Jump to content
Jive

Miljösatsning i Thailand

Recommended Posts

Krille
42 minuter sedan, skrev Kingen:

Varje vecka? Det är väl bara dom som inte gör som han säger som åker dit. Inte är väl du så naiv Jiven att du tror på herr prutt? Var hans bror med i TV när han åkte dit för att varit och nallat i kakburken? Hörde hans bror fick ett personligt straff, en fet Rolex fick han visst slagen runt handleden! :)

Eller har han precis nu börjat bekämpa korruptionen menar du?

Thailands korrumperade media rapporterar om att de korrumperade ledarna har stora framgångar mot korruption - vad finns att misstro i det? 😉

/Krille

• Ge karma 1
  • Haha 5

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Jive
28 minuter sedan, skrev born41:

I många kiosker där dom säljer coka cola så öppnar man flaskan och slår över innehållet i en plastpåse med ett sugrör.

Thaiarna är för lata att hantera tomglas och affärsidkarna törs inte ta ut pant för man är rädd att mista kunder,

Mig veterligt finns inget retursystäm utan toma glasflaskor säljs till skrothandlare eller ambulerande uppköpare.

Plastpåseförbudet är bra tycker jag för thaiarna har inte kommit på att det går lika fort att kasta skräpet i papperskorgarna som bredvid.

Born41

Det finns ju inga papperskorgar här och finns någon så är den gömd nånstans, för sådant får ju inte visas.

• Fint 1

stefan5300
7 timmar sedan, skrev Nutteman:

Då kan man undra hur trotoarmatställena ska ordna med take away. Tycker det verkar som att väldigt många thai bär hem sin färdigköpta mat i plastpåse.

För något år sedan sa dom på radion att man hade kollat hur många plastpåsar som förbrukades per person och dag i olika länder. 

Thailand vann med sju plastpåsar per person och dag.

MVH

Nutteman

Det blir väl kanske små frigolitlådor och plastmuggar i stället

Här i obygden fick man papperspåsar eller papplådor för ett tag sedan en gång i veckan.

Men de är ju lite roliga här. När man till exempel köper tuggummi så läggs de i en liten påse som de sedan lägger i en stor påse tillsammans med de andra varorna, hundgodis lägger de inte i samma påse som andra varor men jag har talat om att det går bra att lägga allt i samma påse och fylla dem.

67936754_3353109484714335_8386573714510053376_n.jpg.6bb56ad404e308c281b761b0478133b0.jpg

• Ge karma 5
  • Haha 2

hakancnx

Förbudet är bara en symbolisk handling. 

Haven kommer att fortsätta fyllas med plast. 

Tills man bygger sopförbränningsanläggningar och sköter dom enligt reglerna....

Men blir nog bara en dröm....

• Ge karma 3
  • Tråkigt 1

Captain Morgan
11 hours ago, Jive said:

De sa på nyheterna att målsättningen är att det skall vara 100% rent på plastpåsar i Thailand om 2 år.

Det blir väl som med mopedhjälmen . . .   Lite si och så..

Esspe
13 timmar sedan, skrev Mankan:

I Thailand är det väl i alla fall relevant eftersom mycket av deras plastpåsar hamnar i naturen och havet. I Sverige har det bara gjort att det butiker har fått legitimitet att ta hutlösa priser för plastpåsar "för miljön" men något miljövänligt alternativ tillhandahålls inte. 

Jo det ska väl till att vara svensk för att betala för den stora äran att bära omkring reklam för affären man handlat i men nu säljer affären iaf flergångskassar. Man får dock fortfarande göra reklam för affären.

• Ge karma 1

Dolle
1 timme sedan, skrev Esspe:

Jo det ska väl till att vara svensk för att betala för den stora äran att bära omkring reklam för affären man handlat i men nu säljer affären iaf flergångskassar. Man får dock fortfarande göra reklam för affären.

och betala för att göra reklam

andrejsdenruskige
5 timmar sedan, skrev Benriach:

De har väl sålt flergångskassar lika länge som de sålt vanliga jävla plastkassar, man kan ju använda dem mer än en gång tillskillnad från detta jävla pappersskit de försöker sälja på oss. Fan,det räcker ju att ställa skiten en sekund på nåt blött skit så är det risk att botten rämnar och man står där med två Gretalicensierade papphandtag i näven och ser hela veckoransonen av ens förmodade helggöttigheter rullandes iväg i rännstenen...

Ja, men riktiga plastpåsar kan ju användas till väldigt många olika ändamål. 

Bevara plastpåsen!

• Ge karma 2

Soengsang
On 2019-09-06 at 19:22, skrev Jive:

Varje vecka är det alltid något inslag på TV om korruptionen, som ligger högt på Preyuts lista men han jobbar ju i en fruktansvärd uppförsbacke.

Jag tror ju iaf att förutsättningarna bättre idag att få ordning, än de var med Taxin vid rodret.

Mycket snack och liten verkstad oavsett vem som är vid rodret, bara att inse.

Hel otroligt att bakochframlandet kan ha en valuta som går som tåget?

• Ge karma 4
  • Downvote 1
  • Fint 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Wangthong
On 2019-09-06 at 19:08, skrev Kingen:

Thailändska ledare har svart bältet i mycket snack lite verkstad. Den dagen majestätslagarna försvinner och korruptionen börjar tas på allvar så kanske det kan bli ordning på landet. Innan dess, naaa. 

Majestätlagarna är väl den lag som verkligen fungerar klockrent! Ibland hinner de nästan inte öppna käften innan de åker in och åker de in brukar det bli med råge.

Dagen korruptionen tas på allvar kan vi nog bara drömma om. 

Återstår att se hur plastpåseförbudet efterlevs. Har själv inte så stora förhoppningar.

• Ge karma 1

Kingen
1 minut sedan, skrev Wangthong:

Majestätlagarna är väl den lag som verkligen fungerar klockrent! Ibland hinner de nästan inte öppna käften innan de åker in och åker de in brukar det bli med råge.

Dagen korruptionen tas på allvar kan vi nog bara drömma om. 

Återstår att se hur plastpåseförbudet efterlevs. Har själv inte så stora förhoppningar.

Ja, yxlandet går från klarhet till klarhet. Mig spelar det inte nån roll då jag aldrig kommer bosätta mig i yxlandet och så är det även för frugan. Lutar mer och mer åt att ta halva året i Portugal,Malta eller Spanien när det är dags för pension, iaf länder som man känner sig välkommen till. Yxlandet, får bli en månad om året eller vartannat år i fortsättningen.

• Ge karma 5
  • Fint 1

Chrille Columbus

Jaha då har born41 lyckats svara på något jag sett under min första resa 2005 . Då såg jag hur en unge hade fått en färgglad läsk i just en plastpåse med sugrör. Såg så onödigt och onyttigt ut.

Håller med  hakancnx om att nerskäpningen kommer att hålla på till dess att det byggs sopförbränningsanläggningar.