Jump to content
IGNORERAD

Joints filosoferar


Joints

Recommended Posts

Tänkte berätta en liten anekdot.

Jag har under olika resor och år lärt känna två farangkillar som driver barverksamhet på ett turistställe. Första gången jag träffade dem hade det precis startat upp sin lilla bar. De arbetade hårt och gjorde så mycket som möjligt själva. Någon hjälp ville de inte ha eftersom de ansåg sig veta bäst om allting. I området fanns det ganska många barer med brudar fast något sådant ville det inte ha att göra med. Svensk moral var det som gällde och när de raggade var det bara på turistbrudar, framförallt från scandinavien verkade det som. Att betala för sex spottade de åt.

Något år senare besökte jag samma bar igen. Nu hade de fått hjälp med serveringen av några lokalt anställda men arbetade fortfarande båda två varje dag. När de gällde privatlivet hade de tröttna på blondinerna och istället gått på thailändskorna. Men att betala gick inte för sig. De fanns ju gott om tjejer som ställde upp gratis.

Sista omgången jag träffade dem hade de kommit på att de kanske inte behövde arbeta båda två varje dag. Så de turades om att stå i baren. De fanns fler thailändare som också jobbade i baren men fortfarande så var det inget hanky panky. Killarna hade lugnat ner sig något, verkade inte lika självsäkra som de var det första året. Efter ett tag klämde de ur sig att även deras förhållande till thaitjejerna hade förändrats. Att "umgås" med det motsatta könet var fortfarande ett stort intresse men efter mångt och mycket hade de kommit fram till att det nog var bäst att betala för sig. Blev enklast och mindre smärtfritt på det viset.

Dessa tre resor gjordes inom loppet av fyra år. Tre år senare tittade jag förbi baren igen. Nu var det bara thailändare som arbetade där. Baren hade samma namn men om stället bytt ägare vet jag inte.

Så varför berättar jag detta? Jag tycker det är intressant att se hur man påverkas av att bo på samma ställe i flera år. Först var de väldigt självsäkra och "svenska" men mognaden med tiden. Om deras moral också gjorde det kan väl diskuteras men det är inget jag vill spekulera i. Jag har själv påverkats mycket av att bo och resa utomlands och speciellt mycket har jag påverkats av min tid i Thailand och av att umgås med thailändare.

Det verkar som det finns tre vägar man kan gå. Den enklaste vägen är att hela tiden följa det rättesnöre man har varit uppväxt med. Hur mycket det än blåser står man fast vid sina ideal om vad som är rätt och riktigt. Inte så sällan stärks man i sin tro eftersom det alltid är lätt att finna exempel som stödjer ens egna teorier och allt som pekar emot ignoreras. Thailändare blir till en grupp av utomjordingar som man aldrig kan förstå och samtidigt inte behöver förstå eftersom deras sätt saknar logik.

En annan väg att gå är total kapitulation. Här annamar man allt det nya och slänger bort det gamla. Thailand och thailändarna glorifieras i absurdum. Varje kritisk kommentar mot det nya värdlandet vänds mot det gamla. I sin iver att övertyga sig själv och andra om thailands förträfflighet slätar man ut alla negativa intryck eller pekar på Sverige med stort finger och säger att "det är ju värre där". Den här vägen är lite jobigare än den första men funkar ganska bra ändå eftersom man följer en rak linje där man inte behöver titta åt flera håll samtidigt.

Den tredje vägen är den svåraste eftersom det inte finns någon klar struktur och inga självklara sanningar eller lösningar. Det är vanligt att man i ett första stadium drabbas av total hjärninkompetens. Man vet plötsligt ingenting och det mesta man trott på tidigare faller i bitar. Då hjälper det att bygga upp sin kunskapsbank igen, bit för bit. Det måste göras den jobbiga vägen genom att ständigt och kritiskt granska all information innan den konsumeras av hjärnan. Man måste lämna sin egen platform och föreställa sig hur situationen ter sig om man vänder på allt i 180 grader, ser det framifrån, bakifrån, nutid och dåtid osv. Det är en svår konst och lätt att frestas delta i grupp ett eller två där allt redan är tillrättalagt och skönt.

Givetvis är inte verkligheten så enkel att den kan delas in i tre grupper. Gjorde bara så för att tydligöra olika metoder som ibland används för att bättre förstå eller leva med sin omgivning. Det är nog inte helt ovanligt att man passerar och gästspelar i alla de olika grupperna. Jag har iallfall gjort det. Nu trivs jag bäst i grupp tre som jag kallar för den gyllene medelvägen. Det var jobbigt i början men nu flyter det på ganska bra tycker jag. Belöningen är därefter eftersom den samlade kunskapen av att sätta sig in i och lära sig av andras situationer berikar livet på alla möjliga vis.

Hade egentligen inte tänkt skriva mer än om de två barägarna men fingrarna slank iväg utan kontroll.

Skulle vara roligt om någon vill berätta om liknande upplevelser eller historier.

Vänliga Hälsningar

Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Kloka ord...och stor berättartalang!

Tack för den!  :yes:

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Intressanta funderingar Joints  :great:

Jag ska anvada aterstaende restid fran Taipei till Bkk for att tanka efter om jag har nagra kommentarer. Jag skulle kunna gora "en Korp" och utlova alla svaren pa lordag men jag ar alldeles for blyg och lagmald for sadana utsagor ;)  

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Nyttig läsning för många tror jag

När jag nu bygger mitt hus blev jag snabbt tvungen att hitta en gyllene medelväg för skulle jag kört som i Sverige (Projektledare) skulle jag snabbt fått en byggare som dratt och jag själv skulle nog begått självmord eller fått en hjärtinfarkt

Man måste inse att ALLT i Thailand har helt olika förutsättningar än i Sverige och i många fall måste man fullt ut anpassa sig till dessa. Ibland kan man få som man själv vill och väldigt ofta hittar man något anpassat mellanalternativ som tillfredsställer alla parter lagom mycket. Och ALLT tar mycket längre tid än i Sverige

I Thailand gäller det nog som nyanländ att ha stora öron och liten mun tills man bättre kan och förstår landet och systemet.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Jag accepterar det mesta när jag är i Thailand. Det blir liksom ingen angenäm vistelse om man går omkring och retar sig på det mesta.

I Sverige har jag dock andra krav. Och jag får ofta säga till fru Chang "detta är inte Thailand" ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand kommer bussen alltid snart, frågar man så är svaret " den kommer när nästa buss kommer"... bara att acceptera inget att irritera sig över..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Att rabiat moralisera med opaverkade och benfasta varden fungerar nog inte i langden. Samma sak kan nog sagas gallande total kapitulation heller. Nyckeln ar val att hitta balansen mellan att halla fast vid sin grundlaggande varderingar som gor dig till den du ar och applicera dessa i modifierad version pa den annorlunda verklighet du star infor. Att utvecklas med sin omgivning och nya erfarenheter utan att tulla pa sig sjalv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat Joints men det där gäller ju hela livet :yes:

Förändring eller dö...lol

mv

Tomp

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena joints, trevligt med lite fritt filosoferande.

I likhet med dina bekanta, verkliga eller fabricerade, sa kan jag varmt rekommendera den mer bekymmersfria losningen med att betala direkt for erhallna tjanster. Kanske kan lata konstigt, men arlighet varar langst och har visar sig val en av de mer markanta skillnaderna mellan man och kvinna?

Vid diskussioner i amnet med thailandska man och kvinnor sa far jag ibland fragor om Sverige och det underliga begreppet "Free sex" som tycks forknippat med Sverige. Fragorna handlar givetvis om "ar det sant att alla har gratis sex med vem som helst i Sverige?" kommentarerna fran thai tjejerna ar vanligtvis " Vilken idi*t ger en man sex gratis?"

Alla betalar vi pa ett satt eller annat, om det sker direkt eller indirekt ar nog upp till var och en..

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Intressanta funderingar Joints  :great:

Jag ska anvada aterstaende restid fran Taipei till Bkk for att tanka efter om jag har nagra kommentarer. Jag skulle kunna gora "en Korp" och utlova alla svaren pa lordag men jag ar alldeles for blyg och lagmald for sadana utsagor ;)  

Göra en Korp, ett nytt adverb. Eller passar det bättrer med "att korpa"? Jag vet inte men undrar hur det går för Atoms funderingar. Även om inget utlovades har jag högre förväntningar på en uttråkad Atom i flygplan från Taiwan. En sådan resa borde väl ta en cirka 6 timmar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror t.o.m jag vet vilka killar du pratar om, i sådana fall, så arbetar en av killarna i Bkk nu.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

Göra en Korp, ett nytt adverb. Eller passar det bättrer med "att korpa"? Jag vet inte men undrar hur det går för Atoms funderingar. Även om inget utlovades har jag högre förväntningar på en uttråkad Atom i flygplan från Taiwan. En sådan resa borde väl ta en cirka 6 timmar?

Det tar faktiskt bara lite drygt 3 timmar men sedan kom sa mundana saker som familj och jobb emellan men nu har jag tankt lite. Nar jag fick min MFS-orientering for en massa ar sedan sa togs just dina 3 exempel upp och enligt SIDA sa lagger sig nastan alla nyblivna bistandsarbetare i "grupp 2", dvs total kapitulation, vilket verkar rimligt da de flesta formodligen ar ganska idealistiska nar de forst aker ut. De flesta hamnar dock i "grupp 1" ganska omgaende da deras drommar och forhoppningar moter verkligheten. De flesta ar sedan hemma i Sverige igen innan de nar "grupp 3", da de forst skulle kunna gora nagon riktig nytta. Nu ar inte jag nagon bistandsarbetare sa detta var bara ett exempel.

Jag hoppas att jag nu efter 10 ar kan anses ha natt grupp 3. Jag tycker mig kunna se de tva landernas relativa fordelar och vi forsoker i var familj valja det basta ur de tva kulturerna. Min kunskap och forstaelse for Thailand inskranker sig dock till "Larger Bkk middle class". Skulle jag en dag borja om med en tjej fran en risodlarfamilj i Mukdahan skulle mycket av det jag "lart" mig vara meningslost och det vore sakert nastan som att borja om fran borjan igen.

Jag tycker inte att jag gjort en endaste uppoffring for att passa in har. Enligt mina gamla kompisar i Sverige sa ar jag dock valdigt annorlunda mot nar jag lamnade Sverige men hur mycket av det som beror pa att jag ar 10 ar aldre och hur mycket som beror pa Thailand kan nog ingen svara pa. Alla eventuella forandringar har dock kommit mycket gradvis och omedvetet.

Jag har for mig att vi tidigare diskuterat fenomenet av att man ofta pendlar mellan att alska och hata sitt nya/tillfalliga land samt ocksa kanslan av att man vet/fortstar allt kontra inte vet/inte forstar nagot. Numera ar amplituden i de svangningarna betydligt mindre och intervallen klart langre. Skulle jag dra till med nagot sa ar jag nog anda fortfarande minst 90% svensk och max 10% thailandsk (samt 100% varldsmedborgare for att lata som en Miss Universum kandidat :) ). Dock tycker jag Thailand ar ett trevligare land an Sverige att leva i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dock tycker jag Thailand ar ett trevligare land an Sverige att leva i.

Utveckla gärna det påståendet någon gång när tid finnes. För övrigt, ett intressant inlägg :great:

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Har en svensk bekant som har varit i Thailand. For mig han stolt berattade att han aldrig hade betalt for en tjej. Det ar emot hans varderingar sager han. Men han gillade att ragga tjejer och asiatiskorna var hans specialitet. Me att betala for dom inget for honom. Han traffade en tjej i en tvatteri i Nakhon Si Thammarat som han ville ha lite kul tillsammans. Han t.o.m.  forlovadesig med henne  for att fa  kn*lla gratis. vilken dubbelmoral!!!! Aven har i Sverige lurade han tjejer for att fa dem till sangs planerade framtiden tillsammans med dom. Tjejerna var forstass stortkara i honom men han hade aldrig planerat for att forbinda sig. men ok nu ar han forlovad med en peruanska och kanske det haller...men samma varderingar kvar...

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...