Jump to content
IGNORERAD

Dricksvatten?


NangYak

Recommended Posts

Hej!

Hur skaffar ni faranger ert dricksvatten i Thailand? Tar ni Izusun till affären och laddar flaket fullt med PET-flaskor eller har ni någon annan lösning?

Kan en brunn vara en lösning? Annars har jag fattat det som att en del Thailändare samlar in regnvatten för dricksvatten. Finns det nån farang-variant på den lösningen?

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    10

  • NangYak

    9

  • Kim

    5

  • jocko53

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

I byn är det som alla andra att samla regnvatten och filtrera.

Duger det till byborna så är det ok.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

Hur skaffar ni faranger ert dricksvatten i Thailand? Tar ni Izusun till affären och laddar flaket fullt med PET-flaskor eller har ni någon annan lösning?

Kan en brunn vara en lösning? Annars har jag fattat det som att en del Thailändare samlar in regnvatten för dricksvatten. Finns det nån farang-variant på den lösningen?

Du får nog specisera lite tydligare var Du tänkt bo, landet eller nära stan.

Finns förvånansvärt ofta kommunalt vatten där man minst anar det, att dricka det kan ju vara lite suspekt i vårt sätt att bedömma dricksvattenkvaliet, ganska ofta är det för mycket klor, andra dagar grumligt p.g.av ledningsbrott e.t.c.

Att rekommendera är ett vattenfilter "watercleaner/watermachine", ett sand/kolfilter som kostar runt 5-10 000 bath beroende på storlek. Har man inte kommunalt så blir det antingen att gräva eller fixa med en tank och ringa tankbilen vid behov.

Som sagt, lite mer kött på benen så kommer det garanterat ett gäng lösningar.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Huset ska byggas i en by ca 4 mil söder om Udon Thani. Det ska gå att dra in kommunalt vatten även om det är rätt långt. Gummans syrran har idag åkt förbi vattenverket och bett dem ta en titt på det hela. Vi borde väl få ett pris på kalaset inom en vecka eller två.

Så det går alltså att dricka kommunala vattnet om det går genom en "watermachine"? Hur fungerar en sån?

Så regnvattenlösnignen är ok den med?

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaaa, regnvatten är nog inte att räkna med som farang, jag hade kommunalt när jag bodde i byn utanför Udon och köpte ett filter för 5-6 000. Fungerar perfekt, två rostfria cylindrar, en med sand och en med kol. Dom kommer och monterar och servar så Du kan vara helt lugn, det enda man gör själv är att saltrensa sandfiltret nån gång om året, enkelt uttryckt så häller man i salt i cylindern, öppnar kranen och när vattnet inte smakar salt längre har filtret fått sin dos av rening. Byte av sand och kol bör ske var annat år, det sköter leverantören om för 3-400 bath, enkelt!

Problemet med småbyarnas kommunala vatten är att tillgången fluktuerar kraftigt så även om det finns så rekommenderar jag en cistern med pumpautomat, då har Du alltid tillgång på vatten och samma tryck i ledningen och slipper droppducha. Cisternen fylls ju på från nätat kontinuerligt så det är det bästa alternativet.

En annan lösning som en kompis fick ta till var att gjuta en 6 kubik betongcistern, (storleken är ju frivillig) under jord och därifrån pumpa in i huset, detta som komplement till kommunalt. Att gräva brunn har även det sina risker, finns en hel del smakämnen i jordsorterna, där spricker mina kunskaper, men smakar illa gör det ibland i alla fall.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Har man inte tillgång till kommunalt och inte vill dricka brunnsvatten så köp en 2-kubiks tank och ring lokala vattentankbilen som kommer och fyller på vid behov

Men som farang bör man när man är nere kortare tider och inte hinner "anpassa" magen köra med flaskvatten på allt som man inte kokar eller använder för utvärtes bruk

Men som sagt beror det på förutsättningarna vad som finns eller måste byggas/köpas i just ditt hus

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fick jag massa bra input. Tackar för det! Sand/kolfilterlösningen låter väldigt lockande om vi får in kommunalt till ett rimligt pris.

Var bör man placera reservtanken och pumpen samt filterbehållarna? Kommer ju inte direkt ha nåt pannrum i kåken  :mdr:    

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Regnvatten funkar för min mage...

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Tänk på att en mindre tankbil (pickup med tank på flaket ofta) skall komma åt att fylla på. Vart har du röranslutning  och elanslutning från huset samt om möjligt i skuggan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu fick jag massa bra input. Tackar för det! Sand/kolfilterlösningen låter väldigt lockande om vi får in kommunalt till ett rimligt pris.

Var bör man placera reservtanken och pumpen samt filterbehållarna? Kommer ju inte direkt ha nåt pannrum i kåken  :mdr:    

Filtret brukar man montera vid tappstället, det finns en typ kökskran på filtret. Du bör dock tänka på att vattnet i ledningarna inte håller drickstemperatur, lite jolmigt fakiskt, så vi brukade tappa upp vatten i 1,5 liters petflaskor och ha i kylen för att dricka, annars duger det åndå. Reservtanken brukar man placera utomhus på någon undanskymd plats, är ju ingen prydnad precis. Gör en grenkopplig före filtret och dra en lina till vasken och en till filtret, då slipper Ni använda filtrerat vatten till disk t.ex.

Lycka till

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde att säga att dricksvattenkylare är en bra investering, finns från 3-4 000 bath och uppåt, på dessa anbringas 10 litersflaskor, räcker ett par dar.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Vem dricker vatten ?? :crazy:

Tja, vatten finns väl i de flesta vätskor man dricker, öl inkluderat ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Najs med en bild :)

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Duscha i öl kanske inte är en höjdare

För att inte tala om borsta tänderna med öl som sköljmedel blandat med tandkräm !  :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Duscha i öl kanske inte är en höjdare

För att inte tala om borsta tänderna med öl som sköljmedel blandat med tandkräm !  :whistle:

Hej Tallviking,

Var vänlig bespara oss beskrivningar av dina något udda experiment med öl.

Öl ska drickas, inget annat.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan[br]Jag har kommunalt vatten. Det står 2 st. 1-kubiks-cisterner på baksidan som fylls på, mestadels tidigt på morgonen. [br]Men dricka det går ju inte om man tittat ner i dom någon gång.[br]Så för driksvattnet har jag skaffat en maskin från WatherMicron som gör driksvatten av luft. :great: [br]Den suger in luft mot en kondensplatta, så det droppar ner vatten i en behållare. Detta pumpas sedan upp genom några filter till en tank. Från den kan man få kallvatten, 5-7 grader, och varmvatten, ca 95 grader, samt mittemellantempererat. Den lär ska kunna producera 30 L. / dygn. Och den funkar ner till en luftfuktighet på 36 %.[br]Min gick lös på 30.000 Baht. Men jag har den av bekvämlighet och tillgänglighet.[br]

13446_WaterMicron_1_320_jpg647a9fa3378ef

13446_WaterMicron_1_320_jpg647a9fa3378ef

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant! Är det mycket underhåll på en sån? Antar att den slukar en del el i drift va? Har du räknat på driftskostnader?

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Intressant! Är det mycket underhåll på en sån? Antar att den slukar en del el i drift va? Har du räknat på driftskostnader?
[br]Hejsan[br]Nej det är till att skölja av filtret vid insuget sisådär var 14:e dag. Sedan skall filtren bytas ibland. Har för mig att han sa vart annat år eller så. [br]Elförbrukningen är ju helt beroende på nyttjandet. Då jag bor ensam, nyttjas den inte så hårt , så jag skulle tro att den drar mindre än mitt kylskåp. Men han som sålt den skulle komma förbi någon dag, då ska jag fråga om det finns siffror.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Regnvatten är helt rent och drickbart när det faller från himlen. Det gäller bara se till att inte förorena det i uppsamlingshanteringen. Dom flesta thai har ju taket som uppsamlingskälla och det är väl frågan om ett eternittak egentligen är lämpligt för ändamålet?

Hur som helst så har jag druckit mycket regnvatten i Thailand utan några som helst kortsiktiga problem.

Vad gäller att köpa vatten så kostar en refill av dom vanliga 10 liters flaskorna endast 10 baht och man kan ordna det så att vattenleveransbilen kommer förbi och gör det jobbet regelbundet åt en om man så önskar. Byter flaska/or alltså.

Personligen tror jag inte jag skulle tycka det vara mödan värt att ordna med dyra reningsanläggningar eller annan teknisk utrustning  bara för att få dricksvatten i kran om jag nu hade hus i Thailand. Mängden en familj dricker per dag är ju inte direkt ohanterligt stor och det kommunala-, alternativt brunnsvattnet i kran duger ju till all annan användning.

Nä då är det både enklare och billigare att köpa dricksvattnet tycker jag.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Förbrukningen i min familj på 4 pers är knappast mer än 4-5 liter per dag i snitt vilket gör en dagskostnad på runt 1 kr per dag. Har jag 3-4 refill, 10 literflaskor så räcker det att vattenbilen kommer förbi och byter ut dom som hunnit bli tomma en gång i veckan.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig Kim. Det verkar vara mycket mek för att fixa dricksvatten när man ändå kan köpa det till rimlig kostnad. Men det är klart, om man bosatt sig lååångt bort från allt så kanske det krävs lite mer kreativitet än att rulla iväg till affären.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim.

I all välmening, Eternit är bland de bästa materiel som finns för vattentransport, i fast form och dessutom blött eller fujktigt finns det inga som helst lösgjorda fibrer som går att andas is och ge lungcancer som Du förmodligen åsyftar. Däremot, såga inte i Eternit utan andningsskydd, det är därför som Eternit inte används längre, inte för att det är ett farligt ämne i sig utan för att det innehåller asbestfibrer som i lös förm är canceogent. Dessutom inte heller all asbest men det är en så lång historia så det har jag lagt ner.

4-5 liter vatten om dagen för 4 pers? Vi gjorde av med åtminstånne det dubbla, i o för sig så använde vi filtrerat vatten vid t.ex matlagning, kaffe etc.

Kondenserat vatten är OK men framställningskostnaden totalt sett borde överstiger kommunalt ganska mycket, kostnad per liter vore intressant att jämföra men eftersom jag inte har en aning om  underhållskostnaden på kondensatorn så kan jag inte det.

Kommunalvattnet är löjligt billigt och som Kim skrev, 1 bath per liter för köpt vatten till vattenkylaren torde vara ett billigare alternativ.

Regnvattnet använde vi till bevattning,tvätt, till djuren o.s.v.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...