Jump to content
IGNORERAD

Den längsta tid du varit borta från Sverige


Joints

Den längsta tid jag varit bort från Sverige varade i...  

188 röster

  1. 1. Den längsta tid jag varit bort från Sverige varade i...

    • upp till en månad
      35
    • mellan en och tre månader
      42
    • mellan tre och sex månader
      28
    • sex månader till ett år
      33
    • ett till två år
      17
    • två till fem år
      17
    • mer än fem år
      17


Recommended Posts

Tänkte kolla av läget hur länge ni har varit borta eller hur ofta ni kommer hem till Sverige. Har precis kommit till Sverige efter att ha varit i England i snart två år. Jag är inte typen som lider av hemlängtan, snarare tvärtom. Men nu när jag är här känns det väldigt bra. Men jag känner mig samtidigt lite borta och förvirrad. En mängd små förändringar har skett och jag har nog ibland framstått som ganska förvirrad.

Nu är det ju inte någon jättestor kulturkrock att komma från England till Sverige. Men det slår mig ändå hur väldigt tyst det är och så lite människor. Och då bor jag just nu mitt i centrum i en stad.

Det finns nog en mängd småsaker att tråka ut er med men det tänker jag inte göra nu och här. Är det någon som har en liten historia om omvända kulturkrockar vid hemkomst till Sverige? För de som varit länge i Thailand borde det finnas en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    5

  • broder tuk tuk

    4

  • Changnoi

    4

  • Joints

    3

Mest aktiva i denna tråd

Bodde ett år i Cork, Irland.Det som störde mig mest var när jag kom hem att det fortfarande inte gick att köpa stark öl i vilken butik som helst.

Trodde Systembolagets monopol löst upp efter ha handlat på alla off-license butiker.

Annars var det nog rätt lungt.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det där känner jag igen. Det är liksom något som fattas i matkorgen. Men man får se det positiva. Systembolaget har ett sortiment av världsklass. Och det är mycket lättare att få tag på god lager i Sverige, dessutom så är det faktiskt nästan billigare också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte bott i Sverige på drygt 27 år men det har ju blivit något semesterbesök då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 Månader är väl det längsta jag har varit borta i streck, men jag har varit ute och rest i tjänst i mer än 10 år..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Som längst två år i Thailand med ett antal visaresor till Kambodjanska gränsen.

Någon hemlängtan kan jag inte påstå att jag hade. Däremot ett visst sug efter ostfrallor och kokt potatis emellanåt.

Minns att jag frös ganska rejält när jag kom hem i juni månad.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen tillrådligt att äta potäter i den värmen, trodde det var ris som gällde?

Metrolåggastronomen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Kokt potatis går bra som kvälls eller nattmat. Dock helst i air-condition.

Däremot har jag svårt för att pressa ner potatis mitt på dagen i 35-40 graders hetta.

Mest beroende på avsaknad av hunger.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ca 2 år för mig som mest.

Med ganska korta besök till Sverige under en 8 års period.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Har seglat jorden runt 2 gånger och man blir lite plåtsjuk efter några veckor utan att se land

Men någon hemlängtan till Sverige kan jag inte påstå att jag hade.

Snarare hemlängtan till sambon isåfall

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Jag bor som pensionär sedan 6 år här i Thailand. I Sverige har jag i stort sett inget kvar som drar.

Den sevice och det sällskap som jag har här kan jag inte räkna med att få i Sverige.

Det dröjer nog innan jag åker tillbaka och i så fall blir det väl för gott med mantalsskrivning på fattigstugan.

Visareglerna för besök i Sverige är ett klart hinder om jag vill ta med min hustru på några veckors besök. Inte bara att ordna visa i Bangkok till hustrun, själv måste jag dra iväg 200 km på andra hållet för att fixa "reentry permit". Det borde gå att göra det hela mycket smidigare. Det framgår ju klart att det inte är en flicka som jag träffat på baren en vecka tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som längst utan att sätta foten i Sverige, ca 3 år, fast det var länge sedan.

Sedan jag flyttade t Thailand  tidig höst 2005 har jag varit i Sverige 3 Gånger, totalt ca 4 veckor.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Jag har trots bland annat 34 resor till Thailand aldrig varit borta från Sverige mer än en månad.

Det är alltid något som jag känner måste fixas på plats i Sverige, till exempel angående mitt företag.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den längsta tiden är när jag bodde i Zambia, c:a tre år, och pendlade mellan Zambia och Tanzania som handledare och utbildare för inhemsk personal på en järnväg mellan de båda länderna. I Thailand har det hittills blivit resor mellan sex veckor till tre mån. Nästa resa blir på fyra mån, därefter skall jag försöka få till fem månader om året fram till pensionen, sedan tänker jag försöka bosätta mej permanent i los. Någon hemlängtan har jag aldrig haft problem med, har i huset ett medicinskåp, däri står det ett bordsstandar med banverkets flagga, plus ett foto med kejsar Göran och Mona. Skulle jag någon gång, mot förmodan, drabbas av hemlängtan, bara öppna luckan, och upplev ett omedelbart tillfrisknande.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Senaste Thailandresan,  cirka 7,5 månader,  15/9-08 - 27/5-09

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

gubben4906

Längst för mig är 1 år och 3 månader drygt. Det var på 60-talet när jag arbetade på sjön. kan ha varit 1967 till 1968. 18-19 år. Ung och kåt vem det nu var som skrev det.

:wai: gubben :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

mr-noodles

Jag skulle ju skoja med bannane :mdr:

Men hans inslag kom inte mä i mitt inlägg PGA skit sida,

När man inte kan ändra ELR  ta bort ta bort misslyckat inlägg, :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vete fan hur jag ska rösta, var ju drygt ett år på raken i Thailand men där blev det ju två snabbvändor till Sverige för lite ärenden, men då hade jag inget hem här. Så sammanhängande maxtid är inte mer än runt 10 månader i LOS. Men å andra sidan har jag ju varit i Skåne över 5 år utan att ha besökt Sverige...

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
:whistle: Det där lanned norr om åsen, e väl bara nåt man passerar på väg till Norge eller Finland  :D
Link to comment
Dela på andra sajter

189 dgr som längst utanför Sverige och det var i längsta laget tycker jag. Inte för att jag längtar hem eller så men jag tycker att en lagom reslängd ligger på ca 2-4 mån. Efter den tidsrymden känner jag mig rätt så mätt på semester och kan lika gärna knega på några månader igen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...