Jump to content
Captain Morgan

Det var bättre förr!

Recommended Posts

Kenneth4618
45 minuter sedan, skrev Soengsang:

Om 25år kommer folk också att sitta och säga, ”det var bättre förr”

Inte jag 😉

• Downvote 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

audirs2
Precis nyss, skrev Kenneth4618:

Inte jag 😉

Nä då ligger vi å surrar med maskarna! Lika bra å börja bli kompis med redan nu!:lipa:

judazzz
8 hours ago, Soengsang said:

Om 25år kommer folk också att sitta och säga, ”det var bättre förr”

Bättre igår. Klippning 100 baht

20190907_163336.jpg

• Ge karma 2
  • Fint 1

bambam
4 timmar sedan, skrev spooncreek:

Jag tänker inte motsäga det faktum att det finns så kallade fattigpensionärer, inte alls. Men, väldigt många pensionärer  har det trots allt väldigt bra, jag umgås med flera tex här i Sin City och har rätt många andra pensionärsbekanta som lever ett välförtjänt gott liv i Sverige på heltid eller deltid, där ofta Spanien eller Portugal utgör andra halvan. 

De allra flesta svenskar  i aktiv arbetsför ålder som jag känner har det också rätt bra eller till och med riktigt bra ekonomiskt. Tex har de råd, om de vill, att spendera 1-4 månader utomlands årligen på intjänade pengar. Yrkesmässigt innefattar detta alltifrån industriarbetare till chefstjänstemän och egna företagare.  Väl bekomme dem alla.  De flesta gnäller dessutom inte så mycket som den genomsnittlige aktive MPR-medlemmen (som nog i väldigt många fall hör till dem som har det rätt bra). 

Hur många av dom där med pension innefattas av det gamla systemet ? tror inte det blir samma" fest"för dom i nya systemet.

• Ge karma 8

spooncreek
1 minute ago, bambam said:

Hur många av dom där med pension innefattas av det gamla systemet ? tror inte det blir samma" fest"för dom i nya systemet.

Inte den blekaste aning. Om du har det kan du väl berätta. De allra flesta, då som nu , har nog sparat pengar utanför det statliga pensionssystemet, på ett eller annat sätt. De som är arbetsföra idag, som jag ju också berättade om, kommer nog att ha goda chanser att få en  ekonomiskt bra ålderdom. Måhända dock mer på grund av egen försorg än samhällets, men trots allt på grund av det fortsatt går rätt bra att tjäna pengar i Sverige såväl på jobb som investeringar.

• Ge karma 1

Esspe
10 timmar sedan, skrev bambam:

Egen försorg var ordet, nu ska vi inte göra politik av detta men tycker nog att staten borde kunna göra mycket bättre av dom pengarna som kommer in i systemet och därmed kunna ge en pension som man kan leva på.

Har själv sett till att ha egna pengar utöver det som pensionen kommer att ge men det är tyvärr inte alla som har dom förutsättningarna .

Ska man leva bra på sin pension är det ett måste att ha sparat eget kapital eller en maffig tjänstepension. Det hänger dock oftast ihop. Att folk ska få 70% av sin lön i pension undrar jag hur många som klarar. Många börjar ju inte titta på sin pension förrän dom kommer närmare 60 och då är det för sent. Hade man i stället bundet sin inbetalning till sin pension hade det nog blivit ett större intresse av att hålla koll på det tidigare och då också kunna göra något åt det. Att det blir viktigare och viktigare att ha eget pensionsspar råder det ingen tvekan om. Är nog bara en tidsfråga innan systemet försämras ytterligare men jag hoppas för dom yngres skull att jag har fel.

• Ge karma 5

Sakhon
14 timmar sedan, skrev bambam:

Egen försorg var ordet, nu ska vi inte göra politik av detta men tycker nog att staten borde kunna göra mycket bättre av dom pengarna som kommer in i systemet och därmed kunna ge en pension som man kan leva på.

Har själv sett till att ha egna pengar utöver det som pensionen kommer att ge men det är tyvärr inte alla som har dom förutsättningarna .

Hehe, den var lite kul.

Det ÄR ju politik, det är ju de bedrägliga politikerna som under tre, fyra decennier som ställt till hur vi har det nu.

Eller trodde du att det var nån ondskefull naturkraft som drabbat oss? 😀

I övrigt håller jag med ditt inlägg.

• Ge karma 1
  • Fint 1

John Khonken

När man lanserade systemet . Var det inte så att man skulle få ca 80% från sitt arbete och 10 % från TGL. Alltså 90% av lönen. Nu får man vara glad för hälften. Alla som trodde på våra förtroendevalda har nog inte sparat några större pengar. Låg och meddelklassen kommer troligtvis få det ganska tait. Felet som man borde tänkt på. Inte sossarna. men andra . Hade varit bättre med lägre skatt( eller ingen skatt alls. för skatt har betalats en gång)  för pensionärerna istället för bidrag.

• Ge karma 3

spooncreek
19 hours ago, bambam said:

Fick jag bestämma, skulle man ha eget ansvar för sitt pensionssparande, tycker inte det ska vara statens ansvar. Men visst kan det vara så, givet att staten ju har en rätt stor del av ansvaret, att de kunde skött avkastningen bättre.

Sen är varje så kallad fattigpensionär en för mycket, så ska det heller givetvis inte vara. Men igen, statlig pension eller inte, de flesta svenska pensionärer verkar ha det rätt bra ekonomiskt,

Inte så illa för ett land "i fritt fall" .😉

• Ge karma 2

Kenneth4618

Här. kommer lite goda nyheter också för oss pensionärer👍

2020 sänks skatten för pensionärer och som grädde på moset tas värnskatten bort också................ Bra jobbat Maggan 🙏

• Ge karma 1
  • Haha 2

B747

Mitt stånd och min hårväxt var bättre förr om jag skall vara ärlig.😀

Här finns det gubbar i min ålder som försöker lura mig att dom fortfarande är 25.

Kan bara skratta...

• Fint 1
  • Haha 3

B747
5 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Här. kommer lite goda nyheter också för oss pensionärer👍

2020 sänks skatten för pensionärer och som grädde på moset tas värnskatten bort också................ Bra jobbat Maggan 🙏

Hur ska du förvalta dina miljoner???