Jump to content
Esspe

Reseförsäkring

Recommended Posts

rolba

Fixade min försäkring idag.

Förlängning av hemförsäkringen.

Har Dina som försäkringsbolag.

Har bara gott att säga om dem efter åsknedslaget i huset för ett par år sedan.

Blev 147 dagar efter de 45 som ingår i ordinarie hemförsäkringen.

Kostnad 3977:-

Ca 27,05/dag. 63 år just nu.

De flaggade för en höjning nästa år.

• Ge karma 8

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Esspe
On 2019-09-07 at 06:42, skrev Jordbromannen:

LF är ju 23 separata bolag och de borde kunna ha olika prissättning beroende på vilket Länsförsäkringsbolag man tillhör?

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/om-oss/om-lansforsakringsgruppen/lansforsakringsbolagen/

Jo så är det. Åtminstone vad gäller hemförsäkring vilket jag märkte när vi flyttade från Malmö. Att det däremot skulle skilja mycket i deras prissättning tror jag inte. 

born41

Länsförsäkringar Kalmar län har ändrat när det gäller att förlänga reseförsäkringen.

Nu kan man bara teckna reseförsäkring om man är kund i LF.

Man har slopat att tillgodoräkna dom första 45 dagarna så nu betalar man för hela vistelsen.

Pris 11000 kr för 135 dagar. Ålder 78 år. Premien stiger våldsamt för oss lite äldre.

Born41

• Ge karma 3

gst

Förra året betalade jag 6209 kr för 245 dagar. Räknar man bort de 45 dagar som ingår, blir det 31 kr per dag. Jag var 65 år halva tiden och 66 år resten :)

Glömde skriva att det var LF

Edited by gst
  • Ge karma 2

Esspe
2 timmar sedan, skrev born41:

Länsförsäkringar Kalmar län har ändrat när det gäller att förlänga reseförsäkringen.

Man har slopat att tillgodoräkna dom första 45 dagarna så nu betalar man för hela vistelsen.

Pris 11000 kr för 135 dagar. Ålder 78 år. Premien stiger våldsamt för oss lite äldre.

Born41

Men då måste dom ha gjort om villkoren för hemförsäkringen också eftersom 45 dagar reseförsäkring ingår i den?

matz
3 timmar sedan, skrev born41:

Born41

Kollade in LF Kalmars webbsida och där så är det fortfarande 45 dagar som ingår men kan återkomma senare med besked om hur det ligger till ska köpa till fler dagar inför vinterns resa.

//matz

leifen

LF har två olika försäkringar, den vanliga med 45 dagar som går att förlänga och den betydligt ”bättre” som heter Utlandsvistelse som tecknas från dag 1.

Den ger då en rabatt från hemförsäkringens resedel på 45 dagar som upphör då det inte tillåts vara dubbelförsäkring.

Betydligt bättre villkor i försäkringen Utlandsvistelse.

Värt att kolla är om den reseförsäkring man väljer gäller en person eller fler som är folkbokförda på samma adress, där är hemförsäkringen med 45 dagar fördelaktigare.

I försäkringen Utlandsvistelse måste vilka som är försäkrade tydligt vara inskrivna, så det stiger i pris om frun, sambon eller barn reser med.

• Ge karma 1

apknug

Det har nämnts förr men Moderna Försäkringar har 60 dagar som ingår i hemförsäkringen, man sparar nästan en 500 på varje resa.

Den går att förlänga fick 30kr per dag. Vet ej exakt vad åldersgräns går men jag är inte pensionär men 50plus.

Förlängning måste tecknas hemma innan avresan går ej att göra på plats men jag fick ett bra tips, det är bara att teckna typ ett halvår och åker man hem efter tre månader så får man stålarna tillbaka för outnyttjade dagar!

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

• Ge karma 1

rolba
11 timmar sedan, skrev apknug:

Det har nämnts förr men Moderna Försäkringar har 60 dagar som ingår i hemförsäkringen, man sparar nästan en 500 på varje resa.

Den går att förlänga fick 30kr per dag. Vet ej exakt vad åldersgräns går men jag är inte pensionär men 50plus.

Förlängning måste tecknas hemma innan avresan går ej att göra på plats men jag fick ett bra tips, det är bara att teckna typ ett halvår och åker man hem efter tre månader så får man stålarna tillbaka för outnyttjade dagar!

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Jag har Dina som försäkringsbolag.

Deras försäkring går att förlänga bara man gör det innan den gått ut. Har gjort det ett par gånger. Senast endast ett dygn och då bjöd de på det för att det skulle kosta för mycket att fakturera en dag.

Om man som du föreslår bokar tre månader extra och blir sjuk och blir hemtransporterad tror du att du kan få tillbaka premien för resten av tiden då?

apknug

Jag har Dina som försäkringsbolag.
Deras försäkring går att förlänga bara man gör det innan den gått ut. Har gjort det ett par gånger. Senast endast ett dygn och då bjöd de på det för att det skulle kosta för mycket att fakturera en dag.
Om man som du föreslår bokar tre månader extra och blir sjuk och blir hemtransporterad tror du att du kan få tillbaka premien för resten av tiden då?

Ja kanske efter att man har blivit hemtransporterad och färdigbehandlad på försäkringen och då för den outnyttjade delen då låter inte helt orimligt. Lite som att säga upp försäkringen för en bil som man ändå har skrotat.

Fast själv skulle jag mest i det läget vara intresserad av att försäkringen funkar och håller vad den lovar och inte gråta för mycket över eventuellt outnyttjad tid.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

• Ge karma 4