Jump to content
IGNORERAD

TM30


Captain Morgan

Recommended Posts

2 minutes ago, Jive said:

Jag kommer att låta bli att rapportera om jag drar några dagar.

Hur ska de få veta?

Jag antar att dom ser att hotellet du bott på lämnat in en TM30.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Captain Morgan

    19

  • Jive

    15

  • judazzz

    10

  • gst

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Captain Morgan
21 minutes ago, Kenneth4618 said:

Hur svårt kan det vara.

Det är bara att följa de regler som finns, för en vacker dag råkar man på en tjänsteman som följer reglerna.

Då sitter man där med skägget i brevlådan.   

500:-

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Jive said:

Hur ska man kunna anmäla när man har lämnat provinsen. Det måste man isf göra innan man lämnar och sedan ner till Imm igen när man har kommit tillbaka, eller.

Djävla rännande till Imm.

Om inte jag missminner så ska man anmäla när man kommit tillbaka och inte när man lämnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Muimatt:

Jag antar att dom ser att hotellet du bott på lämnat in en TM30.

Jag brukar resa med frugan och låta henne skriva in oss med sitt namn.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Esspe said:

Om jag lämnar Korat och bor ett tag i t.ex. Pattaya och hyr en condo.  Jag byter bara adress temporärt, så vilken ska jag lämna in i Pattis då? Tidigare har det alltid blivit adressbyte för att sen byta tillbaka. Förutom senast då mäklaren påstod att det inte behövdes om det var kortare än tre månader. Förmodligen uppfann hon den regeln just då för att slippa gå till Immi :) 

 

Problemen med utebliven TM30 uppstår ju först om du ska göra extension eller 90 dagars.

Korrekt, det här problemet uppstår bara för dom som har extensions och gör 90 dagars rapportering. 

Om du har turistvisum (eller 30 dagars stämpel) så faller ansvaret på hotel/husägare att rapportera och kommer immigration och kollar upp dig så har du inte gjort fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Jive said:

Jag brukar resa med frugan och låta henne skriva in oss med sitt namn.

Ok, men då bryter ju den fastighetsägaren lagen eftersom dom måste rapportera (TM30) att dom har en utlänning boende hos sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
6 minutes ago, Muimatt said:

Ok, men då bryter ju den fastighetsägaren lagen eftersom dom måste rapportera (TM30) att dom har en utlänning boende hos sig.

Det märker dom inte, bara man är tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Muimatt:

Ok, men då bryter ju den fastighetsägaren lagen eftersom dom måste rapportera (TM30) att dom har en utlänning boende hos sig.

Om de bara har frugans namn på inbokningen och inte vet att jag att jag också bor där, hur ska de kunna rapportera?

Även damer kan väl ta sig ett lösnummer på rummet med en farang 😁

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Muimatt:

Jag antar att dom ser att hotellet du bott på lämnat in en TM30.

Tror inte de samkör databaser ännu.

Och inte alltid man bor på hotell, inte alla hotell o resorter rapporterar heller.

 

Däremot var vi nere vid Leam Sing för en tid sen, vi ville hyra ett hus några dagar, men se det gick inte för jag var med, den som hyrde ut tyckte det var för krångligt att rapportera.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minutes ago, Jive said:

Om de bara har frugans namn på inbokningen och inte vet att jag att jag också bor där, hur ska de kunna rapportera?

Även damer kan väl ta sig ett lösnummer på rummet med en farang 😁

Det är naturligtvis upp till dom om dom inte vill rapportera att en utlänning bor hos dom. 

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev judazzz:

Om inte jag missminner så ska man anmäla när man kommit tillbaka och inte när man lämnar.

Det sägs ju att motivet till TM30 är att de alltid vill veta var du bor och och det funkar ju inte om man skall rapportera först när man har kommit tillbaka.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Muimatt:

Det är naturligtvis upp till dom om dom inte vill rapportera att en utlänning bor hos dom. 

Det är ju skitlätt att låta dom slippa veta.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Jive:

Jag brukar resa med frugan och låta henne skriva in oss med sitt namn.

Har gjort så några gånger för att det är enklare, men de vill ändå ha en kopia på mitt pass :(

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minutes ago, Jive said:

Det sägs ju att motivet till TM30 är att de alltid vill veta var du bor och och det funkar ju inte om man skall rapportera först när man har kommit tillbaka.

Var det tal om att man måste anmäla när/innan man lämnade provinsen?

Det var väl när man anlände till en ny adress utanför provinsen där man har sin sk. ordinarie adress?

Fastighetsägarens eller hotellägarens ansvar...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har O visa,var på imm i Pattaya i måndags,frågade om jag åker en sväng i Thailand o bor på hotel,måste jag anmäla igen,svar nej😁👍

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev pust:

Har O visa,var på imm i Pattaya i måndags,frågade om jag åker en sväng i Thailand o bor på hotel,måste jag anmäla igen,svar nej😁👍 

Samma för min syster i Jomtien som jag skrev, men många imm följer lagen och då måste du.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jive:

Jag brukar resa med frugan och låta henne skriva in oss med sitt namn.

Same same här med ingen falang regestrerad

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Muimatt:

Ja det stämmer ju på sätt och vis men jag tror det skiljer sig mellan de olika kontoren. När du är i Hua Hin så lämnar hotellet in en TM 30 och när är tillbaka i hemprovinsen så lämnar din landlord in en ny TM 30 så jag förstår inte riktigt varför man ska lämna in en TM 28? Med TM 28 så ska ju en kopia av hyreskontrakt och en kopia av husägarens ID kort följa med. Det blir en jävla massa pappers högar hos immigration i Phuket o Pattaya.....

 

10 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Ja, det blir ju lite rännande men jag tror det här dör ut av sig självt snart. Det är ju inte bara jobbigt för oss, de får ju mindre tid att peta sig i naveln och leka med telefonen på jobbet.

Åker man exempelvis på en två dagars semestertripp till en annan provins så tror jag att det är tänkt så att man ska gå till den imm där man anländer och sedan till hemma-imm när man flyttar tillbaka, 48 timmar senare.
En två dagars domestic semestertripp  involverar alltså två olika Imm men om man åker utomlands så blir det bara en (hemma-imm) när man kommer tillbaka.
Låter märkligt men de kanske inte har tänkt färdigt än. Vad fan gör de av alla papper?

 

Hela övervåningen på immigration i Phuket town är fylld med papper runt alla väggar. Över 1.5 meter högt. Allt ligger i datumordning och sparas ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jag hoppar in i tråden, har en frågeställning.

TM30 ska lämnas inom 24 timmar. Jag landar i Bangkok

Kl. 0600. Ska sedan direkt till ambassaden i Bangkok för att ordna "Income letter".

Åker därefter till frugans hus i Korat, om allt lirar så är man framme där någon

gång på eftermiddagen.

Nu till frågan. De 24 timmarna räknas  från när man anländer Thailand?, Eller från det att jag anländer

bostaden, dvs. frugans hus?

Om det räknas från ankomst till Thailand så måste även besök hos immigration office in Korat hinnas med

dag 1, vilket jag tror blir svårt. 

Jag ska då samtidigt ansöka om 1-års extension "retired".

 

Funkar online registrering av TM30? I så fall kan ju det göras dag 1 utan problem?

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev biker:

Hej Jag hoppar in i tråden, har en frågeställning.

TM30 ska lämnas inom 24 timmar. Jag landar i Bangkok

Kl. 0600. Ska sedan direkt till ambassaden i Bangkok för att ordna "Income letter".

Åker därefter till frugans hus i Korat, om allt lirar så är man framme där någon

gång på eftermiddagen.

Nu till frågan. De 24 timmarna räknas  från när man anländer Thailand?, Eller från det att jag anländer

bostaden, dvs. frugans hus?

Om det räknas från ankomst till Thailand så måste även besök hos immigration office in Korat hinnas med

dag 1, vilket jag tror blir svårt. 

Jag ska då samtidigt ansöka om 1-års extension "retired".

 

Funkar online registrering av TM30? I så fall kan ju det göras dag 1 utan problem?

 

mvh

biker

 

 

 

Funkade för två veckor sedan iaf men för att kunna registrera måste det först ansökas om inloggningskod åt den som ska registrera.

Vissa dokument, husbok samt id, måste scannas in och in i systemet.

Har sett en del klaga på att det tar lång tid att få den koden, gick snabbt för frugan men det skiljer sig nog.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Jive:

Jag kommer att låta bli att rapportera om jag drar några dagar.

Hur ska de få veta?

 

Som jag fattat det så lär väl ingen få veta om du bor hos någon som inte rapporterar in dig men bor du på ett hotell som gör det så loggas du troligen.

Frugan gjorde mig online i Juli och Aug och jag höll på med annat men vill minnas att hon även fick lägga in hur länge jag skulle vara där. Det kan ju skapa lite problem isf, är i Sverige en vecka till utan frugan men ska höra med henne i dagarna.

Genom åren har inresa till Thailand varit både i Bkk men även Sri racha och Rayong vilket skötts av agenter med deras immigration. En gång blev de lite stressade på Suvarnabhumi då jag skulle lämna landet men deras system visade att jag redan gjort det några dagar tidigare. Alltså felaktig inrapportering av Sri rachas immigration i det fallet men att systemet loggar en vart man än reser in/ut är uppenbart. De visade mig deras loggningar på mig flera år tillbaka i tiden på in/utresor så underskatta inte kollen de har på oss.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Felpost

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
3 hours ago, biker said:

Hej Jag hoppar in i tråden, har en frågeställning.

TM30 ska lämnas inom 24 timmar. Jag landar i Bangkok

Kl. 0600. Ska sedan direkt till ambassaden i Bangkok för att ordna "Income letter".

Åker därefter till frugans hus i Korat, om allt lirar så är man framme där någon

gång på eftermiddagen.

Nu till frågan. De 24 timmarna räknas  från när man anländer Thailand?, Eller från det att jag anländer

bostaden, dvs. frugans hus?

Om det räknas från ankomst till Thailand så måste även besök hos immigration office in Korat hinnas med

dag 1, vilket jag tror blir svårt. 

Jag ska då samtidigt ansöka om 1-års extension "retired".

 

Funkar online registrering av TM30? I så fall kan ju det göras dag 1 utan problem?

 

mvh

biker

 

 

Bra frågor.

Jag tror du får ställa dem till Imm i Korat, de borde kunna svara.

Tror inte att du får några problem om du bara är en dag sen.

Online reg ska visst funka enligt några, vet dock inte hur.

 

Du får gärna uppdatera oss när du är klar.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 9/5/2019 at 3:07 PM, Muimatt said:

Jag antar att dom ser att hotellet du bott på lämnat in en TM30.

 

On 9/5/2019 at 3:01 PM, Muimatt said:

Det blir så när du ska göra din 90 dagars rapportering och din landlord inte har fyllt i TM 30 åt dig. 

Frågan är hur länge farangerna kommer att orka med det här? 

Jag lider med alla som drabbas av det här, jag själv klarar mig undan eftersom jag har BOI visa. (Vi behöver inte lämna in TM 30)

Är minst en gång i månaden i grannregionen 2-4 dagar, aldrig rapporterat och aldrig fått problem, inte ens en fråga . Är inte så helt säker på att det samkörs några boendeuppgifter från hotell med det egna mig.kontoret.

Har gjort 90 rapport så sent som en vecka sedan.

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...