Jump to content
IGNORERAD

Bron över floden Kwai


ItaMar

Recommended Posts

Tänkte ta med min pappa till Bron över floden Kwai som avslutning på mina föräldrars första resa i Thailand.

Råkade nämna att det är inte så långt dit från Bangkok, och nu är det detta han vill se, måste vara att filmen har påverkat dom äldre när den kom.

Mamma och frugan stannar i Bangkok, dom var helt ointresserade att följa med, vem vill se en bro. Ja nu till frågan.

 

Är det någon som gjort denna resa från Bangkok, är det bäst att boka tågbiljett själv, betala för inträde till bron m.m. själv eller köpa en färdig resa av någon turistbyrå i Bangkok.

Tacksam för svar, är medveten om att det är i stort sett en heldag med tidig morgon och sen kväll tillbaka om det går.

 

//ItaMar

Ändrades av ItaMar
Link to comment
Dela på andra sajter

har varit där två ganger. jag har kört en färdig resa. Där man blir hämtad på sitt hotel, sedan buss till dit. Inkl inträde på museet, kortare tog resa på dödens järnväg och sedan lunch på ett bra ställe.

jag tycker det var en mycket bra utflykt. och rekommenderar detta starkt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är visserligen 10 år sedan jag gjorde denna resan senast, men för mig var det betydligt mer än att bara titta på en bro. Och är rätt övertygat om att din mamma kommer att ångra sig, när ni kommer tillbaka efter denna utflykten.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev ItaMar:

Tänkte ta med min pappa till Bron över floden Kwai som avslutning på mina föräldrars första resa i Thailand.

Råkade nämna att det är inte så långt dit från Bangkok, och nu är det detta han vill se, måste vara att filmen har påverkat dom äldre när den kom.

Mamma och frugan stannar i Bangkok, dom var helt ointresserade att följa med, vem vill se en bro. Ja nu till frågan.

 

Är det någon som gjort denna resa från Bangkok, är det bäst att boka tågbiljett själv, betala för inträde till bron m.m. själv eller köpa en färdig resa av någon turistbyrå i Bangkok.

Tacksam för svar, är medveten om att det är i stort sett en heldag med tidig morgon och sen kväll tillbaka om det går.

 

//ItaMar

Vi köpte en färdig resa som vi var nöjda med. Men det var mer än att bara komma fram till bron. Det var uppehåll vid nåt museum, m.m. Kommer inte ihåg så mkt mer då det var 12-13 år sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta tåget och fixa biljett själv har för mig att på helgen går det ett snabb tåg så man hinner tillbaka innan det blir sent annars finns ju alltid mjölkpalls tåget tar lite längre tid men är ju en upplevelse isig om man aldrig åkt tåg i Thailand.

Här hittar du lite info om tåglinje dit

https://www.seat61.com

 

 

//matz

Ändrades av matz
Link to comment
Dela på andra sajter

det ar tagresan over bron och langs berget som ar hojdpunkten  

vet du inte alla sevardheter sjalv sa ar det battre att boka en  utflykt 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för era svar 😊 Ursäkta att jag inte svarat tidigare, har haft fullt upp med jobbet.

Visst är det smidigare att boka färdig resa och man missar inget.

Gjorde så när vi var i Peking en vecka, beställde hemifrån bil + guide som körde runt oss, man slapp tänka och man fick se det som är värt att se, inte så dyrt heller.

Får se hur vi gör, får tänka lite på pappsen också, AC i buss är inte dumt när det är många timmars resa 😊 Är det mini van så blir det Tåg.

 

Jag återkommer i tråden i december hur vi gjorde 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev ItaMar:

Tack alla för era svar 😊 Ursäkta att jag inte svarat tidigare, har haft fullt upp med jobbet.

Visst är det smidigare att boka färdig resa och man missar inget.

Gjorde så när vi var i Peking en vecka, beställde hemifrån bil + guide som körde runt oss, man slapp tänka och man fick se det som är värt att se, inte så dyrt heller.

Får se hur vi gör, får tänka lite på pappsen också, AC i buss är inte dumt när det är många timmars resa 😊 Är det mini van så blir det Tåg.

 

Jag återkommer i tråden i december hur vi gjorde 😊

Tycker ni ska lägga in en övernattning också. Finns väldigt trevliga boende på flottar på floden. Går att köpa tur med museét, kyrkogården, bron, kortare tågtur och övernattning. Vi bodde fantastiskt en bit utanför och det var stort att sitta där alldeles mörkt och lyssna på djungelns alla djurläten. Duscha gjorde vi på en flottur under ett litet vattenfall. Väldigt trevligt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Tycker ni ska lägga in en övernattning också. Finns väldigt trevliga boende på flottar på floden. Går att köpa tur med museét, kyrkogården, bron, kortare tågtur och övernattning. Vi bodde fantastiskt en bit utanför och det var stort att sitta där alldeles mörkt och lyssna på djungelns alla djurläten. Duscha gjorde vi på en flottur under ett litet vattenfall. Väldigt trevligt.

Tack för dit förslag, hade varit bäst att göra så men tiden är boven.

Vi kan bara lägga en dag på Kwai, tidig morgon och sen kväll, resterande tid skall vi åka runt och se annat i och runt Bangkok.

4 dagar har jag planerat in i Bangkok och det är slutet på resan innan hemgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var där i april i år,det går ett tåg till erawan vattenfall på helgerna för ca:130 baht tor, dom flesta fönstrerna är öppna under resan och så är det 2st stopp på ditresan, ett där man kan titta på ett tempel och handla lite mat/frukt etc ( ca: 30min) och sen stannar man vid kwai bron en stund för att därefter åka över bron i gångtakt så ingen missar några bilder.

Resan mellan bron och erawan är den mest intressanta delen där man ser floden och hus nedanför samtidigt som man kan sträcka ut handen och känna berget på andra sidan.

Slutstationen är då erawan som består av ca: 10st olika vattenfall, stoppet här är på 2 timmar,en thai som jag snackade med på tåget hade hunnit gå upp till toppen och tillbaka under tiden, annars är det ju många som bara beställer lite mat och chillar vid det första fallet.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

vi passade på att ta bilen till erawan wattenfall visade mitt thai ID och kom in för halva priset till vakternas förträt. vi gick upp till 5 olika vattenfall över förväntan fint ställe .minus är alla trappor i olika vinklar

Link to comment
Dela på andra sajter

18 hours ago, soi covboy said:

vi passade på att ta bilen till erawan wattenfall visade mitt thai ID och kom in för halva priset till vakternas förträt. vi gick upp till 5 olika vattenfall över förväntan fint ställe .minus är alla trappor i olika vinklar

Lite off topic; Hur lång tid tog det från din intervju med SB till NIA och sedan MOI till att du blev publicerad i Royal Gazette?

Just nu verkar den totala väntetiden från ansökan om thai medborgarskap tills man får ID kortet vara 3,5-4 år.

Hur många poäng fick du i första ansökan? Jag lyckades få 60 poäng!! 

Ändrades av Muimatt
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 2019-08-26 at 14:06, skrev ItaMar:

Tänkte ta med min pappa till Bron över floden Kwai som avslutning på mina föräldrars första resa i Thailand.

Råkade nämna att det är inte så långt dit från Bangkok, och nu är det detta han vill se, måste vara att filmen har påverkat dom äldre när den kom.

Mamma och frugan stannar i Bangkok, dom var helt ointresserade att följa med, vem vill se en bro. Ja nu till frågan.

 

Är det någon som gjort denna resa från Bangkok, är det bäst att boka tågbiljett själv, betala för inträde till bron m.m. själv eller köpa en färdig resa av någon turistbyrå i Bangkok.

Tacksam för svar, är medveten om att det är i stort sett en heldag med tidig morgon och sen kväll tillbaka om det går.

 

//ItaMar

Hej! Så här åker jag till Kanchanaburi från flygplatsen express tåg till slutstationen Phya Thai 80 bath foljer gången så jag kommer på rätt sida av gatan tar taxi inte mer än 250 bath beroende av trafiken ett måste metertaxi  till busstationen som heter sai thai den sodra busstationen 100 bath till Kanchanaburi cirka två och en halv timme, framme i stan är det inte så långt till bron men inte gångavstånd, något snabbtåg från Bangkok har jag aldrig sett, det tåget som går tar minst fem timmar obekväma träbänkar. Själva bron är en kopia orginalet låg 500 meter nedåt floden men sevärt är ochså museet kyrkogården självklart tågresan från Riwer Kwai till Erawan slutstationen.Någon entre vid bron existerar inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Farangset:

Hej! Så här åker jag till Kanchanaburi från flygplatsen express tåg till slutstationen Phya Thai 80 bath foljer gången så jag kommer på rätt sida av gatan tar taxi inte mer än 250 bath beroende av trafiken ett måste metertaxi  till busstationen som heter sai thai den sodra busstationen 100 bath till Kanchanaburi cirka två och en halv timme, framme i stan är det inte så långt till bron men inte gångavstånd, något snabbtåg från Bangkok har jag aldrig sett, det tåget som går tar minst fem timmar obekväma träbänkar. Själva bron är en kopia orginalet låg 500 meter nedåt floden men sevärt är ochså museet kyrkogården självklart tågresan från Riwer Kwai till Erawan slutstationen.Någon entre vid bron existerar inte.

Två broar, en av trä och en av stål byggdes över flodsträckan, som då hette Mae Klong, av bl a allierade krigsfångar, POW

Träbron låg nedåt floden.

Den återstående bron står är en bit norr om där nuvarande Khwae Yai ansluter sig till Khwae Noi för att sedan bilda Mae Klong .

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-09-01 at 08:45, skrev Muimatt:

Lite off topic; Hur lång tid tog det från din intervju med SB till NIA och sedan MOI till att du blev publicerad i Royal Gazette?

Just nu verkar den totala väntetiden från ansökan om thai medborgarskap tills man får ID kortet vara 3,5-4 år.

Hur många poäng fick du i första ansökan? Jag lyckades få 60 poäng!! 

Det är förmodligen det rosa thai-ID han syftar på. Det kan du ju få om du är inskriven i husboken.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-22 at 22:19, skrev Farangset:

Hej! Så här åker jag till Kanchanaburi från flygplatsen express tåg till slutstationen Phya Thai 80 bath foljer gången så jag kommer på rätt sida av gatan tar taxi inte mer än 250 bath beroende av trafiken ett måste metertaxi  till busstationen som heter sai thai den sodra busstationen 100 bath till Kanchanaburi cirka två och en halv timme, framme i stan är det inte så långt till bron men inte gångavstånd, något snabbtåg från Bangkok har jag aldrig sett, det tåget som går tar minst fem timmar obekväma träbänkar. Själva bron är en kopia orginalet låg 500 meter nedåt floden men sevärt är ochså museet kyrkogården självklart tågresan från Riwer Kwai till Erawan slutstationen.Någon entre vid bron existerar inte.

Tack för info och tips , blir nog Mini van trotts allt, dags tripp. Tåget tar för lång tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev ItaMar:

Tack för info och tips , blir nog Mini van trotts allt, dags tripp. Tåget tar för lång tid.

Jag åkte tåget en liten bit bara. Bussen släppte oss vid en station och sen åkte vi ca en halvtimme (tror jag) längs floden. Det ska du inte missa och inte museumet heller. Går du en liten tur där kan du se hur dom grävde ur berget för att lägga räls. Gör upp en tur med chaffisen han vet säkert.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Glömde att skriva hur vi genomförde besöket på Bron över Kwai.

Det blev mini van från Bangkok, fanns inget snabbare om man ville komma tillbaka samma dag.

Något måste i alla fall ha hänt med förarna i mini vans i Thailand, man kör betydligt lugnare nu förtiden.

Så resan blev behaglig inget nagelbitande.

Resan var mycket bra, militärkyrkogården, museum och bron, samt tåg en bit på Dödens järnväg, sevärt och mycket vackert.

Även vattenfallet vid Erawan var vi på. Här badade man för fult.

Resa, Mat och museum ingick. Pris 1500 bath var. Helt OK tycker jag för en heldag.

Ändrades av ItaMar
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...