Jump to content
Captain Morgan

TM30

Recommended Posts

Khemmarat
5 timmar sedan, skrev Jive:

90-dagarslappen???

Jag har aldrig nån lapp vid 90-dagarsrapporteringen. Lämnar bara fram passet och de byter den vidhäftade lappen i passet till en ny med nästa datum för rapportering. Klart, tar 2 min.

Samma här, det enda dom är riktigt snabba på det och TM30, samma sak frugan går in o säger vi är hemma med mitt pass i näven.

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

rolba
16 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

I morse var det dags att lämna in 90-dagars lappen hos Imm. Det gick smärtfritt bortsett från att hela lokalen var full av kineser som skulle ha visum men dom fick lova att bilda en egen kö.

Man vet ju aldrig vad f
ör papper Imm ska ka så jag kopierar allt jag har innan jag åker dit, annars fattas det alltid något och man måste ut i Business Center på gårdsplanen och be dom kopiera.
Jag la upp hela bunten s
å fick han plocka själv vad han ville och den här gången skulle han ha:
- Ifyllt och signerat 90-dagars papper
- Originalkvittot fr
ån förra 90-dagars anmälan
- Kopia p
å de första två sidorna i passet
- Kopia p
å aktuellt long stay visum i passet
- Kopia p
å den sista sidan i passet
- Kopia p
å fram och baksida av TM6
Han gav mig ett nytt kvitto p
å inlämnat 90-dagars papper och det vill han ha tillbaka nästa gång.

Passade på att fråga om TM30 fortfarande gällde? (Oj,  vilken blick jag fick. Antingen ansågs jag vara imbecil eller hatar han själv TM30).
Svaret var i alla fall att TM30
är very very important och måste fyllas i vid domestic och international travel.
Det finns tre olika alternativ att sk
öta TM30 rapporteringen här:

1. Fastighetsägaren registrerar sig Online och sköter det via internet (exakt hur var lite oklart).
2. Fastighets
ägaren fyller i lappen och lämnar in den.
3. Fastighets
ägaren fyller i lappen och jag lämnar in den. 

14 timmar sedan, skrev Jive:

90-dagarslappen???

Jag har aldrig nån lapp vid 90-dagarsrapporteringen. Lämnar bara fram passet och de byter den vidhäftade lappen i passet till en ny med nästa datum för rapportering. Klart, tar 2 min.

13 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Låter schysst.
Nu drabbas vi åter av mopedhjälmssyndromet . . . 

Här är det TM47 som gäller.

TM47.png

13 timmar sedan, skrev Jive:

Vi har kanske inte samma typ av visum. Jag har ett O-A multiple entry (retirement).

De fäster en lapp ( 10 x 15 cm)  i passet, som är ett kvitto ( receipt of notification) där de stämpla datum för nästa rapportering.

Frugan brukar åka ner med mitt pass och göra det för mig.

13 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

De verkar vara mer relaxed i dina trakter.

Jag har exakt samma gubbvisum med multiple entries.

Kvittot (RECEIPT OF NOTIFICATION) får jag oxå men det är bevis på att jag har lämnat in TM47 med diverse kopior.

13 timmar sedan, skrev berlitz:

Samma krångel när jag bodde i Songkhla.Tog en halv dag för 90 dagars rapporten,här i Pattaya 2-3 minuter.

På Phuket gör vi 90-dagars i drive in kön.

Bara lämna in passet i luckan luta sig tillbaka 2 minuter i behaglig temperatur i bilen och vips så är det klart. :dance1:

Men mycket annat är de rätt dryga med på Phuket immigration. :(

• Ge karma 4
  • Fint 1

biker

Hej

Detta kan väl inte stämma? Hörde på en youtubefilm att man måste anmäla sin ankomst på sitt immigration office. Detta vet jag.

MEN, man ska också anmäla när man lämnar landet???

Detta vet väl myndigheterna i och med att man blir utstämplad på immigration på flygplatsen?

En fråga, om jag anländer Thailand på min 1-års extension (retired) så anmäler jag min ankomst på mitt immigration office.

Får då en "notification" lapp i passet. 

Om jag sedan lämnar landet efter exempelvis 60 dagar (kortare än 90 dagar), så behövs väl ingen kontakt med immigration?

Kommer sedan tillbaka till Thailand efter exempelvis 3 mån. igen, Anmäler då min ankomst igen, och får en ny "notification" i passet.

Jo, jag måste såklart ha "re-entry permit" för att kunna fortsatt stanna på 1-års extension.

Så länge jag inte stannar 90 dagar eller längre, så behövs väl inget besök på immigration? 

Eller har jag missuppfattat det hela?

mvh

biker

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Khemmarat
9 timmar sedan, skrev biker:

Om jag sedan lämnar landet efter exempelvis 60 dagar (kortare än 90 dagar), så behövs väl ingen kontakt med immigration?

Nej det behövs inte.

• Fint 1

Captain Morgan

TM30 rules according to Thai Immigration:

Landlords who provide accommodation to foreigners are required to report the foreigners'
presence to immigration officials within 24 hours of their arriving or leaving the accommodation.

Foreigners are also obliged to report their whereabouts within 24 hours when they stay at locations other than their primary residence,
even if they visit other provinces on short breaks or are returning to Thailand from abroad. Those who fail to comply, both Thais and foreigners,
face hefty fines while non-renewal of long-stay visas is also a possibility.

• Ge karma 1