Jump to content
IGNORERAD

Adoptera frugans barn med en Thaiman, bra eller?


Tommy

Recommended Posts

Hörde härom dagen att en kompis tänkte adoptera sin frus barn (Typ 11 och 13 år gamla), barnen bor redan hos dem i Sverige sedan många år, och Thaipappan är inte ibland oss levande längre...

 

Jag reagerade lite, och nämnde att OM du gör det så tror jag att ni blir av med vårdbidraget (eller vad det heter, som de får eftersom pappan inte betalar underhåll), cirka 2500Kr i månaden, skattefritt eller 30.000 gratis kronor om året som de har tills barnen fyllt 18.

 

Nån som vet vad som verkligen gäller?

 

 

MVH

 

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
5 minuter sedan, skrev Tommy:

Hörde härom dagen att en kompis tänkte adoptera sin frus barn (Typ 11 och 13 år gamla), barnen bor redan hos dem i Sverige sedan många år, och Thaipappan är inte ibland oss levande längre...

 

Jag reagerade lite, och nämnde att OM du gör det så tror jag att ni blir av med vårdbidraget (eller vad det heter, som de får eftersom pappan inte betalar underhåll), cirka 2500Kr i månaden, skattefritt eller 30.000 gratis kronor om året som de har tills barnen fyllt 18.

 

Nån som vet vad som verkligen gäller?

 

 

MVH

 

 

Självklart blir man av med det. 

Jag tycker att du ska rekommendera en adoption

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Självklart blir man av med det. 

Jag tycker att du ska rekommendera en adoption

Skall göra det, så fort du betalar svensk skatt, för indoktrinerings-TV, tex...

 

Tack för svaret!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 minuter sedan, skrev Tommy:

Skall göra det, så fort du betalar svensk skatt, för indoktrinerings-TV, tex...

 

Tack för svaret!

 

 

MVH

Här försöker jag spara era skattepengar så att min dotter kan få en bättre skola och framtid. 

 

Nej, ska nog glo på televisionen en stund. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Här försöker jag spara era skattepengar så att min dotter kan få en bättre skola och framtid. 

 

Nej, ska nog glo på televisionen en stund. 

Det gör du rätt i!

Den skiten borde vara gratis/självfinansierad, i vilket fall som helst!

 

Kompisen hade ingen aning, så jag sa åt honom att kolla med försäkringskassan innan de gör sej av med ca 180.000 gratis pengar...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Tommy:

Hörde härom dagen att en kompis tänkte adoptera sin frus barn (Typ 11 och 13 år gamla), barnen bor redan hos dem i Sverige sedan många år, och Thaipappan är inte ibland oss levande längre...

 

Jag reagerade lite, och nämnde att OM du gör det så tror jag att ni blir av med vårdbidraget (eller vad det heter, som de får eftersom pappan inte betalar underhåll), cirka 2500Kr i månaden, skattefritt eller 30.000 gratis kronor om året som de har tills barnen fyllt 18.

 

Nån som vet vad som verkligen gäller?

 

 

MVH

 

 

Han kan väl vara en bra plastpappa till dom ändå och vad händer om hans fruga vill skiljas....då får han ju betala till barnen.
Utan att vara oartig så är det inte många Thaifruar som kan något som helst om Sverige och barnuppfostran dom lever kvar i sin Thaitro och jag lovar det är inte det bästa för barnen vid skillsmässa.
Jag säger INTE att de är korkade eller dåliga mammor ,de är bara inte som Svenska mammor /förälder dom lever mest i sin egen värld ,som referens kan ni ju evt kolla om ni känner några som är skilda och där mamman har barnen...
Kolla om de går på föräldrarsamtal/klassmöten osv där det kräver lite av föräldern. Aktiviteter ,simskolor,klubbar fotboll ja osv...vad gör Thaimammans bar i förhållande till Svenska mammans barn.
Har Thai mamman Svenska vänner eller mest Thai.....ja osv......det är inte lätt,men en sak är ju säker och det är ju att man/han måste tänka på barnens bästa...en svår ålder dessutom 11 och 13 år.....
Hur länge har barnen varit här osv......
Och hur länge har dom varit gifta....
Ja det är bara vad jag hade på hjärtat.....för det måste göras rätt för alla....
Pengar från staten är ju egentligen helt egalt ,men om pengarna går oavkortat till barnen så hade jag väntat med adoptionen till dom är 18år dvs att dom är ärver din kompis ....även om han blir skild med Thaifrugan

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man mister bidraget helt klart. Men för att få det måste man i rätten. Finns en annan sak som jag funderat över. Adopterar du har dom rätt till arvet efter dig.  Kan kräva sin arvslott direkt. Kan bli problem. 

Lycka till i vad ni gör

 

PS frugan barn bor med mig och behandlas som ett barn efter mig. Med rättigheter och skyldigheter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Tommy:

Hörde härom dagen att en kompis tänkte adoptera sin frus barn (Typ 11 och 13 år gamla), barnen bor redan hos dem i Sverige sedan många år, och Thaipappan är inte ibland oss levande längre...

 

Jag reagerade lite, och nämnde att OM du gör det så tror jag att ni blir av med vårdbidraget (eller vad det heter, som de får eftersom pappan inte betalar underhåll), cirka 2500Kr i månaden, skattefritt eller 30.000 gratis kronor om året som de har tills barnen fyllt 18.

 

Nån som vet vad som verkligen gäller?

 

 

MVH

 

 

Det är värre än så, de kan söka förlängt vårdnadsbidrag, som barnen kommer beviljas t.o.m. de fyller 20 år, om de väljer att fortsätta studera så länge.

Vi hade inte en aning om detta, utan blev uppmärksammade av en enkät, utförd av någon statlig utredning som i sin tur tyckte det var konstigt att så få sökte detta, och därför skickade ut denna enkät.

Vi gick miste om 60.000 SEK på detta, nåja vi fick några månader retroaktivt, men i alla fall 50.000 borta p.g.a. att ingen information skickats ut om möjligheten.

(Jag misstänker att om barnet hetat Mohammed eller liknande, då hade nog informationen gått ut med automatik)

 

Så riktigt puckat att adoptera i detta läget, men det är väl som vanligt, folk skall gifta sig, adoptera, byta till "finare" efternamn och krångla i största allmänhet så fort de hinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Sakhon:

Det är värre än så, de kan söka förlängt vårdnadsbidrag, som barnen kommer beviljas t.o.m. de fyller 20 år, om de väljer att fortsätta studera så länge.

Vi hade inte en aning om detta, utan blev uppmärksammade av en enkät, utförd av någon statlig utredning som i sin tur tyckte det var konstigt att så få sökte detta, och därför skickade ut denna enkät.

Vi gick miste om 60.000 SEK på detta, nåja vi fick några månader retroaktivt, men i alla fall 50.000 borta p.g.a. att ingen information skickats ut om möjligheten.

(Jag misstänker att om barnet hetat Mohammed eller liknande, då hade nog informationen gått ut med automatik)

 

Så riktigt puckat att adoptera i detta läget, men det är väl som vanligt, folk skall gifta sig, adoptera, byta till "finare" efternamn och krångla i största allmänhet så fort de hinner.

Förutom bidragsförluster är inte adoptionen gratis heller. Även om en släktingadoption är humanare prissatt så motsvarar det nog någon flygbiljett till LOS.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Wangthong:

Förutom bidragsförluster är inte adoptionen gratis heller. Även om en släktingadoption är humanare prissatt så motsvarar det nog någon flygbiljett till LOS.

 

?? Kan inte påminna mig om att det kostade något när jag adopterade grabben?

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev hamnoi:

?? Kan inte påminna mig om att det kostade något när jag adopterade grabben?

Adoptionscentrum ville ha på den tiden vi undersökte saken. Det var länge sedan så det har nog blivit ändrat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligt att det var någon mindre ansökningsavgift men inte mer än så.

Fylla i diverse papper med motivering varför osv, möte med någon "socialkärring", sen ett hembesök av samma tant och så godkände hon det.

I stora drag så som jag kommer ihåg det.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Ansökan hos domstolen kostar 900 spänn. Har barner fyllt 12 måste även det ge sitt samtycke

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev John Khonken:

Man mister bidraget helt klart. Men för att få det måste man i rätten. Finns en annan sak som jag funderat över. Adopterar du har dom rätt till arvet efter dig.  Kan kräva sin arvslott direkt. Kan bli problem. 

Lycka till i vad ni gör

 

PS frugan barn bor med mig och behandlas som ett barn efter mig. Med rättigheter och skyldigheter. 

Är du säker på det? Som adopterad har du väl samma rätt som en bröstarvinge och kan väl således inte begära ut något förrän båda föräldrarna gott bort. Särkullsbarn kan begära ut sin lott direkt när dennes förälder gått bort.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mankan i den här frågan är jag inte 100. Men räknas dom inte som särkullsbarn om jag adopterat dom. När dom inte är mina från början

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Sakhon:

Det är värre än så, de kan söka förlängt vårdnadsbidrag, som barnen kommer beviljas t.o.m. de fyller 20 år, om de väljer att fortsätta studera så länge.

Vi hade inte en aning om detta, utan blev uppmärksammade av en enkät, utförd av någon statlig utredning som i sin tur tyckte det var konstigt att så få sökte detta, och därför skickade ut denna enkät.

Vi gick miste om 60.000 SEK på detta, nåja vi fick några månader retroaktivt, men i alla fall 50.000 borta p.g.a. att ingen information skickats ut om möjligheten.

(Jag misstänker att om barnet hetat Mohammed eller liknande, då hade nog informationen gått ut med automatik)

 

Så riktigt puckat att adoptera i detta läget, men det är väl som vanligt, folk skall gifta sig, adoptera, byta till "finare" efternamn och krångla i största allmänhet så fort de hinner.

Skall framföra detta till gubben!

Det där med att söka förlängning till 20 år hade vi inte koll på...

 

Vad gäller att byta till ett "finare" efternamn så borde väl frugan i fråga, som strax tar gubbens efternamn kunna byta barnens efternamn till detsamma som hon, mamman då har?

 

Paret ifråga har varit tillsammans i ca 10 år, barnen har varit i Sverige sedan förskoleålder och min kompis är en strålande farsa till dem, den yngsta flickan har aldrig ens sett sin thaipappa.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...