Jump to content
IGNORERAD

Sondhi have Bankruptcy status since year 2000.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

   

[*][img height=20 alt=twitter width=20]http://www.nationmul...witter_logo.png

[*][img height=18 alt=Print width=19]http://www.nationmul.../icon_print.gif

[*][img height=18 alt=Email width=19]http://www.nationmul...7/icon_mail.gif [/l]

Budsarakham Sinlapalavan

The Nation

Published on May 26, 2009

  Bankruptcy status will have to be looked into by Election Commission              window.google_render_ad();    Sondhi has emerged a strong candidate to lead the party mooted by PAD and pending its members' decision.

Should he become leader, he could also become a candidate for Member of Parliament or even PM.

However questions about Sondhi's qualifications have been raised since a court declared him a bankrupt person in 2000.  The second paragraph of Article 102 of the Constitution relating to qualifications of MPs and also the Prime Minister, stipulates applicants must not be a declared bankrupt or have been declared by a court as a bankrupt relating to fraud.  Election Commission deputy secretary-general Pokkrong Sunthornsut said the EC would look into the court ruling to determine if these stipulations related to Sondhi's bankruptcy.  However, a source close to Sondhi said he had been declared bankrupt - but not as a bankrupt related to fraud. He had completed a three year period as a bankrupt person as ordered by the court.  Seree Suwanpanont, former drafter of the 2007 Constitution, said the EC must study the court verdict to determine Sondhi's bankruptcy status. If he had been declared bankrupt and had completed the bankruptcy period, he could ask the court to have him cleared.

But if he had been declared a bankrupt related to fraud, he would be disqualified from applying to be an MP.  The Democrat Party is ready to welcome the People's Alliance for Democracy in forming a new party, seen as a new choice for voters, party secretary-general Suthep Thaugsuban said yesterday.  "I congratulate the PAD and wish to convey my best wishes for it to succeed in the party formation," he said.  Suthep dismissed concern that the PAD-led party might undermine Democrat strongholds. The new party should benefit by offering more choices to voters, he said.  He said he did not want to draw a hasty conclusion on whether the PAD would carry out a dual fight -comprising its street protests and its participation in mainstream politics - by contesting the elections.  The PAD has opposed the charter rewrite, triggering concerns it might resume demonstrations.  The party secretary-general said it was normal for political parties to compete in meeting the people's aspirations, dispelling fear of an eruption of political rivalry.  As the oldest political party of more than 64 years, the Democrats have accumulated the experience to adjust and survive changes, he said.  Prime Minister Abhisit Vejjajiva played down speculation about potential defection of Democrats to the new party.  Abhisit said he was confident his fellow Democrats would not switch loyalty.  He said all parties, old and new alike, should compete in a constructive manner. The PAD had the right to party building in order to implement its "new politics", he said.  He voiced optimism that Democrats would continue to thrive in spite of the PAD's decision to enter mainstream politics.  The opposition Pheu Thai Party voiced approval for the PAD to form its party. The fight via parliamentary means was better than street protests, party spokesman Prompong Nopparit said.  Prompong said his main opposition party still viewed the Democrats as its main competitor, although all political parties were bound to compete with one another.

Hej

Det ska bli spännande att se hur EC hanterar det här.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    13

  • Farang

    9

  • MaiChai

    9

  • Vaxet

    8

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Hej

Det ska bli spännande att se hur EC hanterar det här.

Mvh Isan Lover

Varför ska det bli spännande? Vad som än händer så vet vi ju att du inte kommer att ändra dina åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Varför ska det bli spännande? Vad som än händer så vet vi ju att du inte kommer att ändra dina åsikter.

Woops, nu behöver IL inte ens skriva för att bli ifrågasatt, rekordsnabb slutledning, då föreslår jag att forumbossarna låser tråden! :crazy::crazy:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh va? Vaddå inte skriva? Han skrev ju det jag kommenterade. Försöker för det mesta att undvika kommentera det han skriver men ibland kan jag inte låta bli. Dessutom så är slutledningen inte rekordsnabb utan har växt fram under det senaste året. Nu ska jag även kommentera dina sista ord så blir allt bra ;)

Tråden bör ej låsas. För tänk så kul det kan bli om jag har fel  :yes: .

Sådärja, nu fick du så du teg  :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jo jag tycker alltid att det är "roligt" att se hur EC hanterar sina ärenden, eftersom jag inte tror att dom är oberoende utan agerar på order ifrån högre ort.

Och dom brukar bara agera ensidigt och enögt med några få undantag.

Och vi får se hur dom agerar den här gången.

Vad det gäller att ändra åsikt  så är det ganska många som får göra mig sällskap som envisa och fastlåsta i sina skyttegravar, ändra åsikt verkar inte vara något som många är bra på.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är även bra på att ändra åsikt ... nej det är jag nog ändå inte när jag nu tänker efter.

[move]Å-siktaren Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

ungefär som när han den nyblivne Nicaraguanen fått rätt i de thailändska domstolarna, då är det bara för att hålla skenet uppe om rättvisa men när domarna gå emot honom är de dikterade av de rika,militären och makteliten?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej MaiChai

Så kan man ju se det, men jag tycker att adel, militär och gammla makteliten har fördelar på folkets bekostnad.

Och eftersom både EC och domstolar inte är självständiga och oberoende så har man svårt att ta deras beslut på allvar.

Jag önskar innerligt att landet en gång ska få självständiga domstolar och myndigheter som bara försöker göra sitt bästa enligt dom lagar som finns, oavsett om det gäller Generaler, PM, Kungen närstående rådgivare, rika eller fattiga medborgare.

Men detta känns inte aktuellt i närtid.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

då önskar du en utopi som vi inte ens har i Sverige, den svenske kungen kan till exempel inte straffas av en domstol.

Jag tror personligen att Sondhi får mycket svårt att leda PAD´s parti. Dels för att ha är en mycket kontroversiell person som kan kosta partiet bra mycket mer röster än vad de tjänar med honom som ledare. Sen är ju alla lagar i thiland, verkar det som, skrivna med ganska vida tolkningsramar för domstolarna. Ifall jag fattat det rätt kan Sondhi leda PAD´s parti men han kan inte inneha en parlamentsplats ifall de skulle vinna sådana i nästa val. Han kan heller inte bli minister.

Han blir som Thaksin, en partiledare som inte är välkommen i parlamentet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

IL. Det du så förutsägbart och repeterande beskyller "adel, militär och gamla makteliten" för i hälften av dina svar stämmer väldigt väl in som beskrivning på de svenska fack-topparna i bl.a LO

Var inte du facklig ?  :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hööröööö Tallviking!!

IL måste ha gjort ett stort intryck på Dig eftersom Du finner honom mer intressant än själva tråden!!!! :crazy::crazy::crazy:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Maichai

Jag inser att fria oberoende domstolar är en utopi för närvarande, men samtidigt är det roten till mycket av landets problem och man kan inte låta bli att hoppas.

Tallviking

Visst jobbar jag fackligt, jag tycker att det är en ära att mina arbetskamrater har utsett mig till deras representant, och jag försöker hjälpa och förbättra så mycket som möjligt för dom.

När jag gjorde lumpen var jag också förtroendevald och satt med som ledamot i flottiljnämden, där jobbade vi med dom värnpliktigas vilkor. (dom ville även ha med mig i Värnplikts riksdagen)

Jag tycker att det är roligt att hjälpa medmänniskor och har lätt för att bli engagerad i olika frågor.

Allt ifrån politik, djurrättsfrågor, naturfolkens situation i världen m.m

Jag sympatiserar med dom flesta organisationer som kämpar för frihet och mot förtryck.

Och enligt mina erfarenheter så är det just militär och gammla makthavare (valda och självutnämda)

som bromsar utvecklingen i dom flesta länder, men inte sällan har dessa stöd ifrån västländer som tjänar pengar i just deras land.

Berätta gärna lite om dina värderingar och syn på omvärlden.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Maichai

Jag inser att fria oberoende domstolar är en utopi för närvarande, men samtidigt är det roten till mycket av landets problem och man kan inte låta bli att hoppas.

..

Och enligt mina erfarenheter så är det just militär och gammla makthavare (valda och självutnämda)

som bromsar utvecklingen i dom flesta länder, men inte sällan har dessa stöd ifrån västländer som tjänar pengar i just deras land.

Mvh Isan Lover

Att Thailands domstolväsende bör ses över kan vi vara ensen om men bara för de är inte alla domar som går emot Thaksin felaktiga och de domslut som går med honom "kompensationsdomar" för att hålla skenet uppe.

Burma är en av världens grymmaste förtryckarstater där folket nekats demokrati sedan 1962, detta var ett land som Thaksin och hans familj gärna gjorde affärer med, sålde sattelitövervakning till dem för att juntan skulle kunna hålla koll på oppositionen, teckande frikostiga energiavtal med där pengarna går direkt till generalernas personliga bankkonton utomlands och därför inte kritiserades av Thaksin och hans regim. Det var inte bra för deras affärer att kritisera Burma.

En sådan man stöttar du som en sann demokrat?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hööröööö Baa!!

Tallviking måste ha gjort ett stort intryck på Dig eftersom Du finner honom mer intressant än själva tråden!!!!   

NoBuzz

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hööröööö Baa!!

Tallviking måste ha gjort ett stort intryck på Dig eftersom Du finner honom mer intressant än själva tråden!!!!   

NoBuzz

Har Du tappat gnistan, inget nedsättande? ???

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej MaiChai

Att Burma är ett praktexempel på hur illa det kan bli i ett land när militären har makten är helt klart.

Och att även Thailand både före, under och efter Thaksin gör affärer med detta land är tråkigt.

Än en gång mitt stöd för Thaksin grundar sig på förbättringar för fattiga, och jag tycker inte att den saken hör hemma i alla trådar som tar upp andra ämnen.

Men samtidigt undrar jag (utan att ha kollar statiskt) om inte andra länder än Thailand gör fler och större affärer med Burma (kina och Europa).

Vad det gäller Shin Corps affär med Burma så var det nog flera länder som var redo att sälja till Burma även om inte Thailand hade gjort det. 

Det är ungefär som när Sverige inte säljer vapen, då är det bara någon annan som gör det.

Och var det inte telecom utrustning som köptes av Burma, förmodligen en civil upphandling.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har Du tappat gnistan, inget nedsättande? ???

Baa

Uppfattade du mig som positiv? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaaa, vill helst inte uppfatta Dig överhuvudtaget.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej MaiChai

Att Burma är ett praktexempel på hur illa det kan bli i ett land när militären har makten är helt klart.

Och att även Thailand både före, under och efter Thaksin gör affärer med detta land är tråkigt.

Än en gång mitt stöd för Thaksin grundar sig på förbättringar för fattiga, och jag tycker inte att den saken hör hemma i alla trådar som tar upp andra ämnen.

Men samtidigt undrar jag (utan att ha kollar statiskt) om inte andra länder än Thailand gör fler och större affärer med Burma (kina och Europa).

Vad det gäller Shin Corps affär med Burma så var det nog flera länder som var redo att sälja till Burma även om inte Thailand hade gjort det

Det är ungefär som när Sverige inte säljer vapen, då är det bara någon annan som gör det.

Och var det inte telecom utrustning som köptes av Burma, förmodligen en civil upphandling.

Mvh Isan Lover

Men Thaksin var beredd att låna ut 4 miljarder av Thailands statskassa som u-hjälp till Burma för att säkra att dealen gick till Shincorp och klanen Shinawatra-Danapong. Du tror väl inte han hade varit lika frikostig med u-hjälp till Burma och de skulle köpa sattelittjänster från DTAC eller Orange som True hette då?

De tjänster som Burma köper kan användas både för civilt och militärt bruk. Sen kan vi ju spekulera i vad juntan använder tjänsterna till... :whistle:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Ja inte är det att förse sin befolkning med information och kommunikation till omvärlden i alla fall  :grrrrrr:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Njaaa, vill helst inte uppfatta Dig överhuvudtaget.

Baa

Så besvärligt för dig då. Lider med dig.

Men.. kan du inte ta din fokusering på dina känslor för mig i en egen tråd istället för att sabba den här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej MaiChai

Det finns tyvär inga stora affärer som är rena, inte ens svenska se på Bofors, JAS m.m

Ändå värre är det i omvärlden.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej MaiChai

Det finns tyvär inga stora affärer som är rena, inte ens svenska se på Bofors, JAS m.m

Ändå värre är det i omvärlden.

Mvh Isan Lover

Lika säkert som solen går upp och ner varje dag slätar du över Thaksin tillkortakommanden med att alla andra är likadana. Om du har bevis så får du gärna redogöra för dem här. Tex. sådana bevis på att Thaksins företrädare Chuan Leekpai och dagens PM har/hade privata affärer med Burma, eller att de stödjer handel med Burma eller motverkar demokratiarbeetet i Burma (så som doktorn gjorde)? Eftersom du hela tiden upprepar att alla är likadana så kan det inte vara några problem för dig att bevisa eller upplysa för oss mindre vetande. Jag har nämligen aldrig hört eller läst det du hävdar hela tiden.

Mvh

Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej MaiChai

Det finns tyvär inga stora affärer som är rena, inte ens svenska se på Bofors, JAS m.m

Ändå värre är det i omvärlden.

Mvh Isan Lover

Il, nu vill jag atrt du ska tänka lite hypotetiskt här.

Zimbabwe behöver köpa 1000 ny lastbilar. En affär värd 300 miljoner.

Scania vill sälja lastbilar till dem, liksom en del andra tillverkare.

Filippa Reinfeldt är majoritetsägare i Scania.

Fredrik Reinfeldt är statsminister.

Sverige och Fredrik Reinfeldt ger 400 miljoner till Robert Mugabe´s Zimbabwe i U-hjälp.

U-hjälpen är kopplad till att Zimbabwe köper Scania lastbilar för 300 miljoner, inte Volvo lastbilar eller gud förbjude Mercedes.

De 100 miljonerna som blir "över" sätts in på Robert Mugabes personliga bankkonto på BVI.

Det hade för dig varit helt okej agerande, eftersom att alla gör så? Du hade jublat för att Reinfeldt hade ordnat jobb i Sverige med hjälp av detta agerande?

Byt ut länderna och produkterna så är det exakt vad som hände när Shincorp fick sälja telekomutrustning till Burma.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...