Jump to content
IGNORERAD

Ska thaibarnen med till Sverige?


Avregistrerad clion

Recommended Posts

Clion..

Ursäkta om du tolkar det så, det var inte något påhopp mot dig..

Det var bara generellt, att det är lätt att anklaga alla andras barn och ta sitt eget i försvar..

Ps. ang. grillning i Slottskogen så är jag ute på jobb, så kan tyvärr inte närvara.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    16

  • pigge01

    6

  • Sangwal

    6

  • måne

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

LungAlahato

Ska inte ankaga styvsonens kompisar attallt gick inte som man tankt sig men for honom har kompisar  alltid kommit i forstahand efter det familjen och detsamma var det med flickvannen han satte kompisar fore aven dar. Men nu har han eget liv. Vi ska inte blanda ossi hans angelagenheter.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att barnen mår bäst av att växa upp med sin mamma! Det finns gott om osäkra ungdomar i byarna i Thailand som faller för limsniffning, alkohol och småbrottslighet. Det är mycket möjligt att barn som känner sig ensamma för att mamman är borta i Sverige har större risk för falla för dessa last.

Har barnet gott förhållande till pappan i Thailand är det dock inte så lätt att avgöra vilket som är bäst.

Att ha förhållande med en kvinna med barn innebär att man har förhållande till barnen också. Det innebär mycket jobb att vara föräldrer/styvförälder. Man måste hela tiden fråga hur det går och försöker hjälpa till så bra det går!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Klart att barnen mår bäst av att växa upp med sin mamma! 

Har barnet gott förhållande till pappan i Thailand är det dock inte så lätt att avgöra vilket som är bäst.

Bra där, svarten!  :great:

Jag har 2 "söner".

Den yngre (9år) vill och ska till svedala och bo med mig och tanten.

Den äldre (12år) vill och ska stanna hos pappan i Thailand!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Quote

Helt rätt Joints

Det är därför som den sociala kontrollen som uppstår på en mindre ort är så bra! Då syns det ganska snart för alla i omgivningen vem / vilka som ställer till bekymmer och då dessa är kända av alla får de snart ta konsekvenserna av det de gör!

Mvh

Magnus-Chumphae

Hej

Det här med den sociala kontrollen i en mindre by eller ort tror jag är väldigt bra.

Den innebär att man blir tvungen att tänka sig för innan man gör eller säger något som andra kan skada andra.

Den här kontrollen innebär bl.a att alla gemensamt uppfostrar och tillrättavisar alla byns barn.

Och att alla vet allt om alla, och alla är mer eller mindre beroende av varandra så man försöker undvika konflikter.

Man ser en trygghet i detta förhållande, till skillnad mot i stan där folk ser trygghet i att vara oberoende och anonyma.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

PlayTheGame

Min sambos son är 8 i år och planerna är att han skall komma hit ngn gång under 2010. Jag är lite orolig för hur han kommer att bli mottagen i skolan.

Eftersom han inte kan ngn engelska så blir det nog ganska svårt. Det måste ju vara en klar fördel om han kan vårt alfabet..

Vi bor på en ganska liten ort med ca 6500 invånare så det finns inga specialklasser. Hur fungerar det rent praktiskt när man skriver in honom i skolan?

Det funkar ju inte att bara tilldela honom en svensk klass, då förstår han ju ingenting!

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Hej PlayTheGame

Om ni är ute i så god tid kolla om det är möjligt till en rimlig kostnad att ge honom någon specialkurs när han bor i Thailand så han kan alfabetet samt helst lite Svenska med i de större städerna borde den möjligheten finnas.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Min sambos son är 8 i år och planerna är att han skall komma hit ngn gång under 2010. Jag är lite orolig för hur han kommer att bli mottagen i skolan.

Eftersom han inte kan ngn engelska så blir det nog ganska svårt. Det måste ju vara en klar fördel om han kan vårt alfabet..

Vi bor på en ganska liten ort med ca 6500 invånare så det finns inga specialklasser. Hur fungerar det rent praktiskt när man skriver in honom i skolan?

Det funkar ju inte att bara tilldela honom en svensk klass, då förstår han ju ingenting!

När min styvdotter, då 7 år, kom fick hon direkt börja i svenskspråkig sexårs verksamhet. Alltså var de ett år yngre än vad hon var.

Efter ett par månader pratade hon, mer eller mindre, flytande svenska.

Hon är nog inte mer språkbegåvad än genomsnittet. Oroa dig inte för grabben! Den du skall lägga krutet på är din sambo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Min sambos son är 8 i år och planerna är att han skall komma hit ngn gång under 2010. Jag är lite orolig för hur han kommer att bli mottagen i skolan.

Eftersom han inte kan ngn engelska så blir det nog ganska svårt. Det måste ju vara en klar fördel om han kan vårt alfabet..

Vi bor på en ganska liten ort med ca 6500 invånare så det finns inga specialklasser. Hur fungerar det rent praktiskt när man skriver in honom i skolan?

Det funkar ju inte att bara tilldela honom en svensk klass, då förstår han ju ingenting!

Det är bara att kontakta komunen och medela att han kommer!!

Dom är skyldig att fixa skolgång till honom.

Det är inga större problem dom lär sig kvikt och för snabbt kompisar.

Jag har Bob 11år här sedan 5 år  kom i mars 2004 och starta på dagis 4 m.

Sedan i första klass.

Svenska och Engelsks bra!!

Thailänska inte bra.  Mamma har svårt att lära honom!!

Hemspråk bra i första klass sedan sluta lärarinan.

Hennes man gick i pention och nu bor de i Thailand 6m. här 6m.

Komunen har inte fixat någon ny!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

När min styvdotter, då 7 år, kom fick hon direkt börja i svenskspråkig sexårs verksamhet. Alltså var de ett år yngre än vad hon var.

Efter ett par månader pratade hon, mer eller mindre, flytande svenska.

Hon är nog inte mer språkbegåvad än genomsnittet. Oroa dig inte för grabben! Den du skall lägga krutet på är din sambo.

Helt rätt satsa på din tjej!!

Hon får det svårast och blir snart från åkt av grabben!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja det är ju en fördel om det inte finns några andra(äldre) barn och en liten kommun.Men jag bor i Älvängen

som ligger i ale kommun 3mil från götet och grabben fick börja i en klass i nödinge 1mil där han blandades

med barn från mellanöstern.Sen är det bara 30minuters bussresa till götet med andra Thaiungdomar

som han snart lärde känna.Nu har han suttit i en lägenhet i tre veckor med andra Thai ungdomar har inte

gått till skolan sen Februari.(fick reda på genom skolan) så idag åkte han till sin pappa i Bangkok som ska

försöka fixa ett jobb till han.För dom kraven som ungdomar har med betyg mm här så hade han ingen framtid här

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Clion, hur försökte ni komma tillrätta med problemen efter det att de uppdagades??

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Prata. prata. Tjata Tjata.

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugans 3 åriga dotter flyttade hit samtidigt som henne för ganska exakt ett år sen. Hon fick snabbt plats på ett montessori dagis i närheten och de går jättebra. Tog ca 5 mån så började de pratas svenska utavbara den. Nu vill hon knappt prata thai med mamma här hemma utan mamma pratar thai och lilltjejen svarar på svenska. Ja tror att ju äldre barnet är när hon eller han kommer hit desto svårare blir de för barnet att vänja sig me språk och samhälle. Vi har ett gäng 15 åringar i norrtälje som ja vet bott här ganska länge men som är skit dåliga på svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Frugans 3 åriga dotter flyttade hit samtidigt som henne för ganska exakt ett år sen. Hon fick snabbt plats på ett montessori dagis i närheten och de går jättebra. Tog ca 5 mån så började de pratas svenska utavbara den. Nu vill hon knappt prata thai med mamma här hemma utan mamma pratar thai och lilltjejen svarar på svenska. Ja tror att ju äldre barnet är när hon eller han kommer hit desto svårare blir de för barnet att vänja sig me språk och samhälle. Vi har ett gäng 15 åringar i norrtälje som ja vet bott här ganska länge men som är skit dåliga på svenska.

Du satte spiken på rätta stället!!

Kommer barnet in eller är i puberteten så är det svårt att hinna med förändringarna!!!

Det händer så mycket i deras kropp då!!!!

Den naturliga frigörelse processen mm.

Att 3- åringen tycker att det räcker med Svenska!

Är naturligt och lätt att förstå.

Thai bara mamma som tjatar med.

Svenska är det som alla runt henne talar.

Hon tycker att klarar jag det så ska mamma också klara det.

Bob 12år tycker att mamma är jobbig som inte vill prata Svenska med honom.

Han pratar Svenska med mig och storebror New nu 20år

Dom kom mars 2004. Efter 15 m. väntan på Uppehålstillstånd.

Innan skriftligt svar infördes.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Felet är att dom äldre barnen helst pratar sitt hemspråk, vilket inte är konstigt.

Vi är väl inte bättre när vi åker utomlands, att man umgås med andra landsmän.

Sen att barnen förlorar på det i längden, då de får svårt att anpassa sig till det svenska systemet och språket.

Men man kan inte tvinga barnen att umgås med svenska barn.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Quote

Frugans 3 åriga dotter flyttade hit samtidigt som henne för ganska exakt ett år sen. Hon fick snabbt plats på ett montessori dagis i närheten och de går jättebra. Tog ca 5 mån så började de pratas svenska utavbara den. Nu vill hon knappt prata thai med mamma här hemma utan mamma pratar thai och lilltjejen svarar på svenska. Ja tror att ju äldre barnet är när hon eller han kommer hit desto svårare blir de för barnet att vänja sig me språk och samhälle. Vi har ett gäng 15 åringar i norrtälje som ja vet bott här ganska länge men som är skit dåliga på svenska.

Ja så är det naturligtvis,ju yngre ju lättare är det,tjejens idag 16 åriga flicka (14 då när

dom kom hit tillsammans för 2 år sedan) har haft det tufft i skolan,första året började hon

en fbk klass (=förberedelseklass) där det bara var nyanlända från när och fjärran.

Tjejen har läshuvud och är flitig,därför beslutades att hon i 9:an skulle börja i en

s.k helsvensk klass.Och där går hon nästa vecka  ut med hyfsade betyg.Hon har nu sökt till ett gymnasium

för motiverade ungdomar som inte behärskar svenskan till 100%.

Vi hoppas på det bästa för henne.

Hon går även och dansar på fritiden där det finns svenska ungdomar,samt även min lookkrung

och en annan lookkrung.

Här från ett uppträdande från Hågelby värdshus förra helgen

13725_4e356ff2af6b198d84a05401ebb2985e2a

13725_4e356ff2af6b198d84a05401ebb2985e2a

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Felet är att dom äldre barnen helst pratar sitt hemspråk, vilket inte är konstigt.

Vi är väl inte bättre när vi åker utomlands, att man umgås med andra landsmän.

Sen att barnen förlorar på det i längden, då de får svårt att anpassa sig till det svenska systemet och språket.

Men man kan inte tvinga barnen att umgås med svenska barn.

Rock on!

Det är ofta så att vi killar missar att fixa fritids sysler till grabbarna och att thaitjejen saknar,

det nådvändiga körkortet och därmed bil.

Jag prova med Vollyboll till den stora då deras träningslokal låg nära det funka i ett år.

Nästa höst ska jag prova Bob i Thaiboxning.

Han måste bli 13år Först !!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...