Jump to content
IGNORERAD

Bargirls


Markus1231

Recommended Posts

Guest Atom

Quote

När man är klar, och duktig, så kan man köpa sig en symaskin och ta beställningsjobb från

firman som utbildade en. Om man är ihärdig och får jobb jämt kan man då tjäna 500 baht per dag.

Dvs ca 13000 baht per månad. På den lönen går det ju att hanka sig fram men även då kan

man glömma att ge sina barn hjälp till vettig skolgång eller fritid.

Är man lyckligt lottad och har fått gå ut 9:an, och är under 25, så kan man söka jobb på fabrik.

Med övertidsersättning tjänar man då kanske 10 000 baht per månad. Samma sak där alltså.

Glöm ett vettigt liv om du är ensam försörjare och har nära familj som är beroende av dig.

Det är inte för att tjejer är lata och lättvindiga som de säljer sig.

Det är för att de inte har några vettiga alternativ.

Och vems fel är det?

Som Atom är inne på så är det naturligtvis samhället som ska kritiseras.

I Thailands fall får man ju då fråga sig varför man inte inför ett socialt välfärdssystem?

Vad tror ni?

Tjena noBuzz,

Ett bra inlagg. Det forsta regeringen maste gora ar att se till att fadrer, oavsett om de ar gifta eller inte och oavsett om de bor med barnet eller inte, blir betalningsansvariga for sina barn. Det ar givetvis svart i ett land som Thailand dar sa manga star utanfor den "vita sektorn" men det gar sjalvklart att ordna om viljan finns. Tva fabriksarbetarloner lever man ju trots allt helt OK pa aven om det knappast blir nagon lyx. Thailand har ocksa hamnat i en social tankevurpa dar ungdomar, las tjejer, antas och uppmanas att inte ha sex innan aktenskapet och dar oskyldiga tonarsforalskelser tvingas bli giftemal for att inte framforallt tjejens foraldrar ska lose face. Bor man pa landet och har gift sig nar man ar 17 sa faller det sig kanske naturligt att skaffa barn men da far snubben kalla fotter och drar. Ingen klandrar honom for det for det vet man ju att "killar vill k-a runt lite nar de ar unga". Varfor skulle de da nodvandigtvis giftas sig for da kan man fraga sig, om alla anda visste vad som skulle handa? Maipenrai, luuk yoo gab yaaj.

Hundratusentals unga tjejer far darmed betala, ofta livet ut, for en olycklig kombination av ett samhalle som gar fran jordbrukarsamhalle till industrisamhalle kopplat med en ovilja att forandra gamla trangsynta synsatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    24

  • ban99arne

    10

  • Avregistrerad clion

    9

  • Herr Chang

    8

Mest aktiva i denna tråd

Guest Napho

Quote

... dar oskyldiga tonarsforalskelser .

Jag tror inte ungdomarna är så oskyldiga. De bor ofta hos sina farföräldrar eller morföräldrar som inte kan eller inte orkar fostra dem för 5 öre. Föräldrarna jobbar i Bangkok eller någon annan stans.

Ofta ar det så att morsan skickar pengar eller har en farang som betalar. Varför skall då thaibarnet bry sig om att plugga ? Det finns ju inga jobb att få !

Slagsmål, fylla, knark, föräktenskapliga samlag m.m. är vardag idag på många platser här i Isaan.

Ungdomarna vet mycket väl vad de ger sig in på och många av flickorna är gravida redan innan giftermålet.

Alla dessa så kallade "resorts" som växer upp som svampar i jorden är ett klart tecken på vad som är på gång.

Jag tror att de äldre thailändarna har gett upp och inte bryr sig längre. Det är ju ett klart faktum att flickorna som jobbar i Pattaya tjänar mycket pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Atomen :)

Quote

Hundratusentals unga tjejer far darmed betala, ofta livet ut, for en olycklig kombination av ett samhalle

som gar fran jordbrukarsamhalle till industrisamhalle kopplat med en ovilja att forandra gamla trangsynta

synsatt.

Jajamen.

Lägg till lite religiösa aspekter om flera liv, ödesacceptans (tidigare liv) och uppfattningen att

man står försvarslös inför "skaparens" avsikter.

Och lite andra kulturella(?) aspekter såsom "face" och materiell välfärd som framgångsfaktor etc.

Frågan är om inte problemet är fundamentalare och mer omfattande än att "bara" vara socialekonomiskt rotat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog trots allt att di e lite lata, gillar smink och pippa lärare.

Torsken Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

Frågan är om inte problemet är fundamentalare och mer omfattande än att "bara" vara socialekonomiskt rotat?

Finns det något mer fundamentalt än att klara livhanken på bästa sätt ?

Kanske att bidra med något litet ?

Jag minns en tjej i min hustrus hemby i sista stadiet av AIDS. Hon fick en påse med svenska höstkantareller av oss som hon kokte soppa av. Det var det sista hon åt innan hon dog !

Men hon log och tyckte det var det bästa hon någonsin ätit !

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Absolut! Förr kunde du som tjej få jobb i fabrik även om du saknade utbildning och var 25år.

Idag krävs oftast motsvarande utgången 9:e klass (Måå 3) för att få jobb i fabrik.

Förr räckte det med motsvarande 6:an (Påå 6), eller att man kände någon som redan jobbade

i fabriken och som rekommenderade en, så kunde man få jobb. Idag är det betydligt svårare

om man bara har 4-5 års skolgång. Är man dessutom 30 eller mer så kan man bara glömma fabrik.

Detsamma gäller alla jobb på 7-11, Lotus, Big-C etc etc. Alternativen är i princip

städjobb på hotell, husa i BKK, sömmerska i ngn förort i BKK eller jobb inom "nöjesindustrin".

På de flesta av dessa alternativ överlever man själv knappt men det är allt. Pengar över till att

skicka till familj eller barns skolgång etc är också bara att glömma. Så har man försörjningsplikt

så är dessa alternativ allt annat än bra.

Som outbildad kan man t.ex lära sig sömmad mot ersättning hos någon firma.

Då jobbar man 8-21 (ibland 23) 6 dagar i veckan och får 100 baht per dag.

Man bor ihop med kompisar och delar hyra och betalar kanske 750 baht själv per månad

om man är 4 som delar på ett rum. Äta 2 gånger per dag kostar ca 60 baht per dag i bästa

fall. Det säger sig självt att man inte klarar sig på den inkomsten.

När man är klar, och duktig, så kan man köpa sig en symaskin och ta beställningsjobb från

firman som utbildade en. Om man är ihärdig och får jobb jämt kan man då tjäna 500 baht per dag.

Dvs ca 13000 baht per månad. På den lönen går det ju att hanka sig fram men även då kan

man glömma att ge sina barn hjälp till vettig skolgång eller fritid.

Är man lyckligt lottad och har fått gå ut 9:an, och är under 25, så kan man söka jobb på fabrik.

Med övertidsersättning tjänar man då kanske 10 000 baht per månad. Samma sak där alltså.

Glöm ett vettigt liv om du är ensam försörjare och har nära familj som är beroende av dig.

Om du kommer från landet och är outbildad så har du i princip 3 alternativ.

1: Stanna kvar på landet och leta sork, fisk och grodor på dagarna.

2: Jobba Bangkok, glöm familjen och inse att detta är din olyckliga lott det här livet.

3: Jobba bar och hoppas på farang. Drömmen kan slå in och gör det ju ofta för andra.

Mot den bakgrunden är det inte så konstigt alls att så många tjejer väljer barlivet.

Thailand är socialt väldigt segregerat och kommer man inte från en familj med visst etablerat

välstånd, om än ett relativt sådant, så står man oftast ensam.

I det läget är det väldigt enkelt att tycka att andras fördomar om en eventuell försäljning av den

egna kroppen väger väldigt väldigt lätt. Att tänka och tycka är ju gratis och det kan alla göra.

Och så länge tyckarna inte hjälper den utsatta tjejen så tycker hon nog att de kan ta sina åsikter

och stoppa dem någonstans. :)

Därför tycker också jag att den dåliga bilden av thailändskor i utlandet till lika stor del beror på

de som säljer sig, som de som inte säljer sig och inte hjälper till.

Det är inte för att tjejer är lata och lättvindiga som de säljer sig.

Det är för att de inte har några vettiga alternativ.

Och vems fel är det?

Som Atom är inne på så är det naturligtvis samhället som ska kritiseras.

I Thailands fall får man ju då fråga sig varför man inte inför ett socialt välfärdssystem?

Vad tror ni?

Intressant och informativt inlägg Bussen! Huruvida uppifterna i det stämmer har jag ingen aning om

men får väl lita på dig. Politik har aldrig varit min kopp te. Vare sig inrikes eller utrikes. En svensk

artist(...åhh nej, nu kommer det igen) som iof sig inte fått ngn plats i min ganska digra skivsamling sa

en gång i en intervju en fras som sedan etsat sig fast i mitt minne och alltid dyker upp när jag ser eller

hör hennes namn. "Orsaken till att vi är så rika är att dem är så fattiga". Ungefär. Förvisso en åsikt

som säkert uttryckts av många både före och efter hon gjorde det. Men frågan är, gagnar det dem som

redan är välbeställda i samhället att lilla Noi i fabriken eller i fiskebyn t ex får det bättre(Har själv inga

som helst problem med att förstå att hon kanske hellre drar till den sk nöjesindustrin med tanke på de

korvören hon får ihop i fabriken t ex.) Den som har vill ha mer och skulle verkligen den rikare delen av

befolkningen gynnas av att de som har det sämre får ta del av ett ev socialt välfärdssystem? Vart vill

jag komma? Hmm...ingen aning egentligen men kanske att i ett samhälle där devisen att sko sig själv

och sina nära snarare varit regel än undantag(rätta mig om jag har fel) så skulle det kanske i så fall

vara ett nytt sätt att tänka...

Ok, ridå ner :bag:

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Tjena Atomen :)

 

Jajamen.

Lägg till lite religiösa aspekter om flera liv, ödesacceptans (tidigare liv) och uppfattningen att

man står försvarslös inför "skaparens" avsikter.

Och lite andra kulturella(?) aspekter såsom "face" och materiell välfärd som framgångsfaktor etc.

Frågan är om inte problemet är fundamentalare och mer omfattande än att "bara" vara socialekonomiskt rotat?

Just det noBuzz. Jag må tilltalas delvis av tanken med karma. Att om jag gör något bra så får jag tillbaka det senare på ett helt oväntat sätt. Gör någon något dåligt mot mig kan jag då trösta mig med (och inbilla mig) att då får denna person tillbaka med ränta vid ett senare tillfälle.

Men tanken på att människor som lever i usla förhållanden accepterar detta pga att de skulle gjort något dåligt i tidigare liv köper jag inte. En filosofi som bara gynnar de vid makten.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...