Jump to content
IGNORERAD

TM30


Captain Morgan

Recommended Posts

5 timmar sedan, skrev Jive:

90-dagarslappen???

Jag har aldrig nån lapp vid 90-dagarsrapporteringen. Lämnar bara fram passet och de byter den vidhäftade lappen i passet till en ny med nästa datum för rapportering. Klart, tar 2 min.

Samma här, det enda dom är riktigt snabba på det och TM30, samma sak frugan går in o säger vi är hemma med mitt pass i näven.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Captain Morgan

    19

  • Jive

    15

  • judazzz

    10

  • gst

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

16 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

 

I morse var det dags att lämna in 90-dagars lappen hos Imm. Det gick smärtfritt bortsett från att hela lokalen var full av kineser som skulle ha visum men dom fick lova att bilda en egen kö.

Man vet ju aldrig vad f
ör papper Imm ska ka så jag kopierar allt jag har innan jag åker dit, annars fattas det alltid något och man måste ut i Business Center på gårdsplanen och be dom kopiera.
Jag la upp hela bunten s
å fick han plocka själv vad han ville och den här gången skulle han ha:
- Ifyllt och signerat 90-dagars papper
- Originalkvittot fr
ån förra 90-dagars anmälan
- Kopia p
å de första två sidorna i passet
- Kopia p
å aktuellt long stay visum i passet
- Kopia p
å den sista sidan i passet
- Kopia p
å fram och baksida av TM6
Han gav mig ett nytt kvitto p
å inlämnat 90-dagars papper och det vill han ha tillbaka nästa gång.

 

Passade på att fråga om TM30 fortfarande gällde? (Oj,  vilken blick jag fick. Antingen ansågs jag vara imbecil eller hatar han själv TM30).
Svaret var i alla fall att TM30
är very very important och måste fyllas i vid domestic och international travel.
Det finns tre olika alternativ att sk
öta TM30 rapporteringen här:

1. Fastighetsägaren registrerar sig Online och sköter det via internet (exakt hur var lite oklart).
2. Fastighets
ägaren fyller i lappen och lämnar in den.
3. Fastighets
ägaren fyller i lappen och jag lämnar in den. 

 

 

 

14 timmar sedan, skrev Jive:

90-dagarslappen???

Jag har aldrig nån lapp vid 90-dagarsrapporteringen. Lämnar bara fram passet och de byter den vidhäftade lappen i passet till en ny med nästa datum för rapportering. Klart, tar 2 min.

 

13 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Låter schysst.
Nu drabbas vi åter av mopedhjälmssyndromet . . . 

Här är det TM47 som gäller.

 

TM47.png

 

13 timmar sedan, skrev Jive:

Vi har kanske inte samma typ av visum. Jag har ett O-A multiple entry (retirement).

De fäster en lapp ( 10 x 15 cm)  i passet, som är ett kvitto ( receipt of notification) där de stämpla datum för nästa rapportering.

Frugan brukar åka ner med mitt pass och göra det för mig.

 

13 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

 

De verkar vara mer relaxed i dina trakter.

Jag har exakt samma gubbvisum med multiple entries.

Kvittot (RECEIPT OF NOTIFICATION) får jag oxå men det är bevis på att jag har lämnat in TM47 med diverse kopior.

 

 

13 timmar sedan, skrev berlitz:

Samma krångel när jag bodde i Songkhla.Tog en halv dag för 90 dagars rapporten,här i Pattaya 2-3 minuter.

På Phuket gör vi 90-dagars i drive in kön.

Bara lämna in passet i luckan luta sig tillbaka 2 minuter i behaglig temperatur i bilen och vips så är det klart. :dance1:

 

 

Men mycket annat är de rätt dryga med på Phuket immigration. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Detta kan väl inte stämma? Hörde på en youtubefilm att man måste anmäla sin ankomst på sitt immigration office. Detta vet jag.

MEN, man ska också anmäla när man lämnar landet???

Detta vet väl myndigheterna i och med att man blir utstämplad på immigration på flygplatsen?

 

En fråga, om jag anländer Thailand på min 1-års extension (retired) så anmäler jag min ankomst på mitt immigration office.

Får då en "notification" lapp i passet. 

Om jag sedan lämnar landet efter exempelvis 60 dagar (kortare än 90 dagar), så behövs väl ingen kontakt med immigration?

Kommer sedan tillbaka till Thailand efter exempelvis 3 mån. igen, Anmäler då min ankomst igen, och får en ny "notification" i passet.

Jo, jag måste såklart ha "re-entry permit" för att kunna fortsatt stanna på 1-års extension.

Så länge jag inte stannar 90 dagar eller längre, så behövs väl inget besök på immigration? 

 

Eller har jag missuppfattat det hela?

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev biker:

Om jag sedan lämnar landet efter exempelvis 60 dagar (kortare än 90 dagar), så behövs väl ingen kontakt med immigration?

Nej det behövs inte.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

TM30 rules according to Thai Immigration:

Landlords who provide accommodation to foreigners are required to report the foreigners'
presence to immigration officials within 24 hours of their arriving or leaving the accommodation.

Foreigners are also obliged to report their whereabouts within 24 hours when they stay at locations other than their primary residence,
even if they visit other provinces on short breaks or are returning to Thailand from abroad. Those who fail to comply, both Thais and foreigners,
face hefty fines while non-renewal of long-stay visas is also a possibility.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-09-12 at 15:56, skrev Soengsang:

Gör en B/C och citerar mig själv.

 

Något verkar vara på gång med vansinnet.

https://www.immigration.go.th/content/notifyresidence?click=1

 

Taskig google versättning fån Im hemsida, men tror poängen går fram.

 

"migrationskontor Släpp följande nyhetsmeddelanden.

Utlänningar i hela Thailand behöver inte anmäla byte av boende.
---------------
Immigrationsbyrån är bekymrad och begär publicitet. För turister, affärsmän, investerare, undervisning och utbildning, sport, hantverkare eller utländska experter som får komma in och stanna i Thailand tillfälligt

Byt boende om du reser undantag Meddela inte myndigheterna"
----------------

(Enligt artikel 5 i polisavdelningens förordningar Beträffande anmälan om byte av boende Residential Moving Residential Moving Reser till provinsen i mer än 24 timmar och vistas i kungariket i mer än 90 dagar för utlänningar som tillfälligt får stanna i kungariket Tillkännagavs i regerings tidningen 15 juni 1979)

 

https://thepattayanews.com/2019/09/13/thai-immigration-makes-brief-announcement-that-many-foreigners-do-not-need-to-notify-immigration-when-moving-their-residence-lots-of-questions-remain/?fbclid=IwAR3pNjFzMdm6OEc5pa3YFTP0XKO-y6-_BSXAc08RMsw9wlywPmJQxz7iCGs

youknowwhat-696x392.jpg.24a1b612afd5a83251dd1cfe20b41da5.jpg

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Från Facebook-gruppen "Svenskar i Thailand" har Kjell Nyström lagt ut detta:

 

Svenska ambassaden har skickat ut 3 dokument angående TM28/TM30. Olika immigrationskontor tolkar dock informationen olika så bäst är att ni frågar "ert" immigrationskontor vad som gäller för just dig.
I länkad mapp finns de 3 dokumenten samt ett excel-ark där samtliga immigrationkontor finns listade.

https://www.dropbox.com/sh/0z09r4de7ctrdty/AADpj5Z0ua4mVxKWZZBObwv1a?dl=0&fbclid=IwAR3EmqVlBUWwS-UBfJjyGsxabAR126hLvXrASHpcrqmitmCjeLVsk65az_g

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Från Facebook-gruppen "Svenskar i Thailand" har Kjell Nyström lagt ut detta:
 
Svenska ambassaden har skickat ut 3 dokument angående TM28/TM30. Olika immigrationskontor tolkar dock informationen olika så bäst är att ni frågar "ert" immigrationskontor vad som gäller för just dig.
I länkad mapp finns de 3 dokumenten samt ett excel-ark där samtliga immigrationkontor finns listade.
https://www.dropbox.com/sh/0z09r4de7ctrdty/AADpj5Z0ua4mVxKWZZBObwv1a?dl=0&fbclid=IwAR3EmqVlBUWwS-UBfJjyGsxabAR126hLvXrASHpcrqmitmCjeLVsk65az_g
 
40 sidor men typ lagförslag ett helsike att tränga in in, gör Kjell eller ambassaden nån analys av vad som gäller?

Kumde läsa att TM28 inte drabbar den som har turistvisa, kanske smart att söka turistvisa varje gång för att slippa ett problem i alla fall.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev apknug:

40 sidor men typ lagförslag ett helsike att tränga in in, gör Kjell eller ambassaden nån analys av vad som gäller?

Kumde läsa att TM28 inte drabbar den som har turistvisa, kanske smart att söka turistvisa varje gång för att slippa ett problem i alla fall.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Vet inte om det är "lagförslag". Snarare den lag som trädde ikraft 1979 och som allt detta bygger på men som inte förrän nu egentligen börjat tillämpas

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är "lagförslag". Snarare den lag som trädde ikraft 1979 och som allt detta bygger på men som inte förrän nu egentligen börjat tillämpas
Från Facebook-gruppen "Svenskar i Thailand" har Kjell Nyström lagt ut detta:
 
Svenska ambassaden har skickat ut 3 dokument angående TM28/TM30. Olika immigrationskontor tolkar dock informationen olika så bäst är att ni frågar "ert" immigrationskontor vad som gäller för just dig.
I länkad mapp finns de 3 dokumenten samt ett excel-ark där samtliga immigrationkontor finns listade.
https://www.dropbox.com/sh/0z09r4de7ctrdty/AADpj5Z0ua4mVxKWZZBObwv1a?dl=0&fbclid=IwAR3EmqVlBUWwS-UBfJjyGsxabAR126hLvXrASHpcrqmitmCjeLVsk65az_g
 
Tyckte väl att jag såg gamla kungens namn och då kan det ju vara från typ förra sekelskiftet, rätt bra info från vår svenska ambassad o han Kjell att skicka ut det nu helt okommenterat.

Det går från klarhet till klarhet som man brukar säga.

Jag skaffar turistvisum så klarar jag 28an i alla fall.

Thailand är bäst!

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Snokade oxå runt på Imigations webbsida och det jag kunde hitta som va begripligt va att om men åker till den adress som man uppgivit på tm6 så behöver men inte rapportera bara husägare gör detta på tm30.

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Tallviking:

Från Facebook-gruppen "Svenskar i Thailand" har Kjell Nyström lagt ut detta:

 

Svenska ambassaden har skickat ut 3 dokument angående TM28/TM30. Olika immigrationskontor tolkar dock informationen olika så bäst är att ni frågar "ert" immigrationskontor vad som gäller för just dig.
I länkad mapp finns de 3 dokumenten samt ett excel-ark där samtliga immigrationkontor finns listade.

https://www.dropbox.com/sh/0z09r4de7ctrdty/AADpj5Z0ua4mVxKWZZBObwv1a?dl=0&fbclid=IwAR3EmqVlBUWwS-UBfJjyGsxabAR126hLvXrASHpcrqmitmCjeLVsk65az_g

 

Hittar inte "mitt" kontor i listan med samtliga im-kontor, nämligen Nakhonratchasima.

Dom har väl lagt ner verksamheten..............

Kan ju också vara så att jag som är halvblind missade dem i listan 

 

mvh 

biker

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev biker:

Hittar inte "mitt" kontor i listan med samtliga im-kontor, nämligen Nakhonratchasima.

Dom har väl lagt ner verksamheten..............

Kan ju också vara så att jag som är halvblind missade dem i listan 

 

mvh 

biker

 

 

 

 

 

 

Samma här, ambassaden har missat den på sin lista tydligen.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev matz:

Snokade oxå runt på Imigations webbsida och det jag kunde hitta som va begripligt va att om men åker till den adress som man uppgivit på tm6 så behöver men inte rapportera bara husägare gör detta på tm30.

 

/matz

Det skulle ju vara en förenkling, har jag svårt att tro om Thai Immi.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-09-16 at 07:59, skrev Soengsang:

Gör en B/C och citerar mig själv.

 

Något verkar vara på gång med vansinnet.

https://www.immigration.go.th/content/notifyresidence?click=1

 

Taskig google versättning fån Im hemsida, men tror poängen går fram.

 

"migrationskontor Släpp följande nyhetsmeddelanden.

Utlänningar i hela Thailand behöver inte anmäla byte av boende.
---------------
Immigrationsbyrån är bekymrad och begär publicitet. För turister, affärsmän, investerare, undervisning och utbildning, sport, hantverkare eller utländska experter som får komma in och stanna i Thailand tillfälligt

Byt boende om du reser undantag Meddela inte myndigheterna"
----------------

(Enligt artikel 5 i polisavdelningens förordningar Beträffande anmälan om byte av boende Residential Moving Residential Moving Reser till provinsen i mer än 24 timmar och vistas i kungariket i mer än 90 dagar för utlänningar som tillfälligt får stanna i kungariket Tillkännagavs i regerings tidningen 15 juni 1979)

 

https://thepattayanews.com/2019/09/13/thai-immigration-makes-brief-announcement-that-many-foreigners-do-not-need-to-notify-immigration-when-moving-their-residence-lots-of-questions-remain/?fbclid=IwAR3pNjFzMdm6OEc5pa3YFTP0XKO-y6-_BSXAc08RMsw9wlywPmJQxz7iCGs

youknowwhat-696x392.jpg.24a1b612afd5a83251dd1cfe20b41da5.jpg

Jag tycker att det hade varit smartare om dom talat om VILKA aliens som skulle anmäla sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skall Arrival-card TM6 tas bort och TM30 få en ny app

 

Gov’t to Scrap Arrival Cards for Foreigners, Introduce TM30 App

20190917_%E0%B9%91%E0%B9%99%E0%B9%90%E0%
 

Bangkok — A senior government official said Tuesday foreign visitors will soon no longer have to fill out “TM6” arrival and departure forms.

Kobsak Pootrakool, deputy sec-gen to the Prime Minister, also touted a mobile application in the works for 24-hour reporting under the TM30 form system, which has been a source of controversy in recent months. Kobsak said both changes are designed to attract more visitors and accommodate those already living in the kingdom.

 

http://www.khaosodenglish.com/news/business/2019/09/18/govt-to-scrap-arrival-cards-for-foreigners-introduce-tm30-app/

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 2019-10-23 at 21:00, skrev Captain Morgan:

Nu börjar det hända saker, kanske . . .

 

Thai Imm.png

Hej :)

 

Ja, att registera sig/landlord på APPen verkar ju inte fungera.. Eller så tar det lång tid innan man får username/password, gjorde detta i lördags men än så länge inget.. 

 

Ha en kanonbra dag! :)

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stjp8729:

Hej :)

 

Ja, att registera sig/landlord på APPen verkar ju inte fungera.. Eller så tar det lång tid innan man får username/password, gjorde detta i lördags men än så länge inget.. 

 

Ha en kanonbra dag! :)

:wai:

Tog bara ett par timmar för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Captain Morgan

Tips om nya regler vid hotelvistelse (hör nog ihop med TM30 direktiven):

 

Frun ringde precis och bokade hotellrum i sitt eget namn (Thai) för en familjehelg i Hua Hin.

Receptionisten hörde att jag sa något i bakgrunden och påpekade att de har fått nya direktiv från Imm. 

Om en alien är med i ett Thaisällskap så måste han numera ha sitt  pass med sig att visa upp på hotellet vid incheckning.

Tidigare har jag aldrig behövt visa någonting när madam har bokat och de gånger jag själv har bokat har jag endast visat upp mitt Thaikörkort.

 

Kanske det endast gäller Hua Hin, vem vet?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Om en alien är med i ett Thaisällskap så måste han numera ha sitt  pass med sig att visa upp på hotellet vid incheckning.

Blev för 2-3 år sedan nekad att hyra ett boende för en helg då hyresvärden var för lat att rapportera, han misstänkte det var alien med då hen såg mina alien-avkommor.........jag väntade utanför då dealen skulle göras upp.

Detta var i Laem Sing/Chantaburri.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Tips om nya regler vid hotelvistelse (hör nog ihop med TM30 direktiven):

 

Frun ringde precis och bokade hotellrum i sitt eget namn (Thai) för en familjehelg i Hua Hin.

Receptionisten hörde att jag sa något i bakgrunden och påpekade att de har fått nya direktiv från Imm. 

Om en alien är med i ett Thaisällskap så måste han numera ha sitt  pass med sig att visa upp på hotellet vid incheckning.

Tidigare har jag aldrig behövt visa någonting när madam har bokat och de gånger jag själv har bokat har jag endast visat upp mitt Thaikörkort.

 

Kanske det endast gäller Hua Hin, vem vet?

 

Även om min fru bokat rummet, har de alltid velat se mitt pass vid incheckning, och tagit en kopia, men säkert har alla hotell blivit noggrannare med detta efter den mycket striktare tillämpningen numera

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...