Jump to content
IGNORERAD

Reseförsäkring


Esspe

Recommended Posts

Snart dags att skippa vintern i Sverige så har kollat premien för försäkring. För två år sen var Gouda och LF på ungefär samma prisnivå. Skillnaden då var att LF hade självrisk på 1500 men Gouda hade ingen. Egendomsförsäkring ingick hos LF och var inte valbar, valde man till den hos Gouda blev det dyrare. När jag kollar nu så skiljer det ca 1500 kr till LF´s fördel och även då ingår egendom vilket måste väljas till hos Gouda . Blivit ganska markant skillnad på kort tid. Lägger man till egendom hos Gouda så är dom faktiskt 3.300 SEK dyrare.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    14

  • matz

    5

  • apknug

    5

  • biker

    4

Mest aktiva i denna tråd

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Snart dags att skippa vintern i Sverige så har kollat premien för försäkring. För två år sen var Gouda och LF på ungefär samma prisnivå. Skillnaden då var att LF hade självrisk på 1500 men Gouda hade ingen. Egendomsförsäkring ingick hos LF och var inte valbar, valde man till den hos Gouda blev det dyrare. När jag kollar nu så skiljer det ca 1500 kr till LF´s fördel och även då ingår egendom vilket måste väljas till hos Gouda . Blivit ganska markant skillnad på kort tid. Lägger man till egendom hos Gouda så är dom faktiskt 3.300 SEK dyrare.

Jag har ringt runt idag  billigast var ERV  kolla med dom 1500kr billigare ann gouda

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Intressant. Får man vara lite nyfiken och fråga vad ni fick för pris?

LF 4.143 SEK (inkl egendom) för 136 dagar. Gouda 5.594 (exkl egendom). 

 

Enl ERV websida vill dom ha 6.744 och vad jag kan se inkl det inte egendom.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev kenke:

Jag har ringt runt idag  billigast var ERV  kolla med dom 1500kr billigare ann gouda

Dom har alltid varit dyrare när jag kollat. Även när jag kollade nu så ligger dom betydligt högre (se ovan). 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev frogfish:

Intressant. Får man vara lite nyfiken och fråga vad ni fick för pris?

ERV  7040kr         210 dagar

LF     11183KR

GOUDA  8485KR

 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev kenke:

ERV  7040kr         210 dagar

LF     11183KR

GOUDA  8485KR

 

Väldig skillnad men LF kan nog förklaras av att jag är s.k. helkund där. Har tidigare kollat med t.ex. Folksam och fick samma löjliga prisnivå då men folk som var kunder där fick ett helt annat. Troligen tittar dom lite i historiken.

 

Får 9.708 från ERV på 210 dagar från deras hemsida men anger jag lägre ålder blir det billigare. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Esspe:

Väldig skillnad men LF kan nog förklaras av att jag är s.k. helkund där. Har tidigare kollat med t.ex. Folksam och fick samma löjliga prisnivå då men folk som var kunder där fick ett helt annat. Troligen tittar dom lite i historiken.

 

Får 9.708 från ERV på 210 dagar från deras hemsida men anger jag lägre ålder blir det billigare. 

Jag ar ocksa LF helkund   manga faktorer som spelar in pa priset   men nar skall det sluta med dessa hojningar

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, kenke said:

Jag ar ocksa LF helkund   manga faktorer som spelar in pa priset   men nar skall det sluta med dessa hojningar

Sluta?

Welcome to the Jungle.

När bilar brinner oftare än svensson byter kalsonger och folk som bor intill gallerior inte vaknat upp mitt i natten och är förvånde över att dom för en gångs skull fått en god natts sömn.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev kenke:

Jag ar ocksa LF helkund   manga faktorer som spelar in pa priset   men nar skall det sluta med dessa hojningar

LF har inte höjt mitt pris dom senaste två åren iaf. Ditt pris från dom verkar väldigt konstigt om du är helkund där.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

31kr/dag med LF för 10 månader. Ålder 66år.

Högre än förra året men ändå prisvärt.

 

Villkor Utlandsvistelse TU16 T1.

Egendomsskydd, Ansvarsförsäkring, Rättsskyddsförsäkring, Överfallsskydd, Krisförsäkring, Hemresa vid katastrof utöver olycksfall, sjukdom och utökat reseskydd som täcker förseningar, bagageförsening

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev rolba:

Vad blir det per dag efter de 45 dagar som täcks av hemförsäkringen?

 

Strax över 30 kr/dag med LF inkl egendom. 64 år.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fixade min försäkring idag.

Förlängning av hemförsäkringen.

Har Dina som försäkringsbolag.

Har bara gott att säga om dem efter åsknedslaget i huset för ett par år sedan.

Blev 147 dagar efter de 45 som ingår i ordinarie hemförsäkringen.

Kostnad 3977:-

Ca 27,05/dag. 63 år just nu.

De flaggade för en höjning nästa år.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-09-07 at 06:42, skrev Jordbromannen:

LF är ju 23 separata bolag och de borde kunna ha olika prissättning beroende på vilket Länsförsäkringsbolag man tillhör?

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/om-oss/om-lansforsakringsgruppen/lansforsakringsbolagen/

Jo så är det. Åtminstone vad gäller hemförsäkring vilket jag märkte när vi flyttade från Malmö. Att det däremot skulle skilja mycket i deras prissättning tror jag inte. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Länsförsäkringar Kalmar län har ändrat när det gäller att förlänga reseförsäkringen.

Nu kan man bara teckna reseförsäkring om man är kund i LF.

Man har slopat att tillgodoräkna dom första 45 dagarna så nu betalar man för hela vistelsen.

Pris 11000 kr för 135 dagar. Ålder 78 år. Premien stiger våldsamt för oss lite äldre.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Förra året betalade jag 6209 kr för 245 dagar. Räknar man bort de 45 dagar som ingår, blir det 31 kr per dag. Jag var 65 år halva tiden och 66 år resten :)

 

Glömde skriva att det var LF

Ändrades av gst
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev born41:

Länsförsäkringar Kalmar län har ändrat när det gäller att förlänga reseförsäkringen.

Nu kan man bara teckna reseförsäkring om man är kund i LF.

Man har slopat att tillgodoräkna dom första 45 dagarna så nu betalar man för hela vistelsen.

Pris 11000 kr för 135 dagar. Ålder 78 år. Premien stiger våldsamt för oss lite äldre.

 

Born41

Men då måste dom ha gjort om villkoren för hemförsäkringen också eftersom 45 dagar reseförsäkring ingår i den?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev born41:

Länsförsäkringar Kalmar län har ändrat när det gäller att förlänga reseförsäkringen.

Nu kan man bara teckna reseförsäkring om man är kund i LF.

Man har slopat att tillgodoräkna dom första 45 dagarna så nu betalar man för hela vistelsen.

Pris 11000 kr för 135 dagar. Ålder 78 år. Premien stiger våldsamt för oss lite äldre.

 

Born41

Kollade in LF Kalmars webbsida och där så är det fortfarande 45 dagar som ingår men kan återkomma senare med besked om hur det ligger till ska köpa till fler dagar inför vinterns resa.

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

LF har två olika försäkringar, den vanliga med 45 dagar som går att förlänga och den betydligt ”bättre” som heter Utlandsvistelse som tecknas från dag 1.

Den ger då en rabatt från hemförsäkringens resedel på 45 dagar som upphör då det inte tillåts vara dubbelförsäkring.

Betydligt bättre villkor i försäkringen Utlandsvistelse.

 

Värt att kolla är om den reseförsäkring man väljer gäller en person eller fler som är folkbokförda på samma adress, där är hemförsäkringen med 45 dagar fördelaktigare.

I försäkringen Utlandsvistelse måste vilka som är försäkrade tydligt vara inskrivna, så det stiger i pris om frun, sambon eller barn reser med.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har nämnts förr men Moderna Försäkringar har 60 dagar som ingår i hemförsäkringen, man sparar nästan en 500 på varje resa.

Den går att förlänga fick 30kr per dag. Vet ej exakt vad åldersgräns går men jag är inte pensionär men 50plus.

Förlängning måste tecknas hemma innan avresan går ej att göra på plats men jag fick ett bra tips, det är bara att teckna typ ett halvår och åker man hem efter tre månader så får man stålarna tillbaka för outnyttjade dagar!

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev apknug:

Det har nämnts förr men Moderna Försäkringar har 60 dagar som ingår i hemförsäkringen, man sparar nästan en 500 på varje resa.

Den går att förlänga fick 30kr per dag. Vet ej exakt vad åldersgräns går men jag är inte pensionär men 50plus.

Förlängning måste tecknas hemma innan avresan går ej att göra på plats men jag fick ett bra tips, det är bara att teckna typ ett halvår och åker man hem efter tre månader så får man stålarna tillbaka för outnyttjade dagar!

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Jag har Dina som försäkringsbolag.

Deras försäkring går att förlänga bara man gör det innan den gått ut. Har gjort det ett par gånger. Senast endast ett dygn och då bjöd de på det för att det skulle kosta för mycket att fakturera en dag.

Om man som du föreslår bokar tre månader extra och blir sjuk och blir hemtransporterad tror du att du kan få tillbaka premien för resten av tiden då?

Link to comment
Dela på andra sajter



Jag har Dina som försäkringsbolag.
Deras försäkring går att förlänga bara man gör det innan den gått ut. Har gjort det ett par gånger. Senast endast ett dygn och då bjöd de på det för att det skulle kosta för mycket att fakturera en dag.
Om man som du föreslår bokar tre månader extra och blir sjuk och blir hemtransporterad tror du att du kan få tillbaka premien för resten av tiden då?


Ja kanske efter att man har blivit hemtransporterad och färdigbehandlad på försäkringen och då för den outnyttjade delen då låter inte helt orimligt. Lite som att säga upp försäkringen för en bil som man ändå har skrotat.

Fast själv skulle jag mest i det läget vara intresserad av att försäkringen funkar och håller vad den lovar och inte gråta för mycket över eventuellt outnyttjad tid.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...