Jump to content
Captain Morgan

Det var bättre förr!

Recommended Posts

Kenneth4618
11 minuter sedan, skrev B747:

Hur ska du förvalta dina miljoner???

Får bli i madrassen som vanligt 😉

• Haha 2

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

B747
Precis nyss, skrev Kenneth4618:

Får bli i madrassen som vanligt 😉

😀Du får gärna dela med dig......

• Skål 1
  • Haha 1

Surin P3

Nästan ingenting var bättre förr. 

• Ge karma 4

Jive
54 minuter sedan, skrev spooncreek:

Fick jag bestämma, skulle man ha eget ansvar för sitt pensionssparande, tycker inte det ska vara statens ansvar. Men visst kan det vara så, givet att staten ju har en rätt stor del av ansvaret, att de kunde skött avkastningen bättre.

Sen är varje så kallad fattigpensionär en för mycket, så ska det heller givetvis inte vara. Men igen, statlig pension eller inte, de flesta svenska pensionärer verkar ha det rätt bra ekonomiskt,

Inte så illa för ett land "i fritt fall" .😉

Jag tycker du gör fel när du blandar ihop det nuvarande "fria fallet" med många pensionärers goda ekonomi.

Det fria fallet började på allvar för 15-20 år sedan och då hade de nu välmående pensionärerna redan haft många år på sig att bygga upp sin ekonomi.

Det finns ju en viss tröghet i att bygga upp en god ekonomi och resultatet av att bygga denna ekonomi i en tid av "fritt fall" ser vi nog först senare.

Jag tycker dock att pensionerna fortfarande ska skötas av staten med kompetent folk, men med en betydligt större transparens än idag och redovisas på ett sätt som alla har lätt att förstå och följa.

Edited by Jive
  • Ge karma 8
  • Fint 1

Jive
1 timme sedan, skrev Surin P3:

Jag är inte säker, men jag tror att man lärde sig mer i skolan förr.

• Ge karma 3
  • Fint 1

spooncreek
1 hour ago, Jive said:

Jag tycker du gör fel när du blandar ihop det nuvarande "fria fallet" med många pensionärers goda ekonomi.

Det fria fallet började på allvar för 15-20 år sedan och då hade de nu välmående pensionärerna redan haft många år på sig att bygga upp sin ekonomi.

Det finns ju en viss tröghet i att bygga upp en god ekonomi och resultatet av att bygga denna ekonomi i en tid av "fritt fall" ser vi nog först senare.

Jag tycker dock att pensionerna fortfarande ska skötas av staten med kompetent folk, men med en betydligt större transparens än idag och redovisas på ett sätt som alla har lätt att förstå och följa.

Min referens till det "fria fallet" handlar inte främst om det statliga pensionssystemet, utan baserar sig på det faktum at de flesta svenskar inte har en ekonomi i fritt fall, vare sig de är yrkesarbetande eller pensionärer. Och från de arbetsföra bekanta jag kan se i min bekantskapskrets, i princip oavsett yrke, så verkar det som de allra flesta har det rätt bra, och ser ut att också komma att ha en bra ålderdom. Lyckan av att vara svensk. Det är min poäng i detta inlägg och de tidigare.

Edited by spooncreek
  • Ge karma 7

Kötthandlarn

Det var mindre skatt på spriten i Sverige förr.........:giggle:

• Ge karma 1

Jive
16 minuter sedan, skrev spooncreek:

Min referens till det "fria fallet" handlar inte främst om det statliga pensionssystemet, utan baserar sig på det faktum at de flesta svenskar inte har en ekonomi i fritt fall, vare sig de är yrkesarbetande eller pensionärer. Och från de arbetsföra bekanta jag kan se i min bekantskapskrets, i princip oavsett yrke, så verkar det som de allra flesta har det rätt bra, och ser ut att också komma att ha en bra ålderdom. Lyckan av att vara svensk. Det är min poäng i detta inlägg och de tidigare.

Nu närmar vi oss ett förbjudet ämne här på MPR, så det är bäst att dra streck här, även om det skulle vara intressant att fortsätta.

Fredman

En del saker blir bättre och andra sämre och det skiljer mycket beroende på vem man frågar. Man undrar om man om 20-30 år kommer att referera till nuet som den gamla goda tiden?

Ingen har sammanfattat det som Michael B Tretow. 

• Ge karma 4

spooncreek
28 minutes ago, Tommy said:

Men är det inte lite trist att svenskar och andra, som jobbat hela livet i Sverige får en pension som ligger under EUs gräns för fattigdom?

"Enligt en rapport från Pensionsmyndigheten är det ensamstående, äldre kvinnor över 65 som löper störst risk att hamna under gränsen.

Siffror från 2017 visar att 15,2 procent av kvinnorna lever under inkomstgränsen. För männen är siffran 9 procent.", Det blir väl ca 12% av våra äldre?

Från https://www.expressen.se/dinapengar/pension/jobbat-ett-helt-liv-har-inte-rad-att-kopa-klader/

Att svenska pensionärer får de lägsta pensionerna i Skandinavien, är också trist, de har ju betalat en massa skatt och trott på löften om en hyfsad pension.

Jag kan bara gratulera dina bekanta, som har det bra!

MVH

Repetition är kunskapens moder sägs det. Jag har inte en enda gång i denna debatt motsagt det faktum att Sverige har fattigpensionärer, och har sagt att varenda fattigpensionär är en för mycket. Ändå får jag denna typ av respons från dig och andra. Märkligt.

Edited by spooncreek
  • Ge karma 1

Kenneth4618

Sedan har vi ju några småsaker som skola, vård, omsorg, brottsligheten med mera som spökar lite. 😉

Edited by Kenneth4618
  • Ge karma 4
  • Fint 1
  • Haha 1

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev Surin P3:

Men förr så bodde du i Sverige 😬

• Haha 5

Tommy
2 timmar sedan, skrev spooncreek:

Repetition är kunskapens moder sägs det. Jag har inte en enda gång i denna debatt motsagt det faktum att Sverige har fattigpensionärer, och har sagt att varenda fattigpensionär är en för mycket. Ändå får jag denna typ av respons från dig och andra. Märkligt.

På vilket sätt var mitt inlägg nedsättande eller ens ett angrepp på nåt du skrivit?

Ställde ju bara en liten fråga, som du inte direkt svarade på:

" Men är det inte lite trist att svenskar och andra, som jobbat hela livet i Sverige får en pension som ligger under EUs gräns för fattigdom?"

Jag tycker det är trist, och ja, håller med dej om att varje fattigpensionär är en för mycket.

MVH

• Ge karma 6
  • Fint 1
  • Haha 1

Benriach
On 2019-09-08 at 19:17, skrev Tallviking:

Sverige var inte fyllt av bittergubbar och ”Svärjevänner” förr. Det var fullt med sossar istället :-)

Som Per-Albin Hansson: "Sverige åt svenskarna, svenskarna åt Sverige"... 

• Ge karma 5
  • Fint 1
  • Gilla 1