Jump to content
IGNORERAD

Någon som lyckats efter ett besök i thailand o få visum?


honken

Recommended Posts

En riktig gröngöling här men jag har nyss varit med om något som jag fann både överraskande och ovärdigt.

Jag har lärt känna en tjej från phillippinerna - ursäkta valet av land  :mdr: ... Och vi har chattat med varandra dagligen under en längre tid, oktober förra året, och helt enkelt blivit jäkligt goda vänner. När vi väl började tänka på att kanske träffas så fick jag precis ett nytt jobb efter att varit arbetslös ett tag. Ingen sommarsemester med andra ord så jag tänkte att jag kan väl bjuda hit henne istället - samma pengar liksom. Hennes ansökan om visum avslogs dock med motivering att vi inte känt varandra tillräckligt länge.

Jag var tillräckligt naiv att tro att de enbart ville ha garantier, eller känna sig övertygade om att hon skulle återvända. Så uppenbarligen har de någon slags värdering.

(Om någon har tips till mig är jag tacksam för ett PM!)

Men jag fattar egentligen noll av själva värderingen och känner mig nu även orolig för en annan sak. Genom ett gemensamt intresse för ett ämne har jag också haft en kontakt med en kille från Kina och vi har pratat om att försöka ses någon gång och han eventuellt skulle komma hit. Kommer ambassaden göra samma bedömning då eller lägger de någon slags moralisk aspekt på det hela för att den ena gången råkar vara en tjej från Phillippinerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • honken

    7

  • thaikonsult

    3

  • McTwist

    2

  • Franco

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest larbejo

Ankhare,Jag undrar hur det egentligen är ställt med myndighetskontroll när det gäller besöksvisa för personer från Phillippinerna. Om man kör ett eget race där,typ missbruka call center för att mjölka ut pengar av sökande? Kanske en något svävande frågeställning. Men jag har bekanta som har försökt få besöksvisum för en väninna.Hon har ringt ett otal samtal till call centret och måste hela tiden  komplettera med nya uppgifter. Det senaste var att man ville ha reda på vad den inbjudande partens(Filipinska) föräldrar hette och när de hade gift sig.Man kan ju fråga sig vad det är för relevans för ett besöksvisa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Honken, med den överarmen blir det såklart inga problem. Bara att visa upp gadden så kommer dom rulla ut röda mattan och se till att du får det du vill, besöksvisa, UT, PUT, u name it...  ;)

:dance1: Alla hatar oss - Vad fan gör det :dance1:

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En riktig gröngöling här men jag har nyss varit med om något som jag fann både överraskande och ovärdigt.

Jag har lärt känna en tjej från phillippinerna - ursäkta valet av land  :mdr: ... Och vi har chattat med varandra dagligen under en längre tid, oktober förra året, och helt enkelt blivit jäkligt goda vänner. När vi väl började tänka på att kanske träffas så fick jag precis ett nytt jobb efter att varit arbetslös ett tag. Ingen sommarsemester med andra ord så jag tänkte att jag kan väl bjuda hit henne istället - samma pengar liksom. Hennes ansökan om visum avslogs dock med motivering att vi inte känt varandra tillräckligt länge.

Jag var tillräckligt naiv att tro att de enbart ville ha garantier, eller känna sig övertygade om att hon skulle återvända. Så uppenbarligen har de någon slags värdering.

När min filippinska fru besökte mig i Sverige 2007, var besöksviseringarna indelade efter anledningen till besök. Hanteringen skilde sig åt, trots att det formellt var fråga om samma visum, Schengenvisering.

Hon fick gå igenom en intervju för att se om relationen var seriös, trots att det var fråga om ett besöksvisum, inte något UT. Så, ja, det finns en värdering. Hon fick frågor om mina familjeförhållanden, om hon visste hur gammal min son var etc. samt en fråga om hennes planer för framtiden...

I detta fall var jag redan på plats och det var mitt tredje besök hos henne. Det som kärvade var "anledning att åka tillbaka", men hennes pappas dåliga hälsotillstånd räckte för att ambassaden skulle våga låta henne åka.

Jag vet inte om det har blivit hårdare eller lättare i och med att ambassaden i Bangkok har tagit över hanteringen, och att allt ska gå genom det svindyra callcentret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...