Jump to content
IGNORERAD

Dubbel prissättning för utlänningar blir nu lagligt.


HaSib HaSib

Recommended Posts

Dubbel prissättning för utlänningar blir nu lagligt på statliga sjukhus

Dubbel prissättning är inte längre bara ok för nationalparker, museer och nöjesparker.
Thailändska offentliga sjukhus kan nu lagligen ta ut högre priser av utlänningar för tjänster enligt nya föreskrifter publicerade i fredags. De nya reglerna fastställer fyra nivåer av priser baserat på en patients visumstatus: thailändska medborgare, utlänningar från grannländer och arbetande utlänningar på icke-invandrarvisum. Den fjärde gruppen består av turister och pensionärer.

Medan utlänningar från andra ASEAN-länder verkar betala samma priser som thailändska patienter, ökar de avsevärt för den tredje gruppen – som inkluderar de flesta utlandsstaterna – medan pensionärer och turister kan debiteras mer än dubbla priset.
De nya bestämmelserna träder i kraft 29 september.

De nya reglerna gör det lagligt för offentliga sjukhus att debitera mer av utländska medborgare, något som har varit en källa till klagomål under åren när det skedde olagligt.

Frågan är när myndigheterna slår i sista spiken i kistan här i Thailand.

https://coconuts.co/Bangkok/news/dual-pricing-foreigners-legal-thai-public-hospitals/

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Statliga Thailändska sjukhus och tandvårdskliniker håller ojämn status o kvallitetnivå. Besökte ett "bysjukstuga" där även en tandläkare tjänstgjorde.

Han tog bort tandsten till det fasila priset av 300 Thb. Problemet var bara att när jag 2 veckor senare besökte "min" tandläkare i Pattaya så frågade hon om huruvida hon även skulle ta bort tandsten. Jag sa att det gjorde jag för 2 veckor sedan på ett sjukhus och då började hon skratta o sa "han hade nog glömt glasögonen hemma den dan"

 

 

Born41.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som i Sverige då.

Utlänningar ej skrivna i landet får betala hela vårdkostnaden............................med vissa undantag då 😉

 

https://www.vardgivarguiden.se/Patientadministration/Patientavgifter/Turisthandboken/ovriga-lander/

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

16 hours ago, Kenneth4618 said:

Precis som i Sverige då.

Utlänningar ej skrivna i landet får betala hela vårdkostnaden............................med vissa undantag då 😉

 

https://www.vardgivarguiden.se/Patientadministration/Patientavgifter/Turisthandboken/ovriga-lander/

Vi har väl alltid fått betala hela vårdkostnaden här också, inte en baht i subvention vad jag känner till. Problemet är att man nu ska salta räkningen med det dubbla för den faktiska kostnaden för att man råkar komma från Europa, USA etc, det gör man väl knappast i Sverige?

 

OT. Samtidigt som man slår alla tänkbara turistrekord (enligt turistministern) så välkomnar han alla västerlänningar tillbaka till Thailand efter ”återinförandet” av demokrati i landet.

Hmmm, tror problemet är något djupare än så. Thailand verkar ha fått hybris och det behövs säkert helt andra radikala åtgärder för att locka tillbaka de västerländska turisterna. Ska man betala 20 kr för en stor öl i butiken eller 300 kr för en 3 liters 10% låda utspätt vin på Macro och andra priser som påminner mer om Singapore, då finns det gott om andra alternativ att åka till.

Jag har varit en flitig besökare av Thailand sedan 20 år och är fast bosatt här sedan snart 5 år och jag kan nog inte komma på något över huvud taget som har blivit bättre här under denna perioden. Jag har verkligen gillat Thailand men känner nu tyvärr att bägaren börjar rinna över.

https://www.thaiexaminer.com/thai-news-foreigners/2019/09/02/tourism-minister-predicts-a-record-year-but-says-he-wants-western-visitors-back-in-Thailand/

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Det är normalt, man får betala överallt i världen om man behöver vård och priset bestämmer ju inte vi.

Det enda gången jag fått gratisvård var när jag bröt armen i Spanien men den är fortfarande lite krokig.
 

Man löser enklast problemet med en Worldwide sjukförsäkring som gäller för privat sjukvård på toppsjukhus i alla länder (incl. / excl. US).
De finns hos Allianz, Cigna etc. och är inte speciellt dyra om man tänker på alternativet.

 

En gång hamnade jag på operationsbordet på ett privatsjukhus i SIngapore, blev helt återställd men det blev inte billigt för försäkringsbolaget.

En annan gång på gov. hospital i Kina, var sjukare när jag checkade ut än när jag checkade in, men det var billigt.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev HaSib HaSib:

Vi har väl alltid fått betala hela vårdkostnaden här också, inte en baht i subvention vad jag känner till. Problemet är att man nu ska salta räkningen med det dubbla för den faktiska kostnaden för att man råkar komma från Europa, USA etc, det gör man väl knappast i Sverige?

 

OT. Samtidigt som man slår alla tänkbara turistrekord (enligt turistministern) så välkomnar han alla västerlänningar tillbaka till Thailand efter ”återinförandet” av demokrati i landet.

Hmmm, tror problemet är något djupare än så. Thailand verkar ha fått hybris och det behövs säkert helt andra radikala åtgärder för att locka tillbaka de västerländska turisterna. Ska man betala 20 kr för en stor öl i butiken eller 300 kr för en 3 liters 10% låda utspätt vin på Macro och andra priser som påminner mer om Singapore, då finns det gott om andra alternativ att åka till.

Jag har varit en flitig besökare av Thailand sedan 20 år och är fast bosatt här sedan snart 5 år och jag kan nog inte komma på något över huvud taget som har blivit bättre här under denna perioden. Jag har verkligen gillat Thailand men känner nu tyvärr att bägaren börjar rinna över.

https://www.thaiexaminer.com/thai-news-foreigners/2019/09/02/tourism-minister-predicts-a-record-year-but-says-he-wants-western-visitors-back-in-Thailand/

Du skriver att du inte kan komma på något som har blivit bättre här. Ok!

Men det känns iaf fortfarande lika säkert att vistas ute på kvällar och nätter utan att bli nerslagen och rånad. Där har Sverige och andra länder i EU sprungit ifrån Thailand rejält - åt fel håll!

För mig är detta ett gott skäl att bo i Thailand.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Jive:

Men det känns iaf fortfarande lika säkert att vistas ute på kvällar och nätter utan att bli nerslagen och rånad. Där har Sverige och andra länder i EU

Nja, i bla Finland, Estland, Polen etc kan du känna dig helt trygg.

I Sthlm däremot så gäller det att vara försiktig kvällar o nätter, men det vet ju de flesta.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nja, i bla Finland, Estland, Polen etc kan du känna dig helt trygg.

I Sthlm däremot så gäller det att vara försiktig kvällar o nätter, men det vet ju de flesta.

Men alla vet kanske inte hur tryggt det fortfarande är i Thailand.

Sedan tror jag ju inte att de länderna du räknade upp står särskilt högt, av andra skäl, på önskelistan för boende.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Jive said:

Du skriver att du inte kan komma på något som har blivit bättre här. Ok!

Men det känns iaf fortfarande lika säkert att vistas ute på kvällar och nätter utan att bli nerslagen och rånad. Där har Sverige och andra länder i EU sprungit ifrån Thailand rejält - åt fel håll!

För mig är detta ett gott skäl att bo i Thailand.

Det var väl inte så genomtänkt av mig att säga att ingenting blivit bättre här de sista 20 åren, det är klart det har, samtidigt kunde mycket dock bli ännu bättre. Man blir bara lite trött ibland på konstiga politiska beslut som man har svårt att förstå. Jag håller med dig fullt ut, jag känner mig också betydligt säkrare här (utom i trafiken) än på Malmös gator och torg och det väger så klart tungt till Thailands fördel. Sverige är definitivt inget alternativ om man skulle flytta på sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev HaSib HaSib:

Det var väl inte så genomtänkt av mig att säga att ingenting blivit bättre här de sista 20 åren, det är klart det har, samtidigt kunde mycket dock bli ännu bättre.

Vad har blivit bättre? Bättre internet är vad jag kan komma på? Vad mer har blivit bättre för expats? Kan inte komma på nåt mer än att man bara gjort allt mycket svårare för expats att bosätta sig i Thailand. För man vill uppenbarligen inte ha med falanger att göra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kingen:

Vad har blivit bättre? Bättre internet är vad jag kan komma på? Vad mer har blivit bättre för expats? Kan inte komma på nåt mer än att man bara gjort allt mycket svårare för expats att bosätta sig i Thailand. För man vill uppenbarligen inte ha med falanger att göra.  

Vägarna har blivit bättre tex, gemene Thai har fått det generellt bättre vad jag kan se. Varför skulle dom göra det

bättre för expats ? Det är nog enbart kalifatet Sverige och några andra Sorosägda europeiske länder som ger

bort sina länder till utlandsfödda.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stjp8729:

Hej :)

 

Hörde att Sverige också skulle införa liknande regler... 

 

Ha en kanonbra dag! :)

:wai:

Finns redan fast omvänt, inget medborgarskap fri vård, medborgare betala. 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-09-09 at 09:21, skrev Kingen:

Bättre internet är vad jag kan komma på?

Vägarna har blivit bättre, och det finns minst en 7/11 i varje byhåla.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...