan.

Min sista utväg är att återigen besöka skatteverket och ta med mig min flickväns beslut för uppehållstillstånd. I vilket det tydligt framgår att migrationsverket valt att bevilja uppehållstillstånd baserat på att vi känner varandra sedan 2004, anser ha ett stadigt förhållande sedan 2005 och förlovat oss i närvaro med min flickväns familj 2006. Inga av dessa uppgifter har kunnat visas vara orimliga av migrationsverket. Vi har varit förlovade i 3 år för i helsike! Om inte skatteverket kan köpa det så vet jag inte längre hur vi ska göra för att min flickvän ska få ett svenskt ID-kort.

Min flickvän som äntligen hoppats kunna öppna ett bankkonto, ansöka om övningskörningstillstånd, stå som medsökande på det bolån vi ska ta samt kunna hämta ut rekommenderade postförsändelser. Inget av detta lär ju gå utan ett ID-kort.

Förslag mottages tacksamt, eller om någon känner till en bank där man fortfarande utfärdar ID-kort till nya kunder som inte kan styrka sin identitet med ett svenskt ID-kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena ..har du testat din bank ?

                                      mvh Repe  :wai:

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Har Skandiabanken som jag inte tror utfärdar några ID-kort.

Även kund i Swedbank men där skriver de klart och tydligt att man måste vara kund sedan innan för att ID-kort ska utfärdas.

När man äntligen var klar med migränverkets 6 månader långa väntetid så visar det sig att vi fortfarande har 10 månaders väntetid kvar hos skatteverket innan min flickvän kan leva ett liv i Sverige på samma villkor som alla andra som är folkbokförda i Sverige. Pengar som hon hinner tjäna under denna tid får hon väl stoppa i madrassen, och skatteverket får väl finna det som en rimlig förklaring till varför hon kommer med en plastpåse med pengar för insättning den dagen hon unnas möjligheten att öppna ett bankkonto.

Hoppas jag hittar en lösning eller att skatteverket ger med sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vi lämnade SEB i våras för att de inte kunde utfärda ID-kort till min fru.

Det gick bra att få bankkonto och VISA-kort till henne - men inte ID

(fast det ju behövs för att använda VISA-kortet fullt ut)

I Handelsbanken var det inga problem.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Ang. sambo som intygsgivare för nya id-kort hos Skatteverket:

Skatteverket godkänner inte ett nublivet samboförhållande utan sambona måste ha varit folkbokförda på samma adress under minst ett år för att kunna vara intygsgivare för id-kort.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ang. sambo som intygsgivare för nya id-kort hos Skatteverket:

Skatteverket godkänner inte ett nublivet samboförhållande utan sambona måste ha varit folkbokförda på samma adress under minst ett år för att kunna vara intygsgivare för id-kort.

Mvh Thaikonsult

Den dagen vi ansökte om ID-kort hade dessa riktlinjer inte antagits ännu. Vi blev tydligt informerade av skatteverket att det inte skulle vara något problem med att ha mig som intygsgivare.

Har pratat med handläggaren men det finns inget som kan få henne att vika sig, hon kan inte heller tillgodoräkna samboförhållanden som pågått utanför nordens gränser. Inte heller går det att hänvisa till det beslut migrationsverket tagit där det tydligt framgår att vi haft ett stadigt förhållande sedan 5 år tillbaka.

Blir en JO-anmälan och överklagan till länsrätten så fort vi får det slutgiltiga beslutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Quote

Blir en JO-anmälan och överklagan till länsrätten så fort vi får det slutgiltiga beslutet.

Tja. Det är bra kör på ..  mvh ..

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Underlig regel det med att intygsgivaren måste varit folkbokförd i Norden med den sökande i minst ett år, hur det än är så kanske det går att överleva utan idkort för en som lever med tex en svensk.

Men frågan är hur tex flyktingpar gör, då båda kommer från ett icke nordiskt land, det måste ju bli riktigt besvärligt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Har man fått:

1.Sin identitet fastställd av migrationsverket

2.Uppehållstillstånd beviljat av migrationsverket.

3.Blivit mantalsskriven i Sverige.(= kan beställa personbevis)

4.Innehavare av ett giltigt utlänskt pass som stämmer enl punkt 1.

.. så borde man kunna få ett id-kort utfärdat av ngn myndighet i sverige tycker man...

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tja.

Har man fått:

1.Sin identitet fastställd av migrationsverket

2.Uppehållstillstånd beviljat av migrationsverket.

3.Blivit mantalsskriven i Sverige.(= kan beställa personbevis)

4.Innehavare av ett giltigt utlänskt pass som stämmer enl punkt 1.

.. så borde man kunna få ett id-kort utfärdat av ngn myndighet i sverige tycker man...

mvh

Med sundt förnuft så verkar det ju självklart, men myndigheterna bevisar ju gång på gång sin avsaknad av denna egenskap.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Tja.

Har man fått:

1.Sin identitet fastställd av migrationsverket

2.Uppehållstillstånd beviljat av migrationsverket.

3.Blivit mantalsskriven i Sverige.(= kan beställa personbevis)

4.Innehavare av ett giltigt utlänskt pass som stämmer enl punkt 1.

.. så borde man kunna få ett id-kort utfärdat av ngn myndighet i sverige tycker man...

mvh

... och ett thailändsk pass accepteras inte  -  i ID-korts-sammanhang

- någon måste intyga. Då kan man tycka vad man vill.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det är 6 mån som gäller för samboförhållade, fick pappren igår från

skatteverket.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Sambo är man i regel efter 6 månaders sammanboende och hushållsgemenskap.

Som intygsgivare för id-kort godkänns inte nyblivna sambos utan man ska ha varit sambo under minst ett år för att få vara intygsgivare. Samma tidsgräns gäller om man vill använda sin arbetsgivare som intygsgivare. Man ska ha varit anställd på företaget under minst ett år.

Som alltid när det gäller nya regler, råder en osäkerhet från myndighetens sida gällande den praktiska tillämpningen. De olika enheterna inom Skatteverket kommer säkert att tillämpa den nya id-regeln på olika sätt utifrån den den egna chefens tolkning. Någon riktig ordning blir det först när förvaltningsdomstolen prövat frågan och fått till ett vägledande beslut.

Det nya regelverket om id-kort via Skatteverket kom till för att underlätta för invandrade personer att få ett id-kort. Om nu Skatteverket delvis stryper möjligheten till ett id-kort för en del personer på grund av övernitiska begränsningar i intygsrätten, kommer säkert förvaltningsdomstolarna att rätta till så småningom.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

kingsofthailand

Men thaikonsult, nu fattar jag inte riktigt vad du menar är det 6 mnader eller 1 år som gäller?

Min tjej fick avslag för hon har bara varit här 2 månader men jag ringde skatteverket och dom sa att vi skulle göra en ny ansökan när vi bott tillsammans 6 månader.

Sen sa hon på skatteverket också att jag skulle skicka brevet med att ansökan avslagits tillbaka till dom som betalar dom tillbaka ansökningsavgiften eftersom dom erkänner att det är dom som har gjort fel.

Alla som gjort ansökningar i juni och fått avslag pga detta med samboförhållande får pengarna tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Som jag påpekade tidigare är regelverket så nytt ännu så Skatteverket har inte fått ordning på några enhetliga regler för hela landet.

Man ska ha varit sambos i ett år enligt nuvarande luddiga regler för att få vara intygsgivare vid ansökan om id-kort. Sedan tillämpar vissa enheter inom verket en sex månaders regel och andra ingen regel alls. Det verkar vara upp till handläggarens eller enhetschefens egen bedömning vilken regel som ska tillämpas.

Sedan har Skatteverket fått för sig att sammanboende utanför norden inte kan räknas in vid bedömningen av en samborelation. Konstigt men sant.

Vi får se vad Riksskatteverket kommer fram till när de svarar på tolkningen av detta regelverk.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Enligt Lennart Norberg på RSV gäller följande för sambos som intygsgivare vid ansökan om ID-kort.

En sambo kan vara intygsgivare om samboparet har samma folkbokföringsadress och har varit sambo med ett gemensamt hushåll i minst sex månader.

Det är den faktiska tiden för sammanboendet i Sverige som ska räknas och att man själva anser sig som sambor, har haft och fortfarande har samma adress och gemensamt hushåll samt att sökanden är folkbokförd vid ansökningstillfället. Framgår inte uppgiften om gemensam adress i minst sex månader av Skatteverkets folkbokföringsregister, måste denna uppgift styrkas på annat sätt. Detta kan ske t ex genom handlingar från arbetsgivare som visar att man uppgett den aktuella adressen. Har paret sammanlevt före beslut om uppehållstillstånd kan detta kanske framgå av handlingar/beslut från Migrationsverket.

För att räknas som sambo enligt gällande praxis ska man ha haft ett gemansamt hushåll och sammabott på en gemansam adress under en tid av minst sex månader.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...