Jump to content
IGNORERAD

Jag skäms...

Guest Flores
 Dela

Recommended Posts

Guest Flores

.. för mitt uppförande.

När jag träffade min syster igår och hennes bebis, så trillade poletten ner på mig hur fult mitt agerande har varit mot min far. Jag hörde hur hemskt det lät när hon uttalade sig om pappa.

Har funderat en hel del på mitt tänkande ang pappas förhållande. Ända sedan barnsben har man faktiskt hört ett gnag om thailändskor. Jag har bara blivit matad med tankar och inte skapat mina egna.

Jag ska inte bli en bitter fitt a!!!!

Dela på andra sajter

• Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Baa

4

• ban99arne

2

• Farang

2

• flor

2

Mest aktiva i denna tråd

Oroa dig inte, innan jag råkade stöta på fru vax hade jag också en hel del fördomar om thaidamer.

Att förstå att man är inskränkt och har en massa fördomar är renande och har lärt mig oerhört mycket om mig själv.

Så här många år senare kan jag både le och skämmas över hur jag var innan jag råkade på fru vax.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Dela på andra sajter

Guest Nobody

.. för mitt uppförande.

När jag träffade min syster igår och hennes bebis, så trillade poletten ner på mig hur fult mitt agerande har varit mot min far. Jag hörde hur hemskt det lät när hon uttalade sig om pappa.

Har funderat en hel del på mitt tänkande ang pappas förhållande. Ända sedan barnsben har man faktiskt hört ett gnag om thailändskor. Jag har bara blivit matad med tankar och inte skapat mina egna.

Jag ska inte bli en bitter fitt a!!!!

Lycka till med resten av ditt liv och jag hoppas att det blir fördomsfritt..

Dela på andra sajter

Flores, juste tankegång!

Hoppas Du gör allvar av Dina planer och kommer till Udon i höst, ska med glädje bjuda på en Issanmiddag med tillbehör, sedan ska det bli intressant att höra mer om Dina tankegångar.

Men, skäms inte, Du är långt ifrån den första och ännu längre från den sista med liknande erfarenheter.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Guest Flores

Flores, juste tankegång!

Hoppas Du gör allvar av Dina planer och kommer till Udon i höst, ska med glädje bjuda på en Issanmiddag med tillbehör, sedan ska det bli intressant att höra mer om Dina tankegångar.

Men, skäms inte, Du är långt ifrån den första och ännu längre från den sista med liknande erfarenheter.

MVH

Baa

Ja tack :) Om jag dyker upp i Udon så träffar jag gärna dig och frugan. Håll spriten från mig bara för tror inte Udon klarar av mina uppståg.

Edit: Måste bli bättre på att förhandgranska mina inlägg. Min nya rosa mini dator är snygg men tangenterna lite svåra...

Dela på andra sajter

.

Ända sedan barnsben har man faktiskt hört ett gnag om thailändskor. Jag har bara blivit matad med tankar och inte skapat mina egna.

Och ändå har du hängt här under en längre tid. Ingen kritik mot dig men det är ju synd att vi här inte är bättre på att motarbeta alla fördomar som finns mot thailändskor. Men så är det ju det där med rök och eld.inte helt lätt.

Dela på andra sajter

Guest Flores

Och ändå har du hängt här under en längre tid. Ingen kritik mot dig men det är ju synd att vi här inte är bättre på att motarbeta alla fördomar som finns mot thailändskor. Men så är det ju det där med rök och eld.inte helt lätt.

Känns lite som öppet mål, men den måste sättas :) Ibland har ni tyvärr bara stärkt mina fördomar, har då varit i ett speciellt extremt fall som skedde härinne på Maipenrai, där jag verkligen gick i taket. Men rötägg finns överallt men tyvärr är de dom man minns, och man drar alla över en kant tyvärr.

Dela på andra sajter

Haaaa, Flores

Du är väl medveten om att det är skitlätt att sitta bakom (eller framför) en  dataskärm och häva ur sig "sanningar" som om man möts öga mot öga aldrig skulle yppas, så ta saker och ting med en nypa salt och ge igen bara, det hjälper faktiskt att vara lite "taskig" ibland.

MVH

Baa

Dela på andra sajter

Guest Flores

Baa: Jag är en väldigt dramatisk person som ibland bara blir så förbannad så jag glömmer att tänka logiskt.

God Natt på er, och kan bara meddela att efter mitt möte med min syster så hade jag sådana slagsmål i sömnen så jag trillade ur sängen inatt.

Btw är du nere i Udon nu Baa? Eller kanske rentavt ngn annan, kan ngn kolla upp åt mig om det finns Ben and Jerrys glass där? Off topic utav bara helve te men jag är ju faktiskt trådstartaren  :whistle:  

Dela på andra sajter

:great:

Härligt att du har besegrat dina fördomar!

Jag har själv haft gott om dem tidigare. Under en väldigt kort tid har jag lärt mig så mycket och inbillar mig att jag har betydligt förre av dem nuförtiden.  :yes:

Angående fördomar så har jag stött på dem, precis som alla andra här. Del flesta av mina vänner har varit positiva till min nya bekantskap. Däremot sa mitt ex, som jag har haft bra kontakt med efter vår separation att "..ledsen, men jag tycker att du har köpt dig en fru." Detta sa hon efter att egentligen inte veta något annat om henne, eller vårt förhållande, än att jag betalade hennes flygbiljett till Sverige på grund av att jag har betydligt mer pengar än tjejen. Jag blev rätt ledsen över det.

Sedan vad gäller männen på detta forum, så lyfter hatten för alla (99,9%) här, vilka jag har förstått är av den goda sorten.  :wai: Man kan gå in på andra forum med Thailandsanknytning vilka har inlägg som kan ge en bild av män som får vem som helst att må illa.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Dela på andra sajter

Guest wUThai

Så målös! Så oFörväntat.fast inte..stfuad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

loser.com

Dela på andra sajter

Flores!

Nu när du nästan besegrat dina fördomar varför inte göra slag i saken och ragga upp en äkta thaiman i byn?

Då kan ju hela familjen bli en enda lycklig falang-thai konstellation.

Fader Baa kan säkert komma med förslag på någon liten goding åt dig.

BTT

Soi 7

Dela på andra sajter

Demokratin är fast förankrad här i landet

Vi respekterar de grundläggande fri- och rättigheterna

Grumliga rasteorier har aldrig funnit fotfäste

Vi betraktar oss gärna som fördomsfria och toleranta

Men så enkelt är det ändå inte

Fördomen behöver inte förankras i någon vederstygglig teori

Den har ett mycket enklare ursprung

Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet

Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret

Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser

Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla

Okunnighet om andra människors särart

Rädslan för att förlora en position, ett socialt privilegium

En förhandsrätt

En människas hudfärg, ras, språk och födelseort

Har ju ingenting med mänskliga kvalitéer att göra

Att gradera människor med en sådan måttstock

Står i bjärt kontrast till principen om människors lika värde

Men den är skamligt enkel att ta till för den som känner sig underlägsen

På arbetsplatsen, i sällskapslivet, i konkurrensen om flickan eller pojken

Därför ligger fördomen alltid på lur

Även i ett upplyst samhälle

Den kan blossa ut i ett stickord

En obetänksam replik, en nedrighet i det lilla

Kanske menar den som handlar inte så illa

Men för den som träffas kan det rivas upp sår som aldrig läks

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

Dela på andra sajter

Hej igen Flores, njaa, jag är i Sverige tills i slutet av augusti och någon glassexpert är jag tyvär inte. Swensen tror jag dom heter, finns 2-3 stycken i Udon plus en massa andra caféer med glassmeny så, vem vet? :mdr:

Höörödu tuctuc, jag tror nog Du kan sluta bekymra Dig för andras liv och vanor, alla behöver inte betala lilla Noi eller få hjälp för att finna "kärlek", finns de som klara detta genom att vara naturliga och generösa. Ta Du en extra titt på folklivet vid 7/11, det är ett tillräckligt "dyrt" nöje för Dig. :yes:

MVH

Baa

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Flores, kul att se att du backat ett steg från din inställning! Men det är inte alls därför jag svarar, här börjades nystas i ett långt mycket viktigare ämne...

http://www.benjerry.al/Thailand.cfm

You can find Ben & Jerry’s 473ml products at selective outlets of  

[*]TOPS Supermarket

[*]Villa Supermarket

[*]Tesco Lotus

[*]Carrefour

[*]Big C

[*]Home Fresh Mart (The Mall)

[*]Gourmet Market (Emporium and Siam Paragon)

Dela på andra sajter

Är nog en hel del som borde skämmas om de läser igenom vad de skrivit, du är mig veterligen den första som verkligen skriver det. Heders m.v.h. flor

bor i Korat.

Dela på andra sajter

Flores, så var det inga problem med glassen :dance1: , såväl Tesco, BigC och Carrefour är etablerade i Udon.

MVH

Baa

PS Tack för länken Durian, man kanske ska testa. DS

Dela på andra sajter

Är nog en hel del som borde skämmas om de läser igenom vad de skrivit, du är mig veterligen den första som verkligen skriver det. Heders m.v.h. flor

Exactemente, tycker verkligen att en del forumister nu borde ta tillfället i akt och lätta på sitt hjärta.

Förlåtande Arne

Dela på andra sajter

Det är tur att du har ett rent samvete.

Är det någon som ärligt kan säga att de har det ? m.v.h. flor

bor i Korat.

Dela på andra sajter

:mdr:

Demokratin är fast förankrad här i landet

Vi respekterar de grundläggande fri- och rättigheterna

Grumliga rasteorier har aldrig funnit fotfäste

Vi betraktar oss gärna som fördomsfria och toleranta

Men så enkelt är det ändå inte

Fördomen behöver inte förankras i någon vederstygglig teori

Den har ett mycket enklare ursprung

Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet

Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret

Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser

Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla

Okunnighet om andra människors särart

Rädslan för att förlora en position, ett socialt privilegium

En förhandsrätt

En människas hudfärg, ras, språk och födelseort

Har ju ingenting med mänskliga kvalitéer att göra

Att gradera människor med en sådan måttstock

Står i bjärt kontrast till principen om människors lika värde

Men den är skamligt enkel att ta till för den som känner sig underlägsen

På arbetsplatsen, i sällskapslivet, i konkurrensen om flickan eller pojken

Därför ligger fördomen alltid på lur

Även i ett upplyst samhälle

Den kan blossa ut i ett stickord

En obetänksam replik, en nedrighet i det lilla

Kanske menar den som handlar inte så illa

Men för den som träffas kan det rivas upp sår som aldrig läks

Ytan Fördomar - Olof Palme

Jag hörde detta talet första gången i en Lating Kings CD :mdr:

Så kulturkunnig är jag  :crazy:

MVH BanFang

Dela på andra sajter

Det är tur att du har ett rent samvete.

Är det någon som ärligt kan säga att de har det ? m.v.h. flor

Exactemente, nu skall Ni inte vara blyga och allt kommer förmodligen att kännas bättre efteråt.

Genomärlige Arne

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...