Jump to content
Captain Morgan

TM30

Recommended Posts

Muimatt
1 minute ago, Jive said:

Jag brukar resa med frugan och låta henne skriva in oss med sitt namn.

Ok, men då bryter ju den fastighetsägaren lagen eftersom dom måste rapportera (TM30) att dom har en utlänning boende hos sig.

• Ge karma 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Captain Morgan
6 minutes ago, Muimatt said:

Ok, men då bryter ju den fastighetsägaren lagen eftersom dom måste rapportera (TM30) att dom har en utlänning boende hos sig.

Det märker dom inte, bara man är tyst.

Jive
1 minut sedan, skrev Muimatt:

Om de bara har frugans namn på inbokningen och inte vet att jag att jag också bor där, hur ska de kunna rapportera?

Även damer kan väl ta sig ett lösnummer på rummet med en farang 😁

• Ge karma 1
  • Haha 3

Soengsang
22 minuter sedan, skrev Muimatt:

Jag antar att dom ser att hotellet du bott på lämnat in en TM30.

Tror inte de samkör databaser ännu.

Och inte alltid man bor på hotell, inte alla hotell o resorter rapporterar heller.

Däremot var vi nere vid Leam Sing för en tid sen, vi ville hyra ett hus några dagar, men se det gick inte för jag var med, den som hyrde ut tyckte det var för krångligt att rapportera.

• Ge karma 2

Muimatt
28 minutes ago, Jive said:

Om de bara har frugans namn på inbokningen och inte vet att jag att jag också bor där, hur ska de kunna rapportera?

Även damer kan väl ta sig ett lösnummer på rummet med en farang 😁

Det är naturligtvis upp till dom om dom inte vill rapportera att en utlänning bor hos dom. 

Jive
42 minuter sedan, skrev judazzz:

Om inte jag missminner så ska man anmäla när man kommit tillbaka och inte när man lämnar.

Det sägs ju att motivet till TM30 är att de alltid vill veta var du bor och och det funkar ju inte om man skall rapportera först när man har kommit tillbaka.

Jive
4 minuter sedan, skrev Muimatt:

Det är naturligtvis upp till dom om dom inte vill rapportera att en utlänning bor hos dom. 

Det är ju skitlätt att låta dom slippa veta.

• Fint 2

gst
59 minuter sedan, skrev Jive:

Har gjort så några gånger för att det är enklare, men de vill ändå ha en kopia på mitt pass :(

judazzz
13 minutes ago, Jive said:

Det sägs ju att motivet till TM30 är att de alltid vill veta var du bor och och det funkar ju inte om man skall rapportera först när man har kommit tillbaka.

Var det tal om att man måste anmäla när/innan man lämnade provinsen?

Det var väl när man anlände till en ny adress utanför provinsen där man har sin sk. ordinarie adress?

Fastighetsägarens eller hotellägarens ansvar...

pust

Har O visa,var på imm i Pattaya i måndags,frågade om jag åker en sväng i Thailand o bor på hotel,måste jag anmäla igen,svar nej😁👍

• Ge karma 1
  • Fint 1

Khemmarat
29 minuter sedan, skrev pust:

Har O visa,var på imm i Pattaya i måndags,frågade om jag åker en sväng i Thailand o bor på hotel,måste jag anmäla igen,svar nej😁👍 

Samma för min syster i Jomtien som jag skrev, men många imm följer lagen och då måste du.

Dolle
1 timme sedan, skrev Jive:

Same same här med ingen falang regestrerad

• Ge karma 1

rolba
10 timmar sedan, skrev Muimatt:

Ja det stämmer ju på sätt och vis men jag tror det skiljer sig mellan de olika kontoren. När du är i Hua Hin så lämnar hotellet in en TM 30 och när är tillbaka i hemprovinsen så lämnar din landlord in en ny TM 30 så jag förstår inte riktigt varför man ska lämna in en TM 28? Med TM 28 så ska ju en kopia av hyreskontrakt och en kopia av husägarens ID kort följa med. Det blir en jävla massa pappers högar hos immigration i Phuket o Pattaya.....

10 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Ja, det blir ju lite rännande men jag tror det här dör ut av sig självt snart. Det är ju inte bara jobbigt för oss, de får ju mindre tid att peta sig i naveln och leka med telefonen på jobbet.

Åker man exempelvis på en två dagars semestertripp till en annan provins så tror jag att det är tänkt så att man ska gå till den imm där man anländer och sedan till hemma-imm när man flyttar tillbaka, 48 timmar senare.
En två dagars domestic semestertripp  involverar alltså två olika Imm men om man åker utomlands så blir det bara en (hemma-imm) när man kommer tillbaka.
Låter märkligt men de kanske inte har tänkt färdigt än. Vad fan gör de av alla papper?

Hela övervåningen på immigration i Phuket town är fylld med papper runt alla väggar. Över 1.5 meter högt. Allt ligger i datumordning och sparas ett år.

• Ge karma 1

biker

Hej Jag hoppar in i tråden, har en frågeställning.

TM30 ska lämnas inom 24 timmar. Jag landar i Bangkok

Kl. 0600. Ska sedan direkt till ambassaden i Bangkok för att ordna "Income letter".

Åker därefter till frugans hus i Korat, om allt lirar så är man framme där någon

gång på eftermiddagen.

Nu till frågan. De 24 timmarna räknas  från när man anländer Thailand?, Eller från det att jag anländer

bostaden, dvs. frugans hus?

Om det räknas från ankomst till Thailand så måste även besök hos immigration office in Korat hinnas med

dag 1, vilket jag tror blir svårt. 

Jag ska då samtidigt ansöka om 1-års extension "retired".

Funkar online registrering av TM30? I så fall kan ju det göras dag 1 utan problem?

mvh

biker

• Ge karma 1

SatanG
1 timme sedan, skrev biker:

Hej Jag hoppar in i tråden, har en frågeställning.

TM30 ska lämnas inom 24 timmar. Jag landar i Bangkok

Kl. 0600. Ska sedan direkt till ambassaden i Bangkok för att ordna "Income letter".

Åker därefter till frugans hus i Korat, om allt lirar så är man framme där någon

gång på eftermiddagen.

Nu till frågan. De 24 timmarna räknas  från när man anländer Thailand?, Eller från det att jag anländer

bostaden, dvs. frugans hus?

Om det räknas från ankomst till Thailand så måste även besök hos immigration office in Korat hinnas med

dag 1, vilket jag tror blir svårt. 

Jag ska då samtidigt ansöka om 1-års extension "retired".

Funkar online registrering av TM30? I så fall kan ju det göras dag 1 utan problem?

mvh

biker

Funkade för två veckor sedan iaf men för att kunna registrera måste det först ansökas om inloggningskod åt den som ska registrera.

Vissa dokument, husbok samt id, måste scannas in och in i systemet.

Har sett en del klaga på att det tar lång tid att få den koden, gick snabbt för frugan men det skiljer sig nog.

/ SatanG

Edited by SatanG
  • Ge karma 1
  • Fint 1