Jump to content
Captain Morgan

TM30

Recommended Posts

gst
18 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Regeln är att du skall anmäla när du har lämnat provinsen för 24 timmar eller mer, fast olika immigration olika hantering. Tex här

måste man, min syrra som bor i Jomtien behöver inte. Jag skulle ta det säkra för det osäkra och rapportera varje gång, dom byter ju personal o

chefer på immi med och vad bestämmer den nya?

Både TM28 och TM30?

Kenneth4618

Hur svårt kan det vara.

Det är bara att följa de regler som finns, för en vacker dag råkar man på en tjänsteman som följer reglerna.

Då sitter man där med skägget i brevlådan.   

• Ge karma 4

Muimatt
2 minutes ago, gst said:

Både TM28 och TM30?

Nej, TM 28 ska du lämna in om du byter address i Thailand. TM 30 ska lämnas in när du återkommer efter att du lämnat provinsen i mer än 24 timmar.

Eller rättare sagt: Den som äger fastigheten ska lämna in TM 30, inte du.

• Ge karma 2

gst
1 minut sedan, skrev Muimatt:

Nej, TM 28 ska du lämna in om du byter address i Thailand. TM 30 ska lämnas in när du återkommer efter att du lämnat provinsen i mer än 24 timmar.

Tolkningsfråga antar jag. Om jag varit på semester i Hua Hin några dagar, och återkommer hem, byter jag ju adress?

En tidningsartikel med information från immigration i Phuket nyligen, påpekade ju just vikten av att lämna in TM28 varje gång man varit utanför distriktet.

Jive
2 minuter sedan, skrev Muimatt:

Men det är tydligen jag som får böta om fastighetsägaren skiter i att rapportera.

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Esspe
4 minuter sedan, skrev Muimatt:

Om jag lämnar Korat och bor ett tag i t.ex. Pattaya och hyr en condo.  Jag byter bara adress temporärt, så vilken ska jag lämna in i Pattis då? Tidigare har det alltid blivit adressbyte för att sen byta tillbaka. Förutom senast då mäklaren påstod att det inte behövdes om det var kortare än tre månader. Förmodligen uppfann hon den regeln just då för att slippa gå till Immi :) 

Problemen med utebliven TM30 uppstår ju först om du ska göra extension eller 90 dagars.

• Ge karma 1

Muimatt
1 minute ago, Jive said:

Men det är tydligen jag som får böta om fastighetsägaren skiter i att rapportera.

Det blir så när du ska göra din 90 dagars rapportering och din landlord inte har fyllt i TM 30 åt dig. 

Frågan är hur länge farangerna kommer att orka med det här? 

Jag lider med alla som drabbas av det här, jag själv klarar mig undan eftersom jag har BOI visa. (Vi behöver inte lämna in TM 30)

• Ge karma 3

Jive
1 minut sedan, skrev Muimatt:

Det blir så när du ska göra din 90 dagars rapportering och din landlord inte har fyllt i TM 30 åt dig. 

Frågan är hur länge farangerna kommer att orka med det här? 

Jag lider med alla som drabbas av det här, jag själv klarar mig undan eftersom jag har BOI visa. (Vi behöver inte lämna in TM 30)

Jag kommer att låta bli att rapportera om jag drar några dagar.

Hur ska de få veta?

• Ge karma 1
  • Fint 1

Muimatt
7 minutes ago, gst said:

Tolkningsfråga antar jag. Om jag varit på semester i Hua Hin några dagar, och återkommer hem, byter jag ju adress?

En tidningsartikel med information från immigration i Phuket nyligen, påpekade ju just vikten av att lämna in TM28 varje gång man varit utanför distriktet.

Ja det stämmer ju på sätt och vis men jag tror det skiljer sig mellan de olika kontoren. När du är i Hua Hin så lämnar hotellet in en TM 30 och när är tillbaka i hemprovinsen så lämnar din landlord in en ny TM 30 så jag förstår inte riktigt varför man ska lämna in en TM 28? Med TM 28 så ska ju en kopia av hyreskontrakt och en kopia av husägarens ID kort följa med. Det blir en jävla massa pappers högar hos immigration i Phuket o Pattaya.....

• Ge karma 3

Captain Morgan
12 minutes ago, Jive said:

Hur ska man kunna anmäla när man har lämnat provinsen. Det måste man isf göra innan man lämnar och sedan ner till Imm igen när man har kommit tillbaka, eller.

Djävla rännande till Imm.

Ja, det blir ju lite rännande men jag tror det här dör ut av sig självt snart. Det är ju inte bara jobbigt för oss, de får ju mindre tid att peta sig i naveln och leka med telefonen på jobbet.

Åker man exempelvis på en två dagars semestertripp till en annan provins så tror jag att det är tänkt så att man ska gå till den imm där man anländer och sedan till hemma-imm när man flyttar tillbaka, 48 timmar senare.
En två dagars domestic semestertripp  involverar alltså två olika Imm men om man åker utomlands så blir det bara en (hemma-imm) när man kommer tillbaka.
Låter märkligt men de kanske inte har tänkt färdigt än. Vad fan gör de av alla papper?

• Ge karma 2

Muimatt
2 minutes ago, Jive said:

Jag kommer att låta bli att rapportera om jag drar några dagar.

Hur ska de få veta?

Jag antar att dom ser att hotellet du bott på lämnat in en TM30.

• Ge karma 1

Captain Morgan
21 minutes ago, Kenneth4618 said:

Hur svårt kan det vara.

Det är bara att följa de regler som finns, för en vacker dag råkar man på en tjänsteman som följer reglerna.

Då sitter man där med skägget i brevlådan.   

500:-

judazzz
4 hours ago, Jive said:

Hur ska man kunna anmäla när man har lämnat provinsen. Det måste man isf göra innan man lämnar och sedan ner till Imm igen när man har kommit tillbaka, eller.

Djävla rännande till Imm.

Om inte jag missminner så ska man anmäla när man kommit tillbaka och inte när man lämnar.

• Ge karma 2

Jive
Precis nyss, skrev Muimatt:

Jag antar att dom ser att hotellet du bott på lämnat in en TM30.

Jag brukar resa med frugan och låta henne skriva in oss med sitt namn.

• Ge karma 1
  • Fint 1

Muimatt
7 minutes ago, Esspe said:

Om jag lämnar Korat och bor ett tag i t.ex. Pattaya och hyr en condo.  Jag byter bara adress temporärt, så vilken ska jag lämna in i Pattis då? Tidigare har det alltid blivit adressbyte för att sen byta tillbaka. Förutom senast då mäklaren påstod att det inte behövdes om det var kortare än tre månader. Förmodligen uppfann hon den regeln just då för att slippa gå till Immi :) 

Problemen med utebliven TM30 uppstår ju först om du ska göra extension eller 90 dagars.

Korrekt, det här problemet uppstår bara för dom som har extensions och gör 90 dagars rapportering. 

Om du har turistvisum (eller 30 dagars stämpel) så faller ansvaret på hotel/husägare att rapportera och kommer immigration och kollar upp dig så har du inte gjort fel.