Jump to content
IGNORERAD

Någon som lyckats efter ett besök i thailand o få visum?


honken

Recommended Posts

Nu undrar jag om det finns någon som lyckats få visum efter bara vart i Thailand en gång?

För nu är det så att jag som sagt bara vart i Thailand en gång (25 dagar), och har nu påbörjat en process att få visum för ett besök.

Men som många säger är mina chanser rätt små, vilket jag accepterar.

Men sen är nog den stora frågan om man ska dra en vit lögn eller bara köra på ärlighet i alla papper.

Jag har som sagt ingen idé, jag känner dock att det är synd om man ska behöva dra en vit lögn, men jag vill heller inte få ett avslag.

Vilket är bäst?

//H

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • honken

    7

  • thaikonsult

    3

  • McTwist

    2

  • Franco

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om jag fattar rätt är det alltså inte du som skall söka visum utan någon som skall besöka dig. Du skall alltså stå som garant.

Mig vetligen finn det väl inga krav på hur många gånger man besökt Thailand för det.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu undrar jag om det finns någon som lyckats få visum efter bara vart i Thailand en gång?

För nu är det så att jag som sagt bara vart i Thailand en gång (25 dagar), och har nu påbörjat en process att få visum för ett besök.

Men som många säger är mina chanser rätt små, vilket jag accepterar.

Men sen är nog den stora frågan om man ska dra en vit lögn eller bara köra på ärlighet i alla papper.

Jag har som sagt ingen idé, jag känner dock att det är synd om man ska behöva dra en vit lögn, men jag vill heller inte få ett avslag.

Vilket är bäst?

//H

Vet inte om jag riktigt förstår din fråga. Men det är alltså inte du som ska söka något visum? Är det någon annan som ska söka besöksvisum till Sverige? I så fall finns väl inga krav på att du ska ha varit i Thailand. Det kan ju gälla släktingar, bekanta eller vem som helst. Vem påstår att det skulle vara liten chans att få visum beviljat?

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det är något problem med det, har en kompis som åkte ner, visserligen ca, 2-3 år sedan nu, för första gången, han var där i 2 veckor hade alla papper med sig, så när han åkte hem så var hon med på planet till svedala, men som sagt 2-3 år sedan nu så det kanske har ändrats nu,

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vet inte om jag riktigt förstår din fråga. Men det är alltså inte du som ska söka något visum? Är det någon annan som ska söka besöksvisum till Sverige? I så fall finns väl inga krav på att du ska ha varit i Thailand. Det kan ju gälla släktingar, bekanta eller vem som helst. Vem påstår att det skulle vara liten chans att få visum beviljat?

/biker

Stämmer, är en thai tjej jag håller på att fixa visum till just nu för att komma på besök i 3 månader till Sverige.

Jag var i Thailand rätt nyligen och spenderade 25 dagar där nere.

Och dessa personer som påstår detta är en hand full med personer.

Argumenten dom ger är:

1. Du har bara varit i Thailand en gång.

2. Tiden du var i Thailand har ingen betydelse.

Just nu är jag inställd på att det kan nekas, men har eget hopp om att det går igenom.

Men sen är frågan om de på pappret vill att man ska ha känt varandra en längre tid, eller om en kortare tid fungerar också?

Eller har det kanske ingen betydelse?

//H

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte Ambassaden se stämplar från dina tidigare pass? DÅ kan det vara körigt att dra en vit lögn.

Jag skickade i alla fall med kopior på mina gamla pass med stämplarna på in- och utresorna när jag sökte besöksvisum till tjejen.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Hur många gånger du har varit i Thailand eller inte har inte med saken att göra.

Vad som bedöms är hur väl den visumsökande känner referenspersonen.

Den visumsökande ska bifoga kopior från referenspersonens pass. Första uppslaget + alla stämplar till Thailand.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vill inte Ambassaden se stämplar från dina tidigare pass? DÅ kan det vara körigt att dra en vit lögn.

Jag skickade i alla fall med kopior på mina gamla pass med stämplarna på in- och utresorna när jag sökte besöksvisum till tjejen.

Vill helst inte dra vit lögn, vill att allt ska vara ärligt fixat med mina och hennes papper.

Du verkade iaf ha mer än 1st stämpel i dina pass  :mdr:

Jag har bara en liten fjuttig stämpel själv, inte mycket att hurra för, men en är bättre än ingen.

//H

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer nog inte att vara några problem att få visum. Det är precis som mamma bäng fan pappa käng skriver.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt var, det är ju upp till handläggaren i just ditt fall att avgöra.

Antalet stämplar har ingen direkt avgörande roll, men då det skall avgöras hur bra du känner tjejen ifråga och du "bara" vart i Thailand en gång, så kommer det ju indirekt att ha betydelse.

Jag hade 4 st pass fulla med stämplar, men de enda som jag kan tänka mig är intressant för ambassaden är de stämplar som stämmer ihop med de resor jag skrivit att jag träffat tjejen på, de två sista.

Lycka till i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska inte vara något problem så länge som du har en ekonomi godtagbar som garant och tjejen inte har för många schengenviseringar (helst inga) från förr.

Hälsningar från ett varmt men fuktigt Ban Phe.

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Stämmer, är en thai tjej jag håller på att fixa visum till just nu för att komma på besök i 3 månader till Sverige.

Jag var i Thailand rätt nyligen och spenderade 25 dagar där nere.

Och dessa personer som påstår detta är en hand full med personer.

Argumenten dom ger är:

1. Du har bara varit i Thailand en gång.

2. Tiden du var i Thailand har ingen betydelse.

Just nu är jag inställd på att det kan nekas, men har eget hopp om att det går igenom.

Men sen är frågan om de på pappret vill att man ska ha känt varandra en längre tid, eller om en kortare tid fungerar också?

Eller har det kanske ingen betydelse?

//H

Hej!

Jag träffade min tjej i Thailand i början på april. En vecka och några dagar senare var vi på ambassaden efter att med lite krångel lyckats få tag på en avbokad tid för visumansökan (efter att först blivit erbjudna tid i juni). Fick själv åka hem innan hon hade fått svar. Nervös som jag var ringde jag ambassaden från Sverige och fick höra till min förfärelse att det är rätt låg sannolikhet att det blir godkänt eftersom vi kännt varandra så kort tid. Med ett tungt hjärta gick jag och väntade tills jag till slut fick höra att visumet hade beviljats.  :dance1:   Så 1:a maj tog jag emot henne på Arlanda. Jag har fattat i efterhand att vi har haft jäkla flyt på allt.

Sen ska man ju ta hänsyn till att det handlar om besöksvisum och inget UT, där det väl är lite hårdare krav som gäller.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Honken, det är ett besöksvisum du och din tjej tänker söka inte ett uppehålls- och arbetstillstånd. De som har gett dig tips om att det kan bli svårt har nog förväxlat dom två tillstånden.

Besöksvisum är inte svårt att få beviljat... det gäller ju bara ett besök till landet. Uppehålls- och arbetstillstånd är svårare och där krävs att ni kan bevisa att ni har en relation sedan en tid tillbaka. Men detta behövs inte för ett enkelt besöksvisum.

Rent krasst så är Sverige endast intresserad av att det finns en svensk med bevisad inkomst eller bankmedel som står för resekostnader, garanterar uppehälle och försäkring till den sökande.

Alltså, var inte orolig, har ni alla krävda handlingar korrekt ifyllda så är beviljandet en formalitet. Spelar ingen roll om du varit 1 eller 100 ggr i Thailand.

Lycka till med besöket!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Honken, det är ett besöksvisum du och din tjej tänker söka inte ett uppehålls- och arbetstillstånd. De som har gett dig tips om att det kan bli svårt har nog förväxlat dom två tillstånden.

Besöksvisum är inte svårt att få beviljat... det gäller ju bara ett besök till landet. Uppehålls- och arbetstillstånd är svårare och där krävs att ni kan bevisa att ni har en relation sedan en tid tillbaka. Men detta behövs inte för ett enkelt besöksvisum.

Rent krasst så är Sverige endast intresserad av att det finns en svensk med bevisad inkomst eller bankmedel som står för resekostnader, garanterar uppehälle och försäkring till den sökande.

Alltså, var inte orolig, har ni alla krävda handlingar korrekt ifyllda så är beviljandet en formalitet. Spelar ingen roll om du varit 1 eller 100 ggr i Thailand.

Lycka till med besöket!

Tack Kim.

Precis, gäller besök ej UT (för stunden iaf)  :mdr:

//H

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

mr-noodles

Precis som Kim skriver :crazy:

Det är inga plomplem :mdr:   för besöksvisa.

:kort:   Men Se till att hon är försäkrad när hon reser till sverige,

Minsta besök på sjukan kostar Dyrt om hon ej har försäkring,

& det är du som Garant som annars betalar kostnaderna.

OBS!! ingen Försäkring = katastrof

Gäller även oss som reser till Thai.

:great:   Bra att veta innan

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Tja honken! Som jag ser det kan det vara ett litet

problem för dig, och det skulle kunna vara om

ambassad personalen får se denna bild :whistle:

då skulle det nog bli stopp fortare än kvickt :crazy:

Tänker naturligtvis på gadden ;)

Nej skämt och sido :mdr:   Lycka till

13474_DSC_0852_jpg9932785dcae8271548261a

13474_DSC_0852_jpg9932785dcae8271548261a

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tja honken! Som jag ser det kan det vara ett litet

problem för dig, och det skulle kunna vara om

ambassad personalen får se denna bild :whistle:

då skulle det nog bli stopp fortare än kvickt :crazy:

Tänker naturligtvis på gadden ;)

Nej skämt och sido :mdr:   Lycka till

haha  :na:

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Svenska Ambassaden har i samråd med andra Schengenstater beslutat att inte bevilja visum till sökande som endast har en kortare bekantskap med referenten (inbjudaren). Någon exakt tidsgräns för hur mycket man ska ha träffats kan inte anges utan detta prövas individuellt.

Att endast ha träffats vid ett enstaka tillfälle under 7 dagar är emellertid att betrakta som en mycket kort bekantskap.

Ovanstående är saxat från ”Svenne” och det svar han fick från Svenska Ambassaden i Bangkok. Svaret visar tydligt att praxisen kring Schengenvisum stramats upp när det gäller kortare bekantskaper. Det finns även sedan tidigare en dom från Migrationsöverdomstolen där man konstaterat att en kortare bekantskap inte kan räknas som ett förhållande. Vilket blir ett hinder för sökande med korta relationer, att söka tillstånd för bosättning i Sverige.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svenska Ambassaden har i samråd med andra Schengenstater beslutat att inte bevilja visum till sökande som endast har en kortare bekantskap med referenten (inbjudaren). Någon exakt tidsgräns för hur mycket man ska ha träffats kan inte anges utan detta prövas individuellt.

Att endast ha träffats vid ett enstaka tillfälle under 7 dagar är emellertid att betrakta som en mycket kort bekantskap.

Ovanstående är saxat från ”Svenne” och det svar han fick från Svenska Ambassaden i Bangkok. Svaret visar tydligt att praxisen kring Schengenvisum stramats upp när det gäller kortare bekantskaper. Det finns även sedan tidigare en dom från Migrationsöverdomstolen där man konstaterat att en kortare bekantskap inte kan räknas som ett förhållande. Vilket blir ett hinder för sökande med korta relationer, att söka tillstånd för bosättning i Sverige.

Mvh Thaikonsult

Hmms, okej..

Var räknas till en "lång" tid då? finns det något som säger min-max på nått sånt?

//H

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Det är enbart riktlinjer. Mycket beror på vad som framkommit under den korta intervju som hålls med tjejen om hur man träffats och umgåtts, vidare hur mycket man känner till om varandra, etc. Grundregeln är att man ska ha träffats minst en gång men det finns även undantag från denna regel.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Thaikonsult:

Jag tackar dig för dina svar.Får hoppas att mitt fall går igenom bara..

//H

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

För UT räckte 10 månader, 3 besök i Thailand (ca 2 veckor styck) och en visit i Sverige - I alla fall för min handläggare som satt och troligen var på gott humör den dagen :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hej Honken. Det är som Kim säger om det bara är ett besöksvisum så är det du som står för uppehället

för henne då spelar det ingen roll hur länge du har känt henne .Gå in på svenska ambassaden Thailand

Där på deras hemsida står all info du behöver.Lycka till :drinks:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Den 25 maj i år svarade Conny Larsson (Counsellor Migration Affairs) vid svenska ambassaden i Bangkok enligt följande:

"Du frågar om man måste ha varit i Thailand för att få bjuda in en person. Det finns inga formella krav att man måste ha varit i Thailand för att få bjuda in någon. Snarare är det så att det vägs in bland andra faktorer i bedömningen av om en visering ska ges eller inte. Dvs, hur relationen mellan den som söker och inbjudaren ser ut".

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Honken ( om det är du på bilden ovan) Du har något skit på armen... bäst ta bort det innan du söker visum... kan aldrig gå :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...