Jump to content
IGNORERAD

TM30


Captain Morgan

Recommended Posts

On 9/5/2019 at 5:42 AM, Captain Morgan said:

Någon som har update på TM30 problemet?

 

 

TM30.jpg

Vad är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Captain Morgan

    19

  • Jive

    15

  • judazzz

    10

  • gst

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 minuter sedan, skrev Nemo:

Vad är problemet?

Appen, troligen den som fortfarande inte fungerar?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
2 minutes ago, Nemo said:

Vad är problemet?

 

Problemet är att man måste lämna in en TM30 till Imm varje gång man kommer tillbaka hem efter en trip med övernattning i en annan provins eller utomlands.

Om övernattningen sker hos en bekant i en annan provins så måste den fastighetsägaren också lämna in en TM30 till den provinsens Imm att en alien övernattar i fastigheten.

A pain in the ass.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minutes ago, Captain Morgan said:

Problemet är att man måste lämna in en TM30 till Imm varje gång man kommer tillbaka hem efter en trip med övernattning i en annan provins

Endast om du registrerar dig på ett hotell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
2 minutes ago, Nemo said:

Endast om du registrerar dig på ett hotell.

 

2 minutes ago, Nemo said:

Endast om du registrerar dig på ett hotell.

 

Tidigare gällde det endast övernattningar i fastigheter med fler än fyra uthyningsrum (hotell / guest house).

Numera gäller det alla övernattningar i alla fastigheter.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

 

Problemet är att man måste lämna in en TM30 till Imm varje gång man kommer tillbaka hem efter en trip med övernattning i en annan provins eller utomlands.

Om övernattningen sker hos en bekant i en annan provins så måste den fastighetsägaren också lämna in en TM30 till den provinsens Imm att en alien övernattar i fastigheten.

A pain in the ass.

 

Är det någon på forumet som åkt dit eller vet nån som åkt dit för att ha gett tusan i att rapportera in sina resor inom eller utom landet till Immigration på TM30 eller TM28 och vad i så fall straffet blev?  ( Jag har aldrig någonsin under mina år i Thailand lämnat in en sådan, visste inte ens om att man var tvungen tills för ett par år sen.)

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Fritz:

Är det någon på forumet som åkt dit eller vet nån som åkt dit för att ha gett tusan i att rapportera in sina resor inom eller utom landet till Immigration på TM30 eller TM28 och vad i så fall straffet blev?  ( Jag har aldrig någonsin under mina år i Thailand lämnat in en sådan, visste inte ens om att man var tvungen tills för ett par år sen.)

Har inte rapporterat efter resor utanför provinsen, inget har hänt.

I Korat säger också immigration att det inte är nödvändigt, tolkas väl olika på olika kontor.

Fru har gjort TM30 online vid mina ankomster.

TM 28 struntar jag i, är väl mer aktuellt/nödvändigt  för er som stannar lång tid oavbrutet och måste göra 90 dagars.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Captain Morgan said:

 

 

Tidigare gällde det endast övernattningar i fastigheter med fler än fyra uthyningsrum (hotell / guest house).

Numera gäller det alla övernattningar i alla fastigheter.

 

Ja det var det jag menade. Om du övernattar hos bekanta ett par nätter, så är det ju ingen som vet att du har lämnat din ordinarie adress.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
3 minutes ago, Fritz said:

Är det någon på forumet som åkt dit eller vet nån som åkt dit för att ha gett tusan i att rapportera in sina resor inom eller utom landet till Immigration på TM30 eller TM28 och vad i så fall straffet blev?  ( Jag har aldrig någonsin under mina år i Thailand lämnat in en sådan, visste inte ens om att man var tvungen tills för ett par år sen.)

 

Tror inte Imm själva brydde sig om det speciellt mycket tills för bara några månader sedan då de började informera om det vid Imm besök.

Ingen aning om varför de skruvar åt eller hur allvarligt det är men vill helst hålla mig uppdaterad och slippa problem.

Om du hyr eller bor på hotell så är det inget problem men om fastighetsägaren är frun så är ju problemet i praktiken ditt då hon får böter som du betalar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minutes ago, Fritz said:

Är det någon på forumet som åkt dit eller vet nån som åkt dit för att ha gett tusan i att rapportera in sina resor inom eller utom landet till Immigration på TM30 eller TM28 och vad i så fall straffet blev?

1600 baht  :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

 

Tror inte Imm själva brydde sig om det speciellt mycket tills för bara några månader sedan då de började informera om det vid Imm besök.

Ingen aning om varför de skruvar åt eller hur allvarligt det är men vill helst hålla mig uppdaterad och slippa problem.

Om du hyr eller bor på hotell så är det inget problem men om fastighetsägaren är frun så är ju problemet i praktiken ditt då hon får böter som du betalar.

 

TM30 är ju enkelt nu att göra online

 

https://extranet.immigration.go.th/fn24online/

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev rolba:

@BanBoLo Du har väl blivit trakasserad av immigration i Nakhon si Thammarat ett par gånger?

Jo det stämmer, vi  brukar alltid stanna till i Bkk. 2-3dar  när vi kommer från Sverige. Där har vi en liten övernattningslya, men istället för att tillbringa en dag på immigration i Bkk. så får ju då frun ta en match med officeren i Nakhon si Thammarat. Det brukar sluta med svarta ögon hos frun och böter på 500Bth, i år gick det mot förmodan smärtfritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
14 minuter sedan, skrev Tallviking:

TM28: Thai immigration scraps requirement for foreigners to report when they stay away from home for 24 hours
 

https://forum.thaivisa.com/topic/1149328-tm28-thai-immigration-scraps-requirement-for-foreigners-to-report-when-they-stay-away-from-home-for-24-hours/

 

Då är det väl bara en tidsfråga tills de skippar försäkringskravet för OA visum.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...